Sv: Rida ut ensam
Men alltså.. det är du som formar din häst.
Ger du upp efter en timme?
Jag har suttit 2 och en halv timme på min valack och bråkat om att vi skulle över ett dike som han inte tänkte gå över (han var inte rädd).
Vi rörde oss några meter fram, några meter bak och litegrann åt sidorna, men annars på samma fläck i 2,5 timmar.
Sen gav han upp och gick över diket som ingenting. Efter det har jag aldrig haft det problemet igen.
Man sätter sig inte och bara glor. Du måste ju göra nåt, typ backa, snurra runt lite och sånt.
Hästar är (dom flesta) himla smarta djur.
Jag svarar till alla.. med ett knapplån.
Självklart har jag vunnit strider med henne.. Alltid försöker jag ända in i det sista för att vinna (vilket jag ofta gör) Men det här är en ny figt. Förut bråkade vi om att gå frammåt när man har sällskap av annan häst också. Men grejen är den att har du suttit på en häst i närmare en timme så har man till slut inget val än att ge upp... Har ju ibland annat för mig än sitta och glo.
Jag har bestämt mig för att kasta upp en annan ryttare, och följa med jag också till fots. Jag är possetivt inställd till att det ska gå, för förr gick det inte att rida även fast man hade draghjälp. Hon brdde sig inte om att den andra hästen red iväg. Vi blev stående överallt både på hemvägen och ditvägar. Överallt stog vi och grälade för hon inte ville gå.
I början av sommaren var jag ett hårstrå ifrån att lämna iväg henne för jag gjorde inga framsteg, ens med instruktör. Hon sket i mej helt och fullt. Testade allt!!!
En dag när jag red för min instruktör så betedde hästen sig som det var första ridturen nånsin för henne.. Hon sprang och sparkade och stegrade sej som om hon var oinriden... Efter den gången så vände det mesta.. Hon började röra sig. Den striden tog närmare 5 månader. Och nu ska man behöva börja om igen.. GAAAHHHH!!!! ORKA!
Tack för era tipps o svar! Utan er på buke skulle jag inte klara mej tror jag!
Men alltså.. det är du som formar din häst.
Ger du upp efter en timme?
Jag har suttit 2 och en halv timme på min valack och bråkat om att vi skulle över ett dike som han inte tänkte gå över (han var inte rädd).
Vi rörde oss några meter fram, några meter bak och litegrann åt sidorna, men annars på samma fläck i 2,5 timmar.
Sen gav han upp och gick över diket som ingenting. Efter det har jag aldrig haft det problemet igen.
Man sätter sig inte och bara glor. Du måste ju göra nåt, typ backa, snurra runt lite och sånt.
Hästar är (dom flesta) himla smarta djur.