Problem att rida ut själv - Hemvändare, sammanfogad tråd

Rida ut ensam

Har nu letat i över en timma efter trådar som kan ge svar, men hittar inget.
Jag kan inte rida ut ensam på min häst. På bana går det bra, trotts att de andra hästarna ropar på henne. Men ska vi rida ut så går hon i rask takt ett tag, sen är det precis som hon kommer på att hon är ensam. Jag vill inte bråka för mycket med henne, efter att ha lärt mig att hon blir sur och envis ju mer man bråkar. Så jag föredrar att bara stå still ett tag innan jag till slut får ge upp. Driver självklart henne utan resultat. Men jag vill inte lägga till pisken.
Tanken är ju att hon ska tycka att det är roligt, och inte koppla uteritter med strid.

Har nån några tips hur jag ska kunna komma ut på henne? Har provat att gå med henne., men det är samma sak. Jag åker som en vante bakom henne när hon vänder hem.
 
Sv: Rida ut ensam

Jag har haft hästar med samma problem.
Men man har ju inte alltid andra hästar som kan följa med så jag har tagit striderna.
Och det har ganska snabbt fungerat. Men om hästen bråkar mycke gäller det ju att inte vara rädd.
Du kanske har någon duktig och orädd ryttare som kan rida ut hästen några gånger först och att du sedan själv tar över.

Som jag ser det finns det inget alternativ. Hästen bara MÅSTE vänja sej vid det.

Lycka till.
 
Sv: Rida ut ensam

Ja, jag skulle ju kunna slänga upp min stallkompis. Hon är lite större och envisare än mig. Jag kan ju prova att gå med henne också.
 
Sv: Rida ut ensam

Jag skulle inte kasta upp någon annan på hästen.. Det är ju dig hon ska lyda vid uteritter ingen annan. Du måste knyta band med henne. :)
 
Sv: Rida ut ensam

Men om det verkligen inte går att rida ut och man inte vågar.....
Ja då skulle i alla fall jag sätta upp någon annan på hästen.
Hellre det som en chansning än att inte komma från gårdsplanen. :o

Det kan ibland vara bra att ta hjälp av andra.
Själv tar jag mina egna strider men om jag nu inte fixar det så är jag beredd att gör vad som krävs för att åtgärda problemet.

Hästen saknar sin flock.
Det kan hjälpa att ha en människa som går med så att hästen känner sej trygg i övergången. Eller att ryttaren är så trygg och säker ledare så den visar att det GÅR att gå ut utan polarna.

Relation och knyta band till hästen är ju en hörnsten i all ridning. Men om man ger sej för att man inte vågar så har man bara förlorat (både just den "stiden" som man ger upp och ledarkapet och förtroendet från hästen)
 
Sv: Rida ut ensam

ja, det är ju ingen främling jag kastar upp. Hon har ridit henne många gånger förut. Jag kan inte säga att jag är rädd för henne, men det är fysiskt möjligt att vinna över henne om hon verkligen har bestämt sig.
Den andra tjejen klarar det nog bättre eftersom hon är längre, och tyngre. Jag försöker så gott jag kan och efter att vi bråkat ett tag så står jag bara still och låtsas att jag är nöjd. Ibland resulterar det i några steg frammåt till. Men jag vill inte visa mej allt för angelägen om det. Svårt att förklara, men hon funkar så. Hon är envisheten själv och efter att ha haft 100 tusentals motgångar i hennes humör har jag lärt mig att likgiltighet hitills funkat bäst.
Hon tänker rätt mycket.. Verkar nåt vara väldigt viktigt så stretar hon emot så mycket, om jag inte tänker på det så går det oftast..
 
Sv: Rida ut ensam

Jag hade nog låtit den andra tjejen rida. Det låter som en bra ide eftersom den här hästen och du måste bryta det negativa beteendet.
Då kan det vara bra att ngn annan får hjälpa till.

Men jag tror också att du för eller senare måste ta en fight med henne. Du skriver att det är meningen att det ska vara roligt för din häst. Men det ska ju faktiskt vara roligt för dig också!
Jag menar hon kanske bygger på detta beteendet så det blir farligt att rida på henne. Dessutom tror jag att din häst blir en gladare häst om hon kan acceptera dig som ledare. Då behöver ju hon inte känna sig orolig för att hon lämnar sin flock:)

Lycka till!
 
Sv: Rida ut ensam

Du låter hästen bestämma när du ger upp, så nu vet hästen det och det kommer bli tufft att bryta det.
Du kan inte ge upp bara för att hästen blir sur och envis, då får du vara ännu mer sur och envis.
Du måste ta fighten med hästen om du inte vill rida den på banan resten av er tid tillsammans..
Det är du som bestämmer, alltid.
 
Sv: Rida ut ensam

Du låter hästen bestämma när du ger upp, så nu vet hästen det och det kommer bli tufft att bryta det.
Du kan inte ge upp bara för att hästen blir sur och envis, då får du vara ännu mer sur och envis.
Du måste ta fighten med hästen om du inte vill rida den på banan resten av er tid tillsammans..
Det är du som bestämmer, alltid.

Japp!

Det är aldrig kul att bråka med hästar. Men ibland måste man.
 
Sv: Rida ut ensam

Håller helt med föregående talare. Det är du som måste bestämma hela tiden, så du måste ta striden och om det är så att du inte kan så ta hjälp av någon annan som kan bana vägen. Men förmodligen är din häst inte dummare än att hon förstår att det där med att stå still är lika med att hon har vunnit. Det är en svår uppgift men som sagt, det finns inte så mycket val. Även om hästen är starkare än dig så kom ihåg att du är mycket smartare och hur envis hon än är så måste du vara envisare. :devil: Lycka till!
 
Sv: Rida ut ensam

Hej detta låter lite som min lilla pålla. När jag köpte henne så gick det bra i början med henne man kunde rida utan problem. Men efter ett tag när hon hade blivit varm i kläderna så kunde hon bara stanna och vägra gå framåt. Så började hon backa. Men jag gav mig inte och det slutade hon med efter ett tag. Det jag gjorde var att driva på henne hela tiden.

Men efter ett tag så började hon stanna igen, och vägrade gå framåt. Fast hon backade inte. Så då fick jag driva henne tills hon gick fram igen, ett spö att lägga till kan behövas då. Och nu så händer det sällan att hon gör något. Hon har iof bråtom hem men det är ju en annan sak att jobba på.

Så det jag vill ha fram är att ge dig inte. Var envisare än henne.
Lycka till!!!
 
Sv: Rida ut ensam

Jag svarar till alla.. med ett knapplån.

Självklart har jag vunnit strider med henne.. Alltid försöker jag ända in i det sista för att vinna (vilket jag ofta gör) Men det här är en ny figt. Förut bråkade vi om att gå frammåt när man har sällskap av annan häst också. Men grejen är den att har du suttit på en häst i närmare en timme så har man till slut inget val än att ge upp... Har ju ibland annat för mig än sitta och glo.

Jag har bestämt mig för att kasta upp en annan ryttare, och följa med jag också till fots. Jag är possetivt inställd till att det ska gå, för förr gick det inte att rida även fast man hade draghjälp. Hon brdde sig inte om att den andra hästen red iväg. Vi blev stående överallt både på hemvägen och ditvägar. Överallt stog vi och grälade för hon inte ville gå.
I början av sommaren var jag ett hårstrå ifrån att lämna iväg henne för jag gjorde inga framsteg, ens med instruktör. Hon sket i mej helt och fullt. Testade allt!!!
En dag när jag red för min instruktör så betedde hästen sig som det var första ridturen nånsin för henne.. Hon sprang och sparkade och stegrade sej som om hon var oinriden... Efter den gången så vände det mesta.. Hon började röra sig. Den striden tog närmare 5 månader. Och nu ska man behöva börja om igen.. GAAAHHHH!!!! ORKA!

Tack för era tipps o svar! Utan er på buke skulle jag inte klara mej tror jag!
 
Sv: Rida ut ensam

Jag hade detta problem med min förra häst, EN gång.

Det hade aldrig varit några problem med uteritt ensam, förrän det helt plötsligt dök upp ett stort el-skåp vid sidan av vägen som ej funnits där förut.

Då blev det tvärstopp hon vägrade gå förbi detta hemsak monster.

Jag löste det på det sättet att jag helt enkelt drev på, vägrade hon eller backade så gjorde jag halt och väntade en stund innan jag försökte igen. Vi höll på i fyrtio minuter innan hon gav upp. Sen var det aldrig några mer problem. :)
 
Sv: Rida ut ensam

:banana: Jag förstår ditt problem och din förtvivlan :smirk:

Som en del säger man ska vinna alla strider med sin häst,helt riktigt tycker jag. Du har tyvär gett upp å då blir hon värr eå värr eför hon vet att hon tjänar på de.

Jag har inte kunnat ridit själv på min kille på fyra år!!! MEN jaghar aldrig gett mig med hjärtat stuttsande har jag klivit av å gått med honom då ;) de är inte att förlora för jag får honom dit jag vill. Å så nu efter mycket kamp å vilja strid å blod å tårar så sade de bara paff,han gick från gårdsplanen nya kompisen stog å skrek fjällan likså men han gick LUGNT! Och jag säger de är värd alal stride alla tårar all hopplöshet allt för att få denna liugna härliga ridstund med honom å sedan dess fungerar de,han kan fråga är du säker,jag säger bara ja, åså går vi :) jag kan galoppa trava hem¨t utan problem de är så helt underbart.

Oj babbel de jag ville äsga är att ge inte upp som du sagt några gånger om du går med henen ja gör de prova sedan att kliva upp turas om med din kompis gör olika saker du kommer att vinna en dag å då släpper de.:banana: :bump:

Lycka till!
 
Sv: Rida ut ensam

Sessan var så där först för mig med, vägrade gå,bara backade och skulle vända om hur mycket jag än manade på henne,hur jag än gjorde så var det tvärstopp, jag gav oxå upp tillslut och gick hemåt men sen fatta jag att så kan vi inte ha det,hon vinner ju över mig men det är ju JAG som ska leda henne så det blev hårdträning.

Inne på gården och i padoocken dock inga problem men när vi red ut kom det.

Så jag började med att så fort hon nitade så stannande jag till och då skulle hon stå helt still, inget backande eller så, sen vände jag om red tillbaka en bit och vände om och gjorde nytt försök i trav,lom nån meter längre och så strävade vi på tills hon efter bara 3 gånger fatatde och det gick att trava ut henne och hon fortsatte gå, hon kunde försöka att vända om men då vände jag tillbaka och trav så gick det.
Men insåg att vi kan ju inte bara trava hela tiden, dels orkar inte min onda kropp med det så vi gjorde ett nytt knep att när hon vägrade så gjorde jag en så liten volt som möjligt åt vänster å satte skänklen ordentligt (är emot spö och sporrar)i magen på henne så on var tvungen att tänka på att hålla balansen, sen rakt på sak när hon var uppställd och framåt i skritt och manade henne.
Detta gav resultat så idag går hon jättefint ute tex 7 gånger, 8:onde gången krånglar hon men ger upp när hon ser att jag inte ger mig och sen går det en 7 gånger till innan hon provar igen (ridturer alltså).
Nu vet hon att hon inte kommer nånstans med att stoppa,backa osv...för hon vet att jag är ledaren och det var väl den hon testade fram i början då om jag stog emot hennes halter,frustningar,backningar ect.....Det är ju så att märker dom att man ger upp, även att du stannar å står still å sen vänder hem så har hon ju vunnit och dom är smarta så in i vassens att dom gör ju om det då, dom bestämmer ju tycker dom, men det är ju du som ska va ledaren.

Min lilla underbara bushäst.....:love:
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

jag är ingen expert på sånt här, men min häst gjorde likadant förutom att han reste sej och kastade sej runt och sprang hem i vild galopp. Jag var förtvivlad och visste inte alls vaad jag skulle göra! jag avr livrädd för att han skulle gå omkull/falla över mej (vi hade bara asfaltsvägar att rida på då). En kompis till mej hjälpte mej då genom att hon tog ett grimskaft och en delta och spännde fast i tränset. När han reste sej och ville snurra runt, satte hon hälarna i backen och höll emot för allt hon var värd samtidigt som jag höll emot åt höger (han vände alltid åt vänster) och drev farmåt. Han kom ner igen och såg väldigt snopen ut kan jag säga! Jag derv framåt och stackarn var väl chockad för han gick. Sen dess har vi aldrig haft det problemet för han har fattat att det inte är någon idé. Han började med det när förra skötaren red, fast han reste sej inte utan bara vände. Hon vågade (tyvärr) inte säga emot honom och sen blev et bara värre. Så klart ska man kolla om hästen har ont någonstans först eller om den är rädd för något. Jag vet inte om min metod är den bästa, antagligen inte, men det funkade för mej i alla fall!
 
Sv: Rida ut ensam

Om du ska få ordning på det här gäller det nog att du tar striden någon gång med hästen. Om man inte är säker på att vinna den striden är det bättre att inte ge sig in i den- det är där din kompis kommer in. Om du känner dig minsta tveksam är det bättre att din kompis hjälper dig de första gångerna. När du ser att hästen kan, är det lättare för dig att ta vid sedan.
Lycka till!!!
 
Sv: Rida ut ensam

Det är alltid jobbigt att bråka med hästen.
Att sätta på sporrar och skit, det hjälper inte! Man ska ha ett hedligt spö, staarka skänklar, och en kraftig röst, så brukar det lösa sig!
Själv går jag ALLTID på med spöt när hästen protesterar, t.ex inte vill gå framåt. Vill inte lägga till med ovanor, och känns dumt att låta hästen vinna en gång, gången efter osv och sedan få ett helvette själv!
Jag har ingen aning om hur din häst var när du köpte den, men försök att gå på med spöt bakom skänkeln (om du ska använda det) och inte på bogen eller rumpan. Har funkat för mig, med gamla medryttarhästen iaf, fick tillslut bort ovanan att sticka i galoppen, att göra en fin framdelsvändning och sticka hem osv.
Var envis! Såklart kan man inte stå och truga i 2 timmar, men se till att hästen tar miiiinst 4 steg framåt iaf innan du ger dig! Försök inte mer än så tillobörja med! Ge beröm, och kanske godis :angel:

Lycka till! :)
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

Så där var mitt sto också i början, vände och gick hem.
Hon var dock lugn hela tiden och gick bra att vända tillbaka henne.
Hon tyckte bara att det var dags att gå hem, och efter en bit vände hon igen. Vände tillbaka henne och så höll vi på så där och traggla.

Jobbat massor med ledarskapet med henne och var iväg på NH kurs, upptäckte då att hon hade ont i ryggen. Så har bara tömkört henne senaste tiden och nu har hon slutat vända. Ska bli kul dock och se hur hon gör när jag börjar rida igen;)

Men hon litar mer på mig nu och jag på henne. :) Nu har hon blivit hemmastadd här och är trygg med omgivningen. Så hon har helt enkelt ingen anledning att vända nu. Har haft henne i 3 mån ca.

Så mitt tips är väl att ta kontakt med en tränare som kan hjälpa dig få förtroende för henne igen och som kan hjälpa er bygga upp erat förhållande.
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

Kan det vara så här kanske? :idea:

Tidigare har hon kunnat lita på att dig, men nu känner hon att du är osäker. Hon kanske känner att du är osäker mest hela tiden. Då blir hon orolig. Om inte du är hennes ledare måste hon vara din och det kanske hon inte känner sig helt bekväm med. Det här "kommer hon på" lite när som helst när ni är ute och rider och det gör att hennes "orolighet" kan dyka upp när och var som helst.

Så jag tror nog egentligen inte att problemet sitter hos din häst utan att det är du som behöver hjälp att hantera din "ofrivilliga avsittning"/din rädsla. Dessvärre har jag ingen aning om hur det skull kunna gå till... :( Någon annan som har någon bra idé?
du är klok du:bow:

TS: vad händer om du backar förbi henne?
Tar några djupa andetag, ger henne längre tyglar (kortar du tyglarna blir hon ännu mer stressad) försöker slappna av så mycket som möjligt och bara sitter där? Förutsatt att hon stannar och står en stund innan hon vänder. Kastar hon sig runt direkt kan det bli lite svårt kanske. Du kanske kan be någon som inte är rädd att rida henne en gång? Lättare att ge goda råd och tips om man ridit hästen själv
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 237
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så flytta den gärna =) Mitt dilema är: Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar...
2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp