Har ett dilema, vad göra???

Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag hade lämnat tillbaka och letat efter en ponny som inte bockar när det ställs krav. Att hästen började bocka när du sprang brevid hade jag inte heller accepterat av en barnponny. Jag tycker att det låter lite som en bortförklaring att han trodde att du ville leka, eller brukar ni leka så? En bra barnponny ska ta hänsyn till sin lilla ryttare.

Jag hade inte låtit mitt barn rida en häst som jag vet leker rodeo emellanåt även om det inte var illa ment. Jag hade inte klarat att ha på mitt samvete att jag visste att hästen gjort så förut och att mitt barn hade blivit skadat, kanske för livet.

När jag letade häst till min dotter var kravet att hästen inte hade dylika olater för sig utan jag skulle kunna lita på att hästen tog hand om henne. Det finns sådana hästar. Jag har två.

Att hästar håller på och bockar i tid och otid är inget jag vill lägga energi på. Jag vill ha roligt och inte behöva oroa mej för när hästen exploderar nästa gång.
Jag har haft en häst som bockade järnet varenda gång vi skulle galoppera. Det är inte roligt i längden. Ett litet glädjeskutt då och då kan jag acceptera om ryttaren är frisk och vuxen men inte till ett barn.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag tänker som Lovisaleonora: OM ponnyn skulle kasta av någon av döttrarna så att skada uppstår, hur skulle du hantera det då?
Jag tycker att det i det här läget egentligen inte handlar om att ponnyn är busig, utan att det i första hand handlar om dina känslor runt det inträffade. Ditt förtroende för ponnyn har fått sig en törn, och det är helt rimligt att det sätter sina spår.

Känner du att det är risk för att du hamnar i en situation där du kommer klandra dig själv så är det inte värt det, om du frågar mig.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag skulle inte behålla en sådan ponny. Främst av anledningen att jag tror att det är svårt att "hålla masken" inför barnet, det blir lätt att man är för snabb med att hugga tag i hästen, man frågar "tycker du det går för fort, känns han pigg" vilket kan leda till att du skrämmer upp barnet också.

Om jag skulle köpa ponny till min dotter (som bara är 14 månader, men om x antal år alltså) så skulle jag vilja ha känslan att ponnyn och jag tillsammans lär barnet att rida, om du förstår hur jag tänker? Att ponnyn tar hand om sin lilla ryttare.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en gammal ponny för det, det finns omtänksamma individer i alla åldrar. Fast visst är ju ofta de något äldre hästarna mer trygga i tillvaron, de har sett "allt" redan.

Angående själva ponnyn så undrar jag om det kan vara så att den har ont och/eller är i behov av lite vila? Men det är en parentes i sammanhanget.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag tänker som Lovisaleonora: OM ponnyn skulle kasta av någon av döttrarna så att skada uppstår, hur skulle du hantera det då?
Jag tycker att det i det här läget egentligen inte handlar om att ponnyn är busig, utan att det i första hand handlar om dina känslor runt det inträffade. Ditt förtroende för ponnyn har fått sig en törn, och det är helt rimligt att det sätter sina spår.

Känner du att det är risk för att du hamnar i en situation där du kommer klandra dig själv så är det inte värt det, om du frågar mig.

Just så!
Och om du inte känner tillit och trygghet i arbetet kring ponnyn så påverkar det er alla negativt, ponnyn också. Därmed inte sagt att du måste lämna tillbaka ponnyn på stört. Ta dag för dag och "känn in" dina egna känslor så säger nog din magkänsla till dig i vilken riktining du skall gå.

Till min egna barn hade jag med glädje skaffat en mycket rutinerad, gärna äldre läromästare istället för en sexårig grundutbildad häst. En sådan bussig liten juvel som liksom gör det mesta rätt nästan hela tiden och som barnen snabbt lär sig att rida "rätt" på. De finns!
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Nu har jag kontaktat ponnyns ägare och sagt hur det ligger till. Hon förstod min tveksamhet och det var absolut inga problem att lämna tillbaka honom.

Nu har vi tittat på en ny ponny som är 12år gammal och har tävlat upp till elit i körning. Hon är riden och välutbildad av en vuxen. Hon har vart med precis över allt och skyggar inte för något.
Enda grejen med henne är att hon ser ut som om hon ska äta upp en när man gör i ordning henne eller när hon får mat, men om man ignorerar henne eller säger till henne så slutar hon direkt.
Hon har aldrig bitit eller sparkat eller för den delen gjort något dumt mot någon.

Det här känns som en ponny för oss där även jag har nytta av henne då jag gillar att köra =)
Vi ska åka ner och titta på henne i månadsskiftet och känns allt bra så följer hon med oss hem.

Vad tror ni om denna ponnyn istället?
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Gå efter magkänslan!
Men det låter som du egentligen redan har bestämt dig ;)
Om den ponnyn ni har nu inte passar er så gör den inte det. Tycker den hästen ni ska titta på verkar jättetrevlig! bortsätt från sina grimaser, lite äldre och verkar stabilare.

gör som jag brukar göra, singla slant, om ni ska ha kvar ponnyn eller inte. Du känner om det blir rätt eller fel svar :)
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag hade en jättesöt liten trollunge till häst, hon var oerhört personlig och t o m gubben hade henne som sin favorit.

En dag skull vi ut och rida, hela familjen, och gubben tog sitt blonda yrväder och hängde på som vanligt.

Jag vet att det var mycket som vi gjorde fel den dagen- Vi hade lite bråttom så jag glömde kolla om gubben hade hjälm på sig. Väst använde han aldrig. Även hästens pannlugg glömde vi sätta upp, den var ENORM och hon såg ingenting för den så den brukade sättas upp i en tofs.

Och rådjuret som sprang ut mitt framför oss ville heller inget ont. Och nej, det var ju inte hästens fel, fast hon var yngst och kanske överreagerade och drog iväg lite för våldsamt...

Och vi ramlade av, allihop, men västarna och hjälmarna skyddade mig och dottern. Dock inte sambon, som låg där medvetslös på vägen med blodet rinnande från skallen...

Och jag fick springa hem, med två handhästar och yrhättan fnattande kring oss, för att ringa ambulans eftersom det inte finns täckning för mobilen där vi rider, och sjuåriga dottern fick stå kvar och vaka över sin pappa, och allt var jättehemskt.

Och hur mycket man kan förklara / förklara bort situationer, och hur söt och charmig hon än var, så litade jag aldrig på henne igen, och vår relation blev inte som den hade varit. (Hästen alltså, inte dottern...)
Nu bor hon i ett annat hem och är högt älskad, och ska bli mamma i sommar!

Och älskade mannen är återställd från händelsen, som han dock inte har det ringaste minne av... :/

Det blir nog bra med den nya, lite äldre ponnyn! Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag hade lämnat tillbaka och letat efter en ponny som inte bockar när det ställs krav. Att hästen började bocka när du sprang brevid hade jag inte heller accepterat av en barnponny. Jag tycker att det låter lite som en bortförklaring att han trodde att du ville leka, eller brukar ni leka så? En bra barnponny ska ta hänsyn till sin lilla ryttare.

Jag hade inte låtit mitt barn rida en häst som jag vet leker rodeo emellanåt även om det inte var illa ment. Jag hade inte klarat att ha på mitt samvete att jag visste att hästen gjort så förut och att mitt barn hade blivit skadat, kanske för livet.

När jag letade häst till min dotter var kravet att hästen inte hade dylika olater för sig utan jag skulle kunna lita på att hästen tog hand om henne. Det finns sådana hästar. Jag har två.

Att hästar håller på och bockar i tid och otid är inget jag vill lägga energi på. Jag vill ha roligt och inte behöva oroa mej för när hästen exploderar nästa gång.
Jag har haft en häst som bockade järnet varenda gång vi skulle galoppera. Det är inte roligt i längden. Ett litet glädjeskutt då och då kan jag acceptera om ryttaren är frisk och vuxen men inte till ett barn.

Jag håller med, har varit med om en likadan händelse..

Jag skulle också välja en annan ponny till min dotter, finns så mycket fina snälla utbildade ponnier till salu..

Den äldre ponnyn lät ju intressant?! Jätte kul att kunna köra den också :)
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag gjorde misstaget att låta min dotter rida ett jättetrevligt litet dressyrsto som jag själv brukade låna för några år sedan. Hästen hade aldrig gjort något med mig mer än att ta ett par galoppsprång vid nåt tillfälle när hon blev lite skraj för nåt i ridhuset. Hennes ägare som tävlade dressyr på hög nivå tyckte hon var jättesnäll och helt säker.Men det var klart att det var nerv i henne och hon var van vid rutinerade ryttare.

Min dotter var ca 14 år och en erfaren ponnyryttare, men inte van vid stora hästar. Efter tio minuter brallade stoet av henne och hon gjorde en riktig luftfärd. Efter det här har hon haft ryggproblem i flera år, och det har hindrat henne mycket i ridningen. Gissa om jag ångrat det här!!!!

Så efter det här har jag varit väldigt försiktig och när vi köpte vår ponny valde vi en 14-åring som är 'säker' i ridningen. Det händer saker ändå som många ju redan sagt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp