Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj! Min 19-kg äter för 300-350/mån (nr 25).
Men har ni alla en extra frys hemma? Jag får inte plats med färskfoder, så vi kör vidare på seniorfodret som tanten gillar och mår bra på.
Då måste hon äta betydligt mer än rekommenderat om jag inte minns tokigt? Min äter förvisso strax under det, ca 350 g/dag.Oj, hur lite äter din då?
Ja, det blir så jäkla dyrt när vi köper 500grams
Men, häromdagen hittade jag en butik som tar hem 5kgs exklusiv, och då landade vi på 32kr kilot i stället för 50(!), vilket ger en månadskostnad på typ 600kr i stället.
Det i kombination med att jaktsäsongen är slut och hon inte kommer behöva så mycket extra foder gör att vi kommer ganska mycket billigare undan åtminstone i vår
Min äter ca 1 kg de dagar hon jagar, och ca 600gr de dagar hon inte jagar fast det ändå är jaktsäsong. Hoppas att kunna ha henne på runt 500gr nu när det inte är jaktsäsong, men jag får se hur mycket hon kommer behöva. Tanken är ju att köra en del fys framåt, så hon kanske behöver ligga på 600gr ändå.
Hon gör åt mycket energi
Veterinärutbildningen innehåller vad jag förstått väldigt lite näringslära/foder och den lilla delen hålls av representanter för de stora torrfodertillverkarna t.ec RC, hill's osv. Så det gäller verkligen att vara källkritisk eftersom dessa har ett intresse av att veterinärer ska vilja sälja deras foder...
Men jäklar vad hon äter! Min lilla tik på 23-25 kg äter 450 gram/dag, den stora 650 gram.Oj, hur lite äter din då?
Ja, det blir så jäkla dyrt när vi köper 500grams
Men, häromdagen hittade jag en butik som tar hem 5kgs exklusiv, och då landade vi på 32kr kilot i stället för 50(!), vilket ger en månadskostnad på typ 600kr i stället.
Det i kombination med att jaktsäsongen är slut och hon inte kommer behöva så mycket extra foder gör att vi kommer ganska mycket billigare undan åtminstone i vår
Min äter ca 1 kg de dagar hon jagar, och ca 600gr de dagar hon inte jagar fast det ändå är jaktsäsong. Hoppas att kunna ha henne på runt 500gr nu när det inte är jaktsäsong, men jag får se hur mycket hon kommer behöva. Tanken är ju att köra en del fys framåt, så hon kanske behöver ligga på 600gr ändå.
Hon gör åt mycket energi
Men jäklar vad hon äter! Min lilla tik på 23-25 kg äter 450 gram/dag, den stora 650 gram.
@lady_vip och @Jenka
Ja, hon äter ju lite mer än rekommenderat, tror att det ligger på runt 450-500gr?
Men hon gör åt så galet mycket energi, när hon är igång är hon överallt och ingenstans
Hon har lugnat ner sig lite nu dock, och hon är ju 2 år nu i april så jag räknar med att kunna minska portionerna lite fram i vår när hon är så gott som klar. Hon har byggt mycket muskler ffa sista halvåret, och det har krävt mycket energi
Nä stopp där, riktigt så illa är det inte. Näringslära lärs ut av samma lärare som på agronomutbildningen - dvs synnerligen kompetenta. Däremot har man naturligtvis inte alls lika omfattande utbildning. Fodertillverkarna är hänvisade till att hålla typ frivilliga informationskvällar på kåren.
Oj, vad billigt! Beställer du direkt från Nordic eller från ÅF? Jag köper från ÅF, 440 kr/16 kg. För Nordic Bas, 8 st 2kg-korvar..Nordic färskfoder ska jag börja ge till min. Betalar 350 kr för 16 kg och får det levererat hem till dörren.
Jag är lite förvirrad själv här faktiskt. Och måste därför ställa en fråga här i en vettig tråd om hundfoder!
Jag har en vän som utbildar sig till vet och påstår att katter är de som bara ska ha köttbaserat foder medan hundar bör också ha spannmål i sin mat?
Jag kör själv med ett foder som heter Rachinell(stavning?) sedan vår frys gick sönder och färskfoder är just nu inte på kartan längre alltså men denne snart färdilästa veten då ger royal canin eller vad de heter till sina hundar och påstår att de e de ända + något mer som är bra foder till hundar. Men tror inte riktigt på de. Varför ger ni era hundar spannmålsfritt/med spannmål? ^^
Köper från ÅF, 16 st 1kg korvar.Oj, vad billigt! Beställer du direkt från Nordic eller från ÅF? Jag köper från ÅF, 440 kr/16 kg. För Nordic Bas, 8 st 2kg-korvar..
Tuggmästaren har ett nytt spannmålsfritt foder som kostar 449 kr/13,6 kg
Har någon provat det här fodret? Har precis beställt ett smakprov men det är ju alldeles för lite för att se riktigt hur magen funkar på det (om det inte blir en katastrofreaktion såklart) så undrar om andra har erfarenheter... Det är ju mycket billigare än nuvarande fodret (Orijen), så det skulle vara himla skönt om det vore bra - hemleverans utan kvittens är enormt smidigt också.
Har också precis beställt smakprov! Jag är väldigt nyfiken påom tiken kommer tycka om det. Då hon är kräääsen.
Den billiga kattmaten med massor av spannmål är såklart gott