Jag är lite förvirrad själv här faktiskt. Och måste därför ställa en fråga här i en vettig tråd om hundfoder!
Jag har en vän som utbildar sig till vet och påstår att katter är de som bara ska ha köttbaserat foder medan hundar bör också ha spannmål i sin mat?
Jag kör själv med ett foder som heter Rachinell(stavning?) sedan vår frys gick sönder och färskfoder är just nu inte på kartan längre alltså
men denne snart färdilästa veten då ger royal canin eller vad de heter till sina hundar och påstår att de e de ända + något mer som är bra foder till hundar. Men tror inte riktigt på de. Varför ger ni era hundar spannmålsfritt/med spannmål? ^^
Varför skulle hundar behöva spannmål? Visst, de har lite(!) enzymer i en del av tarmen som är likadana som de vi har massor av i saliven, magen och hela tarmarna som hjälper till att bryta ner spannmål. Det innebär dock inte att det är den perfekta födan för dem. Titta på tänderna och munnen på hunden. De däggdjur som bryter ner spannmål/vegetabilier bra (kossor, hästar, till viss del människor) kan alla röra käkarna i sidled för att mala spannmålet/vegetabilierna ordentligt. Hundar? De kan inte det. De kan däremot slita köttstycken i bitar och krossa hårdare mat (ben) för att sedan svälja det i mindre stycken. Inget finfördelat där. Tarmarna är också mycket kortare än hos djur som äter vegetabilier och pH-värdet i magen är en annan, mer anpassad för en köttbaserad kost.
Vissa hundar mår dock bra av liten mängd vegetabilier i kosten. Om torrfodren innehåller liten mängd vegetabilier? Nej. Det är baserat på vegetabilier (förutom i vissa, extremt få undantag). Dessutom gör själva "förvandlingen" av råvarorna till torrfodret att det hela blir mycket mer svårsmält och svårare att plocka upp näring från. Hundarnas matsmältningssystem gör det lättast för dem att bryta ner animalisk mat. Rå mat är det lättaste och mest skonsamma för magen. Var torrfoder baserat på majs passar? Ja inte som hundmat i alla fall! (De flesta royal canin-foder verkar vara majsbaserade)
Jag har gett flertalet olika torrfoder med mängder av olika spannmål i. Jag har även gett Standardt som var det bästa torrfodret för mina hundar och som bara innhöll ris som spannmålskälla. Skillnaden var enorm. Visst tyckte jag tidigare att hundarna fungerade ok på fodren, men när jag bytte till Standardt så började de bajsa mer sällan (1-2 gånger per dag), mindre mängd, luktade inte lika mycket, lättare att plocka upp, fastare i konsistensen, pälsarna blev blankare, de hårade inte lika mycket, hunden som haft enorma problem med svamp under tassarna blev i princip av med problemen helt och hållet... Jag upplevde att det var ett underbart bra foder. Det var dock innan jag provat färskfoder. När jag börjat ge färskfoder så upptäckte jag att pälsarna kunde bli ÄNNU glansigare, började stöta ifrån sig smuts på ett helt nytt sätt, bajset luktade ingenting(!) och det blev något mindre mängd som kom ut. Problemen med svamp i tassarna försvann helt och hållet, hundarna blev lättare att hålla i bra hull, hundarna byggde lättare muskler...
I dagsläget kan jag aldrig rekommendera torrfoder med andra spannmål i än ris. Jag kan dock aldrig rekommendera något torrfoder alls före färskfoder/barf. Hellre färskfoder med spannmål i än spannmålsfritt torrfoder. Jag upplever nämligen att hundarna som reagerat på spannmål i torrfoder (med tex diarré) inte alls reagerat på samma sätt när de fått spannmål i färskfodret. Det är något med själva torrfoderkonsistensen som ställer till det hela.
Kan även tillägga att jag ofta kan se vad hundar äter för mat genom att titta på deras pälsar. Jag har många gånger gissat på någon fodersort och sedan frågat ägarna vad hunden äter. I de allra flesta fallen har jag rätt, fast ibland händer det såklart att jag gissat på tex royal canin och så har de ätit något annat som har i princip identiskt innehåll
Det jag då ser är tex päls som skulle kunnat vara bättre, att hunden är "lös" i hullet, att bajset luktar på ett visst sätt eller är en viss konsistens... I de allra flesta fall anser dock hundägarna att hundarna mår utmärkt på fodren. Jag klandrar dem inte, det trodde ju även jag att mina hundar gjorde när de mådde likadant. Jag hade bara aldrig sett hur bra det faktiskt kunde vara.