Prisvärt foder, för "hundens bästa"?

Men har ni alla en extra frys hemma? Jag får inte plats med färskfoder, så vi kör vidare på seniorfodret som tanten gillar och mår bra på.
Japp. Står i förrådet (bor i brf, lägenhet). Sen bor jag inte så ångat från mina päron, så jag lägger en 25-40 kg hundmat i deras frysbox också.

Har också hundfrys :). Bor pyttelitet och köket är verkligen minimalt, men det är så värt det. Har en halvfrys för tillfället men letar efter en liten box.

Vi köpte en gammal frysbox till hundmat som står ute i förrådet, hundarna har nog tre gånger mer frysutrymme än oss. :o Vi har ett litet frysskåp inomhus. På något sätt har det smugit sig in en del hundmat i den också. :cautious: :angel:

Är du nöjd med pondus? Jag tror jag ska beställa till nästa gång de kommer till Skellefteå men det känns lite läskigt att köpa 10 kg på en gång...
Jo jag är nöjd! Hon har ätit det på heltid sen i våras och hon mår toppen. Har inte upplevt några konstigheter. Inte hittat något märkligt i maten och hunden mår suveränt på det :) Jag tror att de som har hundsimmet i Skellefteå har maten hemma så man kan köpa styckevis först :)

Vi ger voh (den med lax, kommer inte ihåg det nya namnet) till våra två på 4,5 och 8kg.
Köpte tidigare 500g-korvarna och då låg foderkostnaden på strax över 300 kr/månad. Sedan vår djuraffär började ta hem 5kg-korvarna så käkar de istället för ca 225kr/månad, så det är klart lätt värt att köpa de större korvarna! :)

Hur hanterar du en fryst femkilos korv till så lite hund? Ger du 2 % av kropkroppsvikten räcker den i 19 dagar och även om du ger det dubbla räcker den i 9-10 dagar.

Vi har ingen extra frys. Köper maten i hästaffären och jag är där varje vecka så köper bara några åt gången, kostar 19:- för 500 gram.

Mina hundar är visserligen kastrerade och jag räknar inte på vad riset, tillskotten osv kostar mig men köper 20 kg Emmzo lamm för 500 kr som räcker 2 månader drygt samt en säck standardt mild torrfoder för 500 kr som räcker i 3 månader. De äter kring 300-500 g mat om dagen.

Men har ni alla en extra frys hemma? Jag får inte plats med färskfoder, så vi kör vidare på seniorfodret som tanten gillar och mår bra på.

Jag har två extrafrysar ;) en stor helfrys, köpt för 300kr på blocket. En liten halvfrys köpt billigt av en fd vän. Helfrysen är utan tvekan ett av de bästa köp jag gjort. Tack vare den har jag en gång kunnat ta emot massor av gratis hundmat från ekologiska kor, andra gånger har jag kunnat köpa på mig 50-70kg renkött till väldigt bra pris samt 20kg kalkon som var superbilligt.

Har dock inte båda frysarna igång samtidigt, men "vågar" inte göra mig av med någon av dem ;) Tack vare att jag kunnat lägga några hundralappar på frysinköp har jag kunnat sänka foderkostnaderna extremt, samtidigt som hundarna mått bättre än någonsin tack vare maten.

Jag är lite förvirrad själv här faktiskt. Och måste därför ställa en fråga här i en vettig tråd om hundfoder! :D

Jag har en vän som utbildar sig till vet och påstår att katter är de som bara ska ha köttbaserat foder medan hundar bör också ha spannmål i sin mat?

Jag kör själv med ett foder som heter Rachinell(stavning?) sedan vår frys gick sönder och färskfoder är just nu inte på kartan längre alltså ;) men denne snart färdilästa veten då ger royal canin eller vad de heter till sina hundar och påstår att de e de ända + något mer som är bra foder till hundar. Men tror inte riktigt på de. Varför ger ni era hundar spannmålsfritt/med spannmål? ^^

Jag är lite förvirrad själv här faktiskt. Och måste därför ställa en fråga här i en vettig tråd om hundfoder! :D

Jag har en vän som utbildar sig till vet och påstår att katter är de som bara ska ha köttbaserat foder medan hundar bör också ha spannmål i sin mat?

Jag kör själv med ett foder som heter Rachinell(stavning?) sedan vår frys gick sönder och färskfoder är just nu inte på kartan längre alltså ;) men denne snart färdilästa veten då ger royal canin eller vad de heter till sina hundar och påstår att de e de ända + något mer som är bra foder till hundar. Men tror inte riktigt på de. Varför ger ni era hundar spannmålsfritt/med spannmål? ^^
Vår valp har bytt från Royal Canin till färskfoder och vi märker stor skillnad. Förut var det nästan outhärdligt när hon låg och fes hela kvällarna:yuck: Sedan hon gick över till övervägande färskfoder (får ännu RC till lunch när hon är hos dagmatte) så har hon inte gasat oss ur lägenheten en enda gång:up: Sedan är hon lite varierande i magen ibland lite hård ibland lite lös, men det har nog mer att göra med att vi ska hitta helt rätt foder och att hon är rätt duktig på att stoppa i sig andra saker än foder:angel: Hon får i nuläget en blandning av Mush Vaisto och Nordic SP+, den första utan spannmål den andra med.

Varför skulle hundar behöva spannmål? Visst, de har lite(!) enzymer i en del av tarmen som är likadana som de vi har massor av i saliven, magen och hela tarmarna som hjälper till att bryta ner spannmål. Det innebär dock inte att det är den perfekta födan för dem. Titta på tänderna och munnen på hunden. De däggdjur som bryter ner spannmål/vegetabilier bra (kossor, hästar, till viss del människor) kan alla röra käkarna i sidled för att mala spannmålet/vegetabilierna ordentligt. Hundar? De kan inte det. De kan däremot slita köttstycken i bitar och krossa hårdare mat (ben) för att sedan svälja det i mindre stycken. Inget finfördelat där. Tarmarna är också mycket kortare än hos djur som äter vegetabilier och pH-värdet i magen är en annan, mer anpassad för en köttbaserad kost.

Vissa hundar mår dock bra av liten mängd vegetabilier i kosten. Om torrfodren innehåller liten mängd vegetabilier? Nej. Det är baserat på vegetabilier (förutom i vissa, extremt få undantag). Dessutom gör själva "förvandlingen" av råvarorna till torrfodret att det hela blir mycket mer svårsmält och svårare att plocka upp näring från. Hundarnas matsmältningssystem gör det lättast för dem att bryta ner animalisk mat. Rå mat är det lättaste och mest skonsamma för magen. Var torrfoder baserat på majs passar? Ja inte som hundmat i alla fall! (De flesta royal canin-foder verkar vara majsbaserade)

Jag har gett flertalet olika torrfoder med mängder av olika spannmål i. Jag har även gett Standardt som var det bästa torrfodret för mina hundar och som bara innhöll ris som spannmålskälla. Skillnaden var enorm. Visst tyckte jag tidigare att hundarna fungerade ok på fodren, men när jag bytte till Standardt så började de bajsa mer sällan (1-2 gånger per dag), mindre mängd, luktade inte lika mycket, lättare att plocka upp, fastare i konsistensen, pälsarna blev blankare, de hårade inte lika mycket, hunden som haft enorma problem med svamp under tassarna blev i princip av med problemen helt och hållet... Jag upplevde att det var ett underbart bra foder. Det var dock innan jag provat färskfoder. När jag börjat ge färskfoder så upptäckte jag att pälsarna kunde bli ÄNNU glansigare, började stöta ifrån sig smuts på ett helt nytt sätt, bajset luktade ingenting(!) och det blev något mindre mängd som kom ut. Problemen med svamp i tassarna försvann helt och hållet, hundarna blev lättare att hålla i bra hull, hundarna byggde lättare muskler...

I dagsläget kan jag aldrig rekommendera torrfoder med andra spannmål i än ris. Jag kan dock aldrig rekommendera något torrfoder alls före färskfoder/barf. Hellre färskfoder med spannmål i än spannmålsfritt torrfoder. Jag upplever nämligen att hundarna som reagerat på spannmål i torrfoder (med tex diarré) inte alls reagerat på samma sätt när de fått spannmål i färskfodret. Det är något med själva torrfoderkonsistensen som ställer till det hela.

Kan även tillägga att jag ofta kan se vad hundar äter för mat genom att titta på deras pälsar. Jag har många gånger gissat på någon fodersort och sedan frågat ägarna vad hunden äter. I de allra flesta fallen har jag rätt, fast ibland händer det såklart att jag gissat på tex royal canin och så har de ätit något annat som har i princip identiskt innehåll :p Det jag då ser är tex päls som skulle kunnat vara bättre, att hunden är "lös" i hullet, att bajset luktar på ett visst sätt eller är en viss konsistens... I de allra flesta fall anser dock hundägarna att hundarna mår utmärkt på fodren. Jag klandrar dem inte, det trodde ju även jag att mina hundar gjorde när de mådde likadant. Jag hade bara aldrig sett hur bra det faktiskt kunde vara.

Jag ringde till Priima och frågade om innehållet i deras foder.
Han svarade att det va 100% nötkött inga grönsaker eller frukt alls.
Det enda dom tillsätter är ris. När jag frågade hur många % kött fodret innehåller, svarade han att han inte visste....men att det va en stor andel kött....
Han blev lite trött på mina frågor, (som han inte kunde svara på) han sa att "vi har hållt på med det här i trettio år nu" ( på den tiden borde han ju ha lärt sig vad dom har i maten)
Hänvisade sen till hemsidan som inte heller innehåller så mycket information....

Det lät inte särskilt bra tycker jag. Fodret kostar ca 18 kr/kg
Om det då innehåller mer ris än kött, så blir maten dyr.

Nä, jag behåller Mush även om det är dyrare

Kolla upp noga vad det är du köper, du får vad du betalar för.

Jag ringde till Priima och frågade om innehållet i deras foder.
Han svarade att det va 100% nötkött inga grönsaker eller frukt alls.
Det enda dom tillsätter är ris. När jag frågade hur många % kött fodret innehåller, svarade han att han inte visste....men att det va en stor andel kött....
Han blev lite trött på mina frågor, (som han inte kunde svara på) han sa att "vi har hållt på med det här i trettio år nu" ( på den tiden borde han ju ha lärt sig vad dom har i maten)
Hänvisade sen till hemsidan som inte heller innehåller så mycket information....

Det lät inte särskilt bra tycker jag. Fodret kostar ca 18 kr/kg
Om det då innehåller mer ris än kött, så blir maten dyr.

Nä, jag behåller Mush även om det är dyrare

Kolla upp noga vad det är du köper, du får vad du betalar för.
Jag har bestämt för mig att man måste innehållsdeklarera..?

Jag har bestämt för mig att man måste innehållsdeklarera..?
På Priimas hemsida sår det att fodret innehåller nöt, kyckling, fisk (ca 40 % protein)och ris. Där finns också en innehållsförteckning näring och mängden tillsatta vitaminer
Han jag pratade med sa att dom endast har nötkött och han kunde inte uppge mängden ris i %
Jag tycker det är ganska avgörande att veta

En "snygg" innehållsförteckning kan man ju skriva på vilket skräpfoder som helst...nästan...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 708
Senast: s957
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 719
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 530
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka