Prisvärda täcken?

Sv: Prisvärda täcken?

Har ett täcke inhandlat på Gekås för sisådär 6 år sen(495skr),super i passform,läcker aldrig och sittar kvar trots upprepade rullningar :D (tror han har varit gris i ett tidigare liv...) Han får lätt bogskav av andra täcken men inte av detta! :laugh:

för mig så har dom alltid hållit tätt och passar bra på min häst (varmblodstravare)

dom tål dock inte att en annan häst biter i dom och sliter och drar men det gjorde inget av täckena jag hade då.. :D (börjestäcket var nog det som höll längst faktiskt..)

Ok, har 2 slimmade hannoveranare så de kanske passar bra då. Tänkte inte köpa så dyra täcken när jag inte vet hur busiga de är än. Har inte haft dem så länge..
Tycker hööks är så dyra jämfört med vad man får för kvalité och hitentills är jag nöjd med Börjestäckena trots att jag har en del horseware-täcken till min gamla polla.

Det bästa täckena är helt klart Horseware. Hade ett Horseware rhino som höll i 3 år trots dagligt slitande från hagkompis. Deras lek gick ut på att hagkompisen bet fast sig i täcket, och min häst sprang sen följde hagkompisen med slitandes i täcket.. men det höll. En reva blev det efter 3 år, helt otroligt. Det läckte aldrig igenom trots konstanst regn/snö eller vad det nu var. Bästa täcket ever.

Sämsta täcket nånsin är ett Showmaster vintertäcke från Hööks, kostade 800 spänn och det läcker igenom i ryggen efter en vinter. :mad:

Annars gillar jag Himalaya-täckena från börjes, de är verkligen prisvärda. Höll i 2 säsonger innan det ena gick sönder, pga ovan nämnda lek, helt ok med tanke på pris. Ena spännet till svansremmen har gått sönder på det ena också. De har aldrig läckt igenom och har bäst passform av de täcken jag testat på mina.

*kl*

I höst ska vi testa ett från Shires, 1200 denier i tyg, prisklass 500-1000 kr. Är trött på att lägga 2000 kr på ett utetäcke som ändå tyvärr inte håller för hagens tuffa lekar :mad:

Någon som vet om Shires är stora eller små i storlekarna?

Bucas, helt klart! Köper inte längre på Hööks, läcker som såll, dålig passform, Även Catago täckena är prisvärda.

exklusie horse wear är de apsolut bästa täckena man kan hitta, de syr täckena precis som du vill.hade en häst som fick skav av all men så fort vi bytte till exklusive hade han inte ett enda. de går nästan alldrig sönder (en i stallet hade en häst som gjorde sönder på shire och alla hööks täcken på mindre än en månad, men exlusive gick han med i flera år) jätte vatten täta samt andas tyvärr är de dyra men vilka bra täcken de har.

Mina Himalaya-täcken har alltid fungerat super i hällregn och så länge det inte finns busiga hästkompisar så är allt frid och fröjd.

Personligen tycker jag att de är lite vida i bogen, men går att justera till viss del med spännremmarna.

Har Haglunds, Börjes, Hööks och Gekås täcken till gubben.
:
Jag köpte ett Haglundstäcke till min pålla det höll relativt bra, fick några revor då kompisen tyckte att det var en bra idé att ta ett bett av täcket. Däremot började det läcka som ett såll men jag har för mig att det berodde på att jag tvättade det i maskin, något jag inte gör nu för tiden :p

Fick med gamla Bucas till min pålle och syrrans f.d foderhäst, passformen på dom var verkligen usel, satt inte alls bra och sen läckte dom som bara den. Vet ju ej om dom varit tvättade och så innan men vi försökte impregnera dom igen men det hjälpte inte. Dock så höll dom verkligen för nästan allt. Så min erfarenhet av Bucas är att dom tål väldigt mycket iaf men som sagt det var gamla täcken vi fick med dom nya läcker säkert inte alls lika mycket. Men passformen gillar jag inte.

Börje´s täcken tycker jag har funkat bra på min pålla, har ett ofodrat regntäcke och det har hållt tätt!

Det kan jag hålla med om att passformen på de äldre Bucas täckena inte var den bästa, men det jag har idag med en flärp framtill är super bra i passformen till min häst (som sagt det finns nog lika många variationer på hästtyper som det finns täckesmärke!)

Om passformen är bättre kan jag tänka mig att ett nytt Bucastäcket är värt pengarna om dom är lika slitstarka som dom gamla och håller tätt. För dom gamla vi hade höll verkligen bra i alla fall!

Jag har några fleecetäcken därifrån, och så har jag det dyra vintertäcket med hals, det är använt i två säsonger nu helt utan problem! Har tvättat det en gång och impregnerade det med windsors impregnering. Det funkar jättebra!

Annars gillar jag horseware, deras amigo täcken är i samma prisklass.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 476
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 771
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V