Prisvärda täcken?

Sv: Prisvärda täcken?

Den här hästen hade nästan uteslutande shirestäcken och täckena hängde ner till knäna (absolut ingen överdrift men har tyvärr igna bilder med täcken på) men hade ändå så bra passform att det låg still.
vinter.jpg

De nuvarande hästarna är tunnare och därför blir shires väl överflödiga.

Weatherbeeta har jag köpt en gång (första och sista). Halvhals. Var ute 6 h lätt regn. tar av täcken och hästen är lika blöt på ovansidan som undertill.. :devil: ALdrig mer...

Horseware Amigo Turnout är enormt bra!! Står emot minst 12 timmar blötsnö dag ut och dag in, inte en droppe har läckt in.
Köpte för inte så länge sen ett TEW täcke som kändes gidiget och fint. Ska bli intressant att prova det i vinter ;)

Vad tråkigt! Mina har hållt i evigheter.

Jag kan ju lägga till att våra hästar går ute 12-14 timmar oberoende av väder (förutom storm) så det är det täckena måste klara av. Min erfarenhet är att de flesta täcken gör det med rätt underhåll (börjes har överlag inte riktigt fixat det tyvärr).

Okej, mina shirestäcken är ganska gamla så det är kanske därför då, de ser kanske inte ut så längre.

vilken modell på shires-täckena har du på dina lite grövre hästar? hade tänkt prova ett, min häst har ganska mycket bog, eller hela frampartiet är liksom stort.

Jag slår ett slag (som så många andra, tydligen) för Himalaya som går att finna hos Börjes. Det höll genom hällande regn under flera perioder och tösen var inte ens i närheten utav fuktig. Tills den dagen hennes lillasyster tyckte att stora fina hål i täcket var ytterst fashionabelt. Men det handlar om 300kronor för ett täcke som håller bra och tjänar sitt syfte. Sedan att det inte är så dyrt att ersätta är inte annat än ett plus. Lite bus och lek får man räkna med om hästen går tillsammans med andra.

Det där med passform är så himla individuellt. På min ponnytid hade jag ett Bucas som gav herren ganska ordentliga skav, medan de på en annan häst satt hur bra som helst. Jag vill minnas mig tycka att Bucas var sådär överlag.

En annan sak att ha i åtanke är att det alltid finns måndagsexemplar, det spelar ingen roll hur dyra täcken man köper på sig. Det som i grunden är viktigast att DU tycker att täcket du köper sitter bra och tjänar sitt syfte och att både du och hästen trivs med det.

Små tycker jag, i längd, dock ganska stora i bogen. Har ex 145 i HW som sitter super både i bogen och längd, medan Himalaya är lite för kort! Men funkar iaf:)

Knapplån

Tänk vad olika erfarenheter folk har. Personligen köper jag aldrig mer shirestäcken, har haft 3 stycken och alla har haft ruggig passform och den sämsta kvalitén jag har haft.

Som de flesta andra här så tycker jag också att HW är bäst, mest prisvärt skulle jag säga att amigo är, har haft flera amigotäcken i 2-4 år och dom ser fortfarande fräscha ut. Bra passform också. Rambo tycker jag är för dyra för att vara prisvärda, just nu har jag bara ett, tror det heter typ supreme eller nått, men visst det funkar bra också.

Budgetalternativet är täcken från Boles egna märke, kostar bara några hundralappar och har faktiskt riktigt bra passform på mina hästar, har dock inte haft dom täckena så länge ännu så kvalitén säger jag inget om.

Okej, mina shirestäcken är ganska gamla så det är kanske därför då, de ser kanske inte ut så längre.

Fasst det var mina också. Det är några år sedan de köptes (används fortfarande men jag äger inte hästen länger). Äh, spela roll :D

Oj,jag har flera shires täcken, både inne, ute och fleecetäcken. Är grymt nöjd med passform och kvalitet. Jättehållbara och mina utetäcken är verkligen helt täta mot regn. Kan ha regnat hela dagen och de är fortfarande inte blött genom.

Det där med passformen på olika täcken är verkligen så olika beroende vilken typ av häst man har. Vissa gillar Bucas, andra inte (har själv alltid haft bucastäcken som varit helt outstanding och helt utan skav). Vissa hästar passar inte i vissa av HW modeller osv. Man får nog helt enkelt testa sig fram vilka täcken som sitter bäst på just sin egen häst:D

Fasst det var mina också. Det är några år sedan de köptes (används fortfarande men jag äger inte hästen länger). Äh, spela roll :D

Nej det kvittar väl men jag bara konstaterade att det kna ju ha hänt en del på 10 år :p Jag konstaterade bland annat att de shirestäckena jag hittar i affären nu inte alls känns lika billiga som när jag köpte mina :angel: Förhoppningsvis är de dock lika bra när jga får för mig att köpa nya..

Weatherbeeta har jag köpt en gång (första och sista). Halvhals. Var ute 6 h lätt regn. tar av täcken och hästen är lika blöt på ovansidan som undertill.. :devil: ALdrig mer...

Märkligt, jag har som sagt köpt flera efter detta täcket och aldrig har de läckt. :confused:

Men det kan ju alltid vara värt att testa. För de är väldigt ställbara i bogen. Både att man kan variera mellan 3 snabbknäppen och att man kan ställa in längden på spännet med hjälp av ett vanligt spänne!

Sen kan jag tänka mig att det kan skilja lite mellan när på året man köpt täcket... de billigare täckena brukar ju inte vara lika "exakta" i strl tycker jag! Har en kompis som köpte flugtäcket i 145 och det satt helt perfekt, nästa gång hon köpte samma täcke i 145 ja då var det för stort,haha!

Har Haglunds, Börjes, Hööks och Gekås täcken till gubben.
Alla funkar bra, fast några är lite små i storleken. Har 155 på de flesta täcken, några 165. Klbtravare, 158 hög, grov modell.
Skulle behövas finnas 160 i täcken:idea:
Mitt ena vintertäcke från Börjes har hållt nu i mer 10 år, läcker inte alls.:banana:

Vet att det var många som hade börjes regntäcke som fanns för typ 10 år sen, de där gråa, och de var toppen!

jag har haft flera börjes täcken och det finns tydligen 2 modeller (fast dom heter samma)

ena har 2 spännen i bogen och är något små i storleken och det andra har 3 spännen och är något stort i storleken.

Om jag minns rätt så är det dom som är något små som säljs just nu (så det är väl nya modellen)

Jag funder på att köpa ett från Börjes men i katalogen finns det bara Himalayan med 2 bogspännen. Hur är de i vattentäthet och passform??

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 476
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 772
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31