Prisvärda täcken?

Sv: Prisvärda täcken?

har ett vintertäcke från Hansbo(om jag inte minns fel) och det älskar både jag och min häst (: sitter bra,inget skav,håller varmt.

har även ett regn täcke från börjes, billigt,håller hästen torr även om det spö regnar flera timmar :) dock så glider en av "lapparna" fram på bogen åt sidan så det ser lite fult och obekvämt ut men hästen har inte fått några skav eller verkar missnöjd över det.

har oxså ett ialf 3 år gammal vintertäcke från Ullared/gekås köpt för 250 kr och jag dyrkar det, torkar snabbt och sitter som en smäk :)

så jag är väldigt nöjd över mina täcken.

Jag säger bara en sak

BÖRJES

Billigt, och hur bra som helst, mitt äldsta regntäcke är 2½ år och läcker inte, helt och fint. har både fleece och regn, vintertäcken därifrån, jättebra täcken!

Jag har alltid varit en enträgen Horseware-användare men på senare år börjat testa andra märken (de 3 senaste HW jag köpt har inte varit bra tyvärr). Är väldigt nöjd med 2 Mark Todd täcken - ett regntäcke med 150 g foder och glansig nyloninsida, samt ett ofodrat regntäcke. De kostar runt 800 kr.

Annars verkar Börjestäckena faktiskt vara toppen. Flera i stallet har deras ofodrade regntäcken och de läcker banne mig inte en droppe.

Jag har haft mina Buccas täcken 1 10 år. tvättade 2ggr / år alldrig inpregnarade. Spolade av hela täcket med vattenslang och rotbirdte för att få bort värsta leran. INTE ENS FUKTIGT!!!!!! Det kallar jag för kvallite. Dock har täcker börjat snurra nu efter 10 år.... men det känns ok :)

Jag vet att man inte ska tvätta utetäcken för ofta, men 2 ggr på 10 år:eek: Blir de inte väldigt skitiga och äckliga på insidan?

Fast jag har täcken jag haft i 9 år och de är aldrig tvättade. Tkr ej de blir "äckliga" på insidan?

Va:eek:Själv tycker jag mina blir äckliga av stöv och lera som stänker upp(även på insidan längst ner) efter ca en halv säsong. Dvs halva vintern. Och jag har ändå täcken med glansig insida som gör att inte hår fastnar.

Har ett billigt vintertäcke (499-599:-) från hööks. Dom riktigt slaskiga, blötsnöande dagarna har täcktet inte hållt hästen torr och varm, fast det är ett "känsligt fullblod" som bär täcket så det är kanske svårt att säga.

Hmm. Fast lera har jag heller aldrig märkt av på insidan. Kanske har ovanligt rena hästar;)

Men vad rekomenderar ni för täcke??
Jag behöver 1 ofodrat regntäcke för jag märker att min lilla gubbe börjat frysa i sommarregnet på äldre dager. Och sedan ett nytt regn hösttäcke i och med att det inte passar honom längre.
Är lite dålig på vad det finns för modeller i och med att jag inte undersökt det på sissådär 7 år :P

Ett ofodrat skulle jag satsa på Börjes Regntäcke. Håller tätt i alla väder och kostar bara runt 300 spänn. Sitter helt ok också, är väldigt ställbart i bogen.

Ett lite fodrat till hösten skulle jag ta ett Horseware Rhino med halvhals. De har bra knäppning framtill så man undviker skav. Sitter super och med glansig undersida. Så man slipper allt hår som fastnar. Jag är iaf jättenöjd med just det HW täcket.

Eller alternativt ett Shire med 150-200 g fyllning!

Jag har ett Bucas sommar-regntäcke som jag är väldigt nöjd med. Det är ljust så ponnyn blir inte onödigt varm i det (om jag inte hinner ta av det direkt när det slutat regna) och det har hållit för hagkompisarnas oömma behandling.

Köpte ett från Stenbergs eget märke också. Det höll bra mot regnet men inte när nordsvensken tog sig en tugga. :crazy:

ok tack så mycket för det jag ska kolla runt lite mera.. tittade på buccas nya modeller i guld (har en svart häst)

Nu har jag kommit över ett täckespaket med typ 10 täcken var av 2 nya buccas och 3 horsewear wör 3000 :)

Shires var favorit förut men tycker de passar bäst till grova hästar. Blir väldigt mycket täcke över till nuvarande spinkisar ;). Köper de flesta täckena på Gekås, har köpt ett täcke med riktigt dålig passform men tänkte mig inte för så jag kunde inte reklamera det (fullt med små hästhår på insidan :angel:). Annars tycker jag täckena därifrån fungerar super om man impregnerar. Börjes har vi också ett par täcken som fungerar bra, beroende på passformen. Likaså med hööks.

Weatherbeeta är favoriternas favorit men kostar betydligt mer (1500-2000), brukar försöka köpa på rea.

Överlag tycker jag billiga täcken fungerar lika bra så länge passformen är ok och man impregnerar. En resarvation för att en del revar sig betydligt lättare men är man lite kompis med symaskinen är ju inte det något stort problem. Dessutom tycker jag det är roligt att handla och köper hellre billiga täcken oftare än dyra mer sällan, haha!

Det stämmer ju - konstigt att jag inte tänkt på det innan. Shires har legat överlägset bra på mina kraftigare hästar. Att jag inte provat på de lite taningare varianterna är för att de Shires jag har är i elefantstorlek.

*antecknar: Buccas till spinken, Shires till elefanterna

Konstigt, jag har haft mina shirestäcken på både mina kraftigare och klenare hästar.. På klenisen var det enda täcket som inte hängde ner om knäna, och på de kraftigare hästarna satt det ändå bra, samma täcke.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 476
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 771
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31