Prisvärda täcken?

Sv: Prisvärda täcken?

Min häst går inte med täcke regelbundet, bara vid regn och vid behov och då har han ett Himalaya täcke från Börjes, ligger bra på honomöjd. Dock lite stort eftersom han egentligen är en 130 men det finns ju bara +5 så det blev ett 135. Ett horsewrear vore ju perfekt med tanke på att det finns i 130 men har inte råd just nu.
Jag är i alla fall förvånansvärt med täcket från Börjes, prisvärt kan man väl kalla det.

HW Amigo eller Rhino är helt super. Inte alls lika dyra som Rambo täckena.

Annars gillar jag Shire. De jag har är jättehållbara, ligger bra på plats och mycket ställbara i bogen så att man får det att passa just sin häst. Upplever de dock lite små i strl för min pålle som har 145 i HW och Bucas får ha 155 i Shire.

Har även ett reserv regntäcke från Börjes. Det sitter rikitgt bra, dock verkar andasförmågan vara lite "nja"...men vad kan man begära för typ 350 spänn! Håller tätt iaf.

Hööks täckena skulle aldrig komma i närheten av min pålle. På tok för dyra för den kvaliten och passformen!

Prisvärda täcken = Horseware.

Om vi tittar på VAD man får för pengarna... Jämförelsevis köpte jag ett täcke från H**ks, ett utetäcke, ett av deras dyraste och bättre det modellåret. 800 kr. Höll 1 säsong innan det delades i 2 delar :crazy: Dessutom skavde det som sjutton! :mad: Ett annat tunt sommar-utetäcke för 300? kr höll exakt 4 timmar innan en lååååång reva utmed hela ena sidan uppenbarade sig...

Har ett Rambo California, inköpspris 1600 kr (Då), med 3 års garanti! Kortfattat: Efter 3 tunga säsonger (sept-april, dygnet runt på lösdrift förutom enstaka veckor då jag använt ett varmare täcke pga köld eller tvätt) så är täcket fortfarande i bra skick. Bara att tvättimpregnera och använda igen. och igen. och igen.

Jag har iaf tjänat in 800 kr hittills på att inte köpa annat än Horseware. ;)
Tunga pengar att lägga ut men lönar sig garanterat i längden! Dessutom kostar horseware Amigo från 700 kr och uppåt - helt i linje med H**ks priser så skillnaden handlar om hundralappar - kvaliteten om ÅR.

Senast ändrad:

Jag håller mig till börjes täcken.
Tycker dom är xtremt prisvärda. Dock är de ju lite stora i bogen.
Tycker de har en mkt bra vattentäthet, iaf de täcken jag har köpt.
Min ena häst hade sitt regntäcke därifrån på sig i spöregn från morgonen tills hon kom in vid ca.5. När hon kom in då så var det helt torrt under, endast lite blött vid låren där de hade blåst upp och blivit blött under. Trots ihållande spöregn med kanske ngt litet uppehåll och blåst.

Då har hööks sämre kvalitet. Läcker igenom på en gång och absolut inte värd sitt pris. Alla horseware och amigo täcken jag har sett har läckt igenom efter endast ett par h.

Satsa på börjes ;)

/ börjes fantast :D haha

Ja, nu bor ju inte min häst i sina täcken dygnet runt, bara hon hålls torr och varm när hon är ute så är det alldeles tillräckligt.

Varken passformen, hållbarheten och vattentätheten är tillräckligt dålig på Börjes täcken för att jag ska välja bort dem. ;)

Jag menade att det är mer än bara priset och passformen som avgör om det är prisvärt eller inte.:)

men amigo är som sagt inte vattentäta.....

Mitt amigo håller alltid tätt, trots ett helt dygns regn läcker det inte in, så visst finns det amigotäcken som är vattentäta:)

kl'
Jag är en trogen HW-fantast, köper inget annat längre, har även shires, är också bra men HW har enligt mig mkt bättre passform, slitstyrka och vattentäthet! Har ett amigo och resten rambo utetäcken, gillar mina rambo bäst helt klart men även amigo är ett supertäcke:) Satsa på HW!

Senast ändrad:

jag har två stycken, båda läcker vid ihållande regn. :crazy: det är dessutom olika årgångar så tror inte det har med tillverkningsfel att göra. tyget är för tunnt och klent för at stå emot regnet i längden.

det är sommarvarianten jag har, dom marinblåa har väl kraftigare tyg.

jag har två stycken, båda läcker vid ihållande regn. :crazy: det är dessutom olika årgångar så tror inte det har med tillverkningsfel att göra. tyget är för tunnt och klent för at stå emot regnet i längden.

det är sommarvarianten jag har, dom marinblåa har väl kraftigare tyg.

Fast jag har också 600D varianten och de håller för 8 h/spöregn. Mina är inte ute mer så om de läcker efter 9h vet jag inte.

jag har två stycken, båda läcker vid ihållande regn....
...det är sommarvarianten jag har, dom marinblåa har väl kraftigare tyg.

Jag hänsyftar till "vintervarianten" av Amigotäcket, 1200D, och inte sett några tendenser till att det skulle läcka.
Sommarvarianten (600D) har jag inte provat.

På de flesta hästarna i stallet ligger Börjes-täcken.

Fungerar fin-fint, men de flesta som har täcken utan bogveck får skav på bogen. Där ser man vad det äe bra för! Ska nog updateras till nästa säsong, tror jag. Då ska alla som behöver förhoppningsvis få bogveck.

Jag har precis blivit grymt imponerad över Börjes regntäcke. Det har hällregnat 24/7 nu, och jag trodde hästen skulle vara dyngsur när jag kollade till henne. Men till min förvåning så var hon helt torr och fin under täcket! För ett täcke som jag köpte för 260:- på REA! :eek:
Andra hästen hade ett täcke för 1000.- på sig, han var fuktig :crazy:

Så ja, jag tycker verkligen Börjes regntäcke var en superbra investering. Kommer säkert köpa fler när jag behöver köpa nya regntäcken

Vi har tre hästar och säkert 5-6 regn- och vintertäcken till varje häst.. De bästa täckena är enligt mig regntäcket från Horseware, Amigo heter det, och Börjes-täckena.

KL
Jag är lite velig när det gäller shirestäckena. tycker de är så stor på bredden, funkar bra på kallblodet och hade hannoveranarna kunnat ha samma längd hade det nog funkat. Men de behöver en storlek större, så jag undrar ifall bredden skiljer mkt mellan storlekarna? för nu går de ner till knäna på dem.. Det är alltså Shires Typhoon som jag har. Eller ska jag köpa ett amigo istället?
Hittade iofs ett regntäcke från horse saver, som var betydligt dyrare än amigo, hur är deras kvalité?

Shires funkar för mig, håller tätt i ur o skur o passar bra. Ska jag köpa halstäcken blir det alltid shires, mina hästar blir nästan strypta av horsewares halsar...

Horseware Amigo är också bra, sitter som en smäck (lite stora i bogen på min häst) o mina har inte läckt.

Har provat börjes, vintertäcket, men passade inte min häst riktig. Han fick skav runt halsen då kanten vikte ner sig o jag tyckte det var lite konstigt skuret o bogen.

kl
Jag köpte ett amigo regntäcke. rött ofodrat till min 5 åring förra sommare...
herregud vilket supertäcke! Håller tätt oavsett väder och ligger perfekt! Är kanske inget för fullblod däremot :)

vintertäcken har jag annars rambo supreme och rhino det brunrutiga med halvhals.
Kalas nöjd med bägge två, framför allt att det håller torrt och den superba passformen. Inga skav här inte.. halleluja!:love:

Måste inflika också att han tidigare hade ett bucas vintertäcke som var väldigt bra men gillar inte deras innertyg, fastnar så mycket hår :p älskar bucas coolers också :laugh:

Jag har haft mina Buccas täcken 1 10 år. tvättade 2ggr / år alldrig inpregnarade. Spolade av hela täcket med vattenslang och rotbirdte för att få bort värsta leran. INTE ENS FUKTIGT!!!!!! Det kallar jag för kvallite. Dock har täcker börjat snurra nu efter 10 år.... men det känns ok :)

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 476
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 775
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31