President Trump?

Melania_Trump_The_Watcher.jpg

@hastflicka Och vad är din poäng, om jag får fråga? Eftersom du inte träffat såna människor så existerar de inte? Mina vänner, USA-födda, är bara förvirrade och ljuger? @Miks har missförstått? De här problemen existerar inte för såna människor existerar inte? Jag förstår inte ärligt talat.

Det var val inte riktigt vad jag sa, eller hur? Vad jag SA var att JAG aldrig mott nagon som ni beskriver, trots manga ar i landet och sarskilt i "redneck country". Vad jag MENADE var att det ar markligt hur manga som aker till USA (eller talar med Americaner i telefon) som traffar pa denna typ of manniskor trots att det uppenbarligen inte finns sa manga ute i vanliga samhallen.

Bara for att fortydliga mig. Jag har traffat en hel massa super konstiga rednecks ... bade vapengalna och oforstaende om allt utom vad som star i bibeln. Jag har dock alldrig traffat nagon sa utanfor den verkliga varlden som beskrevs har.

Det var val inte riktigt vad jag sa, eller hur? Vad jag SA var att JAG aldrig mott nagon som ni beskriver, trots manga ar i landet och sarskilt i "redneck country". Vad jag MENADE var att det ar markligt hur manga som aker till USA (eller talar med Americaner i telefon) som traffar pa denna typ of manniskor trots att det uppenbarligen inte finns sa manga ute i vanliga samhallen.

Det troliga svaret är för att det gör bra historier. Det är få gånger man får höra så mycket dumheter som i samband med de amerikanska presidentvalen. Folk som vill imponera på en, verka världsvana och drar någon historia som är så löjligt uppenbart påhittad eller i bästa fall gravt förvanskad. Mannen som sov med en revolver under huvudkudden är hämtad från Michael Moores dokumentär Bowling for Columbine men det blir en så mycket bättre historia om berättaren inbillar sig och påstår sig ha varit med om det själv.

En liknande motsvarighet i Sverige är Arne Hegerfors påstådda uttalande om att "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" vilket har visst sig vara ett rent påhitt. Ändå finns det tusentals personer som påstår sig ha upplevt det live.

Jag har ju också bott i USA, i ungefär 7 - 8 år (Florida och Californien) plus diverse kortare resor dit. Vi har också många vänner i USA. Och jag tycker väl att jag träffat på alla olika varianter. Ja, somliga HAR varit helt förstockade, skrämmande okunniga och tyckts tro att världen utanför USA är ett slags förvirrat, outvecklat område långt under USA.s förträffliga nivå. Jag har hört repliker som fått mig att tappa andan.

Men - (nästan...) lika många har varit motsatsen. Ifrågasättande, insatta, kritiska och tänkande. Det är väl lite som med Sverige - träffar man enbart på de mest inbitna SD.arna och lyssnar på dem, får man en ganska vriden bild av befolkningen.....

Det är bl.a. därför jag har så svårt att tro, trots allt, att Trump ska vinna valet. Och OM han, hemska tanke, skulle göra det, tror jag fortfarande att hans verkliga makt att utföra sina galnaste idéer, är rätt begränsad. Nån mur mot Mexico tror jag t.ex. inte på.

Enligt mina amerikanska vänner så har han ett stort stöd hos folk, men när det kommer till kritan är det ju som vanligt en fråga om hur många av dessa som orkar masa sig till vallokalerna när det är dags. Här hade vi ju Greven och betjänten som exempel med sitt drag under galoscherna, vem trodde att de virrpannorna skulle klara sig så bra i valet? Å andra sidan så bet det ju av en större bit av kakan än de orkade svälja. ;)

Jodå, men NATO-länderna är fortfarande förbundna att hjälpa ett medlemsland om det utsätts för en attack. Sedan kan Trump säga vad han vill. Ska man lämna internationella organisationer finns det en korrekt procedur för det (se Brexit). Det räcker inte med "jag vill inte".

Länderna i Nato kan inte tvinga USA att ingripa. Det spelar ingen roll att USA enligt överenskommelser ska göra det.

Det troliga svaret är för att det gör bra historier. Det är få gånger man får höra så mycket dumheter som i samband med de amerikanska presidentvalen. Folk som vill imponera på en, verka världsvana och drar någon historia som är så löjligt uppenbart påhittad eller i bästa fall gravt förvanskad. Mannen som sov med en revolver under huvudkudden är hämtad från Michael Moores dokumentär Bowling for Columbine men det blir en så mycket bättre historia om berättaren inbillar sig och påstår sig ha varit med om det själv.

En liknande motsvarighet i Sverige är Arne Hegerfors påstådda uttalande om att "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" vilket har visst sig vara ett rent påhitt. Ändå finns det tusentals personer som påstår sig ha upplevt det live.
Nja Arne själv säger att han har sagt det och jag såg matchen, däremot menade han bara att de var deppiga :)

Så klart man kan strunta i ingångna avtal, det har man alltid kunnat. Sedan att det får konsekvenser är en annan sak.

Och just därför hör det inte till vanligheterna att man gör det. Självklart kan USA välja att upplösa NATO, men då tänker man sig att det är ett överlagt beslut, inte en oväntad konsekvens. Att det är ett strategiskt överlagt beslut, och inte "Hoppsan, upplöstes NATO nu? Oj, det var inte meningen, det tänkte jag inte på!:o:cry:"

Och just därför hör det inte till vanligheterna att man gör det. Självklart kan USA välja att upplösa NATO, men då tänker man sig att det är ett överlagt beslut, inte en oväntad konsekvens. Att det är ett strategiskt överlagt beslut, och inte "Hoppsan, upplöstes NATO nu? Oj, det var inte meningen, det tänkte jag inte på!:o:cry:"
En del saker vill man ju gärna tänka sig som resultat av någorlunda grundliga politiska processer, inte som resultat av någon irrhjärnas hugskott. Det är väl lite där man känner lite oro inför det här Trump-scenariot. Det är ändå lite mer vilsamt för alla oss andra här i världen om USA är bara något lite förutsägbart, så att säga.

Var det inte ungefär så det gick till med Brexit? "Oj, ska vi lämna EU för att vi röstade ja till det? Det var inte meningen, det tänkte jag inte på! " :meh:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 204
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 889
Senast: DarkInNight
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 095
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt