President Trump?

Det är ett märkligt land.
Tex får man inte heller rösta om man är dömd har jag för mig. Minns inte hur länge det var, men statistiskt sett så faller ju en hel del människor bort från att rösta då.
Flera miljoner röster försvinner.

Det beror helt pa vilken delstat man bor i ... och vilket brott man begatt. Nar man sitter i Sverige ar det ar latt att glomma att varje delstat har sina egna lagar och regler, precis som landerna i Europa.

Vi har ganska nyligen varit i USA i 3 månader och träffat väldigt många olika typer av människor. Och ja vi har träffat många "Trumpers". De finns på riktigt liksom. Folk som på allvar frågade vart vi hade våra pistoler och blev chockade när vi inte hade någon. Några som tyckte det var helt vansinnigt att jag som kvinna jobbade och inte var hemma med våra barn. En gubbe som på allvar frågade hur det kändes att shoppa upp min mans pengar!?! Mitt svar på den frågan var att jag shoppar för mina egna pengar. Vad min man gör med sina pengar bekommer mej inte. Gubben blev sur och blängde lite mot butiken hans fru var inne i.

Det som var väldigt karaktäristiskt för the Trumpers var att de alla var väldigt inskränkta och egoistiska. De kunde tex inte förstå att om Apple tar hem sin produktion till USA så kommer ingen utanför USA köpa Apple något mer. Varför inte då, frågade de på allvar! Jo för att om ni tar hem produktionen så kommer produktionskostnaden gå upp avsevärt och då kommer ni inte kunna sälja till övriga världen för en iPhone skulle kosta 38000kr. Inga problem, vi är 400miljoner i USA så det löser sig, blev svaret. Mjo, men vi andra är 7 miljarder..... De var fortfarande oförstående.

Blir han vald tror jag CIA kommer knäppa honom. Han är för farlig för världen.

Mvh Miks

Jag har bott i USA i manga ar ... och inte minst i delar som ar helt klart for sadana som Trump. Jag har aldrig mott manniskor som du beskriver, det vore verkligen intressant att veta VAR du var.

De flesta Americaner, vare sig de ar Democrater eller Republicaner skulle inte ens forsta din reflection att resten av varlden ar 7 milliarder ... vi talar om AMERICA'S president ... inte en staflage figur eller nagon som resten av varlden valjer. Det ar var president ... precis som Sveriges regering valjs av det Svenska folket och ingen annan.

Jag tror att folk ska ta det lite lugnt. Familjen Trump umgicks med familjen Obama förmodligen runt de åren, som jag förstått det. Hon beundrar väl Michelle och Michelle är verkligen en kvinna värd att beundra. Trump är jättekonstigt politiskt, han är helt enkelt populist. Ingen vet vad för politik han kommer att föra om han nu kommer bli vald. Trump ber väljarna om charte blanche helt enkelt.

Nej ... Familjen Trump har aldrig umgats med familjen Obama.

Vi har ganska nyligen varit i USA i 3 månader och träffat väldigt många olika typer av människor. Och ja vi har träffat många "Trumpers". De finns på riktigt liksom. Folk som på allvar frågade vart vi hade våra pistoler och blev chockade när vi inte hade någon. Några som tyckte det var helt vansinnigt att jag som kvinna jobbade och inte var hemma med våra barn. En gubbe som på allvar frågade hur det kändes att shoppa upp min mans pengar!?! Mitt svar på den frågan var att jag shoppar för mina egna pengar. Vad min man gör med sina pengar bekommer mej inte. Gubben blev sur och blängde lite mot butiken hans fru var inne i.

Det som var väldigt karaktäristiskt för the Trumpers var att de alla var väldigt inskränkta och egoistiska. De kunde tex inte förstå att om Apple tar hem sin produktion till USA så kommer ingen utanför USA köpa Apple något mer. Varför inte då, frågade de på allvar! Jo för att om ni tar hem produktionen så kommer produktionskostnaden gå upp avsevärt och då kommer ni inte kunna sälja till övriga världen för en iPhone skulle kosta 38000kr. Inga problem, vi är 400miljoner i USA så det löser sig, blev svaret. Mjo, men vi andra är 7 miljarder..... De var fortfarande oförstående.

Blir han vald tror jag CIA kommer knäppa honom. Han är för farlig för världen.

Mvh Miks

Problemet är väl att amerikanarna inte heller har råd med iPhones om det kostar 38000. De skulle köpa asientillverkade billigare alternativ då. Annars så är det ju sant att de har en stor inhemsk marknad.

Jag har bott i USA i manga ar ... och inte minst i delar som ar helt klart for sadana som Trump. Jag har aldrig mott manniskor som du beskriver, det vore verkligen intressant att veta VAR du var.

De flesta Americaner, vare sig de ar Democrater eller Republicaner skulle inte ens forsta din reflection att resten av varlden ar 7 milliarder ... vi talar om AMERICA'S president ... inte en staflage figur eller nagon som resten av varlden valjer. Det ar var president ... precis som Sveriges regering valjs av det Svenska folket och ingen annan
Vi bodde i Florida och reste runt i hela delstaten. Vi träffade många amerikanska turister så vi har talat med folk som har bott i Florida och delstaterna runt omkring.

Det mannen som pratade iPhone inte kunde förstå var att resten av världen inte kommer att köpa amerikanska prylar om de är producerade i Amerika av amerikanska industriarbetare. För även om minimum lönen är låg blir produktionskostnaden för hög. Han tyckte då att det inte spelade någon roll för det bor så många människor ändå i USA så iPhone skulle klara sig ändå. Han kunde inte förstå att i resten av världen bor det 7 miljarder potentiella köpare av iPhone. Dessa kommer dock inte köpa om den är producerad i USA. Han klarade liksom inte av att tänka utanför landets gränser.

En av anledningarna, tror jag, är att det är svårt att hitta nyhetskanaler som visar en bild av hela världen. Nyhetskanalerna är väldigt lokala och det är enklare och trevligare att titta på lokala kanalen vilket gör att folk får en väldigt lokal världsbild.

Sen har vi såklart träffat en massa fantastiska människor också :love:

Mvh Miks

Problemet är väl att amerikanarna inte heller har råd med iPhones om det kostar 38000. De skulle köpa asientillverkade billigare alternativ då. Annars så är det ju sant att de har en stor inhemsk marknad.
Nja... För i förslaget ligger att höja importkostnaderna vilket Ibsen tur skulle höja exportkostnaderna. På så vis skulle det enda alternativet för amerikanarna vara iPhones som i USA antagligen skulle kosta strax över vad de kostar nu.

Men för oss i övriga världen skulle de bli snordyra!

Mvh Miks

Det beror helt pa vilken delstat man bor i ... och vilket brott man begatt. Nar man sitter i Sverige ar det ar latt att glomma att varje delstat har sina egna lagar.

De flesta Americaner, vare sig de ar Democrater eller Republicaner skulle inte ens forsta din reflection att resten av varlden ar 7 milliarder ... vi talar om AMERICA'S president ... inte en staflage figur eller nagon som resten av varlden valjer. Det ar var president ... precis som Sveriges regering valjs av det Svenska folket och ingen annan.
.

Det som är märkligt för en svensk är att man öht kan bli av med sin rösträtt. Oavsett brott. Det har ju inte alltid varit så här heller, men idag känns det nog otänkbart för de flesta.

Sen är det ju väldigt intressant om det är sant som du säger att de flesta amerikaner inte kan förstå att Apple har en större marknad de kan sälja till om de säljer internationellt och inte bara i USA, med argumentet att det är Amerikas president de ska välja, det spelar ingen roll hur presidentens politik påverkar amerikanska företags förutsättningar utomlands. Menar du att man inte förstår hur internationell handel fungerar och hur det kan påverka inhemskt välstånd och makt relativt omvärlden?

Nja... För i förslaget ligger att höja importkostnaderna vilket Ibsen tur skulle höja exportkostnaderna. På så vis skulle det enda alternativet för amerikanarna vara iPhones som i USA antagligen skulle kosta strax över vad de kostar nu.

Men för oss i övriga världen skulle de bli snordyra!

Mvh Miks

Kommer man inte göra som med Tesla då, göra dem nästan färdiga i ett land och det sista på plats för att undvika importtullar?

Och varför innebär importtullar också exporttullar? Jag hänger inte med.

@hastflicka Mina amerikanska vänner är djupt olyckliga över att det finns så många människor som är precis som @Miks beskriver. Vad lustigt att du bor där men aldrig stött på nån (men det är ju ett stort land såklart).

Även om vår statsminister inte blir vår statschef så tänker åtminstone jag på hur partier kan sköta utlandspolitiken när jag röstar. Nog för att vi väljer vår svenska riksdag(regeringsbildningen är en annan sak) men numer kan man inte glömma det globala perspektivet i politiken.

Det är som en riktigt riktigt dåligt skämt att en sådan snubbe som Trump kan bli nästa president. Kommer bli en massflykt av intellektuella gissar jag

Det är som en riktigt riktigt dåligt skämt att en sådan snubbe som Trump kan bli nästa president. Kommer bli en massflykt av intellektuella gissar jag
Det tror inte jag. Jag tror de flesta amerikaner inte kan tänka sig att bo någon annanstans än i USA, de får patriotismen med modersmjölken på ett annat sätt där. Dessutom tänker nog många amerikaner att USA är världens bästa land, objektivt sett, att alla skulle vilja bo där om de fick möjlighet, och att livet är sämre på annat håll.

Menar du att man inte förstår hur internationell handel fungerar och hur det kan påverka inhemskt välstånd och makt relativt omvärlden?
Mitt intryck är att skrämmande många amerikaner, absolut inte en majoritet men ändå många, faktiskt har svårt att se saker som handel och politik i globala perspektiv - helt enkelt eftersom USA för dem är världen. Det som finns utanför saknar relevans och betydelse, upplever de, och är sannolikt precis som du säger också sämre i de flesta avseenden.
Lyckligtvis finns förstås många välutbildade och medvetna amerikaner också, men i dessa dagar är det skrämmande tydligt att de inte utgör den överväldigande majoritet som åtminstone jag skulle önskat.

Det som oroar mig är inte i första hand att någon som Trump kandiderar till president. Det som oroar mig är att det finns en stor andel amerikaner som aktivt stödjer honom, och är fullkomligt övertygade om att Trump är den absolut mest lämpade personen att inneha ett av världens mest inflytelserika ämbeten.

Jag håller på den här damen; hon ser vad som behövs och talar om hur det ska hanteras:

Ja, man kunde ju tro att det skulle vara ett enkelt val, men uppenbarligen inte eftersom de ligger rätt lika i opinionsmätningarna.

För en utomstående känns det ju som ett val mellan en hamster och en politiker, där folk på fullt allvar funderar på om det kanske inte vore så dumt med en hamster iaf, den kanske kan lära sig signalera vad den vill med olikfärgade bollar? Alltså måste det se annorlunda ut ur amerikanskt perspektiv. Men kan de inte välja en kvinna ens när alternativet är Trump, då kan man ju fundera på hur det ser ut med lika möjligheter för kvinnor och män där.

Det som är märkligt för en svensk är att man öht kan bli av med sin rösträtt. Oavsett brott. Det har ju inte alltid varit så här heller, men idag känns det nog otänkbart för de flesta.

Sen är det ju väldigt intressant om det är sant som du säger att de flesta amerikaner inte kan förstå att Apple har en större marknad de kan sälja till om de säljer internationellt och inte bara i USA, med argumentet att det är Amerikas president de ska välja, det spelar ingen roll hur presidentens politik påverkar amerikanska företags förutsättningar utomlands. Menar du att man inte förstår hur internationell handel fungerar och hur det kan påverka inhemskt välstånd och makt relativt omvärlden?
Den där bristande förmågan att se omvärlden verkar hänga ihop med den där nationalismen du pekar på. Och märks alltså även hos ganska många mycket högutbildade, tycker jag. Det många amerikaner vet om USA vet de inte i relation till andra länder. Jämförelsematerial saknas, liksom.

Mitt intryck är att skrämmande många amerikaner, absolut inte en majoritet men ändå många, faktiskt har svårt att se saker som handel och politik i globala perspektiv - helt enkelt eftersom USA för dem är världen. Det som finns utanför saknar relevans och betydelse, upplever de, och är sannolikt precis som du säger också sämre i de flesta avseenden.
Lyckligtvis finns förstås många välutbildade och medvetna amerikaner också, men i dessa dagar är det skrämmande tydligt att de inte utgör den överväldigande majoritet som åtminstone jag skulle önskat.

Det som oroar mig är inte i första hand att någon som Trump kandiderar till president. Det som oroar mig är att det finns en stor andel amerikaner som aktivt stödjer honom, och är fullkomligt övertygade om att Trump är den absolut mest lämpade personen att inneha ett av världens mest inflytelserika ämbeten.

Nej, att han ställer upp gör ju inget, alla medborgare har väl rätt att kandidera, och särskilt på den republikanska sidan finns ju alltid en tomteklubb som känner sig manad, typ Rick Santorum och liknande. Men att vinna primärvalen, och sen faktiskt ha en reellt väljarstöd i det faktiska valet också - jag håller med dig om att det är oroande.

Primärvalen kunde man kanske leva med, för allt vad jag vet så skulle de som röstar där kunna vara lite stolligare än andra, men att de ligger lika i det riktiga valet? Jag vet inte om det är att folk egentligen inte röstar på Trump utan på att det ska bli en republikansk president, om sen individen råkar vara lite stollig så får man väl leva med det. Alltså att man väljer parti snarare än person.

Den där bristande förmågan att se omvärlden verkar hänga ihop med den där nationalismen du pekar på. Och märks alltså även hos ganska många mycket högutbildade, tycker jag. Det många amerikaner vet om USA vet de inte i relation till andra länder. Jämförelsematerial saknas, liksom.

Jag håller med, jag tittar en del på Stephen Colbert, som ju ändå får anses som en hyfsat intellektuell demokrat, och då kan man ibland få intrycket att man tror att yttrandefrihet och demokrati är unikt amerikanska företeelser.

Kommer man inte göra som med Tesla då, göra dem nästan färdiga i ett land och det sista på plats för att undvika importtullar?

Och varför innebär importtullar också exporttullar? Jag hänger inte med.
Den här artikeln förklar lite hur det funkar. Aningens vänstervriden men den förklarar principen. http://www.bloomberg.com/news/artic...have-returned-to-america-but-the-jobs-haven-t

Skillnaden mellan det som står i artikeln (där marknaden och retailers driver en inhemsk produktion) är att Trump vill tvinga tillbaka produktionen tillbaka till USA genom ge sig på import- och därmed exportavgifterna. Avtalen mellan länderna är skrivna på "lika" villkor. Dvs import och exportavgifterna tar ut varandra så att alla länder tjänar på det. Höjer Trump importavgifterna i syfte att tvinga hem produktionen så kommer övriga länder höja sina importavgifter (USAs exportavgifter vilket leder till att ingen i övriga världen kommer vilja (eller knappt kunna)) köpa amerikanska märken.

I USA kommer däremot priserna försöka hållas nere genom att automatisera produktionslinjer (vilket går stick i stäv med att öka antalet jobb) och därmed hålla nere kostnaden på den inhemska marknaden.

Jag är helt för att detaljhandeln hittar effektiva sätt att producera inhemskt eller lokalt. Jag är även helt enig med att det ska finnas ett konsumentdriv i frågan. Men att tvinga producenterna är alldeles för diktatoriskt för mej. Nej tack!

Mvh Miks

Den här artikeln förklar lite hur det funkar. Aningens vänstervriden men den förklarar principen. http://www.bloomberg.com/news/artic...have-returned-to-america-but-the-jobs-haven-t

Skillnaden mellan det som står i artikeln (där marknaden och retailers driver en inhemsk produktion) är att Trump vill tvinga tillbaka produktionen tillbaka till USA genom ge sig på import- och därmed exportavgifterna. Avtalen mellan länderna är skrivna på "lika" villkor. Dvs import och exportavgifterna tar ut varandra så att alla länder tjänar på det. Höjer Trump importavgifterna i syfte att tvinga hem produktionen så kommer övriga länder höja sina importavgifter (USAs exportavgifter vilket leder till att ingen i övriga världen kommer vilja (eller knappt kunna)) köpa amerikanska märken.

I USA kommer däremot priserna försöka hållas nere genom att automatisera produktionslinjer (vilket går stick i stäv med att öka antalet jobb) och därmed hålla nere kostnaden på den inhemska marknaden.

Jag är helt för att detaljhandeln hittar effektiva sätt att producera inhemskt eller lokalt. Jag är även helt enig med att det ska finnas ett konsumentdriv i frågan. Men att tvinga producenterna är alldeles för diktatoriskt för mej. Nej tack!

Mvh Miks

Aha, du tänker dig att importtullar leder till exporttullar, som i sin tur hissar upp priserna på amerikanskproducerade varor utomlands. Då förstår jag, det verkar inte orimligt, men Trump tänker sig nog att det går att diktera handelsvillkor och ensidigt höja importtullarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 204
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 889
Senast: DarkInNight
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 095
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama