President Trump?

Jag håller med, jag tittar en del på Stephen Colbert, som ju ändå får anses som en hyfsat intellektuell demokrat, och då kan man ibland få intrycket att man tror att yttrandefrihet och demokrati är unikt amerikanska företeelser.
Ungefär så, ja. Jag upplever liknande saker när jag pratar med amerikaner på jobbet. Vi har alltid någon där. De är ju högutbildade, men väldigt underligt illa förankrade i världen i allmänhet och illa allmänbildade. Jag kommer på mig med att anpassa mig till någon sorts "amerikansk världsbild" när jag pratar med dem, på ett sätt jag inte ens reflekterar över när det gäller iranska kollegor (som också ofta är representerade).

De jag träffar ser ju dock problemen med Trump och Trumpers. De pratar om det som @hastflicka förnekar existensen av.

Aha, du tänker dig att importtullar leder till exporttullar, som i sin tur hissar upp priserna på amerikanskproducerade varor utomlands. Då förstår jag, det verkar inte orimligt, men Trump tänker sig nog att det går att diktera handelsvillkor och ensidigt höja importtullarna.
Ja precis. Det blir ju en oönskad effekt från Trumps sida. Baksidan på myntet liksom. Men det kommer ju inte finnas några länder i världen som vill bedriva handel med USA om man inte tjänar på det! Det kanske inte sker exakt samtidigt men det kommer ju bli så ganska direkt som ett resultat av en bruten överenskommelse.

Mvh Miks

Aha, du tänker dig att importtullar leder till exporttullar, som i sin tur hissar upp priserna på amerikanskproducerade varor utomlands. Då förstår jag, det verkar inte orimligt, men Trump tänker sig nog att det går att diktera handelsvillkor och ensidigt höja importtullarna.
Det är väl inget som säger att importtullen skall vara lika för alla varor och länder. Importen och exporten är inte jämnt fördelad över länder och en differentierad importtull behöver inte nödvändigtvis medföra motsvarande tull på för US viktiga exportvaror.

Vi bodde i Florida och reste runt i hela delstaten. Vi träffade många amerikanska turister så vi har talat med folk som har bott i Florida och delstaterna runt omkring.

Det mannen som pratade iPhone inte kunde förstå var att resten av världen inte kommer att köpa amerikanska prylar om de är producerade i Amerika av amerikanska industriarbetare. För även om minimum lönen är låg blir produktionskostnaden för hög. Han tyckte då att det inte spelade någon roll för det bor så många människor ändå i USA så iPhone skulle klara sig ändå. Han kunde inte förstå att i resten av världen bor det 7 miljarder potentiella köpare av iPhone. Dessa kommer dock inte köpa om den är producerad i USA. Han klarade liksom inte av att tänka utanför landets gränser.

En av anledningarna, tror jag, är att det är svårt att hitta nyhetskanaler som visar en bild av hela världen. Nyhetskanalerna är väldigt lokala och det är enklare och trevligare att titta på lokala kanalen vilket gör att folk får en väldigt lokal världsbild.

Sen har vi såklart träffat en massa fantastiska människor också :love:

Mvh Miks

Sorry ... Det lat pa dig som om alla var som den mannen med iphonen som inte forstod.;) Det ar formodligen ganska manga av Florida's 20 millioner manniskor som absolut inte forstar ... Dessutom ar det en "swing" stat (som har ungefar lika manga republikaner som demokrater).

@hastflicka Mina amerikanska vänner är djupt olyckliga över att det finns så många människor som är precis som @Miks beskriver. Vad lustigt att du bor där men aldrig stött på nån (men det är ju ett stort land såklart).

Nej, pa alla ar jag bodde i Sydostra USA (Florida och South Carolina, jag raknar inte ens in Maryland i sydostra USA langre) har ALDRIG nagon ens fragat mig var min pistol var, an mindre blivit chockad nar jag inte haft nagon. Jag HAR mott fler mansgrisar dar an pa andra stallen ... men aldrig heller mott oforstaende for att bada jobbar i ett hushall.

Ungefär så, ja. Jag upplever liknande saker när jag pratar med amerikaner på jobbet. Vi har alltid någon där. De är ju högutbildade, men väldigt underligt illa förankrade i världen i allmänhet och illa allmänbildade. Jag kommer på mig med att anpassa mig till någon sorts "amerikansk världsbild" när jag pratar med dem, på ett sätt jag inte ens reflekterar över när det gäller iranska kollegor (som också ofta är representerade).

De jag träffar ser ju dock problemen med Trump och Trumpers. De pratar om det som @hastflicka förnekar existensen av.

@Petruska, Vad fornekar jag existensen av?

Några frågor i allmänhet. Kollade precis på nyheterna och det verkar som att många tycker väldigt illa om Hillary Clinton? Vad är det hon gjort som är så hemskt? Och kan det vara så att många föredrar Trump för att Hillary nu är så fruktansvärd?

Några frågor i allmänhet. Kollade precis på nyheterna och det verkar som att många tycker väldigt illa om Hillary Clinton? Vad är det hon gjort som är så hemskt? Och kan det vara så att många föredrar Trump för att Hillary nu är så fruktansvärd?

Till storsta delen tror jag det handlar om politik ... Precis som sa manga tycker sa hjartligt illa om Loven ... eller tycker sa hjartligt illa om vilken politiker som helst.

De som tycker allra samst om Hillary ar naturligtvis Republikaner ... MEN, sedan har Hillary ocksa vissa "fadaser" efter sin tid som Secretary of State som nu blases upp och forstoras. Exact vad som ar sant och inte ar svart att avgora ... plus att hon aldrig varit en popular person direkt.

Till storsta delen tror jag det handlar om politik ... Precis som sa manga tycker sa hjartligt illa om Loven ... eller tycker sa hjartligt illa om vilken politiker som helst.

De som tycker allra samst om Hillary ar naturligtvis Republikaner ... MEN, sedan har Hillary ocksa vissa "fadaser" efter sin tid som Secretary of State som nu blases upp och forstoras. Exact vad som ar sant och inte ar svart att avgora ... plus att hon aldrig varit en popular person direkt.

Okej tack. Jag tänkte hon verkligen misskött sig, typ kriminellt, men så verkar det ju alltså inte vara.

Okej tack. Jag tänkte hon verkligen misskött sig, typ kriminellt, men så verkar det ju alltså inte vara.

Hon AR anklagad for vissa rena kriminella handlingar. FBI har 'clearat' henne, men alla ar inte overtygade att det gatt ratt till. Bland annat for att hon anvande sin privata server till alla sina email som secretary of state och inte de servers med topp security som hon skulle ha anvant. Det AR en soppa hon forsatt sig i, da hon under den tiden ocksa blev anklagad for diverse saker som hon sedan inte kunde bevisa da hon dumpat allt fran den servern.

Hon AR anklagad for vissa rena kriminella handlingar. FBI har 'clearat' henne, men alla ar inte overtygade att det gatt ratt till. Bland annat for att hon anvande sin privata server till alla sina email som secretary of state och inte de servers med topp security som hon skulle ha anvant. Det AR en soppa hon forsatt sig i, da hon under den tiden ocksa blev anklagad for diverse saker som hon sedan inte kunde bevisa da hon dumpat allt fran den servern.

Okej jag förstår. Tack!

Det lilla jag får upp på mitt feed är att många verkar hata Hillary på grund av en attack mot amerikaner i Benghazi den 11 september 2012 där amerikanska militärer/en ambassadör dödades. Jag har inte riktigt fått någon klarhet i hur allt gick till exakt, men hon ska ha ignorerat meddelanden om förändrat säkerhetsläge i östra Libyen.

Det är verkligen det som de posts jag får upp tar fasta på, de tycker att hon borde prövas för mord och fängslas.

Det lilla jag får upp på mitt feed är att många verkar hata Hillary på grund av en attack mot amerikaner i Benghazi den 11 september 2012 där amerikanska militärer/en ambassadör dödades. Jag har inte riktigt fått någon klarhet i hur allt gick till exakt, men hon ska ha ignorerat meddelanden om förändrat säkerhetsläge i östra Libyen.

Det är verkligen det som de posts jag får upp tar fasta på, de tycker att hon borde prövas för mord och fängslas.

Okej jag förstår. Men hon har helt enkelt "sluppit undan" några eventuella påföljder?

Okej jag förstår. Men hon har helt enkelt "sluppit undan" några eventuella påföljder?

Det verkar nästan så - jag läste en intervju med en soldat som kände två av de dödade militärerna och han insåg att Hillary aldrig skulle hamna i fängelse, men han ville att hon skulle ställas till svars för vad hon gjort - eller inte gjort - när hon ignorerat varningar om konsulatets dåliga säkerhet. Det är den allmänna konsensus jag fått av de inlägg i debatten/åsikter från den Hillary-kritiska sidan jag sett; det låter som att de inte tycker att hon 'sonat brottet', helt enkelt. Och att det är ett bevis på att hon inte är vaken och uppmärksam nog för att ha hand om statliga affärer och höga positioner.

Ursäkta min okunskap men är sanders helt ute ur leken nu? Blir det republikanerna som går till makten?

Ja, Sanders är borta. Enligt odds vinner demokraterna (Clinton) men trump har ungefär 30 procents chans.

I opinionen leder Clinton med ca 2-3 procent men det varierar beroende på opinionsinstitut. Det spekuleras i att Trump kan komma att gynnas i valet gentemot ou eftersom folk tenderar att rösta mer politiskt inkorrekt. Clinton är dock fortsatt favorit.

Ursäkta min okunskap men är sanders helt ute ur leken nu? Blir det republikanerna som går till makten?

Han har väl bara gett upp kampen om att bli demokraternas kandidat tror jag? Han valde ju att stötta Hillary nu eftersom han tror att det är det säkraste sättet att fälla Trump och skrev 'It is true that in terms of winning the Democratic nomination, we did come up short', så han förefaller ju helt borta ur leken.

Han har väl bara gett upp kampen om att bli demokraternas kandidat tror jag? Han valde ju att stötta Hillary nu eftersom han tror att det är det säkraste sättet att fälla Trump och skrev 'It is true that in terms of winning the Democratic nomination, we did come up short', så han förefaller ju helt borta ur leken.

Correct. Sanders har stigit av racet och supportar (efter manga om och men) Hillary som Democraterna's Presidential nominee.

Dels anses hon av en del vara för insyltad i etablissemanget. Hon är (tycker jag) uppenbart skarp, men inte vidare folklig. Och sen lite olika skandaler under årens lopp som tröskats in absurdum, i närtid Bhengazi och e-mail, sen finns det väl annat också när Bill Clinton var president. Det blir väl en del efter många år i maktens centrum.

Och sen bara det att hon är kvinna och aktivt kandiderat till poster som skulle ge henne makt. Jag såg en lite intressant studie av det där, eftersom hon varit en offentlig person länge så finns det approval ratings att tillgå under ganska lång tid tillbaka, och ett tydligt mönster är att hennes popularitet alltid gått ner som mest när hon öppet kandiderat till en post som skulle ge henne mer makt. Det var en mycket starkare korrelation är de skandaler som inträffat. När hon fått den har populariteten gått upp igen, men just detta med en kvinna som öppet vill ha makt är uppenbart motbjudande för många amerikaner. Det har väl aldrig ens funnits en kvinnlig amerikansk vicepresident förut, än mindre en president?

Sen kommer hon väl också till stor del fortsätta på samma spår som Obama, och det är väl rätt många som anser honom vara i princip antikrist, islams sändebud i syfte att krossa Amerika, alternativt illa dold kommunist som försöker välta överända grundpelarna i det amerikanska samhällsbygget (som man då uppfattar såsom varande framförallt rätten att beväpna sig och rätten att oinskränkt bestämma över sin egendom utan att staten lägger sig i.)

@hastflicka Och vad är din poäng, om jag får fråga? Eftersom du inte träffat såna människor så existerar de inte? Mina vänner, USA-födda, är bara förvirrade och ljuger? @Miks har missförstått? De här problemen existerar inte för såna människor existerar inte? Jag förstår inte ärligt talat.

Hittills har det ju bara handlat om vem som ska bli demokraternas respektive republikanernas kandidater. Båda sidorna har under det senaste halvåret eller så haft en radda primärval, där partimedlemmar i alla delstater fått säga sitt.

Primärvalen är nu avgjorda, och nu har bägge partierna konvent (republikanerna denna vecka, demokraterna nästa) där deras kandidat utses formellt.

Trump har vunnit de republikanska primärvalen, och är nu republikanernas kandidat. Clinton har vunnit demokraternas primärval, och kommer bli demokraternas kandidat. Sanders kandiderade också till att bli demokraternas kandidat, men fick färre röster än Clinton i primärvalen och förlorade, så därför är han ute ut leken.

Efter konventen börjar det egentliga presidentvalet, när nu alla röstberättigade amerikaner ska välja antingen republikanernas kandidat Trump, eller demokraternas kandidat Clinton till president. Vilket det blir vet man inte förrän presidentvalet hålls den 8:e november.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 204
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 889
Senast: DarkInNight
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 096
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama