PP-piller behöver inte ha mens?

Minns från en tidigare tråd att du skrivit att du mår väldigt dåligt av dina p-piller. Det är ju inte så konstigt om du tar dubbel dos, det blir våldsamt höga hormonvärden i din kropp. Vad är orsaken till att du tar dubbel dos?
Våldsamt höga? Inte alls, en graviditet är 50 gånger mer hormoner. Mår väldigt dåligt? Mycket av biverkningarna har gått över efter en tid, men i början var det tufft. Klådan var värst :P och ledvärken. Numera har jag endast trötthet som biverkning. Jag har endometrios och "får" helt enkelt inte ha mens.

Våldsamt höga? Inte alls, en graviditet är 50 gånger mer hormoner. Mår väldigt dåligt? Mycket av biverkningarna har gått över efter en tid, men i början var det tufft. Klådan var värst :P och ledvärken. Numera har jag endast trötthet som biverkning. Jag har endometrios och "får" helt enkelt inte ha mens.

Skillnaden är att man inte går gravid konstant i 10-20 år, det går inte att jämföra.
P-piller har risker och de blir större om man tar en högre dos än vad de har godkänts för. Du skrev i den gamla tråden att du hade rejäla biverkningar men det är ju bra om det blivit bättre. :)
Undrar dock om detta är en erkänd behandling för endo och om det är tryggt? Och varför välja qlaira som är gjorda för att efterlikna en naturlig cykel med blödning (och främst är för kvinnor i perimeno)? Då får du ju varierande värden fast inte på det sättet som är naturligt utan det blir lite huller om buller. Vore det inte bättre med en normal dos av ett monofasisk piller så du får jämna värden om du ändå ska ta dem kontinuerligt? Väldigt nyfiken på varför läkaren valt den behandlingen.
Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som äter dubbel dos p-piller, oavsett sjukdom, trots att jag är medlem på flera hormonforum. Att inte ta uppehåll vet jag är vanligt vid endo. Googlade och hittade ingenting alls om dubbel dos så det verkar vara en experimentell behandling? Jag skulle vara orolig för riskerna som sagt. Är det den enda behandlingen du blivit erbjuden eller är det så att du provat allt annat och detta är en sista utväg?

Skillnaden är att man inte går gravid konstant i 10-20 år, det går inte att jämföra.
P-piller har risker och de blir större om man tar en högre dos än vad de har godkänts för. Du skrev i den gamla tråden att du hade rejäla biverkningar men det är ju bra om det blivit bättre. :)
Undrar dock om detta är en erkänd behandling för endo och om det är tryggt? Och varför välja qlaira som är gjorda för att efterlikna en naturlig cykel med blödning (och främst är för kvinnor i perimeno)? Då får du ju varierande värden fast inte på det sättet som är naturligt utan det blir lite huller om buller. Vore det inte bättre med en normal dos av ett monofasisk piller så du får jämna värden om du ändå ska ta dem kontinuerligt? Väldigt nyfiken på varför läkaren valt den behandlingen.
Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som äter dubbel dos p-piller, oavsett sjukdom, trots att jag är medlem på flera hormonforum. Att inte ta uppehåll vet jag är vanligt vid endo. Googlade och hittade ingenting alls om dubbel dos så det verkar vara en experimentell behandling? Jag skulle vara orolig för riskerna som sagt. Är det den enda behandlingen du blivit erbjuden eller är det så att du provat allt annat och detta är en sista utväg?
Det är en vanlig behandling vid endometrios, inte experimentell på något sätt. Finns även de som har dubbla spiraler insatta, eller kombinerar en spiral med P-piller. Det är inte ovanligt att personer med endometrios inte blir blödningsfria på endast ett P-piller.

Det är f.ö inte den enda behandlingen jag blivit erbjuden, men en av de få som funkar. Det är antingen det eller klimakteriet.

Det är en vanlig behandling vid endometrios, inte experimentell på något sätt. Finns även de som har dubbla spiraler insatta, eller kombinerar en spiral med P-piller. Det är inte ovanligt att personer med endometrios inte blir blödningsfria på endast ett P-piller.

Okej! Vad konstigt att jag inte fick några träffar.

Forum brukar ju komma upp på Google men inget. Bara massa sidor om hur man ska göra om man glömmer piller. Kan förstå att du hellre väljer förhöjd risk för cancer över att plocka ut allting.
Forumen är stängda och kräver medlemskap i Endometriosföreningen.

Jag skulle inte plocka ut något, utan sättas i ett kemiskt framkallat klimakterie. Bryr mig inte om någon cancerrisk överhuvudtaget, utan min behandling hade jag inte haft någon livskvalité alls. Och blivit försämrad.

Hur kan man få plats med mer än en spiral? Det finns väl bara en plats så att säga?

Jag läste en ny artikel om att de som åt ppiller inte behöver ha mens, jag alltid blivit itutad att man SKA ha mens även fast man äter ppiller? Att man bara får hoppa över nån gång ibland?

Enligt artikeln kunde man fortsätta äta de vanliga pillren, får man en blödning tar man sockerpillren/inga piller alls i 4 dagar sen fortsätter man med pillren tills nästa blödning tar sockerpiller/ inga piller alls i 4dagar osv

Tyvärr hittar jag ju inte artikeln nu efter massa googlande men den verkade seriös.
Någon som vet om detta stämmer??

Precis detta sa barnmorskan till mig som skrev ut nya ppiller till mig för några månader sen. Just för att jag har så jobbig mens och då slipper jag ju det. Jag kunde även sluta med pillerna när som helst om jag tycker att det är ett bra läge att ha mens.

Jag har också svår endo. Eftersom det var så viktigt att omgående få mig blödningsfri så påtalades att jag ev skulle behöva äta dubbel dos. Men det behöver jag inte som tur är.

Nej så är det inte, massor med ägg tillbakabildas i äggstockarna oavsett p-piller eller ej. Men att ett enstaka ägg stöts ut per månad förhindras ju med p-piller (vilket är det som minskar risken för äggstockscancer för övrigt).
Jag som trodde att p-piller (och graviditet/amning) faktiskt "konserverade" ägglagret, och gjorde att man var fertil längre.

Jag köper mina på nätet. Blev så struligt att förnya och det var problem med att förnya "tidigare" då jag äter utan uppehåll. Plus att jag äter en sort som inte alla får förnya. Har funkat utmärkt i åratal. Blodtrycket kan jag kolla själv (har väldigt lågt tryck).
Eftersom flera ber om PM måste jag sticka in med att det är riskabelt att köpa receptbelagd medicin på nätet utan recept. De som säljer medicin på det sättet står helt utanför det svenska kontrollsystemet och man riskerar att i princip få vad som helst i paketet, från sockerpiller till felaktigt doserade aktiva ämnen (som potentiellt kan vara farligt), liksom annat "skräp" och allergener som inte får förekomma vid kontrollerad tillverkning.

Det är alltså inte alls samma sak som att beställa receptfritt, eller med ett giltigt recept, från Apoteket.se.

Därvid sagt låter jag alla göra sina aktiva val.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
3 016
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 365
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama