Det här med biverkningar, vad gör man om man får några? Hon sa bara att jag kunde ta upp det om 3 månader när jag går dit igen, men ska jag fortsätta ta dem även om jag får biverkningar, eller ska man sluta?
Jag förstår att man ska försöka ta dem samma tid varje dag, och hon sa att om man missar ett så ska man använda kondom i en månad. Tar det alltså en månad innan de börjar gälla efter att jag börjat ta dem?
Gällande biverkningar så har jag bara egna upplevelser att dela med mig av. Jag blev jääätteillamående, fick jättedålig hy och min PMDS löpte helt amok när jag började med mina piller. Det höll i sig i ungefär två månader innan alltihop la sig. Nu har jag jättefin hy, ingen PMDS och inget morgonillamående. Av vad jag förstått av gynekologer och barnmorskor som jag pratat med lägger sig ofta biverkningarna efter någon månad. Om man står ut eller inte beror väl hur mycket besvär man får.
Gällande kondom i en månad låter det jättekonstigt. Det som kan hända om man missar ett piller, ofta beroende på var i pillerkartan man befinner sig, är att ägglossningen kommer igång. Det följer alltid med en bipackssedel med tydliga instruktioner vad man ska göra om man missar ett piller. Om du börjar på mensens första dag ska du vara skyddad från första dagen.