För några år sedan (10 år?) var det mycket skriverier i tidningar om p-piller och blodproppar. Det blev mycket mer uppstramat då.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt svar på mitt inlägg?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För några år sedan (10 år?) var det mycket skriverier i tidningar om p-piller och blodproppar. Det blev mycket mer uppstramat då.
För att kombinerade p-piller, som är vad trådrubriken och artikeln handlar om, inte ska användas till personer med högt blodtryck.
Eller till personer med BMI över 30, för den delen, vilket gör att förskrivaren ska försäkra sig om att inga hinder för förskrivningen finns.
Sist jag tog upp det hela med barnmorska, så sa iaf hon att risken för blodpropp med just mitt p-piller bara gällde första året man tog det.
Det var inget svar utan mer en kommentar till varför sjukvården kan vara petigare idag än förrJag förstår inte riktigt vad du menar med ditt svar på mitt inlägg?
Det har dom sagt till mig också. Att risken för blodpropp är störst i början. Har man inte fått propp de första 6-12 månaderna är risken så gott som obefintlig.vilket konstigt uttalande!
Sist jag tog upp det hela med barnmorska, så sa iaf hon att risken för blodpropp med just mitt p-piller bara gällde första året man tog det.
Något säger mig att det skulle vara en större chock för min kropp om jag slutade.
vilket konstigt uttalande!
Det har dom sagt till mig också. Att risken för blodpropp är störst i början. Har man inte fått propp de första 6-12 månaderna är risken så gott som obefintlig.
Men det är väl så att de som har risken för blodpropp som biverkning får det rätt så snart inpå de börjar med pillrena.
Risken är störst de första 3-6 månaderna och sedan minskar den successivt, men stannar ju såklart ovanför risknivån utan p-piller. Det kanske var något sådant hon menade?
Risken är störst de första 3-6 månaderna och sedan minskar den successivt, men stannar ju såklart ovanför risknivån utan p-piller. Det kanske var något sådant hon menade?
Till dig blir jag lite oartigare eftersom du verkar ha dig själv som källa till ditt uttalande.
Lust att länka källa till detta?
Inte för att "sätta dit" dig utan för att jag är genuint intresserad!
PM blir jättebra!Det är nog mig själv och min insamlade kunskap, så du gör rätt i att ifrågasätta Men nu när jag letar så har jag i min dator dels en föreläsning av gynekolog samt ett PM från Norrbottens Läns Landsting som säger samma sak. Dock osäker på om jag kan/ska lägga upp print screens här av upphovsrättsliga skäl. Jag kan skicka dem via PM om du vill?
Det är nog inte så att man "passerar" den utan de som får problem får det ganska så omedelbart. Har man använt p-pillrena länge och inget har drastiskt ändrats så behöver man inte sluta med dom pga risken för propp.Intressant...
man undrar (och nej, jag kräver inte att du bakgrundskollar det en BM sagt till dig!) varifrån BM fått sådana uppgifter.
Nu är det i och för sig så att jag ytterst sällan förskriver p-piller eftersom det är BM som står för lejonparten av preventivmedelsförskrivningen, men detta är inget som jag hört talas om. Att man liksom "passerar" risken.
Jag tar Qlaira. Dock dubbel dos, då jag inte blir blödningsfri annarsNi som inte haft uppehåll på många år, vilken sort tar ni? Någon av de äldre? Med de nya lågdoserade brukar det inte funka, man får bara massa mellanblödningar.
Jag tar Qlaira. Dock dubbel dos, då jag inte blir blödningsfri annars
Tar de gula plus de rosa på översta. Jag kan dock inte ta två rosa, utan tar då en gul plus en rosaVilka av de olika pillren i Qlairakartan tar du när du äter ihop? Jag har hört att man bara ska ta de gula men då går ju en stor del av kartan till spillo.