PP-piller behöver inte ha mens?

Går att förnya recept via nätet, har du ätit såpass länge bör det inte vara några problem. Själv har jag inte varit till nån läkare för att förnya recept överhuvud taget (ett första besök, ett besök för byte av piller sen ett uppföljande på det kort efter). De första åren förnyade jag via telefon, de senaste åren har jag förnyat via minavardkontakter.se. :)

Här så vill barnmorskan ta blodtrycket en gång om året så man måste in varje år.

Intressant. Även om man är fri från andra sjukdomar/mediciner eller liknande? Kanske beror på vilken typ av piller man tar också.

Ja det verkar som det. Nu är inte jag frisk eller har friska föräldrar men de jag känner som äter ppiller och är friska kollas också en gång om året.

Jag hörde detta för ett par år sen, men när jag frågade min ordinarie gyn om det sa hon "nä det är inte alls bra, du har ju pcos och då är det viktigt att blöda regelbundet".
Någon som vet om det här är information som fortfarande stämmer (ang pcos alltså)? För jag skulle gladeligen strunta i uppehållsveckan pga min pms varar i 1-2 jävla veckor...

Jag hörde detta för ett par år sen, men när jag frågade min ordinarie gyn om det sa hon "nä det är inte alls bra, du har ju pcos och då är det viktigt att blöda regelbundet".
Någon som vet om det här är information som fortfarande stämmer (ang pcos alltså)? För jag skulle gladeligen strunta i uppehållsveckan pga min pms varar i 1-2 jävla veckor...
Försök hitta inslaget på P3 Nyheter, i går ca kl 14. De pratade om endo men kan ha nämnt pcos också - jag minns inte riktigt.

Jag har bara fått blodtrycket kollat i samband med p-piller någon enstaka gång i tonåren. I Stockholms läns landsting verkar det inte vara regel med blodtryckskontroll en gång om året.

Jag har dålig koll på Pcos, men en känd endoläkare som bl.a. arbetat på ivfklinik i Köpenhamn, menar på att endometrios och pcos kommer av att det är onormalt att blöda varje månad (se artikeln jag la upp som tar upp det) :)

Går att förnya recept via nätet, har du ätit såpass länge bör det inte vara några problem. Själv har jag inte varit till nån läkare för att förnya recept överhuvud taget (ett första besök, ett besök för byte av piller sen ett uppföljande på det kort efter). De första åren förnyade jag via telefon, de senaste åren har jag förnyat via minavardkontakter.se. :)

Låter som en dröm! Mig tvingar de till läkare varje gång jag ringer, trots att jag påpekar att jag "alltid" ätit p-piller och min kropp är mer van vid det än utan. Men det kanske beror på sort? :)

Jag har ätit P-piller i 10 år. En del i anledningen att äta P-piller (förut mot grav) har varit att minska blödningar och mensvärk så jag har nästan från start ätit så många kartor jag kunnat tills jag får en mellanblödning och då gjort uppehåll (dock i 7 dagar) och sen fortsatt. Alt om jag ska på någon resa där jag absolut inte vill ha någon blödning matchar jag in så jag har den innan när det passar sas. Detta med överenskommelse med barnmorskan som skrev ut eftersom jag mår så himla dåligt när jag har mens.

Ja jag har fattat som att detta varit känt länge, men att man ändå rekommenderat mens varje månad på de flesta ställen.
I en artikel jag läste stod att man vetat detta sedan p-pillret uppfanns?!

Det nya "nu" är väl den generella rekommendationen.

Nej.
Man ska inte förnya p-pillerrecept utan att kolla blodtrycket.

Jag har inte haft mens på snart 20 år :D Äter p-piller utan uppehåll. Förr blev ju folk förfärade gör det var ju "skadligt". Fick dock aldrig hörs nån egentlig motivering så jag körde på sas.

Låter som en dröm! Mig tvingar de till läkare varje gång jag ringer, trots att jag påpekar att jag "alltid" ätit p-piller och min kropp är mer van vid det än utan. Men det kanske beror på sort? :)

Jag köper mina på nätet. Blev så struligt att förnya och det var problem med att förnya "tidigare" då jag äter utan uppehåll. Plus att jag äter en sort som inte alla får förnya. Har funkat utmärkt i åratal. Blodtrycket kan jag kolla själv (har väldigt lågt tryck).

Antagligen för att de inte vill förnya receptet om du har för högt tryck då det innebär en förhöjd risk för blodpropp

Nä, högt blodtryck ökar väl inte risken för blodproppar? I så fall har jag lärt mig något nytt, jag trodde att de riskerna har med två olika mekanismer att göra.

Tillägg: läste på internetmedicin och hypertoni är inte en riskfaktor för djup ventrombos :)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
3 016
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 365
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama