PP-piller behöver inte ha mens?

Nä, högt blodtryck ökar väl inte risken för blodproppar? I så fall har jag lärt mig något nytt, jag trodde att de riskerna har med två olika mekanismer att göra.

Tillägg: läste på internetmedicin och hypertoni är inte en riskfaktor för djup ventrombos :)

Vilket ju makes sense om jag tänker lite längre :banghead: för du har ju knappast hypertoni på vensidan :p

Nä, högt blodtryck ökar väl inte risken för blodproppar? I så fall har jag lärt mig något nytt, jag trodde att de riskerna har med två olika mekanismer att göra.

Tillägg: läste på internetmedicin och hypertoni är inte en riskfaktor för djup ventrombos :)

:up: Då har jag fått fel info från vc!

Jag köper mina på nätet. Blev så struligt att förnya och det var problem med att förnya "tidigare" då jag äter utan uppehåll. Plus att jag äter en sort som inte alla får förnya. Har funkat utmärkt i åratal. Blodtrycket kan jag kolla själv (har väldigt lågt tryck).

Åh! Var köper du då? Låter fruktansvärt smidigt!

Jag har normalt blodtryck, men får förhöjd iom att jag kommer in på vårdcentralen. Så gången brukar vara att jag träffar sköterska, som säger att jag har för högt, blir inbokad på läkare, som säger att jag har för högt, men skriver ut ändå eftersom jag har normalt så fort jag lämnat vårdcentralen. Har haft en mätare under ett helt dygn en gång, då blev det tydligt. ;)

Nackdel med att ha flyttat runt så mkt som jag gjort, nya läkare varje gång som hummar en hel del men till sist ändå skriver ut.

Men vad är det då som gör att det alltid ska tas blodtryck? Har haft en läkare som var vansinnig för att jag hade så högt blodtryck och hävdade att jag skulle få en stroke när som helst. Jag var extremt stressad (sjukskriven dagen därpå av en annan läkare för utmattning).

Men vad är det då som gör att det alltid ska tas blodtryck? Har haft en läkare som var vansinnig för att jag hade så högt blodtryck och hävdade att jag skulle få en stroke när som helst. Jag var extremt stressad (sjukskriven dagen därpå av en annan läkare för utmattning).

Ja alltså, östrogen både höjer blodtrycket och ökar blodets koagulationsförmåga men de sakerna hänger inte ihop med varandra :) OCH, ska ju nämnas, behöver inte vara av betydelse då olika preparat påverkar olika kroppar på olika sätt.

Om man tar p-piller (mini brukar kunna fungera) så finns det en risk att man driver upp trycket ännu mer.

Om man tar p-piller (mini brukar kunna fungera) så finns det en risk att man driver upp trycket ännu mer.

Ok då var det kanske det de snackade om? Är det inte risk för proppar med för högt blodtryck?
Det är ju blodtryck de tar samt frågar om det finns blodpropp i släkten? Så ngn hake lär det ju finnas? :p Eller så har jag återigen missuppfattat. Men de verkar ju onekligen hakat upp sig på blodtrycket ;)

Åh! Var köper du då? Låter fruktansvärt smidigt!

Jag har normalt blodtryck, men får förhöjd iom att jag kommer in på vårdcentralen. Så gången brukar vara att jag träffar sköterska, som säger att jag har för högt, blir inbokad på läkare, som säger att jag har för högt, men skriver ut ändå eftersom jag har normalt så fort jag lämnat vårdcentralen. Har haft en mätare under ett helt dygn en gång, då blev det tydligt. ;)

Nackdel med att ha flyttat runt så mkt som jag gjort, nya läkare varje gång som hummar en hel del men till sist ändå skriver ut.

PM!

Ok då var det kanske det de snackade om? Är det inte risk för proppar med för högt blodtryck?
Det är ju blodtryck de tar samt frågar om det finns blodpropp i släkten? Så ngn hake lär det ju finnas? :p Eller så har jag återigen missuppfattat. Men de verkar ju onekligen hakat upp sig på blodtrycket ;)

Blodtryck kan du ju enkelt mäta. Blodproppar kan du ju inte mer än fråga om, om man inte ska börja ta koagulationsprover på alla som äter kombinerade p-piller. Och man ska ju komma ihåg att risken för blodpropp är något förhöjd men fortfarande liten.

Allt är ju en avvägning. Tex jag har lite högt blodtryck och min mamma dog i hjärtattack. Jag får inte ta de "vanliga" p-pillrena. Mini går dock bra.

(För) Högt blodtryck är ju aldrig bra.

Blodtryck kan du ju enkelt mäta. Blodproppar kan du ju inte mer än fråga om, om man inte ska börja ta koagulationsprover på alla som äter kombinerade p-piller. Och man ska ju komma ihåg att risken för blodpropp är något förhöjd men fortfarande liten.

Tack för infon!

Allt är ju en avvägning. Tex jag har lite högt blodtryck och min mamma dog i hjärtattack. Jag får inte ta de "vanliga" p-pillrena. Mini går dock bra.

(För) Högt blodtryck är ju aldrig bra.

Jag har obehagligt lågt tryck. Kan ibland få symtom från det, tex när jag har 80/50 eller likn. Ligger nästan alltid under 100 i övertryck. 90/60 är snitt för mig.

För några år sedan (10 år?) var det mycket skriverier i tidningar om p-piller och blodproppar. Det blev mycket mer uppstramat då.

Jag har obehagligt lågt tryck. Kan ibland få symtom från det, tex när jag har 80/50 eller likn. Ligger nästan alltid under 100 i övertryck. 90/60 är snitt för mig.
Har du inga andra riskfaktorer så borde ju riskerna vara rätt så låga. Men som med alla mediciner finns det ju risker. Så man skall ju inte ta något utan en sakkunnigs insyn.

För att kombinerade p-piller, som är vad trådrubriken och artikeln handlar om, inte ska användas till personer med högt blodtryck.
Eller till personer med BMI över 30, för den delen, vilket gör att förskrivaren ska försäkra sig om att inga hinder för förskrivningen finns.
Nu har det väl dock diskuterats lite annat än ursprungsfrågan också, så jag kan väl tycka att det inte är konstigt att ta upp flera olika typer av P-piller, har ju även konstaterat att det kan handla om olika sorter, så du behöver inte tala om för mig vad tråden handlar om. :)

Ungefär som jag då. Högt blodtryck kändes inte som någon större risk när jag åt p-piller :D Däremot är det ju "jätteroligt" att svimma av att resa sig vilket inträffat några gånger :cautious:

Nu har det väl dock diskuterats lite annat än ursprungsfrågan också, så jag kan väl tycka att det inte är konstigt att ta upp flera olika typer av P-piller, har ju även konstaterat att det kan handla om olika sorter, så du behöver inte tala om för mig vad tråden handlar om. :)
Ja absolut.
Men jag läste inte alla inlägg i tråden och ville därför förtydliga att det jag skrev, handlade om kombinationspreparaten.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
3 016
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 365
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama