PP-piller behöver inte ha mens?

Eftersom flera ber om PM måste jag sticka in med att det är riskabelt att köpa receptbelagd medicin på nätet utan recept. De som säljer medicin på det sättet står helt utanför det svenska kontrollsystemet och man riskerar att i princip få vad som helst i paketet, från sockerpiller till felaktigt doserade aktiva ämnen (som potentiellt kan vara farligt), liksom annat "skräp" och allergener som inte får förekomma vid kontrollerad tillverkning.

Det är alltså inte alls samma sak som att beställa receptfritt, eller med ett giltigt recept, från Apoteket.se.

Därvid sagt låter jag alla göra sina aktiva val.
Läkemedelsverket om näthandel.

Kan ppiller vara något för mig?
Har hoppig mens. Mycket mensvärk och blöder mycket.
Tog bort en tvillingscysta på ena äggstocken i mars. Äggstocken togs bort då oxå. Har fått mera smärta vid mens efter operationen

Nej. Kan man göra det oxå?
Är 43 och har inga tankar på barn alls
Kan kan man, men eftersom man då kommer in i klimakteriet så är läkarna ofta tveksamma till det. Det är ingen stor operation, görs via titthål.
Det knns väl inte direkt som ett förstahandsalternativ?
Jag hade inte tvekat om jag haft @Soffan74 s problem.
Jag ska till husläkaren på torsdag i ett annat ärende. Kanske ska ta upp det då?
Bra idé.

Funderat på att ta bort andra äggstocken också?

Varför skulle man vilja göra det bara för att slippa mensen? Det finns många mycket bättre alternativ än att hamna pang bom i klimakteriet. En vettig gynekolog gör inte en sådan operation för att någon ska slippa mensen. Det krävs bra mycket mer för att göra det eftersom en sådan operation ställer till med så mycket annat som de flesta hade upplevt som så mycket värre än hoppande mens och mensvärk.

Varför skulle man vilja göra det bara för att slippa mensen? Det finns många mycket bättre alternativ än att hamna pang bom i klimakteriet. En vettig gynekolog gör inte en sådan operation för att någon ska slippa mensen. Det krävs bra mycket mer för att göra det eftersom en sådan operation ställer till med så mycket annat som de flesta hade upplevt som så mycket värre än hoppande mens och mensvärk.
Precis. Min mamma och syster har opererat bort livmodern pga myom. Men inte ens då tog man bort båda äggstockarna, åtminstone en lämnades kvar just för att inte ställa till hormoncykeln mer än nödvändigt.

Vet någon om qlaira går att ta i ett om man bara tar de ljusröda och ljusgulagula? Är man skyddad mot grav då? Skulle gärna prova att äta i ett streck men tar emot att kasta så många tabletter.

5 röda tabletter vardera innehållande 2 mg estradiolvalerat och 2 mg dienogest
17 ljusgula tabletter vardera innehållande 2 mg estradiolvalerat och 3 mg dienogest

Vet någon om qlaira går att ta i ett om man bara tar de ljusröda och ljusgulagula? Är man skyddad mot grav då? Skulle gärna prova att äta i ett streck men tar emot att kasta så många tabletter.

5 röda tabletter vardera innehållande 2 mg estradiolvalerat och 2 mg dienogest
17 ljusgula tabletter vardera innehållande 2 mg estradiolvalerat och 3 mg dienogest

Det verkar som om att det är okej att skippa de 2 tabletter som är hormonfria i detta p-piller men jag tror inte man kan slippa mensen ändå eftersom det bara är två dar som man är helt hormonfri. Verkar vara olika doser i pillren så man måste ta dom för att vara skyddad.
Står såhär i fass.
"Om du har glömt att ta Qlaira
Inaktiva tabletter: Om du glömmer att ta en vit tablett (de två tabletterna sist på tablettkartan) behöver du inte ta dem senare eftersom de inte innehåller några aktiva substanser. Det är emellertid viktigt att du kastar bort den vita tabletten/de vita tabletterna du glömt att ta så att antalet dagar du tar inaktiva tabletter inte ökar, eftersom detta skulle öka risken för graviditet. Ta nästa tablett vid den vanliga tidpunkten."

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
3 016
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 365
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama