Populäraste hundrasen fö 30 år sen?

Annie_92

Trådstartare
Fick en hemläxa från M1-kursen, där jag skulle ta reda på vilken hundras som var populärast för runt 30 år sen. Finns det några listor bevarade för så pass länge sen? Har försökt att leta runt lite, men inte hittat något längre tillbaka än -98 hittills!.. Hjälp..?

Sv: Populäraste hundrasen fö 30 år sen?

På SKK Avelsdata ska finnas bak till 1990. Tidigare är det troligtvis inte databokfört. 30 år bakåt är ju 1982/1983. Prova att ringa SKK, förmodligen har de uppgifterna i något slags rullor.

Tidningen Hundsport fanns redan då och jag tror att det stod registreringsstatistik i nr 1 eller 2 även för så länge sedan. Kanske finns det någon som har så gamla tidningar. SKK borde ha sparat 1 ex av varje nummer.

Jag googlade..

Där står att schäfern var den populäraste rasen mellan 1966 till 2009.

Ingen rangordning som så ...

Men när jag va ung (39 nu) så va de Lassie (collie, kan vart mer ännu tidigare och troligen på väg "bort"), golden retriver och schäfer som va populärast.

Jag vill gå mot strömmen lite och säga att hamiltonstövaren (alternativt att det bara står stövare) var med i topp tre för 30 år sedan

Har sett någon planch från 90-talet med stövare högt upp, kan jag lägga till därav min gissning.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 051
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat