Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

I Sverige råder något av den totala nidbilden av vad Sverigedemokraternas assimilationspolitik är och innebär. Det finns massor utav länder som har ett assimilationsperspektiv på sin invandringspolitik varav inget av dessa länder har ett system som ens liknar "passa in eller stick härifrån" som du beskriver det. Det du gör är att du blandar ihop forcerad assimilering med normativ assimilering. En normativ assimilering ställer inte mer krav på att invandrare skall anpassa sig till mottagarlandet än vad vår nuvarande normativa mångkultur ställer krav på att invandrare inte ska anpassa sig.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Man hade kunnat lista ut vilket "håll" du röstat utan att du lagt till det där sista stycket, just sayin! ;)

Att jag är mitten? Säger du det? Jag brukar annars ofta anklagas för att vara SD:are (ett parti jag aldrig röstat på och inte planerar börja rösta på i framtiden heller f ö), detta eftersom jag ofta tycker att man måste släppa in dem i debatten också och inte bara ignorera dem. De lär ju inte försvinna bara för att man inte tar debatten liksom...
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag vill dock bara skriva att det här med invandring inte är så enkelt som en del får det att låta.
Ja, sverige tar in en stor del av flyktingarna. Men är det lätt att få komma till sverige? Knappast.
Det är liksom människor utsatta för extrema trauman vi pratar om. Jag har inte hjärta nog att säga att jag vill att vi ska neka dessa människor att få komma till tryggheten. Jag tycker att det är vår skyldighet som medmänniskor att ge så många människor som möjligt möjligheter till ett tryggt liv istället för ett liv i skräck och terror.

Fast det är väl inte en SÅ stor del av flyktingarna som anses skyddsbehövande? Är inte den allra största delen av invandringen sk anhöriginvandring..?
Jag är övertygad om att vi skulle kunna hjälpa många människor på plats, istället för att placera dem i parallella samhällen i Sverige utan jobb och i princip utan möjlighet att bli en del av vårt samhälle.


kl

I denna stad är det ganska tydligt hur fel det har blivit. Ett exempel. Migrationsverket har hyrt den lokala fotbollsklubbens träningsanläggning någon mil utanför stan där det bor 20-30 flyktingar. För boendet betalar migrationsverket 200kr/dag och person. De catrar mat som även det kostar 200kr/person & dag. En städfirma har hand om städningen. Bussen in till stan går en gång per dag.
HUR förväntar sig politikerna att dessa människor ska komma in i samhället? Det är för mig en gåta.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Fast det är väl inte en SÅ stor del av flyktingarna som anses skyddsbehövande? Är inte den allra största delen av invandringen sk anhöriginvandring..?
Jag är övertygad om att vi skulle kunna hjälpa många människor på plats, istället för att placera dem i parallella samhällen i Sverige utan jobb och i princip utan möjlighet att bli en del av vårt samhälle.

Jag har inga siffror men jag tror inte att den största delen är anhöriginvandring. Som jag fått lära mig är det svårt att få komma som anhörig. Det är ju inte alls ovanligt att familjer är utspridda över hela europa.

Jag tror att största andelen är kvotflyktingar, alltså sådana som kvoterats in från olika stödläger.

Och så måste jag ju bara fråga - varför skulle man överhuvudtaget vilja lämna sitt hem och sitt land om man inte var tvungen?

Vår benämning talar ju för sig själv - flyktingar. Dvs de FLYR från något.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vi ställer väl inga krav på att man inte ska anpassa sig idag? Vad har du fått det ifrån?

Beskriv gärna mer utförligt hur det skulle gå till i så fall, om jag nu har fel.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

till alla

Jätteintressant att läsa era inlägg!

Men svårt detta med politik.. som sagt.


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Svårt, absolut. Och då har inte ens miljöfrågorna kommit upp i tråden, vilket IMO är en av de tre största frågorna för politiken idag.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nej, just det. Suck. Så många frågor som man först ska tänka ut vart man står själv och sen hitta ett parti som tycker samma. Halleluja.

Jag vet inte ens riktigt vart jag står när det gäller invandringen, ju... *tjurar* haha.

Men, jag gick in och läste nu på Socialdemokraternas hemsida under "vår politik från A till Ö" och läste om integration och mångfald och det tyckte jag lät bra ju... hmm..

Så läste jag om vad de tycker om skatten också och det lät också bra, men det känns ju som om det finns en fara i det där som kommit upp tidigare i denna tråden, att vissa går hemma och får bidrag fast de borde kunna jobba... hmm...

//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vi ställer väl inga krav på att man inte ska anpassa sig idag? Vad har du fått det ifrån?

Det var ju det som var min poäng. Nej det finns inga krav på invandrare att de inte får anamma svensk kultur idag. Precis som att det inte skulle vara ett krav att förkasta sin gamla kultur med SD:s assimilationspolitik.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Men så är det ju inte, bara det att övriga partier 1, inte har invandringen som enda fråga och 2, inte tycker att det är svaret på alla andra frågor.

Fast till viss del tycker jag absolut att det är så.
De senaste åren har ju invandringen diskuterats flitigt, och absolut att SD är ett missnöjesparti med i huvudsak en fråga (typ som Piratpartiet), men att de har vuxit sig så stora beror ju på (tror jag) att väljarna inte tycker att de övriga partierna behandlar frågan alls. Hade de gjort det så hade ju inte SD haft så mycket väljare.

Jag vet ju också att de andra partierna har riktlinjer för invandring osv osv, men eftersom man inte vågar diskutera invandring pg a att alltid bli stämplad som rasist så gör ju det att frågan inte lyfts fram av andra än SD.
Kolla vad som hände med Billström efter att media tolkat hans uttalande.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Drygt 40 % av de som erhöll uppehållstillstånd 2011, fick det av arbetsmarknads- och anhörigskäl (ej medräknat flyktinganhöriga 3,3 % och anhöriga till arbetstagare, egna företagare och gästforskare 8,8%). Närmare 5% som fick uppehållstillstånd var kvot- eller konventionsflyktingar medan de skyddsbehövande utgjorde 6,6 %.

Från migrationsinfo.se
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nä så svårt är det inte. Bara man orkar sätta sig in lite. Det ändras ju hela tiden. Typ allt är ju politik. Det som fattas formar hela samhället. Så lite intresserad är väl bra att vara annars är det löjligt att sen komma å klaga när man själv inte gjort ett skit.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Man kunde rätt enkelt lista ut att det inte var något av vänsterpartierna i alla fall.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

*delvis KL*

Jag har två frågor till er som röstar på SD (eller som bara funderar på det/tycker det känns rimligt) som ni jättegärna får svara på, för att jag inte förstår.

1. Är invandringen ett SÅ extremt stort problem idag att det är viktigare än alla andra samhällsfrågor? SD har ju ingen som helst plan för hur de ska styra landet om de skulle vinna ett val, man får ju lite "allting ska bli bättre men vi vet inte hur"-vibbar av att läsa på deras hemsida. Är det verkligen skit samma hur allt annat sköts, bara det blir någon ordning på invandringspolitiken?

2. På vilket sätt känns det rimligt att låta personer som beväpnar sig med järnrör mot en full man i en 3 mot 1 situation och fortsätter gå på mannen även när han backar, kallar honom för blatte-lover och babbe, kallar en ung tjej hora när hon bara frågar dem vad de sysslar med, samt säger till Soran Ismail att "det här är mitt land, inte ditt" att styra vårat land?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

2. På vilket sätt känns det rimligt att låta personer som beväpnar sig med järnrör mot en full man i en 3 mot 1 situation och fortsätter gå på mannen även när han backar, kallar honom för blatte-lover och babbe, kallar en ung tjej hora när hon bara frågar dem vad de sysslar med, samt säger till Soran Ismail att "det här är mitt land, inte ditt" att styra vårat land?

Nu svarar jag även om jag inte tillhör din målgrupp.
Den där personen är väl ändå inte kvar i partiet, eller? SD vidtog ju åtgärder när det där kom upp och så vitt jag förstått är det många, många i partiet som fått kicken p.g.a oönskvärda åsikter som inte går ihop med vad partiet idag vill stå för.

Ska man lägga sådant där partier till last i all evighet så kan man ju på samma linje fråga sig varför någon vill rösta på V när de senaste partiledarna varit 1. ett fyllo som notoriskt kör rattfull 2. en som öppet säger sig vara kommunist och bär palestinasjal med en karta där israel är utsuddat.

Eller hur kan man rösta på S vars två senaste partiledare varit fifflare av stora mått. Ett parti som propagerar för att "det är häftigt att betala skatt" och så gör de inte det själva?

Eller för all del MP som propagerar så för miljön men samtidigt sitter deras högt uppsatta politiker och åker taxi kors och tvärs över landet istället för att utnyttja kollektivtrafiken.

Bara för att ta några exempel. Finns nog en hel del hos de borgerliga också...
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nja, de vidtog väl inte åtgärder när det kom upp, de vidtog väl äbdå åtgärder först när det kom ut i media? Det var ju känt i partiet redan innan?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det var ju det som var min poäng. Nej det finns inga krav på invandrare att de inte får anamma svensk kultur idag. Precis som att det inte skulle vara ett krav att förkasta sin gamla kultur med SD:s assimilationspolitik.

Så vad är då skillnaden?
Om det nu inte skulle ställas några andra krav än idag, vad är det exakt man vill förändra?
Eller ärdet kanske ännu mer ogenomtänkta tomma ord?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
24 814
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 659
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp