Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Och miljön. Visst har trängselskatten börjat användas i Göteborg nu? Eller? Hur funkar det? Ni som bor i Stockholm (Och Gbg om den är igång) Hur tycker ni det funkar att ha trängselskatt? Jag tycker det verkar vara en bra grej?

Nu är ju trängselskatten inte i första hand en miljöfråga. Syftet är att minska bilträngseln inne i storstäderna. Inkomsten går till att bygga nya vägar, inte till miljön. Förvisso blir luften i Stockholms innerstad lite bättre, men det är ändå en ganska liten del av miljöpolitiken. Dessutom tas väl dessa beslut av lokal/regionpolitiker och inte riksdagspolitiker eller? tror det var Mp i Sthlm som ville att inkomsten från trängselskatten skulle gå till bättre och billigare kollektivtrafik men där är jag inte helt säker.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Hmm.. fast bilar=avgaser och att bygga nya vägar, det borde väl höra till miljön. Men okej, då verkar det som en liten fråga då iaf. Tack för ditt svar!


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nu är ju trängselskatten inte i första hand en miljöfråga. Syftet är att minska bilträngseln inne i storstäderna. Inkomsten går till att bygga nya vägar, inte till miljön. Förvisso blir luften i Stockholms innerstad lite bättre, men det är ändå en ganska liten del av miljöpolitiken. Dessutom tas väl dessa beslut av lokal/regionpolitiker och inte riksdagspolitiker eller? tror det var Mp i Sthlm som ville att inkomsten från trängselskatten skulle gå till bättre och billigare kollektivtrafik men där är jag inte helt säker.

Nja, det måste väl ändå sägas vara en relativt viktig fråga. Partikelhalterna på Hornsgatan tex. är skyhöga, stundtals långt över EU:s miljökvalitetsnormer. Sedan är jag iofs tveksam till förbifarten. Går nog hellre på Mp:s linje där! :)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ja absolut hör det till miljön också. Det är både miljöförbättrande (mindre avgaser, fler väljer kollektivtrafik) och miljöförstörande (bygga fler vägar kommer alltid leda till mer biltrafik).
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Tack för era svar båda två. Hmm, ja det verkar ju lite dubbelt att bygga nya vägar för pengarna, fast samtidigt kanske nya vägar blir bättre så att det blir bättre miljö av det på vissa sätt eller jag vet inte...

Vad vill de olika partierna egentligen gällande detta då egentligen? Vill fler partier än Mp höja bensinskatten? Som sagt, jag tror det är fel väg att gå.

//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag påstår väl inte att det är en oviktig fråga? Och det är därför dubbdäcksförbudet kom, för att minska partikelhalterna på Hornsgatan. Det minskade inte tillräckligt enbart med trängselskatten.

Strawberrysylt: På vilka sätt tror du nya vägar är bättre än gamla? Bättre asfaltssammansättning javisst men nya vägar leder ovillkorligen till mer biltrafik = sämre för miljön och klimatet.
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Tja, jag vet inte riktigt, men kanske som att rondeller är bättre än korsningar, för trafiken flyter på bättre, så det inte går åt massa bensin o avgaser till att stå i bilköer. Något sånt, typ att man bygger en större, rak väg där man kan köra i säg 80-90 som väl är det optimala för ekologisk körning eller nåt, istället för en gammal, slingrig och lite längre väg där man får köra långsammare från plats A till B? Jag vet egentligen inte vad jag pratar om, bara spånar lite^^.


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Då förstår jag hur du menar. Tyvärr väger de små sakerna inte upp det faktum att man får många fler bilar på vägarna. Det blir ännu sämre för miljön.

Ekologisk körning finns tyvärr inget som heter, gissar att du syftar på eco-driving. Det kommer från ordet economy efficient driving.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det här kommer vara mitt andra val där jag får rösta, och jag vet inte alls vad jag kommer att rösta på. I förra valet röstade jag på Centern, jag var egentligen inte speciellt insatt men i min släkt är de antingen bönder eller fiskare, och det hade blivit ett sånt roterande på kyrkogården att kyrkan rasat om jag ens hade övervägt att lägga min röst på något annat parti än Bondeförbundet. Jag röstade helt enkelt av solidaritet mot det jag kommer ifrån, plus att jag värnar om landsbygden och folket som bor där, så det kändes rätt givet.

Nu har jag blivit mer insatt i politik överlag, och kan väl säga som så att jag ligger och skvalpar någonstans i mitten. Jag har svårt för SD, och jag har svårt för KD, eftersom jag tycker att båda partierna blir lite för extrema i sina åsikter. Men annars kan jag plocka någonting från alla partier som jag tycker är bra, och det gör inte valet enklare. Men förmodligen kommer min röst gå till något av mittenpartierna även den här gången.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Tack för ditt svar... låter som om Centerpartiet är ett parti jag får kolla upp, kanske det kan passa mig.


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Japp, mitt i stan dessutom ;) Bor du i stan eller någon förort?

Ursäktar för att jag kapar tråden.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Aha! Där ser man! HEJ HEJ! *vinkar*
Inte mitt i smeten! Men på väster ifall du fattar var jag menar. :D
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Skillnaden mellan KD och de andra partierna i alliansen är, iaf för mig, att man gör så stor skillnad på människor beroende på ex.vis sexuell läggning (även om de skriver motsatsen) och att de i mångt och mycket är bakåtsträvande och har kvar värderingar som inte hör hemma i ett modernt samhälle (i mitt tycke)
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

bakåtsträvande på vilket sätt? detta är hämtat från deras hemsida angående HBT: "HBT Kristdemokraternas politik utgår från att varje person är unik och oersättlig. Alla har samma absoluta och okränkbara värde oavsett kön, ålder, social position, etnisk och religiös tillhörighet eller sexuell läggning. Utifrån vår människosyn vill vi värna alla människors liv, frihet och värdighet. Vi vill solidarisera oss med de svaga och förtryckta, exempelvis hbt-personer som blir utsatta för missaktning, våld och diskriminering. Alla uttalanden som på något sätt kränker hbt-personers människovärde rimmar illa med vår ideologi."
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ett exempel på hur KD är bakåtsträvande i hbt-frågor är hur de under de senaste åren har gjort allt i sin makt för att förhala stoppandet av tvångssteriliseringar av transpersoner. De har förhalat, förhalat, förhalat med hänvisning till att "frågan behöver utredas mer", trots att det faktiskt finns en utredning som föreslår att lagen bör ändras. KD vill helt enkelt inte att transpersoner ska skaffa barn.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
24 814
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 659
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp