Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Jag skulle snarare tro att det handlar om människor som känner sig maktlösa och utan tilltro på framtiden, och när det då kommer någon som pekar ut en syndabock och beter sig som martyrer är det lätt att haka på. Populistiskt, du vet? För tror du att gemene SD-väljare har koll på exakt vad övriga partier tycker och agerar i frågan, eller litar de bara så SDs "Buhuu, ingen utom oss bryr oss om invanringen"?

Och är det bara rasistiska uttalanden som räknas för att ha uttalat sig i invandringsfrågan köper jag ditt resonemang. Men jag räknar krasst med att om SD hade haft något påtagligt i frågan hade de dragit fram det, men eftersom jag hittills inte hört något liknande "S hade noll motioner angående integrationsfrågor innan vi kom med i riksdagen" så räknar jag med att övriga partier har agerat i frågan bara att de inte skriker "INVANRINGENS FEL" så fort det handlar om äldrevård, lokaltrafik eller sola.

Hm, jag tycker nog att det är ett ganska svartvitt sätt att se 5-6%, om inte mer, av Sveriges befolkning på.. Menar du att alla hakar på offerkofteköret och röstar på SD för att ha en syndabock?
Jag tror inte att gemene SD-väljare har exakt koll på övriga partier (och det tror jag inte att merparten av de som röstar har i många frågor, vilket parti de än röstar på), utan jag tror att de flesta upplever "problem" med invandringen i vardagen och tycker att de andra partierna inte tar frågan tillräckligt seriöst.

Jag tycker faktiskt att SD har haft en del bra förslag (och naturligtvis en del fruktansvärt dåliga) på hur man t ex kan omarbeta migrationspolitiken, hjälpa folk på plats i stället för att ta hit dom tillfälligt och sedan utvisa igen, under några av de partiledardebatter jag sett. Bl a en för något år sedan kanske? Kommer dessvärre inte ihåg riktigt när.
Jag har dock inte varit inne och läst deras partiprogram, så jag ska inte säga att jag är särskilt insatt.

I mångt och mycket tror jag att media har underblåst hela "allt är invandrarnas fel"-attityden, även om det såklart inte är rök utan eld.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Eh, fast det är ju inte så det funkar. Nu missförstår du med flit. Skatten har redan betalats iom att bensinen är dyrare. Sedan får vissa kompensation. Poängen? Att få folk att konsumera mindre bensin. Vilket de också gör när den blir dyrare i och med att det finns alternativ. Simple as that.

Nej, det är inte simple as that. Bilägare är redan som det är de högst beskattade i hela landet. Vi betalar fordonsskatt, bensin/dieselskatt, trängselskatt (om man bor i sthlm eller gbg) och skatt på försäkringspremien.

Många har inte möjlighet att ta bussen eller tunnelbanan och är således helt beroende av sin bil. Dessa drabbas hårt av de höjda skatterna.
Dessutom - de som ställer bilen när bensinen blir dyrare är ju de som då inte har råd att ta bilen - inte de som man vill "komma åt".

Jag vet en person som sa såhär "-jag hoppas de höjer bensinen till 50 kr/l så slipper man alla idioter med gamla skitbilar ute i trafiken". Med det menar jag att de som har råd kommer ju fortsätta ta bilen oavsett.

Och så säger man att det är högern som sparkar på de som redan ligger ner... :grin:
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vad har detta med bensinpriset att göra? Eller är den här diskussionen nere på en "skatt är stöld"- nivå helt plötsligt?

Det hade att göra med det som stod innan den meningen du klippte ut och citerade. Om du läser dem igen - ihop den här gången så förstår du säkert.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nej, det är inte simple as that. Bilägare är redan som det är de högst beskattade i hela landet. Vi betalar fordonsskatt, bensin/dieselskatt, trängselskatt (om man bor i sthlm eller gbg) och skatt på försäkringspremien.

Många har inte möjlighet att ta bussen eller tunnelbanan och är således helt beroende av sin bil. Dessa drabbas hårt av de höjda skatterna.
Dessutom - de som ställer bilen när bensinen blir dyrare är ju de som då inte har råd att ta bilen - inte de som man vill "komma åt".

Jag vet en person som sa såhär "-jag hoppas de höjer bensinen till 50 kr/l så slipper man alla idioter med gamla skitbilar ute i trafiken". Med det menar jag att de som har råd kommer ju fortsätta ta bilen oavsett.

Och så säger man att det är högern som sparkar på de som redan ligger ner... :grin:

:bow: :bow:


Det allra bästa skulle väl vara att helt förbjuda privat trafik i t ex Stockholms innerstad. Folk som inte har råd att ha bil här har inte det, och de som har råd kommer inte att påverkas av att bensinen blir dyrare ändå.
Folk på landet behöver sin bil, det gör inte stadsbor alls på samma sätt.
När jag bodde hemma så tankade jag för ungefär 4000 kr i månaden, pg a att jag var tvungen att köra mycket bil för att ta mig till jobb/affär/stall/vänner osv och det inte finns någon fungerande kommunaltrafik.
Då hade jag ändå en bil som bara drog 0,5 l/milen.
Hade det varit ytterligare skatt på de där milen så hade jag inte haft råd att ta mig till arbetet.

Tillägg: 4000 i ren bensin alltså. Inga andra skatter eller avgifter pålagda.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Inte alla kanske, men är inte just unga arbetslösa män på landsbygden överrepresenterade i SDs väljarkår? Och där tror jag inte alls att syndabockstänkandet är ovanligt, även om det inte är ensamt bidragande, om du uppfattade min teori som att det var den enda anledningen till alla röster på SD förstår jag ditt svar, det var dock inte så jag menade, utan att det kan spela in, i olika hög grad för enskilda väljare, såklart.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

jaha, det är alltså, om jag förstått det rätt, ett bidrag som inte finns utan bara var på förslag från MP.
Jag har en hel del familjemedlemmar som är bosatta på landsbygden och är beroende av att ha bil och jag kan tala om att de får ingen som helst kompensation för detta.

De får, som alla andra, dra av på skatten för de reskostnader som överstiger 10 000 kr, men det är ju inte mycket man får tillbaka.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag har en hel del familjemedlemmar som är bosatta på landsbygden och är beroende av att ha bil och jag kan tala om att de får ingen som helst kompensation för detta.

De får, som alla andra, dra av på skatten för de reskostnader som överstiger 10 000 kr, men det är ju inte mycket man får tillbaka.

Jag har också personer nära mig som bor på landsbygden (norrlands inland bl.a) där det öht inte finns någon kollektivtrafik och många har minst 10-12mil enkel väg till jobbet och precis som dina familjemedlemmar så får de då verkligen inte någon kompensation för detta.

Därför var jag så nyfiken på påståendet som astrid kom med men det var ju, som jag redan visste, bara tomma ord - inget som existerade i verkligheten.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Precis så är det, man får dra av på skatten men det är inte många kronor man får tillbaka och det hjälper föga när man har tankat för 2000 redan och det gör ont i hjärtat nästan att tanka ytterligare, men man måste ju ta sig till jobbet.

- Amen jag kan åtminstone göra avdrag på skatten, tänkte ingen någonsin..
 
Sv: Politik for dummies inför valet

*kl*

Det där med bilar osv...
Jag bor i Sthlm och har inte märkt av någon nämnbar förbättring i kollektivtrafiken sen de börjat med trängselskatt osv. Nu håller de iof på och bygger om hela stan, men det verkar ändå som om det bara satsas på kollektivtrafik mitt i innerstan och det gillar inte jag.

Om jag, som ändå bor 20min från centralen, ska ta mig till ett ställe där jag tränat med min hund, så tar det mig 40min med bil. Kommunalt? Närmare två timmar(!) eftersom jag först måste in till centralen för att sedan ge mig av utåt igen och trassla med flertalet byten av färdmedel. Inte blir det billigare att åka kommunalt heller eftersom jag pga omvägarna måste betala extra för att resa genom olika zoner, tvärt om sparar jag ganska mycket på att åka med bensinsnål bil och om jag samåker med någon, räcker med en person, så blir det mycket(!) billigare att åka bil.

Ska jag sedan åka och hälsa på vänner i andra städer och tvingas åka med SJ, ja då kan en resa som kostar 600kr med tåg gå på 200kr med bil, och det går någon timme snabbare med bilen.

Att folk väljer att ta bil som det är nu förvånar mig alltså inte det minsta lilla och trots att jag bor i en Sthlmsförort är jag nu i full fart med att ta körkort, just för att kunna förflytta mig någonstans. Det GÅR inte som det är nu, framförallt inte på helger. När jag köper bil så kommer det inte heller bli någon miljöbil, utan istället satsar jag på en billig, riktigt bensinsnål bil.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

KL


Säger bara en sak, ni som saknar insikt i politik (och ev. även ni som tror att ni har det..), gå in och läs partiprogram, bloggar, twitters, SE DEBATTER osv.

Det finns inget som irriterar mig så mycket som när man bygger sina partifavoriseringar/hat och röstar efter vad någon annan har sagt om partierna.


Förlåt men kan man dumförklarar sig själv mer? Man tänker bestämt rösta men orkar inte ens se en enda debatt utan litar såklart på "kompisen med koll" som säger ex. att moderater sparkar på dem som ligger, SD är rasister och Socialdemokrater kommunister och tar detta som livets sanning. Ni anar inte hur många gånger jag lyckats hamna i bråk med folk som röstar annorlunda än jag och när jag ödmjukt frågat dem något som partiet står för så har de ingen jävla aning. Det gör mig så arg så jag kokar alltså.

Man får absolut rösta på vad man vill, men vet för fan vad det är du röstar på!!
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vem betalar miljöbilen då? Dom finns knappast i prisklasser alla har råd med även om dom är subventionerade.

Man får väl sälja bensinbilen och köpa en begagnad miljöbil som åker på billigare och klimatvänligare bränsle. Eller behålla bensinbilen och köra på dyr bensin och förstöra klimatet men få betala för det också, det är ju bara att räkna på vad man föredrar.

Polluter pays-principle. Den som förorenar får också betala för det. Och självklart ska det kosta mer att förorena med icke förnyesebara bränslen som förstör klimatet för all framtid än att använda förnyelsebara bränslen som inte gör det.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Man får väl sälja bensinbilen och köpa en begagnad miljöbil som åker på billigare och klimatvänligare bränsle. Eller behålla bensinbilen och köra på dyr bensin och förstöra klimatet men få betala för det också, det är ju bara att räkna på vad man föredrar.

Polluter pays-principle. Den som förorenar får också betala för det. Och självklart ska det kosta mer att förorena med icke förnyesebara bränslen som förstör klimatet för all framtid än att använda förnyelsebara bränslen som inte gör det.

FAst det där var ju ett ytterst korkat uttalande. Vad man föredrar? Du vet att dessa miljöbilar är ju inte direkt gratis och alla har inte 100+ tusen att lägga på en bil oavsett vad de nu skulle föredra.
Dessutom är inte dieseln direkt billigare än bensinen utan tvärtom - den är dyrare per liter. Jag vet inte riktigt hur våra kära politiker tänkt här när de beskattat dieseln högre än bensinen.
Dessutom är skatten dieslar som är äldre än 2010 svindyr. Mellan 7-15.000 kr/år är inte ovanligt - också ett jäkligt märkligt drag av politikerna.

Sedan finns ju etanolen som kostar några kr mindre per liter men i gengäld så drar bilarna nästan dubbelt så mycket när de går på etanol så man sparar inget där heller.

Jag tycker det är jäkligt konstig väg att gå att beskatta bensin/diesel så högt i lilla sverige och på så vis stjälpa för en stor del av vår befolkning. Måste ju rimligtvis finns bättre sätt - t ex att subventionera inköp av nyare miljöbilar och höja skrotningspremien för gamla skithögar.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Dieseln billigare än bensnen?? Jag pratar om FÖRNYELSEBARA bränslen. Nu är ju inte diesel ett förnyelsebart miljövänligt bränsle någonstans, vet du inte det? Och det finns alternativ till etanol. Elbilar och gasbilar, till exempel. Många bussar går ju på biogas redan och det finns kapacitet för mer. Dock måste det gå att tanka på fler ställen än idag. Men det går ju att lösa lite enklare än vad klimatproblemet funkar att lösa.


Givetvis vet jag att miljöbilar ÄR dyra, liksom alla bilar är dyra. Alla kommer inte ha råd. Men jag tycker å andra sidan att det ska kosta att använda omiljövänliga bränslen. För den här planeten kommer inte klara mycket till, det är bara att ta en titt på klimatforskningen. Inser man inte det är det nog svårt för mig att diskutera miljöfrågan med dig alls. Eller tror du klimatproblemet är en bluff? Tycker du inte att företag som spyr ut skit och förorenar vårt dricksvatten ska få betala för och åtgärda det heller? Är det enbart privatkonsumenter som ska slippa betala för vad de "ställer till" med? Många bäckar små.. Givetvis tar omställningen till miljövänligare bränslen TID men på sikt ser jag tusen ggr hellre (subventionerade) miljöbilar, god tillgång till alternativa förnyelsebara bränslen (OBS! Diesel räknas absolut inte dit), dyr bensin och en frisk planet som inte har en skenande växthuseffekt. En planet som ens barnbarn kan leva på utan gasmasker ;)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Alltså. Närmaste stället att ladda en elbil hemma är längre ifrån än vad man kommer på ett nyladdat batteri......
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Tur att elbilar kan gå på andra bränslen också ;) Och att det finns möjlighet att ladda flera batterier. Och att man kan ha sin egna elstolpe hemma som laddas via solenergi, eller vindenergi från det lilla vindkraftverk man kan ha på taket för självförsörjning av el om man bor avsides.... man måste bara se möjligheterna!

Om du läser vad jag skrev så behöver det givetvis byggas ut. Inte bara el utan även gas och etanol. Men jag tror ändå det kommer ta mindre tid och pengar än vad det tar att åtgärda klimatet när det är försent, eller vad tror du?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

ok, då pratade vi om olika saker. Du skrev miljöbil och idag räknas miljödieslar och etanolbilar dit bl.a. och är i princip de enda s.k miljöbilarna som är tillgängliga för gemene man.

Det du pratar om är för närvarande en utopi. Elbilar och gasbilar finns mycket riktigt men dels finns det ju knappt några "tankställen" och vad gäller elbilar så är det ju för närvarande en teknik som inte fungerar om man t ex har 12 mil till jobbet (räckvidden är väl typ 8 mil om jag inte minns fel).

Har jag någonstans sagt att klimatproblemen är en "bliff" men man måste nog inse att så länge t ex USA, Ryssland, Indien och Kina skiter blanka fan i problemen så hjälper det föga att man försöker ruinera och försvåra för lilla sveriges medborgare som redan idag är extremt miljömedvetna.
Alla kan naturligtvis göra något men att tro att vi i sverige ska lösa hela världens klimatproblem på egen hand och det genom att bli straffbeskattade av våra politiker är inget annat är utopiskt och extremt naivt.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Angående gasbilar kan du kolla tankeställen på www.fordonsgas.se och ang elbilar, se mitt svar till Araslei. Se möjligheterna med egen elförsörjning!

Angående resten, visst är andra länder större miljöbovar. Men varför skulle inte Sverige kunna föregå med gott exempel? Hur många länder måste gå före innan "lilla" Sverige ska göra något? Är det ok att bete sig dålig för att andra gör det tycker du? Och Sverige är inte så miljövänligt som alla tror, det är bara att kolla miljörankingar. Jag kan leta upp åt dig när jag har mer tid.

Straffbeskattning menar du. Svara gärna på frågan om varför företag ska få betala för sin skit men inte privatpersoner? Jag ser det inte som straff, det är snarare frågan att betala den verkliga kostnaden! Inklusive konsekvenserna av bensinanvändning, vilket ingen behövt betala för hittills. Det är play back time ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
24 814
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 659
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp