Sv: Politik for dummies inför valet
Är du insatt i hur den undersökningen genomfördes och vilka frågor som ställdes?
För övrigt så går tunnelbanan allt som oftast på 5-minuterstrafik under högtrafik. Men det är knappast det faktum att man måste vänta i 5 minuter som är problemet. Problemet är att även om tunnelbanan kommer var femte minuter så får man stå som packade sillar, och sedan hoppas på att man lyckas ta sig ut på rätt station. Tätare avgångar behövs för att öka genomströmningen, inte för att minska väntetiden för individen.
Jag tycker heller inte att 790 kronor i månaden för kollektivtrafik är dyrt om den uppfyller ens behov. Absolut inte. Men den ska göra det också. Och nu pratar jag inte om att behöva vänta 10 minuter på tunnelbanan.
[...]
Tror du, på riktigt, att alla som bor i Stockholm, eller än hellre "Stockholm", skulle klara sig helt utan bil?
Jag vill inte argumentera för att alla i "Stockholm" också behöver bil och därför ska vi också fortsätta köra som galningar. Absolut inte. Men snacket om att "i Stockholm klarar sig alla utan bil så förbjud bilarna där så att vi på landet som måste ha bil kan fortsätta köra" är ju så långt ifrån en konstruktiv lösning man någonsin kan komma.
Just nu sitter det ju t ex reklam i tunnelbanan om att "7 av 10 önskar tätare avgångar i tunnelbanan" etc. Stockholmare tycker alltså att en tunnelbana som går var tionde minut går alldeles för sällan. Det är ju ett skämt.
Är du insatt i hur den undersökningen genomfördes och vilka frågor som ställdes?
För övrigt så går tunnelbanan allt som oftast på 5-minuterstrafik under högtrafik. Men det är knappast det faktum att man måste vänta i 5 minuter som är problemet. Problemet är att även om tunnelbanan kommer var femte minuter så får man stå som packade sillar, och sedan hoppas på att man lyckas ta sig ut på rätt station. Tätare avgångar behövs för att öka genomströmningen, inte för att minska väntetiden för individen.
790 kr i månaden är inte särskilt dyrt för att få åka hur mycket man vill, när man vill.
Jag håller med dig, det är verkligen konstigt att du inte vill betala för det du konsumerar.
Jag tycker heller inte att 790 kronor i månaden för kollektivtrafik är dyrt om den uppfyller ens behov. Absolut inte. Men den ska göra det också. Och nu pratar jag inte om att behöva vänta 10 minuter på tunnelbanan.
[...]
Man kommer vara tvungen att bygga ut de kommunala färdmedlen så mycket att miljövinsten kommer bli noll om man ska klara sig utan bil. Varenda liten ort skulle vilja ha samma möjlighet till bussar och tåg som de större städerna.
Har du någonsin bott utanför Stockholms? Eller har du levt i stan hela ditt liv?
I så fall förstår jag varför du inte verkar kunna ta in hur det fungerar på landet. Det handlar ju inte om att man vill förstöra så mycket som möjligt genom att ta bilen, det handlar om att det inte går att ta sig effektivt på något annat sätt.
Varför kan vi inte bara ta bort all privat trafik i Stockholm? Göteborg? Malmö? I städerna kan man ju verkligen åka kommunalt om man behöver.
Har t ex din familj någon bil?
Tror du, på riktigt, att alla som bor i Stockholm, eller än hellre "Stockholm", skulle klara sig helt utan bil?
Jag vill inte argumentera för att alla i "Stockholm" också behöver bil och därför ska vi också fortsätta köra som galningar. Absolut inte. Men snacket om att "i Stockholm klarar sig alla utan bil så förbjud bilarna där så att vi på landet som måste ha bil kan fortsätta köra" är ju så långt ifrån en konstruktiv lösning man någonsin kan komma.