Sv: Politik for dummies inför valet
Fast det råder problem med både biogas och el när det kommer till fordon... Produktionen av biogas är en väldigt känslig process och har svårt att svara för den mängd bränsle som trafiken kräver idag. Vi har även krav på oss att minska mängden hushållsavfall och speciellt matavfallen. Gödsel och slam går förvisso också att röta, men gödsel har redan användingsområden och skita mer lär vi inte. Annars är det ett rätt schysst bränsle, kunna köra bil på äppelskrutt är inte tokigt.
Sen är det rätt skrattretande tycker jag att man klassar el som ett förnyelsebart bränsle. Vilken energikälla används mest i elproduktion? Jo, den fossila och icke förnyelsebara källorna. Man får dessutom ut mer energi genom direkt förbänning av diesel/bensin än av en indirekt förbränning av olja/kol. Således fattar jag inte varför elbilar anses bättre än en miljödiesel... Batterier är dessutom väldigt känsligt för kyla, skulle inte lita på att en elbil tar mig till och från jobbet när det smäller till och blir -30
Det finns faktiskt numera förnyelsebar diesel, gjord på svartlut, jäst eller alger. Vissa, t ex svartlut diesel, tror jag t.o.m klassas som klimatneutral. Bara så du vet, att diesel absolut kan räknas in bland de förnyelsebara. Och jag tror personligen att olika varianter av biodiesel kommer vara viktiga när vi går mot ett hållbart samhälle.
Dieseln billigare än bensnen?? Jag pratar om FÖRNYELSEBARA bränslen. Nu är ju inte diesel ett förnyelsebart miljövänligt bränsle någonstans, vet du inte det? Och det finns alternativ till etanol. Elbilar och gasbilar, till exempel. Många bussar går ju på biogas redan och det finns kapacitet för mer. Dock måste det gå att tanka på fler ställen än idag. Men det går ju att lösa lite enklare än vad klimatproblemet funkar att lösa.
Fast det råder problem med både biogas och el när det kommer till fordon... Produktionen av biogas är en väldigt känslig process och har svårt att svara för den mängd bränsle som trafiken kräver idag. Vi har även krav på oss att minska mängden hushållsavfall och speciellt matavfallen. Gödsel och slam går förvisso också att röta, men gödsel har redan användingsområden och skita mer lär vi inte. Annars är det ett rätt schysst bränsle, kunna köra bil på äppelskrutt är inte tokigt.
Sen är det rätt skrattretande tycker jag att man klassar el som ett förnyelsebart bränsle. Vilken energikälla används mest i elproduktion? Jo, den fossila och icke förnyelsebara källorna. Man får dessutom ut mer energi genom direkt förbänning av diesel/bensin än av en indirekt förbränning av olja/kol. Således fattar jag inte varför elbilar anses bättre än en miljödiesel... Batterier är dessutom väldigt känsligt för kyla, skulle inte lita på att en elbil tar mig till och från jobbet när det smäller till och blir -30
Givetvis vet jag att miljöbilar ÄR dyra, liksom alla bilar är dyra. Alla kommer inte ha råd. Men jag tycker å andra sidan att det ska kosta att använda omiljövänliga bränslen. För den här planeten kommer inte klara mycket till, det är bara att ta en titt på klimatforskningen. Inser man inte det är det nog svårt för mig att diskutera miljöfrågan med dig alls. Eller tror du klimatproblemet är en bluff? Tycker du inte att företag som spyr ut skit och förorenar vårt dricksvatten ska få betala för och åtgärda det heller? Är det enbart privatkonsumenter som ska slippa betala för vad de "ställer till" med? Många bäckar små.. Givetvis tar omställningen till miljövänligare bränslen TID men på sikt ser jag tusen ggr hellre (subventionerade) miljöbilar, god tillgång till alternativa förnyelsebara bränslen (OBS! Diesel räknas absolut inte dit), dyr bensin och en frisk planet som inte har en skenande växthuseffekt. En planet som ens barnbarn kan leva på utan gasmasker
Det finns faktiskt numera förnyelsebar diesel, gjord på svartlut, jäst eller alger. Vissa, t ex svartlut diesel, tror jag t.o.m klassas som klimatneutral. Bara så du vet, att diesel absolut kan räknas in bland de förnyelsebara. Och jag tror personligen att olika varianter av biodiesel kommer vara viktiga när vi går mot ett hållbart samhälle.