Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Eller för all del MP som propagerar så för miljön men samtidigt sitter deras högt uppsatta politiker och åker taxi kors och tvärs över landet istället för att utnyttja kollektivtrafiken.


Nej, det är SD:s riksdagspolitiker som åker mest taxi av alla. En halv miljon kr mer av skattepengar i taxikostnad jämfört med V som hade lika många ledamöter.
T ex: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13695678.ab
(Dock en gammal artikel)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Och exakt vilken typ av invandrare är inräknade i dessa siffror?
För det verkar ju inte vara någon som är emot att en britt flyttar hit för att gifta sig? Eller att en tysk flyttar hit för jobb?

"Arbetsmarknads- och anhörigskäl" låter i mina ögon som just ovan typ av invandring och således inte den kategori som utpekats som problematisk..?

Och om jag då inte är ute och cyklar så stärker det bara mina argument ännu mer - flyktingarna är bara en liten del och jag är fortfarande övertygad om att merparten kommer hit pga trauma.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Fast till viss del tycker jag absolut att det är så.
De senaste åren har ju invandringen diskuterats flitigt, och absolut att SD är ett missnöjesparti med i huvudsak en fråga (typ som Piratpartiet), men att de har vuxit sig så stora beror ju på (tror jag) att väljarna inte tycker att de övriga partierna behandlar frågan alls. Hade de gjort det så hade ju inte SD haft så mycket väljare.

Jag vet ju också att de andra partierna har riktlinjer för invandring osv osv, men eftersom man inte vågar diskutera invandring pg a att alltid bli stämplad som rasist så gör ju det att frågan inte lyfts fram av andra än SD.
Kolla vad som hände med Billström efter att media tolkat hans uttalande.

Jag skulle snarare tro att det handlar om människor som känner sig maktlösa och utan tilltro på framtiden, och när det då kommer någon som pekar ut en syndabock och beter sig som martyrer är det lätt att haka på. Populistiskt, du vet? För tror du att gemene SD-väljare har koll på exakt vad övriga partier tycker och agerar i frågan, eller litar de bara så SDs "Buhuu, ingen utom oss bryr oss om invanringen"?

Och är det bara rasistiska uttalanden som räknas för att ha uttalat sig i invandringsfrågan köper jag ditt resonemang. Men jag räknar krasst med att om SD hade haft något påtagligt i frågan hade de dragit fram det, men eftersom jag hittills inte hört något liknande "S hade noll motioner angående integrationsfrågor innan vi kom med i riksdagen" så räknar jag med att övriga partier har agerat i frågan bara att de inte skriker "INVANRINGENS FEL" så fort det handlar om äldrevård, lokaltrafik eller sola.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nja, de vidtog väl inte åtgärder när det kom upp, de vidtog väl äbdå åtgärder först när det kom ut i media? Det var ju känt i partiet redan innan?

ok, jag är inte så insatt måste jag erkänna - dock vidtog de ju de facto åtgärder. De andra exemplen jag räknade upp vidtog ju inga åtgärder alls utan dessa politiker fick och får ju fortsätta som vanligt.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Både Vs och Ss partiledare du åsyftar är väl bortplockade pga det du tar upp?

Jag menar bara på att det faktiskt visar på att åsikterna Hedinn ville påvisa finns i toppen på partiet faktiskt finns där, i annat fall hade de väl gjort något när det kom till deras kännedom, inte bara när det långt senare kom ut i media?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nej, det är SD:s riksdagspolitiker som åker mest taxi av alla. En halv miljon kr mer av skattepengar i taxikostnad jämfört med V som hade lika många ledamöter.
T ex: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13695678.ab
(Dock en gammal artikel)

Det är mycket möjligt. Det var liksom inte poängen. Poängen var att om man propagerar för att folk ska åka kollektivt, tågtrafiken ska byggas ut in absurdum och bensinskatten ska höjas (vilket just MP flitigt gör) så rimmar det ju rätt illa att man inte gör det själv, tycker du inte?

Yvonne Ruwaida hette väl hon som bodde i Farsta (med t-bana och pendeltåg) men satt och åkte taxi till jobbet inne i sthlm vareviga dag samtidigt som hon just då propagerade för det som nämnts ovan.
Men det är många politikers mantra -"gör inte som jag gör, gör som jag säger"
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag har ingen aning. Jag kopierade bara in ett svar på din fråga om hur stor andel som är flyktingar. Men det finns säkert mer info på migrationsfakta :)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Både Vs och Ss partiledare du åsyftar är väl bortplockade pga det du tar upp?

Jag menar bara på att det faktiskt visar på att åsikterna Hedinn ville påvisa finns i toppen på partiet faktiskt finns där, i annat fall hade de väl gjort något när det kom till deras kännedom, inte bara när det långt senare kom ut i media?

Som sagt, jag är inte insatt i SD mer än det som tas upp i media och också där har jag slutat läsa för länge sedan för aftonbladet verkade ju ett tag bedriva någon slags hetsjakt mot just SD, det blev bara tröttsamt att läsa om samma sak hela tiden, ur olika vinklar. Det kom ju liksom aldrig något nytt. Att älta flera år gamla grejer in absurdum är bara tröttsamt.

Varken Schyman eller Ohly "plockades bort" p.g.a av sina åsikter eller dåd. Åtminstone Ohly satt ju kvar utan att skämmas ett dugg och avgick senare av helt andra skäl.

Samma med Sahlin. Hon tog ju förvisso timeout efter sin skandal men partiet hade inga problem med att senare välja henne till partiledare trots hennes tidigare fadäser.

Vad gäller MP så vet jag ingen av deras politiker som behövt varken avgå eller direkt stå till svars heller för/p.g.a sina tvivelaktiga val. De verkar, ärligt talat, inte ens förstå problemet med dylikt agerande i det partiet.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nä så svårt är det inte. Bara man orkar sätta sig in lite. Det ändras ju hela tiden. Typ allt är ju politik. Det som fattas formar hela samhället. Så lite intresserad är väl bra att vara annars är det löjligt att sen komma å klaga när man själv inte gjort ett skit.

Jag håller med, absolut.

Tycker det är jätteintressant att läsa alla svar, som sagt. Förr knäppte jag av tv:n eller bläddrade förbi sidor i tidningen när det handlade om politik för det var tråååkigt. Det gör jag inte längre iaf. Ett steg i rätt riktning iaf. Jag vill ju lära mig mera nu.


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Drygt 40 % av de som erhöll uppehållstillstånd 2011, fick det av arbetsmarknads- och anhörigskäl (ej medräknat flyktinganhöriga 3,3 % och anhöriga till arbetstagare, egna företagare och gästforskare 8,8%). Närmare 5% som fick uppehållstillstånd var kvot- eller konventionsflyktingar medan de skyddsbehövande utgjorde 6,6 %.

Från migrationsinfo.se

De där siffrorna talar ju sitt tydliga språk. O jag förstår att man vill ändra på detta. Självklart ta emot de som verkligen är på flykt men dee här siffrorna säger ju något annat.
Frågan är ju hur mycket som är av arbetsmarknadsskäl?

Hursom tycker jag det är trist att tråden nästan bara handlar om invandringspolitiken.

Finns ju ganska många fler frågor, tex:
Hur ska skolsystemet fungera? Betyg i tidig ålder eller betyg senare? Friskolor eller kommunala?

Rättsväsendet. Straffskalorna? Hårdare eller mildare straff? Vård vs förvaring?

Miljön? Piska eller morot? Skatter/skattelättnader? Miljömål?

Äldreomsorgen? Kostnader? Granskning? Hur sköter företagen det?

Arbetslösheten?

Vården?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Hur menar du att siffrorna är tydliga? Utveckla gärna, för mig säger de ingenting i diskussionen.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Så vad är då skillnaden?
Om det nu inte skulle ställas några andra krav än idag, vad är det exakt man vill förändra?
Eller ärdet kanske ännu mer ogenomtänkta tomma ord?

All politik genomsyras av ett visst mått social ingenjörskonst, det är inget unikt för assimilation och integrationsfrågor utan det är så politik fungerar i allmänhet. Vill man t.ex öka barnafödandet så ställer man inga formella krav på att man måste skaffa barn utan man underlättar för människor som vill skaffa barn genom barnbidrag, subventionerat dagis och andra åtgärder. Om du inte vet hur länder jobbar för att uppmuntra mångkulturalism eller assimilation så är det ingenting jag har lust att redogöra i detalj här för det skulle ta en massa tid, men klart är att länder klarar av att öka graden av assimilation eller mångkultur om de så vill helt utan formella krav. Det blir faktiskt lite lustigt när du själv inte är insatt alls men ändå tillåter dig själv att anta att det är ogenomtänkt.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Varenda riksdagspolitiker har en hotbild mot sig, det är inget unikt för SD. Ta Anna Lindh som exempel. Jag tror inte taxiresor är lösningen på det problemet, för de som vill hoppa på någon politiker vet ju exakt var den där taxibilen stannar sen när de ska kliva ur också...

Fast för min del får de gärna åka taxi, åtminstonde om det innebär att SDs politiker får mindre kontakt med allmänheten och därmed färre chanser att försöka attackera folk med järnrör. En säkerhet för mig själv helt enkelt.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Fast skattefusk och liknande fiffel har väl varannan svensson gjort nån gång i sitt liv. Visst, man kan tycka att politiker borde vara lite smidigare, men jag kan inte jämföra det med de handlingar SD politikerna utförde. Säg om det hade handlat om "vanliga" människor hade jag inte brytt mig ett dugg om så mina bästa vänner anställde svart arbetskraft, de kan väl vara vettiga och smarta människor för det. Men personer som hotar folk med järnrör och kallar andra för hora och babbe vill då inte jag ha i mitt liv, för de kan inte jag se som vettiga, hur mycket jag än försöker. Så jag anser att det är stor skillnad på "snedstegen" som gjorts inom de olika partierna.

Och som Mammas skriver så avsattes han inte med en gång, utan fick vara kvar. Vet inte hur det är nu dock. Men om partiet hade varit helt emot den typen av åsikter så borde det ju varit nolltolerans mot det och åtgärder hade vidtagits innan videon kom ut, vilket inte hände.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det spelar ingen roll vad du tror. Det är SÄPO som förordnar Sverigedemokratiska riksdagspolitiker att välja taxin då de anser att det finns en särskild hotbild mot dem. Det är inte SD-politikerna själva som har valt att åka en massa taxi. Du skuldbelägger offren, är det verkligen rätt att göra det?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Såvitt jag vet sitter ju dessutom Kent "Filmaren" Ekeroth kvar. F.ö. samma person som upplåtit konto till PI och AP.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Om de slutade svänga sig med järnrör på stan skulle nog hotbilden vara mindre...

Alla SDs riksdagspolitiker åker inte taxi så det stämmer inte som du säger att SÄPO tvingar dem till det.

Men som sagt för mig för de gärna göra det om det innebär mindre risk för resten av Sverige att de sitter i en bil istället!


Edit: bättre att de får livvakt dygnet runt som skyddar SD-politikern på tunnebanan och allmänheten om SD-politikern försöker sig på något mot någon annan :D
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Hursom tycker jag det är trist att tråden nästan bara handlar om invandringspolitiken.

Finns ju ganska många fler frågor, tex:
Hur ska skolsystemet fungera? Betyg i tidig ålder eller betyg senare? Friskolor eller kommunala?

Rättsväsendet. Straffskalorna? Hårdare eller mildare straff? Vård vs förvaring?

Miljön? Piska eller morot? Skatter/skattelättnader? Miljömål?

Äldreomsorgen? Kostnader? Granskning? Hur sköter företagen det?

Arbetslösheten?

Vården?

Ja, det har ju blivit mest om invandringen, men alla dessa frågor är ju också intressanta, självklart!

När det gäller straff tycker jag det känns som om vi har för låga straff i Sverige... men egentligen har jag inte så stor koll på dem. Får googla och leta och ta reda på hur det egentligen ser ut. Men ja, som sagt, det känns som om de är för låga.

När det gäller betyg så tycker jag att det här med att sätta betyg i lägre och lägre åldrar, kan det vara bra? Det är jag tveksam till. Och så det här med friskolor, det är väl på gott och ont det med. Skolor ska väl inte tjäna pengar, men samtidigt är kanske konkurrens bra?

Och miljön. Visst har trängselskatten börjat användas i Göteborg nu? Eller? Hur funkar det? Ni som bor i Stockholm (Och Gbg om den är igång) Hur tycker ni det funkar att ha trängselskatt? Jag tycker det verkar vara en bra grej?

Jag skulle vilja ha billigare och mer utbyggd kollektivtrafik. (Pengar från skatten?) Men inte höjd bensinskatt. Vilket parti passar mig då och skulle detta funka?


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

*delvis KL*

Jag har två frågor till er som röstar på SD (eller som bara funderar på det/tycker det känns rimligt) som ni jättegärna får svara på, för att jag inte förstår.

1. Är invandringen ett SÅ extremt stort problem idag att det är viktigare än alla andra samhällsfrågor? SD har ju ingen som helst plan för hur de ska styra landet om de skulle vinna ett val, man får ju lite "allting ska bli bättre men vi vet inte hur"-vibbar av att läsa på deras hemsida. Är det verkligen skit samma hur allt annat sköts, bara det blir någon ordning på invandringspolitiken?

Invandringspolitiken spelar absolut en stor roll. Dels för den förs så dåligt idag så att det finns ett större utrymme för förbättring jämfört med de flesta andra frågor. Dels för att invandringen på sikt förändrar samhället i grunden på ett sätt som andra frågor inte gör. Om 40 år så kommer invandringen ha spelat en mycket större roll för hur Sverige ser ut jämfört med andra frågor.

Att SD inte har någon som helst plan för att styra landet är ju helt enkelt inte sant. Men jag förstår hur du kan ha fått för dig det i det debattklimat vi har i dag.


2. På vilket sätt känns det rimligt att låta personer som beväpnar sig med järnrör mot en full man i en 3 mot 1 situation och fortsätter gå på mannen även när han backar, kallar honom för blatte-lover och babbe, kallar en ung tjej hora när hon bara frågar dem vad de sysslar med, samt säger till Soran Ismail att "det här är mitt land, inte ditt" att styra vårat land?

Du kommer ihåg fel eller fabricerar händelseförloppet. Jag försvarar inte det de gjorde men rätt ska ändå vara rätt. Så för att reda upp:

1. Ja det är en stor skandal det som inträffade.
2. De ger sig aldrig på eller hotar någon med järnrör.
3. De går inte på mannen mer än att sparka ett tillhygge ur handen på honom.
4. Personen som sa dessa saker och som du beskriver det "gick på" mannen har avgått.
5. Partiet kände inte till videon innan den kom ut, så det är inte konstigt att inga åtgärder togs innan.
6. Personligen anser jag att Kent Ekeroth antagligen kom ihåg det hela och dolde det från partiet. Han borde därför också få avgå. Men det är bara vad jag tycker.
7. Att rösta på ett parti som företräds av tusentals betyder inte att man stödjer vad alla av dem har gjort. En toppsocialdemokrat har ju t.ex skrämt upp sin kollega så att hon fick låsa in sig på sitt kontor och tillkalla hjälp. Allt medan han stod halvnaken utanför dörren bankandes och skrek "Knulla! Knulla för fan!". Han fick f.ö sitta kvar utan repressalier. Det betyder ju inte att alla som röstar S tycker att det är okej.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
24 814
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 659
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp