Sv: Politik for dummies inför valet
*delvis KL*
Jag har två frågor till er som röstar på SD (eller som bara funderar på det/tycker det känns rimligt) som ni jättegärna får svara på, för att jag inte förstår.
1. Är invandringen ett SÅ extremt stort problem idag att det är viktigare än alla andra samhällsfrågor? SD har ju ingen som helst plan för hur de ska styra landet om de skulle vinna ett val, man får ju lite "allting ska bli bättre men vi vet inte hur"-vibbar av att läsa på deras hemsida. Är det verkligen skit samma hur allt annat sköts, bara det blir någon ordning på invandringspolitiken?
Invandringspolitiken spelar absolut en stor roll. Dels för den förs så dåligt idag så att det finns ett större utrymme för förbättring jämfört med de flesta andra frågor. Dels för att invandringen på sikt förändrar samhället i grunden på ett sätt som andra frågor inte gör. Om 40 år så kommer invandringen ha spelat en mycket större roll för hur Sverige ser ut jämfört med andra frågor.
Att SD inte har någon som helst plan för att styra landet är ju helt enkelt inte sant. Men jag förstår hur du kan ha fått för dig det i det debattklimat vi har i dag.
2. På vilket sätt känns det rimligt att låta personer som beväpnar sig med järnrör mot en full man i en 3 mot 1 situation och fortsätter gå på mannen även när han backar, kallar honom för blatte-lover och babbe, kallar en ung tjej hora när hon bara frågar dem vad de sysslar med, samt säger till Soran Ismail att "det här är mitt land, inte ditt" att styra vårat land?
Du kommer ihåg fel eller fabricerar händelseförloppet. Jag försvarar inte det de gjorde men rätt ska ändå vara rätt. Så för att reda upp:
1. Ja det är en stor skandal det som inträffade.
2. De ger sig aldrig på eller hotar någon med järnrör.
3. De går inte på mannen mer än att sparka ett tillhygge ur handen på honom.
4. Personen som sa dessa saker och som du beskriver det "gick på" mannen har avgått.
5. Partiet kände inte till videon innan den kom ut, så det är inte konstigt att inga åtgärder togs innan.
6. Personligen anser jag att Kent Ekeroth antagligen kom ihåg det hela och dolde det från partiet. Han borde därför också få avgå. Men det är bara vad jag tycker.
7. Att rösta på ett parti som företräds av tusentals betyder inte att man stödjer vad alla av dem har gjort. En toppsocialdemokrat har ju t.ex skrämt upp sin kollega så att hon fick låsa in sig på sitt kontor och tillkalla hjälp. Allt medan han stod halvnaken utanför dörren bankandes och skrek "Knulla! Knulla för fan!". Han fick f.ö sitta kvar utan repressalier. Det betyder ju inte att alla som röstar S tycker att det är okej.