Polishundar

Sv: Polishundar

Med tanke på att han ändå tävlat högsta klassen i IPO, med vinst om jag minns rätt, så kunde han lydnaden. Att dom sen kämpat 10 ggr hårdare för att komma dit med honom, än vad som behövs på andra hundar, är ju en helt annan sak.
Så han gick riktigt bra till slut. Men nej, jag tror inte att någon hade kunnat få honom till en "normal" hund, oavsett hur duktig instruktör man var. Och han träffade många väldigt duktiga instruktörer och figgar genom sitt liv.

Och det var mer faktumet att han inte svarade på några som helst av dom klickermetoderna som beskrivs här, som var ursprunget till mitt inlägg. Eftersom det var det som diskuterades här i tråden numera.

Apropå att avbryta förresten. Menar du att släppa ärmen på kommando exempelvis? Eller att släppa när figgen stannar upp? Eller hur menar du med att avbryta attacken?

Dubbelmoralen ligger i att du spelade ett fiolstråk över att Piru kritiserade dig för att ha använt en hård metod, medan du själv gjorde precis detsamma gentemot honom.

jag förstår fortfarande inte hur det kan vara dubbelmoral att ha bytt metod? jag har aldrig rosat den hårda metoden, bara skrivit att jag använt den. och var har jag kritiserat pirus "snedsteg"? vad jag har förstått så har han insett att det kanske inte var så lämpligt, så då finns det ingen mening med att älta det? jag tog upp en antydning som ett svar på ditt påstående att det aldrig skett, och det lär knappast ha varit så många som visste vem jag menade. tills nu då. vill piru diskutera vidare kring det är det upp till honom, annars tycker jag att vi kan släppa det.

anledningen till att piru kritiserar mig är för att jag skriver att det var klickerträningen som betydde mest för mig och min hund. piru menar att så kan jag inte skriva när jag använt mig av en brutal metod. inte för att jag förstår hur han kom fram till den slutsatsen, men det förklarar han nog bäst själv.

sedan måste jag förtydliga mig (eftersom buke är buke? ej riktat till dig mrsscabtree). jag är ingen expert, ens på klickerträning. jag vet inte bäst, och jag utger mig inte för att veta bäst. jag har viss erfarenhet av klickerträning med problemhundar, tävlingshundar (lydnad och agility), valpar och vi använder oss av liknande metoder på min arbetsplats.

jag hade hoppats på att kunna diskutera olika träningsmetoders effektivitet och användbarhet, men eftersom så få här vet vad klickerträning egentligen är och hur det fungerar är det mest det jag har skrivit om. hur det har kunnat tolkas till att jag utger mig för att vara någon sorts expert har jag ingen aning om, men upplys mig gärna.

Så för att det ska vara en korrigering måste hunden gå ner sig? Jag trodde det handlade om att hunden rättade sig efter en korrigering?

Likadant kan han få sig en snärt med kopplet om han drar, då höjer han sig och skärper sig. Är inte det korrigering?

Man kan också gå på en häst med ett spö utan att den blir deprimerade, utan istället bättrar sig.

Vet inte om du såg det där Cilla.

jo, och jag har försökt beskriva mina tankar kring det. men jag vet inte riktigt vad det finns att diskutera?

kanske inte just det inlägget, men jag har svarat ditt andra inlägg och mrsscabtrees inlägg om korrigeringar.

se inlägg 158, 160, 185 och 190.

Senast ändrad:

jag tror inte att jag förstår frågan?

Så för att det ska vara en korrigering måste hunden gå ner sig? Jag trodde det handlade om att hunden rättade sig efter en korrigering?

Likadant kan han få sig en snärt med kopplet om han drar, då höjer han sig och skärper sig. Är inte det korrigering?

Man kan också gå på en häst med ett spö utan att den blir deprimerade, utan istället bättrar sig.

Bäst jag skriver det igen

ok, försöker igen. korrigering är så mycket. det kan vara allt från att göra om momentet till att spöa hunden. vad en korrigering är beror alltså på vad man lägger för betydelser i ordet.

lätt smärta är prestationshöjande. jag tror det beror på ökat adrenalin, men här är jag ute på djupt vatten.

är det lämpligt att använda sig av smärta på djur för att öka deras prestation? nja säger jag. det är en mycket svår fråga.

ok, försöker igen. korrigering är så mycket. det kan vara allt från att göra om momentet till att spöa hunden. vad en korrigering är beror alltså på vad man lägger för betydelser i ordet.

lätt smärta är prestationshöjande. jag tror det beror på ökat adrenalin, men här är jag ute på djupt vatten.

är det lämpligt att använda sig av smärta på djur för att öka deras prestation? nja säger jag. det är en mycket svår fråga.

Men du skrev ju förut att en korrigering måste vara negativ för hunden annars är det ingen korrigering?

Jag själv tror inte på adrenalin vid ett snabbnyp, isåfall får man väl hugga av ett öra på hunden. Då kanske adrenalinet pumpar lite mer.

Och prestationshöjande + smärta. Jag kan nypa tag i Focus vid tillfällen då han är flamsig och okoncentrerad. För att vissa hundar går inte att vänta ut. Skulle vilja se någon ignorera hans felbeteenden, alt. klicka när han väljer att göra rätt.

Jag kan förstå att alla hundar inte kan ta fysiska korrigeringar. Att många hundar är alldeles för mjuka. Det är dock lustigt att "mjuka människor" inte kan göra det samma? Förstå att alla hundar inte är mjuka, föriga och med ett will to please. Att mjuka metoder inte passar alla hundar.

Jag kan förstå att alla hundar inte kan ta fysiska korrigeringar. Att många hundar är alldeles för mjuka. Det är dock lustigt att "mjuka människor" inte kan göra det samma? Förstå att alla hundar inte är mjuka, föriga och med ett will to please. Att mjuka metoder inte passar alla hundar.

ja, hade jag bara haft minina så hade jag köpt det argumentet. men jag har en hund till. som inte är alldeles för mjuk, för förig eller har mycket will to please. en hund som rycker på axlarna åt fysiska bestraffningar. det här funkar på honom också.

ja, hade jag bara haft minina så hade jag köpt det argumentet. men jag har en hund till. som inte är alldeles för mjuk, för förig eller har mycket will to please. en hund som rycker på axlarna åt fysiska bestraffningar. det här funkar på honom också.

Har han några andra drifter än mat? En hund som är matmotiverad brukar man ju kunna styra lite lättare.

En tanke, om man vänder på allt. Kan en korrigering inte inverka negativt på hunden? Är det i sådana fall en bestraffning?

För mig är det simpelt.

En korrigering = gör om, gör rätt. Kan vara att hunden går upp sig, det kan vara att hunden går ner sig lite snabbt, för att se jobbas upp igen.

Bestraffning = Det där gör du fan inte om igen, negativt.

Har han några andra drifter än mat?

eh.. ja :smirk:.

En tanke, om man vänder på allt. Kan en korrigering inte inverka negativt på hunden? Är det i sådana fall en bestraffning?

För mig är det simpelt.

En korrigering = gör om, gör rätt. Kan vara att hunden går upp sig, det kan vara att hunden går ner sig lite snabbt, för att se jobbas upp igen.

Bestraffning = Det där gör du fan inte om igen, negativt.

en korrigering behöver inte nödvändigtvis vara en bestraffning. det har jag ju försökt poängtera. jag har skrivit att en lätt smärtpåverkan kan öka prestationen. vi är inte oense om det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka