Polishundar

Sv: Polishundar

lätt smärta är prestationshöjande. jag tror det beror på ökat adrenalin, men här är jag ute på djupt vatten.

är det lämpligt att använda sig av smärta på djur för att öka deras prestation? nja säger jag. det är en mycket svår fråga.

Helt riktigt är det så att lätt smärtpåverkan är drifthöjande.

Vi använder oss ofta av det i arbetet o även en del frustration då tillsammans med lite smärta, då får man ett helt annat resultat i ex angrepp o.s.v.

Med tanke på att han ändå tävlat högsta klassen i IPO, med vinst om jag minns rätt, så kunde han lydnaden. Att dom sen kämpat 10 ggr hårdare för att komma dit med honom, än vad som behövs på andra hundar, är ju en helt annan sak.
Så han gick riktigt bra till slut. Men nej, jag tror inte att någon hade kunnat få honom till en "normal" hund, oavsett hur duktig instruktör man var. Och han träffade många väldigt duktiga instruktörer och figgar genom sitt liv.

Och det var mer faktumet att han inte svarade på några som helst av dom klickermetoderna som beskrivs här, som var ursprunget till mitt inlägg. Eftersom det var det som diskuterades här i tråden numera.

Apropå att avbryta förresten. Menar du att släppa ärmen på kommando exempelvis? Eller att släppa när figgen stannar upp? Eller hur menar du med att avbryta attacken?

Okej, då förstår jag. Och om han (som du skrev i ett tidigare inlägg) att de nog använt både el o stackel på honom innan så kan man ju förstå att han var lite "förstörd". Inte förstörd på så sätt att han inte var duktig, men att han blev blockad av ilska. Hoppas att du förstår vad jag menar;)

Jag vet ingenting om IPO, så det var en fråga från min sida! Någon som kan svara? Hur går det till med IPO egentligen?

//Gilly

:bow:Danke:bow:

Okej Bebben:D nu har jag läst lite grann, det jag menade med att avbryta var att när figuranten stannar ska hunden släppa och bevaka.

//Gilly

Njae, han var inte direkt förstörd av el och stackel, av dom filmer jag sett på honom så var han likadan även innan den träningen påbörjades. Däremot användes det, för att det var enda sättet att kunna korrigera honom på (el) och stackel användes för att höja upp honom ännu mer. Vilket ju lyckades.
Han blev förbannad på elhalsbandet, men korrigeringen gick ändå fram och dom fick honom att göra som dom önskat.

Han var inget aggressivt monster direkt, utan en underbar nallebjörn som helst låg på rygg i mitt knä och blev kliad på magen :love: Han var dock extremt dominant, och hård. Vilket märktes i det mesta han gjorde, oavsett om det var träning eller vardagsliv.

Som sagt, han kunde alla momenten klockrent ;) Även om han inte direkt ville släppa (Men hur många vill egentligen det?) så gjorde han det alltid, eftersom det var vad han lärt sig.

Njae, han var inte direkt förstörd av el och stackel, av dom filmer jag sett på honom så var han likadan även innan den träningen påbörjades. Däremot användes det, för att det var enda sättet att kunna korrigera honom på (el) och stackel användes för att höja upp honom ännu mer. Vilket ju lyckades.
Han blev förbannad på elhalsbandet, men korrigeringen gick ändå fram och dom fick honom att göra som dom önskat.

Han var inget aggressivt monster direkt, utan en underbar nallebjörn som helst låg på rygg i mitt knä och blev kliad på magen :love: Han var dock extremt dominant, och hård. Vilket märktes i det mesta han gjorde, oavsett om det var träning eller vardagsliv.

Okej:-) fast jag skulle personligen inte vilja använda el/stackel el dyl. för att få min vilja fram. Men det hör inte hemma i den här tråden!

Kan förstå. Det kallas schitzofreni:angel: Mina grythundar är precis samma. Världens små soffpotatisar och gullegrisar, älskar barn och är glada små bullar. Men så fort de är inärheten av ett gryt..Då undrar man om det verkligen är samma hund;) Men det är så det ska vara; då jobbar de bäst i grytet/IPO:n och är mysigast hemma.

//Gilly

"KL"
Hade verkligen inte tänkt att ge mig in i denna disskusion men kan bara inte låta bli!
Ponera:
En hund som är extremt förarvek och föraren har verklig pondus.. Då räcker det kanske med utebliven belöning för att hunden ska ta det som en korrigering!
Är inte det samma sak som att bestraffa på annat sätt??
En hund som är lite hårdare kanske behöver tydligare signaler?!
Fick lära mig att det inte kan finnas plus om det inte finns ett minus!
Sug på den ni;)

"KL"
Hade verkligen inte tänkt att ge mig in i denna disskusion men kan bara inte låta bli!
Ponera:
En hund som är extremt förarvek och föraren har verklig pondus.. Då räcker det kanske med utebliven belöning för att hunden ska ta det som en korrigering!
Sug på den ni;)

Sant:idea:

Fast ofta behöver de inte ens vara extremt förarveka, att bli ignorerade/utestängda från gemenskapen brukar vara "straff" nog för många hundar.

//Gilly

*kl*
Kan ni tydliggöra för mig hur det funkar med att stänga ut hunden från gemenskapen.

Vad gör ni när hunden inte lägger sig ner när ni säger ligg? Ignorerar ni hunden då för att stänga ut den från gemenskapen eller? Ger ni nytt kommando tills hunden lägger sig ner och då belöning?

"KL"
Ponera:
Sug på den ni;)

nej en utebliven belöning är inte någon bestraffning. hunden gör så mycket hela tiden som den inte blir belönad för. även om man brukar belöna när hunden lägger sig så får den inte någon belöning när den går och lägger sig hemma. men lägger man till en missnöjd min, lite muttrande eller att man vänder ryggen till så är det klart att det kan uppfattas som en (negativ) bestraffning. tveksamt dock om det gäller för hundar som klickertränats från början, men säkert för crossovers.

*kl*
Kan ni tydliggöra för mig hur det funkar med att stänga ut hunden från gemenskapen.

Vad gör ni när hunden inte lägger sig ner när ni säger ligg? Ignorerar ni hunden då för att stänga ut den från gemenskapen eller? Ger ni nytt kommando tills hunden lägger sig ner och då belöning?

att stänga ute hunden från gemenskapen kan vara att binda upp den, låta den veta att du är missnöjd och leka (med bollen?) själv. kan varieras i all oändlighet. eftersom det bästa som finns är att få leka med dig kommer den bli frustrerad.

om hunden inte lägger sig på mitt första kommando ger jag ett nytt (och tydligare) kommando. lägger sig hunden får den på sin höjd en mycket liten belöning (klapp t ex). sedan lägger jag om. lägger den sig inte börjar jag fråga mig vad som är fel. hundar jävlas inte med vilje.

*kl*

Alla är vi olika. Om Focus exempelvis stulit något ifrån bordet är det "UT GÅ UT!!!", med min arm riktad emot hallen. Och där får han vara.

Om han inte lägger sig på första kommandot säger jag det igen tydligare. Lägger han sig då, ingen belöning. Varken klapp eller godis. Att lägga sig på kommando nr2 är nämligen inte rätt.

Kanske lite off topic, och jag kan ingenting om tjänstehundar. Men iallafall! :d

Jag tycker att det alltid blir problem när man ska prata hårda vs mjuka metoder. Folk har så himla olika definitioner på straff, belöing, korrigering, förstärkning och allt vad det heter i teorin.
Jag har läst en del psykologi, men är verkligen ingen expert på alla teoretiska termer som finns.

För mig är en korrigering en väldigt lätt påpekan till hunden att "hey, nu blev det fel". Ett straff är något som skrämmer/gör illa hunden.
Belöning för mig är allt ifrån godis, boll, matte som tjuter, matte som klappar, gå ut genom dörren, får hälsa på den där tanten, osv osv.

Jag tycker ofta att det känns som om man borde välja sida. Och ofta känns det som att allt går till överdrift så hysteriskt.
Om man klickertränar är man en godisautomat som ALDRIG tar i sin hund. Om man tränar enligt "den hårda skolan" så bankar man skiten ur hunden i tid och otid och yttrar aldrig ett enda litet glädjeord till sin hund.

Jag har inte valt någon sida alls. Jag har två hundar, en Border collie och en Newfoundland.

Jag straffar aldrig min bc. Jag har dock höjt rösten åt honom de få gånger han har funderat på att dra efter vilt. Han är ingen jaktgalning och drar aldrig på spår eller liknande, utan har bara varit på väg om ett rådjur hoppat upp mitt framför snoken på honom.
Jag har lärt honom genom belöningar. Jag trivs med det, det funkar bra på honom och han är lätt att belöna och alltid väldigt glad och ambitiös. Jag får "korrigera" honom i bland om han blir för taggad i fotgåendet, genom att lägga handen lätt på manken på honom i 5 sekunder. Det räcker och hjälper. Jag leder tillbaka honom i halsbandet om han springer ut genom dörren innan jag sagt att det är okej.

Min andra hund är jag lite tuffare mot, han är inte alls lika lätt att belöna och gör ingenting om han inte tjänar något värdefullt på det. Honom händer det att jag får säga till lite mer när han t ex försöker äta upp min mat, skiter i inkallningar osv.

Jag är varken hård eller mjuk i mina metoder.
Jag gör det som känns allra bäst för mig och mina hundar.
Jag trivs med att träna mest med belöning på min lilla, jag får en härlig hund som älskar arbete och det gör mig glad och kreativ, och det är skönt att spendera hela dagarna med en hund som alltid är glad.

Hundar jävlas förvisso inte, men de kan ha annat i huvudet som är intressantare. Sådan nochalans är inte acceptabel.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka