Sv: Polishundar
Kanske lite off topic, och jag kan ingenting om tjänstehundar. Men iallafall!
Jag tycker att det alltid blir problem när man ska prata hårda vs mjuka metoder. Folk har så himla olika definitioner på straff, belöing, korrigering, förstärkning och allt vad det heter i teorin.
Jag har läst en del psykologi, men är verkligen ingen expert på alla teoretiska termer som finns.
För mig är en korrigering en väldigt lätt påpekan till hunden att "hey, nu blev det fel". Ett straff är något som skrämmer/gör illa hunden.
Belöning för mig är allt ifrån godis, boll, matte som tjuter, matte som klappar, gå ut genom dörren, får hälsa på den där tanten, osv osv.
Jag tycker ofta att det känns som om man borde välja sida. Och ofta känns det som att allt går till överdrift så hysteriskt.
Om man klickertränar är man en godisautomat som ALDRIG tar i sin hund. Om man tränar enligt "den hårda skolan" så bankar man skiten ur hunden i tid och otid och yttrar aldrig ett enda litet glädjeord till sin hund.
Jag har inte valt någon sida alls. Jag har två hundar, en Border collie och en Newfoundland.
Jag straffar aldrig min bc. Jag har dock höjt rösten åt honom de få gånger han har funderat på att dra efter vilt. Han är ingen jaktgalning och drar aldrig på spår eller liknande, utan har bara varit på väg om ett rådjur hoppat upp mitt framför snoken på honom.
Jag har lärt honom genom belöningar. Jag trivs med det, det funkar bra på honom och han är lätt att belöna och alltid väldigt glad och ambitiös. Jag får "korrigera" honom i bland om han blir för taggad i fotgåendet, genom att lägga handen lätt på manken på honom i 5 sekunder. Det räcker och hjälper. Jag leder tillbaka honom i halsbandet om han springer ut genom dörren innan jag sagt att det är okej.
Min andra hund är jag lite tuffare mot, han är inte alls lika lätt att belöna och gör ingenting om han inte tjänar något värdefullt på det. Honom händer det att jag får säga till lite mer när han t ex försöker äta upp min mat, skiter i inkallningar osv.
Jag är varken hård eller mjuk i mina metoder.
Jag gör det som känns allra bäst för mig och mina hundar.
Jag trivs med att träna mest med belöning på min lilla, jag får en härlig hund som älskar arbete och det gör mig glad och kreativ, och det är skönt att spendera hela dagarna med en hund som alltid är glad.