Polishundar

Sv: Polishundar

Klicket är inte belöning för hunden. Det är precis som du säger med dina hundar, belöningen är att få gå till figurant och till sist bita i ärmen.

Klicket talar om för hunden att det är det som hunden gör just när den hör klicket som är rätt och det är för det beteendet hunden belönas, i det här fallet med att först springa ut till figuranten och sedan efter väl utfört arbete, ärmen. Samma sak som du säger att dina hundar motiveras av.

Även skvallerklickning fungerar bara så länge din belöning är bättre än hundens självbelöning. Det är den i många fall, men inte alltid.

Om klickern är använd på ett korrekt sätt har den skapat ett näst intill maniskt beroende hunden inte kan motstå.

//Gilly

Knapplån.

Jag kan för övrigt berätta om en hund, som var riktigt hård. Han var skitsvår att jobba med ibland, för normala korrigeringar sket han totalt i, och belöningarna var svåra. Han struntade i rösten, och vår uppskattning. Han ville BARA få bita.

Hur hans personlighet var i övrigt är väl inget relevant egentligen, men jag kan garantera att Cilla mfl hade blivit trampade på direkt. Han tog saken i egna händer om han inte gillade situationen, och lät man honom komma undan med ETT endaste dåligt beteende så ansåg han att han var ledaren nästa gång man träffade honom. Och han ville väldigt gärna visa det i form av fysiska markeringar om den människan försökte bestämma då.. Kort sagt, hade någon använt sig av klickermetoden, där man ignorerar fel beteende, så hade det gått åt helvete för den inblandade. Under enklare vardagsträningar, utan skydd inblandat, så var han lite enklare att handskas med. Men fanns det någon i skyddsdräkt eller med en ärm på sig, så fanns det inget annat i hans värld än att bita. Enorma drifter, som knappt gick att hantera.
Nu anser inte jag att en hund ska vara så extrem, men åt det hållet åtminstone. En bra polis eller väktarhund då.

Nu var han extremt speciell, men jag har aldrig sett en hund bita som han :love: Han backade inte en sekund för något, och bet hårdare än vad jag trodde att en hund kunde göra. Jag fick klämskador flera gånger av ärmen, och en annan (STOR) figge fick bitskador genom heldräkten.

Så, kontentan av det hela är väl att klickermetoden inte fungerar på alla hundar, oavsett vad vissa här vill hävda. Det är synd att han inte lever längre, annars hade ni gärna fått prova ;) Fast pappa hade säkerligen avrått er, om han också hade levt. Han blev själv biten ett flertal gånger pga misstag med den hunden.

Kan kan asolut ingenting om IPO, men ska man verkligen träna med en sådan hund som är direkt aggressiv?!

PÅ vilket sätt kan man använda klicker i IPO? Intressant:-)

//Gilly

Kan kan asolut ingenting om IPO, men ska man verkligen träna med en sådan hund som är direkt aggressiv?!

PÅ vilket sätt kan man använda klicker i IPO? Intressant:-)

//Gilly

Vart står det i den teten att hunden är för aggressiv den har en vilja o bita o det är kamplusten det o inte aggression...

Vilket bara är sant om inte hunden har ett lika maniskt behov av något annat såsom den hund bebben beskriver.

Sen tycker jag personligen filmen som visas på filmen är ju bara löjlig hund mest bjäbb... En ren o skär sporthund är vad det är dom har på filmen som är frutakansvärrt förig o trevlig i det avseendet det funkar säkert klicker på det misstror jag inte för 5öre

Förvisso är det snarare en regel än ett undantag att det är sporthundar på banan (vad jag sett) än extrema varianter..i slutändan är det ju ändå den som kammar hem priset som vinner och då kvittar det ju om hunden är en "ren sporthund" eller elaka vargen själv. De flesta verkar ju trots allt föredra sporthundar. Vad kommer det sig?

Klicket är inte belöning för hunden. Det är precis som du säger med dina hundar, belöningen är att få gå till figurant och till sist bita i ärmen.

Klicket talar om för hunden att det är det som hunden gör just när den hör klicket som är rätt och det är för det beteendet hunden belönas, i det här fallet med att först springa ut till figuranten och sedan efter väl utfört arbete, ärmen. Samma sak som du säger att dina hundar motiveras av.

Precis vad jag tänkte skriva. Och i terorin är det ju väldigt logiskt och funkar väldigt bra (spec i lydnaden på min hund), men som exemplet med mallen de klickade så fick jag också uppfattningen (fastän jag inte kan så mycket om skydd) att hunden verkade väldigt "förarkåt". Det är ju bra i vissa avseenden. Men hunden måste ju kunna jobba på egen hand också.

I mitt fall har klickern varit positiv i den bemärkelsen att han blivit mer förarkär och motiverad iom att han från början är ganska omotiverad, mentalt outhållig och vek så det tippar över åt fel håll i komb med stor portion självständighet.
Nu när han får veta exakt när han gör rätt har det blivit lättare för mig att finslipa saker och ting eftersom att han inte är korrigerbar i just "planlydnaden". Nu kör inte jag tävling, men det är kul ändå.

Senast ändrad:

Det har du rätt i men det beror ju på vad man belönar i träningen, belönar man intensiteten i hundens självständiga arbete eller har man koncentrerat sig mer på förigheten.

Man kan väldigt exakt shejpa fram det man vill ha av sin hund och få exakta moment. I en annan filmsnutt med Ismael De Vos kan man se att han har tränat in hoppet i lydnaden med target, roligt att se!

Man kan väldigt exakt shejpa fram det man vill ha av sin hund och få exakta moment.

Men vill man ha ren lydnad på låt säga inhopp?
Jag känner mig ytterst tveksam men jag gör en allmän frågeställning.
Jag kanske missuppfattade poängen med din text också.

Nejnej, jag undrade bara eftersom du skrev "Såna hundar är direkt olämpliga o bedriva skyddsdressyr på då det blir knepigt o korrigera för o använda stackel så lär han bara vilja slåss med allt o alla så det är ju en värdelös idé."
Jag tolkade det som att stackel på andra hundar kunde vara ett altervativ. My mistake!

//Gilly

Nejnej, jag undrade bara eftersom du skrev "Såna hundar är direkt olämpliga o bedriva skyddsdressyr på då det blir knepigt o korrigera för o använda stackel så lär han bara vilja slåss med allt o alla så det är ju en värdelös idé."
Jag tolkade det som att stackel på andra hundar kunde vara ett altervativ. My mistake!

//Gilly

Har absolut inget i mot stackel men använder det inte.
Bebbens fars hund är så gammal att stackel var tillåtet på den tiden men det löser inte problemen på en sådan hund. Utan fördel är om den är förarvek o tar åt sig av smärta.

Jag vet tyvärr ingenting om Cillamuffins problem, så jag kan inte uttala mig..

//Gilly

men jag kan ju berätta! :idea:

för några år sedan, innan jag hört talas om klickerträning, och innan jag börjat träna seriöst hade jag enorma problem med min schäfer. hon var en vanvårdad omplacering som nog fått rejält med stryk i sitt gamla hem. hur som helst högg hon allt som kom i närheten av henne, och blev helt blockerad vid åsynen av andra hundar på upp mot 100 m avstånd. jag åkte runt till lite olika instruktörer, men det skedde inte någon förändring av hennes beteende. så fick jag kontakt med en viss person som har en schäferkennel i stockholm. det fick bli hennes sista chans tänkte jag och åkte upp. han lindade kopplet runt magen på henne och när hon gjorde utfall ryckte han till. obehaget blev givetvis stort, och tillsammans med överraskningsmomentet gjorde det att hon kom av sig i sitt utfall. han visade även hur ett kräksnöre kan användas, men ett sådant investerade jag aldrig i. i samma veva kom jag i kontakt med en annan tränare, som introducerade mig för klickerträningen. tillsammans byggde vi upp schäfern igen, och tog bort anledningen till utfallen. hon lärde sig vara med vid stora släpp och vi tävlade även några gånger.

jag ångrar inte att jag åkte upp till stockholm, jag var helt desperat och hundens liv hängde på en skör tråd. men jag anser att det är den senaste tränaren (som jag fortfarande tränar för) som jag har att tacka för hennes förbättrade beteende.

piru anser att jag inte har någon rätt till åsikter om hårda metoder eftersom jag själv använt mig av dem.

Vart står det i den teten att hunden är för aggressiv den har en vilja o bita o det är kamplusten det o inte aggression...

Okej, direkt agressiv var fel uttryckt, men Bebben skrev att
"Men fanns det någon i skyddsdräkt eller med en ärm på sig, så fanns det inget annat i hans värld än att bita. Enorma drifter, som knappt gick att hantera"

Min uppfattning har varit att en IPO hund ska lika fort kunna avbryta det den gör som att "attackera" eller vad det kallas. Men som sagt, jag vet ingenting om IPO, den var en ren fråga till er IOP:sar som kan;)

Klart att en sådan hund har vilja till att greppa. Och det beteendet att greppa är ju trots präglat; och alltså ett betende som uppkommer automatiskt vid en viss ålder om en viss yttre stimulering förekommer. Hunden har alltid ett grundtemprament, men det är ju fortfarande träningen som skapat detta betende. Och ett betende som är inlärt går ju att lära om! Skulle inte någon duktig IPO-tränare skulle säkert kunna lära om den hunden om den har så bra "lust" så skulle den kanske bra riktigt bra?

Förresten, vet ni någon bra sida där man kan lära sig lite mer om IOP o skydd? :-)

//Gilly

Då förstår jag!:-)

Kul att det löste sig och att det går bra för er numera.

//Gilly

Borde kanske inte använt ordet moment.Om lydnaden på inhopp skall jag inte uttala mig men även där finns det väl olika delar att förbättra och arbetet enligt klickermetoden (med eller utan klicker) hjälper till att tydliggöra vilken del det var som belönades.

Borde kanske inte använt ordet moment.Om lydnaden på inhopp skall jag inte uttala mig men även där finns det väl olika delar att förbättra och arbetet enligt klickermetoden (med eller utan klicker) hjälper till att tydliggöra vilken del det var som belönades.

Jo jag förstår. Men jag inbillar mig då att momentet blir på "ren lydnad" och lite mer av en stilhetsbedömning. Det känns som att hunden skulle koncentra sig mer på att göra så rätt att det blir fel.
En hund måste ju bedöma figgens "plan" och kontra den. Sådant är ju aldrig det andre likt...hajjar du vad jag menar? Och kan någon rätta mig om jag har fel?

piru anser att jag inte har någon rätt till åsikter om hårda metoder eftersom jag själv använt mig av dem
Fast då tycker rätt ska vara rätt tanten att det där är dubbelmoral iom att du kritiserar PIRU (?)av samma anledning.

Nej, han var absolut inte dem lämpligaste hunden till det. Även om han faktiskt var väldigt duktig inom IPO, och vann där i. Men det är enormt mycket mer givande och roligt för föraren att ha en mer lättarbetad hund.

Kunde man kompromissa och stå ut med att dela ledarskapet med hunden, så var han mycket rolig att ha. Jag kunde stå ut med det, och hade svinkul ihop med honom! Min pappa kunde inte kompromissa så, och dom hade det mycket tuffare. Men jag krävde ju heller inte den perfekta lydnaden så som han gjorde, eftersom jag inte hade några som helst ambitioner om att tävla. Utan jag ville bara träna för att lära mig mer, och det gjorde jag av honom. Typ att det finns hundar som är väldigt extrema ;) Men han var en fröjd att se på, under just rena bitarbeten.

Nu minns inte jag när förbudet mot stackel infördes? Denna hund var född 94 och dog 01. Tyvärr inte av ålderdom eller andra naturliga orsaker, utan pga råttgift.
Han var ju dock en import från DK, och tränades med både el och stackel under sitt liv där.
Med båda alternativen så blev han asförbannad, men det använde dom sig av istället.

Så, som skrivet tidigare, jag anser inte att en hund ska vara så extrem som han var. Men litegrann av hans jävlaranamma är trevligt i en hund. Allt i lagom dos, såklart, då blir det bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka