Polishundar

Sv: Polishundar

*hostharkel* polisen har börjat använda sig av klicker mer och mer.. så det är ju frågan hur deras hundar kan höra, eller kanske saknar dom de drifter du pratar om?;)
kör du in klickandet på hunden som "belöning är på väg" kan du få otroliga resultat snabbt!
Sen finns det fö åtminstone 2 skolor med klicker, de som väntar ut ett beteende och sen klickar och de som använder den som komplement i den "vanliga" träningen där du kan belöna i exakt rätt ögonblick
/LillaMy som använder klicker i tjänstehundsträningen;)

Jääkäri skulle jag aldrig sälja till nån polis det vore som o kasta pälor åt svin...

*kl*

Jag tycker att det från fleras sida börjar bli en liten otrevlig touch i den här intressanta diskussionen;
Försök att komma ihåg att det inte handlar om några fakta, utan det är ju trots allt åsiker vi pratar om.

//Gilly

Jag blir så trött på Cilla som ska vara så himla duktig o predikar om sin klicker o sen åker hon till jordens stolpskott o han rycker ordning på hennes problem. Kunde hon då inte varit mer rakryggad o stått där i ur o skur o väntat ut rätt bettende, nej då det har hon inte tid med då ska det ryckas...

Då kanske cilla ska fundera när hennes hund gjorde utfallen att ungefär samma drift är det i våra hundar hela tiden i arbetet i skyddet o då måste hon ju själv insett att det räckte int till med klicker då.

Jag vet tyvärr ingenting om Cillamuffins problem, så jag kan inte uttala mig..

Men jag kan tänka mig att det kanske kan vara klurigt att använda klickern inne på IPO planen, precis som att jag inte använder klicker vid/i grytet. Men vid sidan av och till lydnaden, problemlösning och så gott som allt annat tror jag att det är toppen:-)

//Gilly

Ja, kör man extrem klickerträning med valpen från dag ett kan man få en hund som är beroende av klicket och alltid väljer rätt. Dock är det då ett krav att man inte "väcker" något annat beteende som kan konkurrera med det önskvärda. Molin använder inte sina hundar till vare sig jakt, skydd eller annat som kan ta fram en extrem lust. Det gör i och för sig inte jag heller så på mina hundar skulle det vara applicerbart. Däremot skulle det kunna skita sig rätt rejält för jägarten eller skyddshundsföraren när man börjar ta fram hundens drifter. Här har vi en potentiell konflikt.

Bitande i ärm eller själva jakten är så självbelönande att den belöning man då har att erbjuda får svårt att räcka till.

Jag tror inte, jag vet att det hjälper. Det effektivaste sättet för att få hunden att göra som vi vill är att se till att den har låg motivation att utföra fel beteende och hög motivation att utföra rätt. För att få till den här obalansen behövs ibland bestraffningar.

Exempel:
En hund har från början låg motivation att jaga. All belöning jag erbjuder är bättre och höjer således hundens motivation att göra rätt. Ponera att en hare drar upp famför hunden, jakten sätter in och den lyckas dra efter en bit innan haren försvinner. Motivationen för jatken har nu ökat markant. Den är nu större än motivationen att göra rätt. Då får jag belöna mer och bättre för att återigen öka motivationen att göra rätt så den blir större än jakten. Allt är frid och fröjd tills haren åter duker upp och den här gången lyckas hunden komma nästan ifatt. Motivationen är nu rejält hög för jakten. Det blir till att belöna ännu bättre och motivationen ligger nu på 9 av 10 för att göra rätt. Då lyckas hunden dra och få tag i haren. Motivationen för jakt är nu i taket och vad du gör så får du inte 10 av 10 i motivation för att göra rätt. Enda möjligheten då är att sänka jakt-motivationen till under 9 igen. Det har man korrigeringen till.

Nu behöver det inte vara så tydliga saker som att hunden lyckas smita som är självbelönande. Det kan räcka med att få glo å haren i någon sekund eller att få spänna sig lite mot en annan hund eller sniffa på pinkfläcken en stund.

Med de flesta hundar kan man dock belöna upp motivationen i de allfra flesta fall, men jag kan inte se nyttan av att bara höja och höja och höja. En dag slår man i taket då det inte finns något bättre att ta till och då är det kört. Dessutom är det mycket mindre konfliktfyllt för hunden om motivationen för att göra rätt är 10 och motivationen för att göra fel är 2.

Man kan ju hävda att om hunden aldrig lyckas självbelöna sig så behövs inte korigeringar, men det ekipage är inte fött där det aldrig hänt.

Nja, fast jag har också sett en del som använt sig av klicker eller operant inlärning, men det är då just vid inlärningen och ofta bara då hunden är valp och unghund. Så helt ovanligt är det inte.

lilla my är inte polis. hon bor och arbetar i samma stad. hon vet att polisen använder sig av klicker. finns det några motsättningar i de påståendena?

Jag gillar inte när det blir missförstånd men LillaMy svarade på det här från Jeeves
Kan ju säga så mycket att de antal poliser eller väktare som jag sett träna med klicker är NOLL till antalet. Vet inte vilket distrikt du tillhör men det hade varit intressant att få höra.
med det här
Jag jobbar i samma stad som jag bor i
Av 10 hundförare är det nog 8 som använder klicker hos oss

Jeeves skriver sen att h*n har kollat upp och att det är ingen officiell policy med klickerträning hos polisen i Vgötaland. Sen har Jeeves aldrig påstått att LillaMy skulle ha påstått att ALLA poliser tränar med klicker.

LillaMy84 skrev:
*hostharkel* polisen har börjat använda sig av klicker mer och mer.

Jeeves skrev:
OM det skulle vara så som du påstår, att polisen i västra götaland har gått över i stort sett helt o hållet till klickerträning så måste deras hundmaterial ha försämrats KATASTROFALT...

Jeeves skrev:
Kan ju säga så mycket att de antal poliser eller väktare som jag sett träna med klicker är NOLL till antalet. Vet inte vilket distrikt du tillhör men det hade varit intressant att få höra.

LillaMy84 skrev:
Jag jobbar i samma stad som jag bor i
Av 10 hundförare är det nog 8 som använder klicker hos oss

jag vet inte riktigt mellan vilka rader du har läst.. cillamuffins har ju iallafall förstått det jag lagt fram:confused:

Visst, det du säger är sant, men jag jobbar inte så. Jag jobbar med klicker och skvallerklickar alltså detta problem - alltså behöver jag inte bestraffa, utan utnyttjar hundens jaktlust till något bra och positivt.

Hundar självblönar sig, precis som du skiver, hela tiden. Allt, precis allt som inte är reflexer, prägling eller instinkter (vilket inte är så många) gör den för att den får någon slags belöning. Tom att hunden lägger sig i sin korg gör den för att den får belöning; det är mjukt och skönt.

//Gilly

Även skvallerklickning fungerar bara så länge din belöning är bättre än hundens självbelöning. Det är den i många fall, men inte alltid.

Och jag vet inte hur du kan få det där till att bli att polisen överlag inte använder sig av klicker:confused:

Piru, jag fick för mig att dom klickade en malle på seminariet sist?
*klick* och sedan bett som belöning?

Ja visst o hur gick den då? våga ju fan knappt bita ... Klart man kan få in saker o ting när drifterna drar åt o vilja vara mer hos husse än vid figurant. Sen sa ju Peter att du kan lika gärna slänga den där klickern för hunden reagerar inte ens alla gånger på den. Peter förklara också att han själv skulle funka exakt lika bra som klickern "bra" sen bollen när dom körde lydnaden..

Sen tycker jag personligen filmen som visas på filmen är ju bara löjlig hund mest bjäbb... En ren o skär sporthund är vad det är dom har på filmen som är frutakansvärrt förig o trevlig i det avseendet det funkar säkert klicker på det misstror jag inte för 5öre.

Senast ändrad:

Även skvallerklickning fungerar bara så länge din belöning är bättre än hundens självbelöning. Det är den i många fall, men inte alltid.

Jag har ju en hund som inte direkt är någon lätt kille att motivera. Efter konstens alla regler klickades han in som valp, och det fungerade väldigt bra att lära in enklare saker med, men så fort vi kom till ämnen där hans (Mycket starka) kamplust eller jaktlust kom in var det helt kört.
Nu har jag visserligen hans lust att bita, slakta och kampa sönder saker under kontroll, men genom en helt annan metod.
Jaktlusten arbetar vi som sagt på fortfarande.
Men, till saken då. Han självbelönar ju sig själv hela tiden. Antingen genom jakt, kissfläckar eller bara nonchalans och att komma på inkallning på sina egna villkor. Han blir sämre varje gång som han lyckas med det, såklart, och att motivera honom med något jag kan lyckas göra, börjar bli riktigt svårt. Jag har hoppet uppe på skinnet fortfarande, vi får se i helgen hur han reagerar på det..

Och jag som valde ras delvis pga att jag inte ville ha någon jaktlust, eller åtminstone minimalt. Lyckas få typ den enda hunden jag känner till ur rasen, med mycket hög sådan :crazy:

Min tik är nästan tvärtemot hanen, och oerhört lätt att motivera och belöna så att hon föredrar mig framför annat. Hon är också mycket känslig för korrigeringar, så en tillsägelse till henne som tar bra, är ungefär en hundradel av vad man måste göra mot hanen för att han ens ska märka det.
Sådana hundar är väldigt bekväma att ha! Hon kan gå lös i princip överallt, jagar inte, kommer alltid på inkallning och är mest intresserad av mig. Och man behöver inte ens anstränga sig.. Klickern hade säkert fungerat ypperligt på henne, men jag anserinte att jag behöver den. Hon kan det hon behöver kunna, och svarar jättebra på bara rösten. Och extremt bra om jag har godis ;)

Senast ändrad:

jag ser ingen film med klicker?

man hör innan han sänder hunden en klick sen precis innan biter ett klick men det är ju löjligt.Vinsten för hunden är ju i mina hundars ögon o få gå till figuarnt därför blir ett klick menigslöst där sen största glädjen dom har är o bita just därför blir klicket överflödigt i bettfas.

Knapplån.

Jag kan för övrigt berätta om en hund, som var riktigt hård. Han var skitsvår att jobba med ibland, för normala korrigeringar sket han totalt i, och belöningarna var svåra. Han struntade i rösten, och vår uppskattning. Han ville BARA få bita.

Hur hans personlighet var i övrigt är väl inget relevant egentligen, men jag kan garantera att Cilla mfl hade blivit trampade på direkt. Han tog saken i egna händer om han inte gillade situationen, och lät man honom komma undan med ETT endaste dåligt beteende så ansåg han att han var ledaren nästa gång man träffade honom. Och han ville väldigt gärna visa det i form av fysiska markeringar om den människan försökte bestämma då.. Kort sagt, hade någon använt sig av klickermetoden, där man ignorerar fel beteende, så hade det gått åt helvete för den inblandade. Under enklare vardagsträningar, utan skydd inblandat, så var han lite enklare att handskas med. Men fanns det någon i skyddsdräkt eller med en ärm på sig, så fanns det inget annat i hans värld än att bita. Enorma drifter, som knappt gick att hantera.
Nu anser inte jag att en hund ska vara så extrem, men åt det hållet åtminstone. En bra polis eller väktarhund då.

Nu var han extremt speciell, men jag har aldrig sett en hund bita som han :love: Han backade inte en sekund för något, och bet hårdare än vad jag trodde att en hund kunde göra. Jag fick klämskador flera gånger av ärmen, och en annan (STOR) figge fick bitskador genom heldräkten.

Så, kontentan av det hela är väl att klickermetoden inte fungerar på alla hundar, oavsett vad vissa här vill hävda. Det är synd att han inte lever längre, annars hade ni gärna fått prova ;) Fast pappa hade säkerligen avrått er, om han också hade levt. Han blev själv biten ett flertal gånger pga misstag med den hunden.

Såna hundar är direkt olämpliga o bedriva skyddsdressyr på då det blir knepigt o korrigera för o använda stackel så lär han bara vilja slåss med allt o alla så det är ju en värdelös idé. Sen om han inte ens är förig så finns det ju inte mycket man kan göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka