Polishundar

Sv: Polishundar

Aha, det är klickerträning men UTAN klickern:idea:! Det hade jag aldrig trott.

OM det skulle vara så som du påstår, att polisen i västra götaland har gått över i stort sett helt o hållet till klickerträning så måste deras hundmaterial ha försämrats KATASTROFALT...

Jag skulle vilja se dig och ditt klickande funka på någon av våra vovvar - inte en chans i helvete att de skulle bevärdiga dig med en blick ens.

Sen vet inte jag VAR jag påstår att vi belönar tjänstehunden med slang under pågående arbete?? Jag har alltid belönat med min röst och en strykning på sin höjd, hunden belöning vid ett ingripande är att han fått bita i buset men oftast bara fått ställa honom eller henne. Det är en bättre belöning än alla slangar, klickers o pajaserier från sk hundförare. Belöningen är att hunden har jobbat tillsammans med föraren och klarat uppgiften.
Gäller det spårarbete så är det precis samma sak där; min röst och visade uppskattning räcker långt som belöning.

En hund med de rätta drifterna behöver KNAPPAST en klicker för att gå igång. Vi snackar äpplen o bananer här verkar det som, skillnaden mellan en knallert o ett jetplan - trodde att tråden handlade om polishundar, träning av hundar i tjänst eller inför tjänst? Du kanske kan starta en egen liten tråd om klickerträning, förslagsvis tillsammans med Cillamuffins då...

Och till C-muffin; det var ett tag sen jag arbetade med hund men inte var det SÅ länge sedan som du tycks tro, dessutom håller vi en rätt god kontakt med varandra fortfarande så helt väck på området är jag inte. Däremot KAN det ju vara så att man i västra götaland har övergått till klickersträning på polishundar, har inte tränat där. Blev riktigt nyfiken på det där så jag får ta o ringa o höra om det stämmer - en sån skyddsträning vill jag faktiskt åka o kolla på:bump:

Nu har jag kollat upp lite! KUNDE inte hålla mig...

Enligt min "källa" så använder en del hundförare klickern för den tävlingsinriktade träningen, jo, det finns en del "tävlingsnördar" inom Polisen också. De som är, som jag, mer intresserade av hunden i tjänst är inte lika entusiastiska. Någon slags officiell policy som säger att polisen numera har övergått till klickerträning det finns inte enligt källan.

Jag tycker det är MILSVID skillnad på träning för tävling och träning för tjänstebruk. I tjänst vill jag ha en kraftfull hund som kan agera, lydnad är ett måste men jag värdesätter kraftfullheten mer än millimeterlydnaden.

För övrigt anser jag att klicker en onödig och omständig omväg - använd det bästa redskap du har istället; RÖSTEN

fast när du inte ens har förstått vad klickerträning går ut på, hur i hela friden kan du uttala dig (för att använda dina egna ord) om dess effektivitet? vet du något alls om metoden egentligen? tror du det handlar om fria val och godismatande?

eftersom metoden bygger på enkla grundläggande inlärningsfaktorer gäller den för alla arter. även de olika hundraserna då. du kan klickerträna allt från fiskar till människor.

klickern är bevisat mer effektiv (det finns forskning om du vill kolla upp det), men rösten duger som förstärkning. skilj dock på beröm och förstärkning, så rösten inte blir berömmet.

jag skulle inte heller vilja att polisen med en gång gick över till att träna sina hundar i allt med klicker. det tar längre tid att lära om än att lära in, och det är bäst om poliserna verkligen vet vad de gör innan de använder metoden.

*KL*

Jag funderar lite.. Men varför är det så att folk antar att en korrigering alltid måste vara negativ för hunden? Jag kan ta tag i min hund, även på appellplanen :eek:, och han går då inte ner sig. Kanske för att jag lärt honom att ta korrigeringar på rätt sätt? Han höjer sig istället och jobbar bättre. Blir mer fokuserad utan att bli låg.
Precis vad jag också undrade?
Är korrigering synonymt med rent stryk?:confused:

om man använder en bestraffning i korrigerande syfte (vanligast tror jag) så kan korrigeringen bli synonymt med stryk. om man däremot rasslar lite med kedjan kan korrigeringen vara uppeggande. det blir väldigt svårt att diskutera korrigeringarnas vara eller icke vara när det ligger så många betydelser i ordet.

om man använder en bestraffning i korrigerande syfte (vanligast tror jag) så kan korrigeringen bli synonymt med stryk. om man däremot rasslar lite med kedjan kan korrigeringen vara uppeggande. det blir väldigt svårt att diskutera korrigeringarnas vara eller icke vara när det ligger så många betydelser i ordet.

Uppfattningen jag får av dig (er) som ej bestraffar är att ni dragit just den parallelen till bestraffning-vill säga stryk. Jag är tämligen övertygad om att ingen här som använder sig av bestraffning ger sin hund regelrätt stryk under lydnadsträning. Stryk i mina ögon är ganska synonymt med att bokstavligen puckla på sin hund...mig veterligen har ingen uttryckt just strykmetoden i den här diskussionen?

Inte nånstans har jag sagt att ALLA poliser använder klicker.. inte nånstans har jag sagt att jag pratar om polisen i V. Götaland

Sen är jag väldigt nyfiken på vad exakt det är som gör tävlandet till nördigt? Det är väl bara ett bevis på att föraren är intresserad av att träna och uppnå resultat med detta? Likförbannat har de ju hundar som går och fungerar i tjänst

Ursprungligen postat av LillaMy84
*kl*

Jag är väldigt nyfiken på hur ni som inte nejar eller tillrättavisar era hundar på något sätt utan istället ignorerar skulle agera med en hund som säg sticker på vilt och lyckas få tag på't? Eller tjyvar mat? Eller annat självbelönande? Jag tror inte på att det finns alltför många hundar som ALDRIG under hela sin livstid hittar på nån form av hyss

för det första försöker jag i möjligaste mån undvika att utsätta hundarna för situationer de inte klarar av innan de är färdigtränade. alltså släpper jag inte en ung eller otränad hund där det finns mycket vilt.

*KL* Vilken intressant diskussion! Jag är nybliven hundägare och läser därför mer än jag diskuterar här, men tycker som sagt att diskussionen är väldigt intressant.

Cillamuffins, jag måste med anledning av citaten ovan fråga dig: Du skriver att du undviker situationer som är självbelönande. Hur gör du om du exvis har några leverpastejmackor framför dig på soffbordet? Måste du klicka för att din hund inte ska ta dem? Om du står 5 m bort och hunden tar mackorna, blir du inte arg då? Ignorerar du bara då och gör om med klicker?

Eller undviker du helt att ha mat framme på soffbordet? (exvis)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är väldigt nyfiken på hur ni som inte nejar eller tillrättavisar era hundar på något sätt utan istället ignorerar skulle agera med en hund som säg sticker på vilt och lyckas få tag på't? Eller tjyvar mat? Eller annat självbelönande? Jag tror inte på att det finns alltför många hundar som ALDRIG under hela sin livstid hittar på nån form av hyss

läs inlägg 157.

*KL* Vilken intressant diskussion! Jag är nybliven hundägare och läser därför mer än jag diskuterar här, men tycker som sagt att diskussionen är väldigt intressant.

Cillamuffins, jag måste med anledning av citaten ovan fråga dig: Du skriver att du undviker situationer som är självbelönande. Hur gör du om du exvis har några leverpastejmackor framför dig på soffbordet? Måste du klicka för att din hund inte ska ta dem? Om du står 5 m bort och hunden tar mackorna, blir du inte arg då? Ignorerar du bara då och gör om med klicker?

Eller undviker du helt att ha mat framme på soffbordet? (exvis)

ja, jag lämnar inte mackorna på bordet och bestraffar hunden när jag kommer tillbaka. men just mat är en sådan grundläggande respektsymbol. man tar inte mat från en flockmedlem utan att åka på ett kok stryk. det lär sig små valpar mycket tidigt. därför vill jag inte säga att det är fel att bestraffa hunden när den stjäl din mat ur din hand.

men vi kan ta jakt på vilt som exempel istället. vi kan säga att jag vill att hunden ska tvärnita på kommandot "stanna". då lär jag först hunden att stanna i en så steril miljö som möjligt. eftersom stanna egentligen är två beteendet (stanna och stå stilla) börjar jag med det ena kriteriet och lägger sedan till det andra. det tredje kriteriet är att hunden stannar omedelbart. när detta fungerar i en steril miljö lägger jag på störningar, och tränar igen ett kriterium i taget. när man ger förstärkningar är det viktigt att hunden inte vet exakt när den får sin förstärkning. överraskningar är mer värda! alltså kan jag när jag tränar "stå stilla" välja att belöna efter 3 sekunder eller 30 sekunder. hunden ska inte heller alltid bli belönad trots att den utför beteendet korrekt (8/10 brukar vara det vanligaste). blir man en godisautomat förlorar belöningen sitt värde.

tänk enarmad bandit (kanske uttjatad jämförelse, men enkel att förstå). chansen för vinst är extremt liten, men ändå sitter folk och spelar timmar i sträck. det är överraskningsmomentet, och vetskapen om att det faktiskt finns en chans för vinst, som gör att folk utvecklar ett spelberoende. samma beroende kan man skapa hos sin hund.

Uppfattningen jag får av dig (er) som ej bestraffar är att ni dragit just den parallelen till bestraffning-vill säga stryk. Jag är tämligen övertygad om att ingen här som använder sig av bestraffning ger sin hund regelrätt stryk under lydnadsträning. Stryk i mina ögon är ganska synonymt med att bokstavligen puckla på sin hund...mig veterligen har ingen uttryckt just strykmetoden i den här diskussionen?

minst en här inne har ju använt sig av stort obehag i samband med tävlingsträning.

men nu var det väl inte det det handlade om. utan om korrigeringar? är det då bra att korrigera? det finns inget bra svar på den frågan, eftersom korrigera betyder så mycket.

den andra frågan var "lär sig hunden något av bestraffningar?" och svaret på den frågan är nej, det gör den inte. därmed inte sagt att bestraffningar inte kan vara användbart, eller att det går att forma ett beteende när du bestraffar olydnad. men ígen, det är inte själva bestraffningen som gör att hunden lär sig ett nytt beteende.

lilla my är inte polis. hon bor och arbetar i samma stad. hon vet att polisen använder sig av klicker. finns det några motsättningar i de påståendena?

men nu var det väl inte det det handlade om. utan om korrigeringar? är det då bra att korrigera? det finns inget bra svar på den frågan, eftersom korrigera betyder så mycket.
Man har ju gett exempel på vad korrigering betyder för var och en i åtminstone minsta mån. Då torde det väl vara förstått?

den andra frågan var "lär sig hunden något av bestraffningar?" och svaret på den frågan är nej, det gör den inte. därmed inte sagt att bestraffningar inte kan vara användbart, eller att det går att forma ett beteende när du bestraffar olydnad. men ígen, det är inte själva bestraffningen som gör att hunden lär sig ett nytt beteende
...men vem har påstått det?

Ok, då hänger jag med. :idea:

Jag skulle heller aldrig bestraffa om hunden tagit min mat medan jag var borta, ville bara förtydliga det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka