J
Jeeves
Sv: Polishundar
Aha, det är klickerträning men UTAN klickern! Det hade jag aldrig trott.
Aha, det är klickerträning men UTAN klickern! Det hade jag aldrig trott.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis vad jag också undrade?*KL*
Jag funderar lite.. Men varför är det så att folk antar att en korrigering alltid måste vara negativ för hunden? Jag kan ta tag i min hund, även på appellplanen , och han går då inte ner sig. Kanske för att jag lärt honom att ta korrigeringar på rätt sätt? Han höjer sig istället och jobbar bättre. Blir mer fokuserad utan att bli låg.
om man använder en bestraffning i korrigerande syfte (vanligast tror jag) så kan korrigeringen bli synonymt med stryk. om man däremot rasslar lite med kedjan kan korrigeringen vara uppeggande. det blir väldigt svårt att diskutera korrigeringarnas vara eller icke vara när det ligger så många betydelser i ordet.
för det första försöker jag i möjligaste mån undvika att utsätta hundarna för situationer de inte klarar av innan de är färdigtränade. alltså släpper jag inte en ung eller otränad hund där det finns mycket vilt.
Jag jobbar i samma stad som jag bor i
Av 10 hundförare är det nog 8 som använder klicker hos oss
Jag är väldigt nyfiken på hur ni som inte nejar eller tillrättavisar era hundar på något sätt utan istället ignorerar skulle agera med en hund som säg sticker på vilt och lyckas få tag på't? Eller tjyvar mat? Eller annat självbelönande? Jag tror inte på att det finns alltför många hundar som ALDRIG under hela sin livstid hittar på nån form av hyss
*KL* Vilken intressant diskussion! Jag är nybliven hundägare och läser därför mer än jag diskuterar här, men tycker som sagt att diskussionen är väldigt intressant.
Cillamuffins, jag måste med anledning av citaten ovan fråga dig: Du skriver att du undviker situationer som är självbelönande. Hur gör du om du exvis har några leverpastejmackor framför dig på soffbordet? Måste du klicka för att din hund inte ska ta dem? Om du står 5 m bort och hunden tar mackorna, blir du inte arg då? Ignorerar du bara då och gör om med klicker?
Eller undviker du helt att ha mat framme på soffbordet? (exvis)
*hostharkel* polisen har börjat använda sig av klicker mer och mer.
Uppfattningen jag får av dig (er) som ej bestraffar är att ni dragit just den parallelen till bestraffning-vill säga stryk. Jag är tämligen övertygad om att ingen här som använder sig av bestraffning ger sin hund regelrätt stryk under lydnadsträning. Stryk i mina ögon är ganska synonymt med att bokstavligen puckla på sin hund...mig veterligen har ingen uttryckt just strykmetoden i den här diskussionen?
lilla my är inte polis. hon bor och arbetar i samma stad. hon vet att polisen använder sig av klicker. finns det några motsättningar i de påståendena?
Man har ju gett exempel på vad korrigering betyder för var och en i åtminstone minsta mån. Då torde det väl vara förstått?men nu var det väl inte det det handlade om. utan om korrigeringar? är det då bra att korrigera? det finns inget bra svar på den frågan, eftersom korrigera betyder så mycket.
...men vem har påstått det?den andra frågan var "lär sig hunden något av bestraffningar?" och svaret på den frågan är nej, det gör den inte. därmed inte sagt att bestraffningar inte kan vara användbart, eller att det går att forma ett beteende när du bestraffar olydnad. men ígen, det är inte själva bestraffningen som gör att hunden lär sig ett nytt beteende
Man har ju gett exempel på vad korrigering betyder för var och en i åtminstone minsta mån. Då torde det väl vara förstått?
...men vem har påstått det?