Polishundar

Sv: Polishundar

de förutfattade och felaktiga uppfattningarna om klickerträningen fortsätter ser jag.

jag får precis samma effekt som piru får med sin fysiska bestraffning när jag låter bli att belöna. jag tror faktiskt att min metod är mycket snabbare i just det fallet, eftersom det räcker med en missad belöning för att hunden ska försöka mer. det bli alltså inga 4-5 hopp på raken där hunden slår i. men bara om hunden förstår vad jag jag kräver av den. dock förutsätter jag att ingen här bestraffar sin hund för att den inte förstått vad den ska göra (?).

sedan var det det här om vem som har kontroll egentligen. jag anser att är det någon träningsmetod som utgår från vad föraren vill, så är det klickermetoden. hunden blir i det närmaste manipulerad. jag kan tycka att det är lite extremt och vill inte driva det så långt. men det går.

all klickerträning går inte heller ut på att vänta en hel dag. eftersom du har hjärnan kan du välja att manipulera omgivningen så att ett önskat beteende visar sig.

Okej, där tänker jag helt enkelt tvärtom. Hunden ska komma blixtsnabbt för att jag vill det, givetvis gladlynt. Men inte på dens egna villkor. Jag tänker heller inte stå och agera clown när någon fläck är roligare (möjligen om jag tränar inkallning på en hund som inte redan kan kommandot) i hopp om att hunden undrar vad för kul jag pysslar med. Jag vill kunna slippa bete mig som en cirkus för att hunden ska lyda.
Min hund kommer på inkallning för att han har inget val. Däremot ska det kravet ändå vara positivt. Kommer ej= korrigering , Kommer=beröm. Slutsats= hund kommer gladlynt.

Men jag väntar av princip inte ut ett beteende, det kan jag göra om jag har skäl till det. Men står jag i skogen och hunden vet att när jag ropar så kommer man och väljer att noncha det så väntar jag inte på att "han ska bara" för att sedan klicka rätt när han väl bestämt sig för att trampa vidare.

Jag står verkligen inte som någon cirkus för att min hund ska komma. Hon vet vad hon går miste om. Därför kommer hon blixtsnabbt. Ber jag min hund att göra något förväntar jag mig att hon ska göra det. Men jag tror inte i några avseenden på bestraffningar varken på hästar, hundar eller männiksor. Visst finns det olika sorters bestraffningar; jag bestraffar ju genom att ignorera, men jag skulle aldrig klappa till/ryta/nypa/slå min hund.

Jag skulle heller aldrig, som du skriver, noncha och sen berömma när det rätta väl kommer. Så fungerar det inte. Ropar jag och hon inte kommer går jag vänligt (tyst) men bestämt fram och hämtar henne. Om jag efter en stund ropar igen och hon kommer direkt, DÅ blir det belöning. För att det ska bli belöning måste det vara rätt från början.

//Gilly

de förutfattade och felaktiga uppfattningarna om klickerträningen fortsätter ser jag.

jag får precis samma effekt som piru får med sin fysiska bestraffning när jag låter bli att belöna. jag tror faktiskt att min metod är mycket snabbare i just det fallet, eftersom det räcker med en missad belöning för att hunden ska försöka mer. det bli alltså inga 4-5 hopp på raken där hunden slår i. men bara om hunden förstår vad jag jag kräver av den. dock förutsätter jag att ingen här bestraffar sin hund för att den inte förstått vad den ska göra (?).

sedan var det det här om vem som har kontroll egentligen. jag anser att är det någon träningsmetod som utgår från vad föraren vill, så är det klickermetoden. hunden blir i det närmaste manipulerad. jag kan tycka att det är lite extremt och vill inte driva det så långt. men det går.

all klickerträning går inte heller ut på att vänta en hel dag. eftersom du har hjärnan kan du välja att manipulera omgivningen så att ett önskat beteende visar sig.

:bow:Fint skrivet!:bow:

//Gilly

Skulle vilja hyra in dig som är så duktig. så tar du Piru i första passet lär han ryggtransport med din klicker men ta med dig en hel ICA kasse för du lär trycka sönder en hel del innan han ens funderar på o gå vid din sida. Alla hundar med extremare drifter kommer inte ens höra klicket du ger dom för det finns nåt annat dom vill då får man ha tänka annorlunda.

Sen kan du ta Jääkäri i ditt andra pass o lära insläppanden o dom ska vara blixtsnabba inget annat han lär skita blankt lika han i den, för ärmen för dessa två, är värd hundra gånger mer än nån köttbit eller annan gobit så är det bara...

Nu står det att du svarat dig själv. Men jag antar att ditt svar är riktat till mig eller åtminstone till viss del. Då kan jag berätta att jag använder klicker på min hund och det funkar kanon! Klicker gör mycket gott i många avseenden men inte i alla avseenden på alla hundar.

Jag står verkligen inte som någon cirkus för att min hund ska komma. Hon vet vad hon går miste om. Därför kommer hon blixtsnabbt. Ber jag min hund att göra något förväntar jag mig att hon ska göra det. Men jag tror inte i några avseenden på bestraffningar varken på hästar, hundar eller männiksor. Visst finns det olika sorters bestraffningar; jag bestraffar ju genom att ignorera, men jag skulle aldrig klappa till/ryta/nypa/slå min hund.
Så skulle jag heller aldrig göra. Men varför tror du inte på det? Det funkar ju uppenbarligen och se, hundarna är sjölaglada iallafall och älskar att träna lika mycket för det!:idea:

Jag skulle heller aldrig, som du skriver, noncha och sen berömma när det rätta väl kommer. Så fungerar det inte. Ropar jag och hon inte kommer går jag vänligt (tyst) men bestämt fram och hämtar henne. Om jag efter en stund ropar igen och hon kommer direkt, DÅ blir det belöning. För att det ska bli belöning måste det vara rätt från början.
Precis vad jag skrev att jag gjorde?

Skulle vilja hyra in dig som är så duktig. så tar du Piru i första passet lär han ryggtransport med din klicker men ta med dig en hel ICA kasse för du lär trycka sönder en hel del innan han ens funderar på o gå vid din sida. Alla hundar med extremare drifter kommer inte ens höra klicket du ger dom för det finns nåt annat dom vill då får man ha tänka annorlunda.

Sen kan du ta Jääkäri i ditt andra pass o lära insläppanden o dom ska vara blixtsnabba inget annat han lär skita blankt lika han i den, för ärmen för dessa två, är värd hundra gånger mer än nån köttbit eller annan gobit så är det bara...

*hostharkel* polisen har börjat använda sig av klicker mer och mer.. så det är ju frågan hur deras hundar kan höra, eller kanske saknar dom de drifter du pratar om?;)
kör du in klickandet på hunden som "belöning är på väg" kan du få otroliga resultat snabbt!
Sen finns det fö åtminstone 2 skolor med klicker, de som väntar ut ett beteende och sen klickar och de som använder den som komplement i den "vanliga" träningen där du kan belöna i exakt rätt ögonblick
/LillaMy som använder klicker i tjänstehundsträningen;)

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. Men fråga var väl inte hurvida klicker funkar eller ej, utan hurvida bestraffning funkar eller ej?

*kl*

Jag är väldigt nyfiken på hur ni som inte nejar eller tillrättavisar era hundar på något sätt utan istället ignorerar skulle agera med en hund som säg sticker på vilt och lyckas få tag på't? Eller tjyvar mat? Eller annat självbelönande? Jag tror inte på att det finns alltför många hundar som ALDRIG under hela sin livstid hittar på nån form av hyss

Kan ju säga så mycket att de antal poliser eller väktare som jag sett träna med klicker är NOLL till antalet. Vet inte vilket distrikt du tillhör men det hade varit intressant att få höra.

jotack så långt är jag också med.. men jag känner mig ju inte som den enda som kommit in på ett sidospår, vilket ju inte är nåt konstigt eller avvikande i en diskussion.. eller?

så tillbaka till ursprungsfrågan..
Kan ju berätta att man hört ett och annat hemskt av kollegorna som jobbat sen stenåldern vad deras tidigare tränare sysslat med..
Exempel som att tränaren strax innan uppkörning tar en hund från föraren och försvinner ut i skogen en stund.. (och då menar jag inte för en mysig piknik:crazy:)hunden kommer tillbaka foglig som ett lamm och lydig som få.. och då pratar vi hund som var helt totalt blockerad så fort det var skyddsärm med i bilden (alltså en hund som egentligen inte haft nåt på en uppkörning att göra öht)
Detta är bara en av de otrevliga saker som tidigare sysslats med.. därmed inte sagt att jag tror att det fungerar.. möjligtvis en kortare stund, iallafall om vi pratar om tillrättavisningar av det slaget...
Annars tror jag på nån form av gyllene medelväg.. hunden måste veta vad som är rätt och vad som är fel.. Där tillrättavisning inte per automatik innebär smärta.. utan det kan vara ett sprut med vatten, ett nej, en liten klappning med kopplet, ett litet nyp eller vad som helst som inte gör ont, men som får till sig uppmärksamhet.

Jag vet att det fortfarande förekommer en hel del träning som i mina ögon inte är ok.. men det känns ändå som att det är på väg åt rätt håll

*KL*

Jag funderar lite.. Men varför är det så att folk antar att en korrigering alltid måste vara negativ för hunden? Jag kan ta tag i min hund, även på appellplanen :eek:, och han går då inte ner sig. Kanske för att jag lärt honom att ta korrigeringar på rätt sätt? Han höjer sig istället och jobbar bättre. Blir mer fokuserad utan att bli låg.

*kl*

Jag är väldigt nyfiken på hur ni som inte nejar eller tillrättavisar era hundar på något sätt utan istället ignorerar skulle agera med en hund som säg sticker på vilt och lyckas få tag på't? Eller tjyvar mat? Eller annat självbelönande? Jag tror inte på att det finns alltför många hundar som ALDRIG under hela sin livstid hittar på nån form av hyss

för det första försöker jag i möjligaste mån undvika att utsätta hundarna för situationer de inte klarar av innan de är färdigtränade. alltså släpper jag inte en ung eller otränad hund där det finns mycket vilt.

sedan försöker jag låta bli att fokusera för mycket på vad hunden inte ska göra, utan mer på vad jag faktiskt vill att hunden ska göra. vill jag att hunden ska stå stilla så tränar jag hunden i att stå stilla, och ökar störningarna efterhand. ett av kriterierna för om beteendet är befäst eller ej är ju faktiskt att hunden alltid utför beteendet på kommando. utför den inte det så är det inte heller helt befäst.

men står du där med en hund som har stuckit så gäller det att göra det bästa av situationen och förklara att det här är du faktiskt missnöjd med. förhoppningsvis har du en så pass god relation till din hund att den faktiskt bryr sig om du är nöjd eller inte.

*KL*

Jag funderar lite.. Men varför är det så att folk antar att en korrigering alltid måste vara negativ för hunden? Jag kan ta tag i min hund, även på appellplanen :eek:, och han går då inte ner sig. Kanske för att jag lärt honom att ta korrigeringar på rätt sätt? Han höjer sig istället och jobbar bättre. Blir mer fokuserad utan att bli låg.

om man byter ut ordet korrigering mot bestraffning så beror det på att innebörden av ordet är att hunden upplever det som något negativt (hämmande). upplever den det inte negativt är det inte heller någon bestraffning.

Nu är det inte så att allt är så enkelt som i en bok. Eller att använda fina termer.

Om min hund släpper i kontakten eller är allmänt flamsig så nyper jag till honom. Svansen sjunker inte en mm, han vänder all sin uppmärkssamhet mot mig. Vad kallar du det?

Korrigering för mig = gör om gör rätt

ett tjyvnyp? en bestraffning är det hur som helst inte, om inte hunden upplever det som en sådan! det finns ju olika sätt att sporra hunden, som i vissa situationer upplevs eggande för hunden (jag knycker bollen) men som i andra kan upplevas som en bestraffning. det är inte helt lätt det där!

om man tittar på idrottsmänniskor kan man också se hur de slår sig själva i ansiktet eller på kroppen innan de ska prestera, eller hur fotbollsspelare lappar till varandra på axeln när de byter av. i den lite upphetsade situationen upplevs detta som sporrande, men om jag gått fram och gett kajsa en lavett när hon spillt lite kaffe tror jag knappast att hon blivit sporrad att hålla koppen försiktigare nästa gång. hänger du med?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2