Polishundar

Sv: Polishundar

Ryter mina bekanta i åt sina tjänstehundar så skärper de sig och tar i ännu mer för att prestera ännu bättre. Till och med min fjant uppför sig mycket väl efter en rätt utförd korrigering. Ingen av dem går ned sig och hänger med huvudet utan de vil mer, mer, mer. Allt för att få sin förares godkännande. Elle ja, min vill lite mer i varje fall, men kanske inte mer än så. det är allt jag begär av henne.

Sanning med modifikation.

Din hund ska korrigeras utan o gå ner sig med rosa fluffhalsband annars det för hårt o hon vill inte vara med speciellt mycket mer. Sen Tass han blev ju bara förbannad när du korrigera han o knappast well to please...

men håller med för övrigt vad du säger...

Ibland är du klockren, Jeeves.

Och Bebben, du skrev vad jag tänkte men hur går det med fårskinnet?

jag tror att de flesta hundarna är som mina hundar. dvs de blir inte världens lydigaste efter ett nyp i örat.

Det jag var intresserad av var att få veta hur det kommer sig att min hund och även andra hundar som inte läst samma böcker som du, skärper till sig efter en tillsägelse/bestraffning för en olydnad?

Naturligtvis kan man inte gå på henne hårt. Då blir hon ju ledsen och vill springa hem. Men hon kan korrigeras, om än med försiktighet, utan att bli helt slapp och det var min poäng. Fast slapp är hon ju i normalläge så jag kanske ska rätta mig själv och säga mer slapp än vanligt.

Och Tasse..ja.....där har vi en hund som kan korvmatas till hur fin lydnad som helst men den är rätt falsk. Han kan dock korrigeras av rätt person och då fungera bra, men den personen är inte jag för mig har han genomskådat för länge sedan.

Det jag var intresserad av var att få veta hur det kommer sig att min hund och även andra hundar som inte läst samma böcker som du, skärper till sig efter en tillsägelse/bestraffning för en olydnad?

Kan ta ett ex i dag på min träning som är klockren med detta med korrigering.

har börjat med hopp med Mr Jääkäri. Första hoppet nocchalant över 110cm knappat så han tar i. Sen nästa gång i slag både dit o tillbax gjorde bara om ingen korrigering gjordes, islag både 2,3,4 gången fjärde gången då tog jag han i halsbandet ryckte han närmare o sa "nu skärper du till dig ditt nocchalanta helvete" med en mörk röst, sen satte jag han brevid han kolla upp på mig glatt, gav kommando han hoppa perfekt över o tillbax, klappa om han utan o ge han bollen sen hoppa han fram o tillbax igen utan i slag o fick sin boll och vi kampa lite.

Senast ändrad:

Naturligtvis kan man inte gå på henne hårt. Då blir hon ju ledsen och vill springa hem. Men hon kan korrigeras, om än med försiktighet, utan att bli helt slapp och det var min poäng. Fast slapp är hon ju i normalläge så jag kanske ska rätta mig själv och säga mer slapp än vanligt.

Och Tasse..ja.....där har vi en hund som kan korvmatas till hur fin lydnad som helst men den är rätt falsk. Han kan dock korrigeras av rätt person och då fungera bra, men den personen är inte jag för mig har han genomskådat för länge sedan.

Jo så är dom bägge det var bra bekrivet ;)

därför att du har sänkt motivationen att utföra det felaktiga beteendet? det är väl inget märkligt med det?

nu börjar jag bli nyfiken på hur min ganska flamsiga och tramsiga labrador kan lyda mig egentligen. jag lockar inte med godis, jag har aldrig lyckats bestraffa honom till lydnad, ändå lyder han helt okej? någon dålig hund är det sannerligen inte, han är tuff och framåt och ganska hård. och han har inte schäferns förarvekhet.

obs att jag inte skriver att man inte kan lyckas om man lappar till sin hund när den är "olydig", jag påstår bara att man inte alltid måste göra det.

Nej, man måste inte med alla hundar men med vissa blir det en nödvändighet. Att bara höja motivationen fungerar inte alltid.

Själv måste jag inte, men jag föredrar att använda mig av en metod som höjer motivationen för önskat beteende och sänker den för oönskat. Jag anser att det är schysstare mot hunden att den får veta vad som är bra och vad som är dåligt. Dock får jag väl reservera mig och säga att det är den bästa metoden för de typ av hundar jag är intresserad av, men också den bästa för en fjant som min. De där emellan kan lika gärna tränas med bara motivationshöjande, om man nu vill ta en omväg.

jag menar ändå att det finns sätt ge information på att beteendet är oönskat (nej t ex) än att bestraffa den. jag skulle inte kalla det en omväg.

Ett "nej" ser jag som en bestraffning/tillrättavisning. Kanske bara jag :angel:

Min hund behöver korrigeras i vissa lägen för att skärpa sig. Och allt beror på hur jag korrigerar. Jag kan få honom jättelåg och jag kan få honom att skärpa till sig. Ett snabbt nyp får honom att vilja jobba mer och bättre. En längre social korrigering så blir han låg.

Jag är nog en hemsk hundägare.

Ett "nej" ser jag som en bestraffning/tillrättavisning. Kanske bara jag :angel:

Min hund behöver korrigeras i vissa lägen för att skärpa sig. Och allt beror på hur jag korrigerar. Jag kan få honom jättelåg och jag kan få honom att skärpa till sig. Ett snabbt nyp får honom att vilja jobba mer och bättre. En längre social korrigering så blir han låg.

Jag är nog en hemsk hundägare.

ja men frågan är om hunden ser det som en bestraffning. mina gör det inte.

sedan ifrågasätter jag inte om fysiska bestraffningar kan fungera, utan om de är nödvändiga/leder till bättre resultat.

det där sista väljer jag att ignorera.

sedan ifrågasätter jag inte om fysiska bestraffningar kan fungera, utan om de är nödvändiga/leder till bättre resultat.

Om det är nödvändigt att bestraffa/tillrättavisa sin hund fysiskt eller oralt beror ju på hunden, och även på föraren.

Vi tar Pirus historia ovan när hunden inte hoppade bra. Har föraren gott, väldigt gott om tålamod och tid, så ja...då hade väl Piru stått där än idag kanske för att få vänta på det perfekta hoppet så han kan klicka och berömma hunden då.

Jag är inte emot klickerträning (tog som ett exempel) men ibland blir det mer effektivt och snabbare resultat om man kan tala om för hunden att nu skärper du dig. Då blir det mer träning på förarens villkor och inte hundens.
Personligen skulle jag bli vansinnig om jag måste traggla och tjata och vänta på att hunden gör rätt IGEN.

Vi tar Pirus historia ovan när hunden inte hoppade bra. Har föraren gott, väldigt gott om tålamod och tid, så ja...då hade väl Piru stått där än idag kanske för att få vänta på det perfekta hoppet så han kan klicka och berömma hunden då.

Inte bara det det får inte gå allt för många gånger för då blir det inlärda bettenden också. Man kan se redan ett mönster efter 3 islag därför fick jag lov o bryta han där o tala om för han o ta i mer. När jag väl satte han igen, då var han lika glad o få fortsätta efter korrigeringen så gjorde han rätt o jag bröt hans negativa hopp coh belöna han. Nu är ju detta en hund som är åt det extrema hållet när det gäller o ligga tillags därför räcker det med en social korrigering med röst inge mer.

Jag vill att min hund ska uppfatta "nej" som "avbryt genast det du sysslar med nu", liksom som ett tag i nackskinnet eller en koppelkorrigering betyder. Så det är väl en form av bestraffning eftersom det får hunden att avbryta ett beteende.

Så. Nu ska jag fortsätta att följa denna intressanta diskussion från sidan :)

Naturlgitvis ska det primära vara att det är roligt att arbeta med mig, men det ska också vara jäkligt otrevligt att vara olydig. Då finns det ingen gråzon för hunden och risken för att hunden väljer fel blir minimal.

En del har hundar dessutom så hög motivation att utföra ett beteende att du aldrig kommer att kunna höja motivationen för ett annat beteende till samam nivå. Då måset du först sänka motivationen för det första beteendet och det gör du genom korrigering. Det kommer du att märka om du någon gång får en hund med mycket av någon egenskap.

Det skall alltid vara roligt att jobba med mig. Oavsett om hon misstolkat mig och därför gjort fel. Och vad hjälper det att ryta och korrigera?
Det är ju alltid mitt fel att min hund gjort "fel" (Det är ju som när ryttare skyller på sina hästar att tävlingen gick dåligt..).
Skulle hon vetat att det var något annat jag ville att hon skulle göra skulle hon aldrig gjort "fel".
Och om det var ett inlärt beteende (dvs ett betende som hon gör för att hon tycker att hon får någon slags belöning för) så skulle jag ju varit där från början och börjat om och lärt om henne på nytt.
Klart att hon måste förstå att det hon gjorde inte var ett önskvärt betende. Det visar jag genom att ignorera.
Hon gör ju aldrig ett betende igen om hon inte känner att hon får ut någonting av det.

Vad jag lärt mig så är grunden för inlärningspsykologin " Det vi gör gör vi för att vi får någon slags belöning för det"

Dvs; skulle hunden känna att det inte var värt att göra ett visst betende skulle hon aldrig göra om det.

Jag vet att hundar är olika och att varje träningsplan måste skräddarsys efter varje hund så tror jag ändå att en grovmall alltid passar. De är ju ändå hundar allihopa. Och trots allt så har vi borderterrirar, som är ganska hårda hundar:-)

//Gilly

Ja se där, och alla hundar är ju olika. Jag har ju en tax som inte alls är lika villig som en schäfer att vara till lags. Med han har jag fått vara tydlig med att visa att det lönar sig att lyda mig.

Det skall alltid vara roligt att jobba med mig. Oavsett om hon misstolkat mig och därför gjort fel. Och vad hjälper det att ryta och korrigera?
Det är ju alltid mitt fel att min hund gjort "fel" (Det är ju som när ryttare skyller på sina hästar att tävlingen gick dåligt..).
Skulle hon vetat att det var något annat jag ville att hon skulle göra skulle hon aldrig gjort "fel".
Det där stämmer inte. Hundar är inte korkade pälstofsar, de kan mycket väl vara lata och nonchalanta eller uppstudsiga om de känner för det och tror att de kan komma undan med det.
Jag märker själv om jag varit lite loj med något på min hund och inte strax men inte långt efter så försöker han sig på småsaker som att kanske dröja en sekund till när han nosar på en fläck om jag ropar.
Ryter jag då till vet han strax att det inte lönar sig att "fuska" så fort jag inte har tummen i ögat. Nu beror det ju på från fall till fall. Men vid sådana tillfällen tänker jag inte stå där som en lyktstople och vänta tills han kommer för att sedan berömma. Vet han vad ett kommando betyder får han ett nyp om han om ens halv tom halvt nonchar det.

Min poäng är alltså att jag inte ska behöva gå och snegla på jycken jämt för att han ska lyda. Han ska göra det ändå.

Sant, klart att hundarna ska lyda blicksnabbt i alla lägen! Sen vill ju jag nå fram till det på andra sätt än kanske du vill.

Jag vill att min hund ska vilja komma blicksnabbt. Ingen fläck i hela världen ska vara så intressant som jag är. Är hon loj och är långsam
- hoppsan då gick hon minsann miste om något väldigt roligt..

Och sen berömmer man (iaf inte jag) för halvtaskiga prestationer = operant inlärning. Ropar jag på henne och det går långsamt innan hon kommer, någon belöning (lek, godis etc) får hon ju bara när hon gör RÄTT, vilket i detta fall är att komma genast.

//Gilly

Jag vill att min hund ska vilja komma blicksnabbt. Ingen fläck i hela världen ska vara så intressant som jag är. Är hon loj och är långsam
- hoppsan då gick hon minsann miste om något väldigt roligt..
Okej, där tänker jag helt enkelt tvärtom. Hunden ska komma blixtsnabbt för att jag vill det, givetvis gladlynt. Men inte på dens egna villkor. Jag tänker heller inte stå och agera clown när någon fläck är roligare (möjligen om jag tränar inkallning på en hund som inte redan kan kommandot) i hopp om att hunden undrar vad för kul jag pysslar med. Jag vill kunna slippa bete mig som en cirkus för att hunden ska lyda.
Min hund kommer på inkallning för att han har inget val. Däremot ska det kravet ändå vara positivt. Kommer ej= korrigering , Kommer=beröm. Slutsats= hund kommer gladlynt.

Och sen berömmer man (iaf inte jag) för halvtaskiga prestationer = operant inlärning. Ropar jag på henne och det går långsamt innan hon kommer, någon belöning (lek, godis etc) får hon ju bara när hon gör RÄTT, vilket i detta fall är att komma genast.
Men jag väntar av princip inte ut ett beteende, det kan jag göra om jag har skäl till det. Men står jag i skogen och hunden vet att när jag ropar så kommer man och väljer att noncha det så väntar jag inte på att "han ska bara" för att sedan klicka rätt när han väl bestämt sig för att trampa vidare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka