Polishundar

Sv: Polishundar

Så för att det ska vara en korrigering måste hunden gå ner sig? Jag trodde det handlade om att hunden rättade sig efter en korrigering?

Likadant kan han få sig en snärt med kopplet om han drar, då höjer han sig och skärper sig. Är inte det korrigering?

Man kan också gå på en häst med ett spö utan att den blir deprimerade, utan istället bättrar sig.

men om jag gått fram och gett kajsa en lavett när hon spillt lite kaffe tror jag knappast att hon blivit sporrad att hålla koppen försiktigare nästa gång. hänger du med?

Det gör inte jag. För det första vet jag inte vad en lavett är för något:confused: Antar att du menar en örfil typ? Tyvärr finns det mkt grymma saker i vår värld som funkar faktiskt så som ovan.
Jag själv håller mig till lagen för jag vill inte hamna i fängelse tex.

Angående korrigeringar VS bestraffningar så tycker jag Aliide har förklarat det bra.

Dom hade stängt när jag körde förbi där idag, tyvärr. Jag ska köra på det hållet på fredag igen, tidigare på dagen, så då hoppas jag på att dom ska ha öppet. Dom har säkert massa spillbitar som man kan få köpa.

Jag vet att vi någonstans ska ha en bit kaninskinn, men det är tydligen väl undangömt eftersom Benjamin blir helt tokig bara det finns nära honom. Jag har letat halva kvällen till ingen nytta, så nu väntar jag och köper skinn istället.
Jag vet att när jag var yngre och jobbade i djuraffären, så var katternas leksaksmöss gjorda av kaninpäls, det ska jag nog också kolla upp. Ett skinn som kan göra pipljud skulle nog vara det mesta optimala av allt :D

Att tro att en hund aldrig gör fel med flit är den mest naiva föreställningen inom hundvärlden. Nog sjutton väljer hunden ibland att strunta i sin förares kommando för att det finns något annat den hellre gör. De har en egen vilja de med och har inte alltid lust att göra vad vi säger.

Och belöningen för att ha varit olydig får de oftast på en gång. Den kommer bara inte från dig utan i form av påbörjad jakt, snodd matbit, lyckad smitning till annan hund, sniffning på pinkfläck osv. Så fort hunden hinner påbörja vad den tänkt göra istället för att lyda dig så har den självbelönat sig.

Det där med att ignorera fungera i viss a lägen och på vissa hundar. Andra skulle bara strunta i dig och fortsätta med sitt för vad bryr de sig om ignorans. De är sig själva gott nog.

Borderterrier klassar jag inte som svåra hundar.

Nja, med klickern kan hunden alltid välja att vara olydig så jag håller inte riktigt med dig om förarens kontroll. Förvisso får en olydig hund ingen belöning, men sedan händer inget mer. Alltså kan en hund ge blanka fan i sin förare och gå och hitta på annat. Det finns egentligen inget som hindrar den.

Med klickern spelar man på hundens önskan efter belöningar, men den har alltid ett val att strunta i både förare och belöning.

Klickern fungerar väldigt bra som instrument för inlärning och finslipning av moment, men vid vassare situationer håller den inte fullt ut, om man råkar ha en sådan hund.

Sedan vet jag att med den typen av hund som Jääkeri är så går det fortare och blir bättre om man använder sig en klar gränsdragning mellan rätt och fel och därmed också korrigerar.

Ja du, vad konkurrerar man med för belöning när hunden fått dra på vilt och dessutom fällt sitt byte. Det tycker jag också vore väldigt intressant att få höra.

Jag skulle tro att alla hundar upplever det negativt att bli störda i vad de nu pysslar med, så att hämta sin hund då den inte kommer torde också vara bestraffning.

*KL*

Att det finns lika många sätt att träna en hund som det finns hundägare är ingen nyhet.. men det jag tycker saknas lite i den här debatten (som mer eller mindre lämnat den egentliga topicen?) är väl att man kan träna med TVÅ bas"saker" med en hund - Adrenalin eller Endorfin?

En polishund behöver vara rapp, lyhörd, tålig och lydig. Dvs - tränas "adrenalinhög" (?) den får inte gå och såsa i ett skarpt läge... inte backa och absolut inte tappa fokus. "Nu hoppade du som matte ville - kom så kampar vi"?

medan en "familjehund" tränas mer med endorfiner? "Nu hoppade du som matte ville - duktig, kom så kelar vi"? en hund som ska lyssna på kommandon men som inte behöver ha samma snabbhet/skärpa i sitt beteende som en "yrkes"hund.. inte mindre lydig - men inte tränad fullt så "taggad"?

grejen är den att hunden väljer att vara lydig om den är korrekt klickertränad. kör man det fullt ut (vilket jag valt att inte göra, och säkert inte är tillräckligt skicklig för att göra) så blir det inga problem med att hunden "nonchalerar" eftersom hunden reflexmässigt svarar på kommandot.

läste för ett par år sedan om en tjej (m molin?) som klickertränat sin hund att ta kontakt med henne när den kände doften av rådjur. hunden blev så beroende av klicket att det stod över jaktlusten.

det låter lite märkligt, det kan jag hålla med om, men i praktiken fungerar det faktiskt.

Jag skulle tro att alla hundar upplever det negativt att bli störda i vad de nu pysslar med, så att hämta sin hund då den inte kommer torde också vara bestraffning.

givetvis. det är en akutlösning på ett problem som inte hade uppstått om föraren varit mer förutseende.

medan en "familjehund" tränas mer med endorfiner? "Nu hoppade du som matte ville - duktig, kom så kelar vi"? en hund som ska lyssna på kommandon men som inte behöver ha samma snabbhet/skärpa i sitt beteende som en "yrkes"hund.. inte mindre lydig - men inte tränad fullt så "taggad"?

just min hund går faktiskt som allra bäst när han är aningens frustrerad, eller i det som kallas förväntansläge. i det läget tar han i mer, försöker bättre, reagerar fortare. taggad är ordet.

jag tränar inte vardagslydnad med mina hundar, utan tävlingslydnad. i trean och elit är programmen ganska långa, och kräver att hunden är mycket uppmärksam. skillnaden är att om min hund missar en signal så är det värsta som kan hända att vi nollar ett moment. konsekvenserna kan bli desto allvarligare när det handlar om väktar- och polishundar.

Att tro att en hund aldrig gör fel med flit är den mest naiva föreställningen inom hundvärlden. Nog sjutton väljer hunden ibland att strunta i sin förares kommando för att det finns något annat den hellre gör. De har en egen vilja de med och har inte alltid lust att göra vad vi säger.

Och belöningen för att ha varit olydig får de oftast på en gång. Den kommer bara inte från dig utan i form av påbörjad jakt, snodd matbit, lyckad smitning till annan hund, sniffning på pinkfläck osv. Så fort hunden hinner påbörja vad den tänkt göra istället för att lyda dig så har den självbelönat sig.

Självklart kan hunden välja att göra "fel"! Men då ha ju motivationen att välja "fel" varit högre än att göra rätt = jag som förare skulle ha gript in innan. Jag skrev: Allt betende som ger någon form av belöning gör vi igen. Det beryder ju inte bara de belöningar vi ger. Tänk var som helst. Allt hunden gör (förutom de ganska få medfödda betendena) går tillbaka till just det.

Det där med att ignorera fungera i viss a lägen och på vissa hundar. Andra skulle bara strunta i dig och fortsätta med sitt för vad bryr de sig om ignorans. De är sig själva gott nog..

Om den självbelönat sig som du skriver, tror du att det hjälper att skrika/slå/bestraffa då? Det gör inte jag. Har den kommit till en sådan situation som den inte klarar; dvs då den väljer "fel", har jag utsatt den för något den inte är mogen för och får därför gå tillbaka till grunden. Men på alla exempel du la upp (förutom mat) är ju skvallerträning ett hett tips om du har problem med det.

Borderterrier klassar jag inte som svåra hundar.

Nej, inte jag heller. Men de är, och måste vara för att klara sig i ett gryt, ganska hårda. Att börja bestraffa är dumt med en sån hund tycker jag Hon bryr sig inte, utan sånt betende från min sida sänker ju bara hennes motivation till att jobba med mig. Och hur kul är det om allt ska bara handla om bestraffningar!? Klart att de måste förstå att de gör fel, men jag tror deras vilja att göra rätt ökar genom utebliven belöning.

//Gilly

läste för ett par år sedan om en tjej (m molin?) som klickertränat sin hund att ta kontakt med henne när den kände doften av rådjur. hunden blev så beroende av klicket att det stod över jaktlusten.
.

Sant:idea: Min syster hade en skadad jaktspaniel med en enorm (stötande) jaktlust..Hon skvaller-klickade henne till stående (eller ja, hon satte sig ner blixsnabbt så fort hon såg en fågel) fågelhund, så hon fick utlopp för sitt intresse på fåglar och samtidigt kände att hon gjorde "nytta" samtidigt som syster slapp en hund jagade fåglar.

//Gilly

just min hund går faktiskt som allra bäst när han är aningens frustrerad, eller i det som kallas förväntansläge. i det läget tar han i mer, försöker bättre, reagerar fortare. taggad är ordet.

jag tränar inte vardagslydnad med mina hundar, utan tävlingslydnad. i trean och elit är programmen ganska långa, och kräver att hunden är mycket uppmärksam. skillnaden är att om min hund missar en signal så är det värsta som kan hända att vi nollar ett moment. konsekvenserna kan bli desto allvarligare när det handlar om väktar- och polishundar.

Du fattade nog vad jag menade ja :D

Dina hundar faller nog mer under "yrkeshundar" iumed att du tränar dom för att prestera.. vilket Mia Svensson med sin labbe/golden kanske inte gör (?)

nu har jag inte så mkt erfarenhet av hund som sådan, men av hästeriet.. En elithäst SKA reagera snabbare, vara känsligare, lite "taggigare" för att prestera.. man har nolltolerans på försening efter hjälperna... medans "skogsmullepållen" mkt väl kan ta två-tre (femton?) sekunder innan han reagerar... i grund och botten är höger-häger och vänster-vänster.. bara med olika hastighet och olika diciplin.. Men dom tränas olika. Precis som "hobbyhunden" och "yrkeshunden" eftersom de har olika mål med sin träning.

Intressant, jag har sett en hel del träningspass, även med folk från "din stad", och har aldrig lyckats se dessa klickertränande poliser:angel: Intressant att höra men inte så trovärdigt.

Undrar förresten vad som händer då farbror Blå under pågående ingripande kanske tappar sin lilla träningsmanick i stridens hetta:eek:

Undrar förresten vad som händer då farbror Blå under pågående ingripande kanske tappar sin lilla träningsmanick i stridens hetta:eek:

även du bevisar härmed din okunskap om metoden. för det första används "manicken" bara vid inlärning. för det andra så går det utmärkt att klickerträna utan manick. klickerträning är ett namn för filosofin, inte hurvida man använder hjälpmedel eller ej.

Intressant, jag har sett en hel del träningspass, även med folk från "din stad", och har aldrig lyckats se dessa klickertränande poliser:angel: Intressant att höra men inte så trovärdigt.

vad jag har förstått på dina tidigare inlägg var det ett tag sedan du var aktiv. det kanske har hänt saker sedan dess?

allvarligt talat... i stridens hetta... i en verklig situation.. där du som polis precis gripit en buse.. ställer du dig och kampar med slang så fort buset står stilla?
Du kan ju omöjligt belöna det fina spårandet, bitandet eller släppandet EFTER att buset sitter bak i polisbilen
Eller har jag missat din poäng totalt med det här inlägget?

Och för att klargöra ytterligare... en klicker i min värld är INTE en belöning! Bara en signal till hunden att just nu *klick* är du riktigt duktig just den här bråkdels sekunden och därför ska du alldeles strax få en belöning i form av leksak eller godis.. Därmed kan du få belönat exakt rätt beteende i exakt rätt ögonblick utan att hunden hinner glömma vad den får belöningen för..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2