Polishundar

Sv: Polishundar

Läs TS fråga så BORDE det vara av största vikt att folk med erfarenhet av just tjänstehundsträning svarar! Du skulle kanske rentav kunna lära dig ngt? Om du kan lyfta näsan över bokkanten dvs.

jag antar att det bara är "vissa" tjänstehundar som räknas ändå? jag har tränat, och tränar fortfarande tillsammans med tjänstehundar. dock inte skyddstränade sådana, eftersom jag är helt ointresserad av allt som har med skydd at göra. ibland låter det på "er" som att så fort hunden biter i en ärm, så blir den något helt speciellt och står över arten hund, dvs de kräver alldeles egna träningsmetoder helt från grunden.

Ja, tjänstehundar i allmänhet men skyddshundar i synnerhet, ÄR av annan kaliber än "Svenssonhunden" och kräver därmed ett lite annorlunda upplägg i hantering och träning.

Var hund på sin plats, var förare och träningsmetod på sin plats - du kan inte köra samma träningsfilosofier på alla hundar. Träning ska individanpassas samt föraranpassas enligt min mening.

Du verkar ha liten kunskap i ämnet tjänstehundsträning och det skulle kanske kunna var en idé att då hålla en ngt mera ödmjuk ton i inläggen, tror du inte?

alla hundar "av en annan kaliber än svenssonhundar" blir dock inte bitande tjänstehundar, det inser väl även du? det är ju inte så att de genom ett trollslag förvandlas till det där speciella och upphöjda. man plockar av det materialet som finns, och det betyder att det finns hundar av bitande tjänstehundsmaterial som faktiskt ägs av just svenssons. (bitande tjänstehundar = tjänstehundar som skyddstränas, för jag antar att det är enbart dem du anser vara så speciella?)

man lär sig mycket lite om man bara nickar och sväljer allt man hör ;). det är ju därför jag ifrågasätter allt och alla. jag tror att min tränare är hjärtligt trött på mig ibland när jag för hundrade gången frågar "varför då?" och sedan gör på mitt eget vis ändå. och det blir aldrig någon rolig diskussion om alla rättar sig i ledet och ropar halleluja så fort ordet tjänstehund nämns.

Man kan visst ifrågasätta ex vis sin tränare MEN du kommer aldrig att lära dig något vettigt om du bara går in för att vara "kärringen mot strömmen". Det är klokt att lyssna på de med större erfarenhet, själv brukar jag alltid kolla in de tränare lite extra som har bra resultat på FLERA olika hundar genom åren. De bör ju göra någonting rätt eftersom deras metoder uppenbarligen fungerar.
Tycker personligen att det är rätt tröttande med elever/gröna tjänstehundförare som inte klarar att ta en tillrättavisning eller kan tillgodogöra sig det som tränaren lär ut. Vad tusan gör de då där? Då kan man lika gärna vara hemma o träna i sin egen trädgård.

Sen vet jag inte riktigt vad du svamlar om när det gäller "bitande tjänstehundar":confused: En tjänstehund är för mig en hund i tjänst helt enkelt! Tråden handlar om polishundar och då kan jag ju säga att det där "bitandet" bara är en liten del i arbetet. En polishund som inte kan använda sin näsa är inget att ha i tjänst, även om den biter som en krokodil. Det kvittar hur du vrider o vänder på resonemanget här; en polishund/väktarhund/räddningshund/militär tjänstehund MÅSTE vara av annan kaliber än Svenssonhunden!

OM det är så att det springer runt en massa Svenssons med hundar av den sorten så är det mest jobbigt för dem själva. Man har inte mycket glädje av alla dessa drifter, mest besvär i form av en hund som stressar eller hittar på mer eller mindre olämpliga bus... Antingen bör man omplacera hunden eller så får man ta till sig lite andra träningsmetoder och lägga ribban högre vad det gäller aktiviteter. En bra hund springer f ö inte omkring och biter folk till höger o vänster, en sån hund är i mina ögon ofta en svag individ eller väldigt felbehandlad.

I all tjänstehundsträning/skydd som jag har deltagit i så har fokus varit nästan uteslutande på kamplust och inte på aggressivitet/skärpa som många tycks tro.

Sen vet jag inte riktigt vad du svamlar om när det gäller "bitande tjänstehundar" En tjänstehund är för mig en hund i tjänst helt enkelt! Tråden handlar om polishundar och då kan jag ju säga att det där "bitandet" bara är en liten del i arbetet. En polishund som inte kan använda sin näsa är inget att ha i tjänst, även om den biter som en krokodil. Det kvittar hur du vrider o vänder på resonemanget här; en polishund/väktarhund/räddningshund/militär tjänstehund MÅSTE vara av annan kaliber än Svenssonhunden!

det jag skrev om bitande tjänstehundar var en vidareutveckling på svaret på detta påståendet;

Läs TS fråga så BORDE det vara av största vikt att folk med erfarenhet av just tjänstehundsträning svarar! Du skulle kanske rentav kunna lära dig ngt? Om du kan lyfta näsan över bokkanten dvs.

jag tränar tillsammans med en tjänstehundsförare varje vecka. hennes hund är väldigt fin och söt på alla vis, men är inte av någon större kaliber än min hund. snarare tvärtom. betyder det att min hund är av en särskild kaliber? "duktigt" folk tycker att han hade passat som räddningshund, men han var dessvärre för gammal för att antas till utbildningen. betyder det att min hund är av tjänstehundskaliber? eller är räddnings-, bevaknings- och servicehundar inte lika speciella som väktar- och polishundar? antagligen inte. det är därför jag skriver "bitande tjänstehundar"!

Man kan visst ifrågasätta ex vis sin tränare MEN du kommer aldrig att lära dig något vettigt om du bara går in för att vara "kärringen mot strömmen". Det är klokt att lyssna på de med större erfarenhet, själv brukar jag alltid kolla in de tränare lite extra som har bra resultat på FLERA olika hundar genom åren. De bör ju göra någonting rätt eftersom deras metoder uppenbarligen fungerar.
Tycker personligen att det är rätt tröttande med elever/gröna tjänstehundförare som inte klarar att ta en tillrättavisning eller kan tillgodogöra sig det som tränaren lär ut. Vad tusan gör de då där? Då kan man lika gärna vara hemma o träna i sin egen trädgård.

jag skriver bara att jag inte sväljer allt med hull och hår. om jag inte kan få en rimlig förklaring till varför det skulle fungera håller jag mig avvaktande.

Ang din vän som är tjänstehundsförare med en hund som är "söt o fin" men inte av någon särskilt bra kaliber eller vad man nu vill kalla det, så kan jag bara säga att det är bara till nackdel för henne själv.
Man går inte ut i tjänst med en hund som inte håller för ändamålet.

Gällande polis och väktarhund så kommer de i regel inte genom "nålsögat" dvs de tester som de måste genomgå för att bedömas som lämpliga eller ickelämpliga för tjänstebruk. Det finns två olika grader i bedömningen, en för lämplig för väktarhund och en för polishund. Har man en riktigt komplett och bra individ så kryssas båda rutorna i och hunden har fått klartecken för att påbörja sin utbildning antingen till väktarhund eller till polishund. Polishunden måste vara än mer komplett eftersom den förutom skyddet också används till spår och sök.

Jag har sett hundar som gått igenom med nöd och näppe och i ärlighetens namn så hade jag personligen inte gått ut med den i tjänst. Man kan göra en del med skicklig träning men brister det i drifterna så ligger det en i fatet när man sedan väl försätts i en reell situation.

--------------------------------------------------------------------------------

Ang din vän som är tjänstehundsförare med en hund som är "söt o fin" men inte av någon särskilt bra kaliber eller vad man nu vill kalla det, så kan jag bara säga att det är bara till nackdel för henne själv.
Man går inte ut i tjänst med en hund som inte håller för ändamålet.

den håller dock bra för ändamålet.

Hur vet dom det då har dom varit utsatt för någon tyngre uppgift med hunden då så de vet att den står pall?

det är väl inte så troligt att den någonsin kommer utsättas för en verklig situation (bevakningshund).

Om du menar Flygvapnets bevakningshund så faller det inte riktigt in under samma ramar. Har själv gått en sådan kurs för många år sedan och jag var INTE imponerad av denna kurs... visst, kul sysselsättning för hunden och mig men så mycket mer var det inte.
De kallar det för tjänstehund men i mina ögon är utbildningen ungefär som vilken SBK kurs som helst, och vilken Svenssonhund som helst duger bra till detta. Det fanns två viktiga saker, pälslag ( för att klara kyla ) samt tillgänglighet.

Så, om din väns hund är den sortens "tjänstehund" så förstår jag att det räcker om den är "söt och fin". Håller med dig om att den förmodligen aldrig kommer att ställas inför en verklig situation.
Man kan ju se utbildningen av sådana hundar som en trevlig och rolig sysselsättning däremot.

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt.

Ska man inte alltid, och då menar jag alltid, ha en hund som man tror (och vet, förhoppningsvis) ska klara av just sitt arbete? Även om hunden kanske aldrig kommer att få chansen i tjänst, så skulle jag aldrig använda en hund som jag var osäker på om den skulle klara det eller ej. Då är det inte särskilt lönt att ha med hunden ut i tjänst ju.

det är väl inte så troligt att den någonsin kommer utsättas för en verklig situation (bevakningshund).

Tycker bara det är tråkigt och nästan skrattretande att du jämför en bevakningshund med en väktar/polishund.Trodde du kunde tänka lite längre än så...

Perfekt svar av Jeeves må jag säga.

men precis som bebben också säger så kommer ju inte den hunden funka i verkligsituations ens som bevakningshund då de också kräver en del när det väl gäller.Men lite som Jeeves sa att det är en rolig aktivering för hunden är ju sant men inte jämnförbar med en väktarhund som faktiskt måste ha en hel del goda driftanlag för just sitt arbete.

fast, om ni läser lite noggrannare, så skriver jag i inlägg 106 att det inte är samma sak. det blir därför väldigt fel när man skriver att tjänstehundar behöver vara av "en annan kaliber". varken bevaknings-, räddnings- eller servicehundar behöver vara överdrivet tuffa, ha enorm kamplust eller något som helst allvar. räddningshundar måste visserligen ha en stor arbetslust och kunna jobba i svåra miljöer, men det räknar jag som högst normalt för brukshundar och retrievers.

att inte vilken jycke som helst passar som väktar- och polishund är jag helt på det klara med, och det borde du veta vid det här laget.

Hur gör funkar det med uppfödning av valpar till polis&tjänstehundar,har de speciella "egna" uppfödare?, eller kan vilken uppfödare som helst sälja valp till exempelvis polisen?
Vem köper in hundarna? Tar de bara in valpar?
När Hundarna är färdigutbildade, görs det då typ ngn "årlig" "besiktning så att de fortfarande håller "måttet"
Oj många frågor blev det:o

Naturlgitvis ska det primära vara att det är roligt att arbeta med mig, men det ska också vara jäkligt otrevligt att vara olydig. Då finns det ingen gråzon för hunden och risken för att hunden väljer fel blir minimal.

En del har hundar dessutom så hög motivation att utföra ett beteende att du aldrig kommer att kunna höja motivationen för ett annat beteende till samam nivå. Då måset du först sänka motivationen för det första beteendet och det gör du genom korrigering. Det kommer du att märka om du någon gång får en hund med mycket av någon egenskap.

Hur gör funkar det med uppfödning av valpar till polis&tjänstehundar,har de speciella "egna" uppfödare?, eller kan vilken uppfödare som helst sälja valp till exempelvis polisen?
Vem köper in hundarna? Tar de bara in valpar?
När Hundarna är färdigutbildade, görs det då typ ngn "årlig" "besiktning så att de fortfarande håller "måttet"
Oj många frågor blev det:o

Polishudnföraren kan köp sin egen hund o dressera den den efter 18mån görs ett L-test på hunden o blir den godk. Kan dressyr mot polishund inledas på allvar. Sen när man anser hunden är duglig i arbete görs en uppkörning på hunden o blir den Godk även där kan den tas i tjänst som polishund.

Sen görs en besiktning varje år alltså uppkörning av hundarna.

Polisen kan även köpa in äldre hundar av privata personer om de gör fina L-test.

Men det här är en helt annan femma. Här pratar vi tävlingslydnad där det ska vara fart och fläkt och precision. Det går att belöna upp en tävlingshund så att den går skitbra på tävling, men inte helt sällan ser man att dessa hundar har en kass vardagslydnad.

Polishundarna körs förvisso också i momentträning, men där är ett helt annat allvar. Det måste fungera och en bra tjänstehund är inte som en excellent lydnadshund. Här kommer det där in med motivation som jag skrivit i ett inlägg ovan. En måste säknas för att en annan ska komma till samma nivå.

Och så är inte fallet. De tjänstehundar jag känner till tar åt sig på rätt sätt av en korrigering, dvs de vill och försöker ännu mer bara för att vara föraren till lags. Där spelar vi på deras sociala liv och hierkarki.

Ryter mina bekanta i åt sina tjänstehundar så skärper de sig och tar i ännu mer för att prestera ännu bättre. Till och med min fjant uppför sig mycket väl efter en rätt utförd korrigering. Ingen av dem går ned sig och hänger med huvudet utan de vil mer, mer, mer. Allt för att få sin förares godkännande. Elle ja, min vill lite mer i varje fall, men kanske inte mer än så. det är allt jag begär av henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka