Polishundar

Sv: Polishundar

*kl*
Vi har tränat på brukshundklubben tillsammans med en polis med unghund och det var ingen som helst skillnad. Mycket beröm när den gjorde rätt och korrigering när den gjorde fel, aldrig några hårda tag utan hela tiden visa, rätta och berömma samt lite lek så det skulle vara roligt.

Att lära sig avstå är också att lära sig. Om den inte lärt sig låta bli förut så har den lärt sig det beteendet nu. Jag vet inte vilken pedagogik/psykologi du läst, men den stämmer inte med det jag läst och då har jag ändå ganska många poäng.

Lycka till!

Det är bara det att du inte är ett dugg rolig. Det är alla de där bollarna och godiset som är kul och när det inte erbjuds lär hunden strunta i dig. Om du verkligen ska vara det bästa och roligaste för din hund ska du bara belöna med dig själv och ha du då inte en hund med stor förighet och låg jakt osv är det rätt kört.

En hund kan ha så stor motivation att utföra ett beteende att inget du gör tillräckligt höjer motivationen att utföra det du önskar. Jakt är det vanligaste beendet vad gäler sådant.

lite utanför ämnet kanske men jag förstår inte varför vissa förfäras så mycket av den "gamla macho dressyren" som användes förr. Vem här vet ngt om den egentligen. Typiskt att vi alltid ska tro att vi lever i de yttersta av tider och att vi idag är så upplysta och gårdagens idéer var knasiga obrukbara osv. Jag menar- Polisen har använt hundar-framgångsrikt långt innan många av oss här ens var födda!!! Långt innan godis och klicker metoderna. Deras hundar har arbetat. Människan har levt med hundar i flera hundra år, och då har vovvarna också arbetat och detta med stor framgång därav deras stora popularitet och plats hos människan än idag. vad får er att tro att det bara är våra sk moderna mjuka metoder som fungerar??? Till och med slacktaren för hundratals år sedan i dagens tyskland fick sin hund att vakta honom, hemmet, boskapen, leverera pengar, valla osv. Han hade då verkligen ingen klicker till sitt förfogande!!!!!!!!!
Har inget emot modernisering, däremot denna religiösa tro på modernitet!

haha det här var ett av de mest ogenomtänkta inläggen jag läst på länge. givetvis kan det fungera trots att man slår hunden. och rädda hundar vaktar bäst, det har vi haft uppe för diskussion förut.

det är inte några sprillans nya metoder, det som ligger till grund för klickerträningen. det är alltså väl beprövat och man har testat det på mer än en djurart. det fungerar. sakta men säkert börjar hundmänniskor inse detta, och sakta sakta börjar det bli en allmän spridd kunskap.

även om man inte tycker om sin hund, och även om man blir frustrerad och vill ta ut det på sin hund, så måste de flesta vara intresserade av att få så snabba och säkra resultat som möjligt. eller?

och igen. klickerträning handlar inte om att mata hunden med godis i tid och otid. det är inte klickerträning. det är den gamla hederliga mut-träningen, som alltid har varit ineffektiv.

Typiskt missförstånd, måste vara uppsåtligt alltså. Verkar som att man vill framställa alla som djurplågare eller liknande bara för att man diskuterar ngt som ni tycker är det självklaraste som finns- Detta är den religiösa inställningen jag tänker på. Det enda jag menade är att metoderna är många och att det faktiskt kan gå ändå, det har det alltid gjort- väldigt enkel idé- inte alls svår att uppfatta så det är ditt inlägg som är ogenomtänkt. Har inget negativt att säga om varken godis eller klicker- var står det att läsa ngt negativt om dem i mitt inlägg? Jag har inte förespråkat eller kritiserat ngn träningsmetod i mitt inlägg- det kan ingen påstå. Tog dem bara som exempel på metoder som vissa idag anser vara de enda som fungerar. Jag var tydlig med att jag vände mig mot denna religiösa tro på vissa metoder idag och ifrågasatte endast människors kunskaper om den sk gamla varianten som poliser förr använde- det framgår ju glasklart! Vem vet ngt om den frågade jag! Jag vet själv inget om den och sitter därmed inte heller och förfäras över den. Vet också att trots oinsatta människors stora förfäran över dessa så har polisens hundar ändå arbetat osv osv- väldigt enkel och okomplicerad idé- faktiskt inte alls märkvärdig och det finns ingen mening att misstolka om man nu inte så gärna vill det som nu många gör vilket är tråkigt. Måste kunna diskutera saker enkelt och vetenskapligt.
kommentarer i övrigt:
"Rädda hundar vaktar bäst" den diskussionen syftade jag inte på, handlade inte om ngt sådant även om det kan vara så osv. där ligger övertolkningen- vad jag menade i inlägget är förklarat ovan.
Jag vet att klicker metoden är beprövad och fungerar väldigt bra- jag håller med dig men som sagt jag har heller inte påstått annat. Den börjar sprida sig bli populär som du själv beskriver- detta är moderniseringen och inget ont i det heller utan jag vände mig mot övertron på moderna ting eller hur?
"även om man inte tycker om sin hund, och även om man blir frustrerad och vill ta ut det på sin hund, så måste de flesta vara intresserade av att få så snabba och säkra resultat som möjligt. eller?"
Taskigt! - Vad har detta med mitt inlägg att göra? Men visst jag håller med dig. Visst vill man ha så snabba och säkra resultat som möjligt precis som du föreslår. Har inget sagt om saken bara. Och verkligen ingenting om någon frustration som man vill ta ut på sin stackars hund... vart kom det ifrån? Detta är vad jag menar med att framställa folk som djurplågare bara för... som jag skrivit ovan.

"och igen. klickerträning handlar inte om att mata hunden med godis i tid och otid. det är inte klickerträning. det är den gamla hederliga mut-träningen, som alltid har varit ineffektiv."
Samma sak även här- jag har inte angripit klickern. Jag har inte påstått att klicker användandet innebär att stoppa vovven full med godis i tid och otid. Jag håller med dig om att ett sådant förfarande är ineffektiv mut-metod därutöver men har inte pratat om det tidigare endast velat lyfta faktumet att bönder har klarat sig förr osv.. betyder inte särskilt mycket egentligen och behöver inte föranleda någon större debatt.
Jag hoppas jag varit tillräckligt tydlig denna gång så att du och andra kan förstå. Jag vill också förstå och hoppas att jag förstått dig rätt och givit tillfredställande svar på dina frågor. För at vara än tydligare vill jag tillägga att detta är på intet sätt ngt angrepp mot dig eller dina värderingar osv utan endast ett sakligt svar på ditt svar på mitt inlägg som jag tyckte var oriktigt. Förstår vi varandra?

Lycka till!

Det är bara det att du inte är ett dugg rolig. Det är alla de där bollarna och godiset som är kul och när det inte erbjuds lär hunden strunta i dig. Om du verkligen ska vara det bästa och roligaste för din hund ska du bara belöna med dig själv och ha du då inte en hund med stor förighet och låg jakt osv är det rätt kört.

En hund kan ha så stor motivation att utföra ett beteende att inget du gör tillräckligt höjer motivationen att utföra det du önskar. Jakt är det vanligaste beendet vad gäler sådant.

Då antar jag att du sett oss träna som kan säga så? När jag inte har belöningar med mig eller jag inte tycker att hon varit tillräckligt snabb/lyhörd blir det ju inget. Men ändå stannar hon. Jag står ju inte precis och trycker in godiosv i munnen på henne hela tiden, det är ju till för när hon har gjort något RIKTIGT bra. Annars är det ju lek och beröm med rösten jag använder mig av.

Vid grytet har hon så mycket jaktlust att där är hon helt inne på det, så inne vid grytet är jag inte inne för att träna. Men annars vill hon ju vara till lags; stanna hos mig och göra som jag säger.

Varför skulle det vara en omöjlighet?

//Gilly

Det är lättare o hamna i en gråzon för hunden tror jag med klicker o gobit o aldrig korrigera utan bara göra om.

istället för som jag gör ex belönar med boll o kamp och även röst men även talar om med koppelkorrigering att hunden gör fel mina hundar hamnar aldrig i gråzon då.

Jag har sett flera som håller på med klicker o får det inte till nån vidare funktion. Nu menar jag inte folk som verkligen kan klicker för där vet jag att det funkar men jag menar Svensson som åker o köper sig en klicker och en bok om klicker sen testar sig fram. Dom tror jag har lättare o hamna i konflikt o inte få en funktion som blir långvarig utan kanske funkar i störningsfri miljö ex.

alltså, jag tolkade ditt inlägg som en direkt kritik mot den moderna, forskningsbaserade metodiken.

bara för att något fungerat hjälpligt bör man inte låta det stagnera. det finns alltid sätt att effektivisera träningen på. det finns mycket som fungerar bra om man gör som man gjorde förr, men mycket bättre med moderna metoder.

du kan också vara säker på att klickeriet aldrig hade fått en sådan genomslagskraft om den inte varit bättre än de gamla metoderna.

Jag har sett flera som håller på med klicker o får det inte till nån vidare funktion. Nu menar jag inte folk som verkligen kan klicker för där vet jag att det funkar men jag menar Svensson som åker o köper sig en klicker och en bok om klicker sen testar sig fram. Dom tror jag har lättare o hamna i konflikt o inte få en funktion som blir långvarig utan kanske funkar i störningsfri miljö ex.

fast så är det med de brutalare metoderna också. folk rycker och sliter i sina hundar och inte blir de lydigare för det. DÄR kan vi verkligen snacka konflikt. ägaren är arg och hunden blir olycklig. folk som matar för mycket gör i alla fall en av parterna glad (hunden).

Att lära sig avstå är också att lära sig. Om den inte lärt sig låta bli förut så har den lärt sig det beteendet nu. Jag vet inte vilken pedagogik/psykologi du läst, men den stämmer inte med det jag läst och då har jag ändå ganska många poäng.

min kunskap är hämtad dels från mitt arbete med barn (praktiskt, utbildningar och litteratur), dels från litteratur och praktiska övningar med och om hund.

på min skola har de helt övergett de traditionella metoderna (lönlöst med sådana barn). man får inte kalla det klickerträning, men i praktiken är det samma sak. där arbetar man med positiva förstärkningar av önskade beteende och bestraffar aldrig. en av lärarna kör stenhårt på de här metoderna på de barnen han har ansvar för, och där ser man också de största framstegen.

Visa mig den hunden som orkar 12 timmars arbete

Inte ovanlig arbetsdag för en älghund, men de kräver ju inte den mängden arbete även om de orkar jobba med älg den mängden timmar.

En hund som måste aktiveras i den utsträckningen (oavsett ras) tror jag inte många vill ha :cool:

Jag behöver inte ha sett dig träna. Jag går på det du skriver här och då ser jag att du låst dig vid redskap. Du behöver godis, boll och annat för att lära in och för att bibehålla motivationen. Vad skulle hända om din hund aldrig fick godis mer tror du?
Skulle lydnaden sitta lika perfekt eller skulle den falna med tiden?

Och även om godis bara är till för om hunden gör något riktigt bra så måste du släpa med dig det hela tiden, för vem vet när hunden briljerar. Det kan ju hoppa ut ett rådjur när som helst.

Vad menar du förresten med att hunden är så inne i jaktlust vid grytet. Har du ingen styrning på hunden då?

Nog för att lärarutbildningen var flummig, men riktigt så lam var den inte. Dessutom är barn människor som går att resonera med. Du tar inte en diskussion med en hund. Jag tror dessutom inte på att det finns någon lärare som inte använder sig av bestraffning i någon form. I inlärningsfasen är säkerligen de flesa för positiv inlärning (precis som jag är på hund), men sedan kommer kraven och då kommer alltid en konsekvens/bestraffning och det i form av dåliga betyg. Det kommer man inte undan ifrån som lärare hur mycket man än vill.

Nu var jag inriktad på ungdomar. Med små barn är det lite skillnad för där handlar det mycket om inlärning och lite om krav. Dock passerar hunden det stadiet rätt fort. Den är inte valp speciellt länge.

Ett sidospår, helt och hållet.

Vad tycker du att jag ska göra med min enormt svårmotiverade terrier? Han är inte direkt intresserad av varken beröm, leksaker eller godis, och inget håller längre än några träningar i sträck. Han har noll will to please, och är väldigt självständig. Och har en del jakt i sig, tyvärr. Och han är envisare än någon annan hund jag mött :crazy:

Jag har kommit en bit på vägen, mestadels med ren envishet, en del korrigeringar, mycket beröm av olika slag och så. Det klassiska typ.
Han uppför sig bland folk och hundar, går fint i koppel, klarar alla miljöer etc. Men inkallningen är den som vi traglar med fortfarande..

(Gud vad OT det här blev märker jag. Men jag började att tänka på motivation nu, och vet att du är duktig.)

Du behöver finna det där hunden tycker är skitkul och jag gissar att du har svaret framför ögonen. Det är enklast att använda sig av allt det du försökt, men nu fungerar inte det men kvar finns jakten. Om det nu är det enda hunden tycker är kul så får han väl göra det som belöning och motivationshöjande. Jag är helt klart osäker på hur det ska genomföras rent praktiskt, men nu spånar jag fritt.

Om du till exemlel vid inkallningen tar en lina med ett ullig tuss av något slag i ena änden ( trasa eller nåt), ropar hit och sen springer utav bara fan med lina och trasa släpandes efter. Det borde ju sätta fart på hundrackarn. Frågan är ju vad han gör sen när han får tag på trasan. Kanske ska han aldrig få tag i den eller bara i undantagsfall. Det beror på vad han gör.

Tänk på hur vi väcker hundarna vid mh och liknande vid leken. Då håller man ju inte bara fram trasan utan sveper den över marken. Hos min väcker det jakten och det är helkul enligt henne.

Men som sagt. jag vet inte riktigt hur du ska lösa det praktiska, men smartast vore ju trots allt att använda det enda hunden har istället för att försöka installera något nytt.

Annars får du göra som en kompis gjorde, byta leksak, godis och metod för belöning vid varje träning men hjälp vad jobbigt det verkar.

Jag vet vad han skulle göra om han fick tag i trasan/ulltussen i alla fall :angel:

Han har ju enormt mycket kamp i sig, och det är med det jag trots allt lyckats lära honom allt han kan. Han älskar kamplekar! Men det är svårt att bryta honom när han är intresserad av annat, men jag kan tänka mig att just jakt kan få honom att komma på momangen. Allt som dras längs marken, eller svischar förbi är superintressant tycker han.
Får han lukt på kaninskinn eller annat (kattleksaker har det på sig ibland) så blir han helt rabiat.

Jag kan tänka mig att det fungerar, om han får tag i "bytet" någon enstaka gång. För att han ska komma ihåg vad för läckert det är han jagar liksom. Får han något för ofta, vad det än må vara, så tappar han intresset till viss del och koncentrerar sig hellre på intressanta dofter eller spår efter djur.

Jag skulle också kunna tänka mig att det finns något som är hans optimala "fantasi" att kampa med. Men vad det är har jag inte listat ut än. Det borde gå, tycker jag i alla fall.
Antagligen är det någon typ av skinn som han skulle tända till på alla cylindrar av.

Varför tror du att jag har låst mig vid redskap!? Läs först och skriv sen! Jag har inte alls alltid godis/klöv med mig, det är ca varannan gång. De gångerna utan går hon lika bra som med. Så det skulle vara intressant att höra varför du har kommit fram till att min hund inte fungerar utan godis.

När man tränar gryt går man in i en liten cirkel som är inhägnad. I mitten sitter en grävling. Jag kan kalla ut henne när hon är nere, men jag intresserar mig inte för att "uppfostra" henne i cirkeln; där ska hon få hetsa upp sig rejält, hon är ju mycket bättre med grävlingen om hon är rejält uphetsad och taggad. De bästa gryttränarna i Sverige säger det det samma. Inne i grytet är det en annan lydnad man tränar.

Om du tror att det är en omöjlighet att hunden vill stanna hos sin förare trots störningar undrar jag lite vad för hundar det är du har.

//Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023