Polishundar

Sv: Polishundar

Jodå, du kan utsläcka oönskade beteenden med korrigeringar. En skarp sådan är alldeles ypperlig för att få en hund att ge sjutton i att till exempel jaga rådjur.

Så det där med att man inte lär sig genom bestraffning tar jag med en nypa salt. Min hund har lärt sig många saker den vägen.

Sådan motivation har få hundar och då handlar det snarare om överdriven vilja alternativt rädsla. Bankar du hunden tillräckligt mycket utan att ge något beröm alls kommer hunden till slut att lägga av och det gäller alla hundar. Hunden komemr fortfarande att göra som den blir tillsagd för annars får den ju stryk, men det tar längre tid att lära in nytt och det hunden kan blir inte så skärpt som det kunde ha varit med några få muntliga beröm. Det ska ju dock inte överdrivas för då får man en hund med uppdragna förväntningar istället.

Dock ser jag ingen mening med att göra det svårare än man behöver, så varför inte tydliggöra skillnaden mellan rätt och fel med korrigering och beröm. Hunden ska förvisso alltid göra som jag säger, oavsett om det kommer beröm eller ej, men är det ett traggligt moment som hunden til slut fixar klockrent är det bara dumt att inte berömma i det läget. Vill man att något ska fastna ordentligt får man förstärka det också.

Jag skulle dock tro att du berömmer dina hundar mer än du tror. De märker rätt snart när de gjort sin förare nöjd och glad och det fungerar också som ett visst beröm. För inte går du runt och surar hela tiden.

Dock ska det fungera med så lite som lätt muntligt beröm på en tjänstehund. Det ska inte behövas boll, godis eller stort ståhej så där håller jag med Jeeves.

Måste man dra runt hunden med hjälpmedel kommer den inte att palla tjänstearbete. Polisen kan knappast släpa runt på bollar och godispåsar i tjänsten och hunden måste orka och vilja jobba även den tolfte timmen.

Antingen har du inte läst vad jag skrivit eller så har jag uttryckt mig luddigt.

Nr.1 Ingenstans skriver jag någonting om att jag "bankar" mina hundar.

Nr.2 Jag tror att jag tydlig nämnde att den form av beröm/förstärkning jag använder mig av är röst i form av viskande/låg röst alt den berömda slangen för kamp. Sen läser de kroppspråket fenomenalt, är jag nöjd så ser han det på en gång.

I min värld kan hunden inte ha FÖR mycket motivation det är mest en fråga om jag som förare kan hantera det eller ej...
Det absolut värsta jag kan se är en hund med noll kamplust och noll motor och som föraren frenetiskt försöker få något slags liv i! DET måste vara en mardröm. Var hund på sin plats tycker jag, en sån vovve skulle säkert må mkt bättre om han fick ligga i soffan o snusa eller strosa runt på skogspromenader med familjen.

Träningarna i lydnad och liknande bedrivs ofta på en BK och då är de öppna för vem som helst att titta på. Dock tränar de lika ofta i industrilokaler eller andra stängda områden och då får man ju såklart inte vara publik.

Det finns inget träningsschema att följa, men varje hundenhet har en chef som är ansvarig för träningen och vidareutbildningen av hundar. Dessutom finns det en allmän policy för hur polisen ska bedriva hunddressyr.

När ekipaget är ur tjänst lever hundarna som vilken familjehund som helst.

Jodå, du kan utsläcka oönskade beteenden med korrigeringar. En skarp sådan är alldeles ypperlig för att få en hund att ge sjutton i att till exempel jaga rådjur.

Så det där med att man inte lär sig genom bestraffning tar jag med en nypa salt. Min hund har lärt sig många saker den vägen.

ja, jag säger ju att bestraffningar hämmar? hundar lär sig inte genom bestraffnigar. de låter bli att utföra beteenden, men de lär sig inte några nya beteenden.

Tror inte att du riktigt har praktiserat allt det där du läser om...teori är en sak, träning för tjänsteutövning en annan.

jo, jag praktiserar det jag skriver om.

I min värld kan hunden inte ha FÖR mycket motivation det är mest en fråga om jag som förare kan hantera det eller ej...
Det absolut värsta jag kan se är en hund med noll kamplust och noll motor och som föraren frenetiskt försöker få något slags liv i! DET måste vara en mardröm. Var hund på sin plats tycker jag, en sån vovve skulle säkert må mkt bättre om han fick ligga i soffan o snusa eller strosa runt på skogspromenader med familjen.

så är det absolut. jag har en av varje sort, och nu har jag gett upp med soffhunden. hon får göra som hon vill, jag orkar inte riktigt kämpa och kämpa för så små resultat.

men labben är inte född med förarvekhet och någon inneboende vilja att vara till lags. "gå du på ditt håll så går jag på mitt håll" har varit hans melodi. åthutningar rinner av honom som vatten av en gås. vid EN enda situation har jag lyckats bestraffa bort ett beteende, och det är när han försökt stjäla min mat. och tro mig, jag har verkligen försökt. av en ren slump kom vi in på vår nuvarande träningsmetodik, och nu har jag en jycke som faktiskt kämpar för att få vara mig till lags.

Att lära en LABBE av med att stjäla mat e rätt skickligt faktiskt...:D

Din hund kanske låter bli med att jaga rådjuret, men den lär sig ingenting.

Jag vill att min hund ska välja att vara med mig; jag ska vara roligare/intressantare och mer värd att vara med än att springa efter rådjuret.

//Gilly

Oj, det där låter som en utmaning! Jag känner personligen att jag aldrig kommer att kunna vara roligare än en kanin för min hund!

Din hund kanske låter bli med att jaga rådjuret, men den lär sig ingenting.

Jag vill att min hund ska välja att vara med mig; jag ska vara roligare/intressantare och mer värd att vara med än att springa efter rådjuret.

//Gilly

Undra vad för lik till hund du har?

Jag tar gärna bort vissa problem med ren och skär lydand som ex jakt efter andra djur. för jag kommer aldrig på mina hundar som har stor jakt kunna ta bort det på nåt annat vis. Men för det måst man inte ta det med våld utan med krav. Jag har ändå ett riktigt bra ledarskap över bägge mina ändå blir dom sugna på o sticka på vilt när dom mer men nu räcker det med nej.

Senast ändrad:

Exakt. Jag som har en hund av jaktras känner att hur mycket jag viftar med bollar eller lockar med leverpastej så kan jag aldrig bli roligare än en kanin som sticker förbi. Hon skulle bara strunta i min leverpastej. Det enda som gäller är att markera att kaniner ger man katten i.

Men det kanske beror lite på vad man har för hund.

Jag har en borderterriertik. Hon har ett prov kvar till viltspårschampionat och har bara anlagsprovet kvar i gryt innan hon får eftersöksdiplom. Så jakt har hon så det räcker;)

Jag kan ha henne lös i skogen, hon vet att det roliga händer hos mig. Är jag inte "on" så kan hon springa efter nån meter, men räcker med att jag säger pip för att hon ska vända och komma tillbaka. Sen ser jag ju till att vara beredd med klöv/boll/godis så att hon ska tjäna på att stanna hos mig. Skvallerträning med klicker har hjälpt mig en bra bit på vägen:-)

Katter är svårare, men vi jobbar på det!

//Gilly

Då är jag riktigt imponerad! Lycka till med championatet!:)

Exakt. Jag som har en hund av jaktras känner att hur mycket jag viftar med bollar eller lockar med leverpastej så kan jag aldrig bli roligare än en kanin som sticker förbi. Hon skulle bara strunta i min leverpastej. Det enda som gäller är att markera att kaniner ger man katten i.

Men det kanske beror lite på vad man har för hund.

Rottweilern jag har har amn fått flocka ner riktigt ordentligt iof så har han en överdriven stor jaktlust.

Schäfern är ju en som bara vill ligga mig tillags o man har inte behövt gjort så mycket för o få han sluta jaga.

Men oftast krävs det en hel del av dom flest raser för att få dom o inte vilja jaga.

Jag har tränat för ett par som även tränar polis/militära tjänstehundar.
Jag måste säga att den träningen var kanon!!

Det var väldigt mycket tänk att man ska få hunden positiv och motiverad till arbete det ska vara ROLIGT för hunden. Massor av beröm när hunden gör rätt speciellt i början. Dom lyfte även fram att alla hundar är olika och därför berömmer man olika beronde på individen. Man väljer den metod som hunden tycker är roligast och därmed svarar bäst på.
Jag gick en spårkurs och ledordet var lita alltid på din hund, den vet bäst.
Skäller hunden på andra hundar, be hunden fokusera på något annat (ex min hund ska fokusera på mig inte på den andra hunden) så den glömmer att skälla på den andra hunden.

Jag fick även se en hund som killen hade med sig när jobbade (han är militär) och den huta han åt(rykte tag i spårselen ordentligt och röt på jycken) när den inte ville ta upp spåret, då sa han att såhär kan man INTE göra med alla hundar. Han sa att hans hund bara fjantade runt, och brukade skärpa till sig när han fick en tillsägelse, och att hans hund psykiskt fixade en sånhär tillsägelse. Han visste att hans hund var helt på det klara med vad som förväntades och hunden struntade i det. Sen så spårade dom ett spår och efteråt fick den massor av beröm, genom att dom lekte med en kamptrasa.

Motivationen är jätteviktig att hålla uppe på hunden och det är av jättestor vikt att hålla den uppe för att hunden ska göra ett så optimalt jobb som möjligt och det finns bara ett sätt och det är beröm, massvis med beröm.

Tillägg till förra inlägget

Hunden ska tycka att det är så roligt att jobba att den kan jobba 12 timmar i streck om föraren ber den och tycka att det är roligt.

Jobbet är en lek för hunden.

Tillägg till förra inlägget

Hunden ska tycka att det är så roligt att jobba att den kan jobba 12 timmar i streck om föraren ber den och tycka att det är roligt.

Jobbet är en lek för hunden.

Visa mig den hunden som orkar 12 timmars arbete oavkortat det finns nån som orkar men väldigt få. Tror POLISEN inte har en enda sån hund möjlöigen försvaret som har nån spåridiot som bara vill... det är inte positivt o ha en hund som vill jobba så mycket för det skappar väldigt mycket stress i en sån hund för det är svårt o aktivera dag ut o dag in när det kanske inte blir så mycket jobb.

Jag tror inte heller att dom låter hundarna jobba så länge utan paus.
Det var mer menat till att påvisa att deras hundar ska klara att jobba länge och fortfarande ha motivationen uppe och tycka att det är kul.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka