Sv: Polishundar
Jag har tränat för ett par som även tränar polis/militära tjänstehundar.
Jag måste säga att den träningen var kanon!!
Det var väldigt mycket tänk att man ska få hunden positiv och motiverad till arbete det ska vara ROLIGT för hunden. Massor av beröm när hunden gör rätt speciellt i början. Dom lyfte även fram att alla hundar är olika och därför berömmer man olika beronde på individen. Man väljer den metod som hunden tycker är roligast och därmed svarar bäst på.
Jag gick en spårkurs och ledordet var lita alltid på din hund, den vet bäst.
Skäller hunden på andra hundar, be hunden fokusera på något annat (ex min hund ska fokusera på mig inte på den andra hunden) så den glömmer att skälla på den andra hunden.
Jag fick även se en hund som killen hade med sig när jobbade (han är militär) och den huta han åt(rykte tag i spårselen ordentligt och röt på jycken) när den inte ville ta upp spåret, då sa han att såhär kan man INTE göra med alla hundar. Han sa att hans hund bara fjantade runt, och brukade skärpa till sig när han fick en tillsägelse, och att hans hund psykiskt fixade en sånhär tillsägelse. Han visste att hans hund var helt på det klara med vad som förväntades och hunden struntade i det. Sen så spårade dom ett spår och efteråt fick den massor av beröm, genom att dom lekte med en kamptrasa.
Motivationen är jätteviktig att hålla uppe på hunden och det är av jättestor vikt att hålla den uppe för att hunden ska göra ett så optimalt jobb som möjligt och det finns bara ett sätt och det är beröm, massvis med beröm.