Polishundar

Sv: Polishundar

Det är precis vad det låter som.. dvs brandslang, alltså slang som egentligen används av brandmän för att släcka bränder, men då i en lagom stor avklippt bit
http://www.ziegler-nl.com/uploads/images/dOLLS-sGYj91FNmp-jCr1w/quatro.gif
Dom finns i lite olika färger och ytskikt, där vissa är bättre för hundens tänder än andra (vissa sliter otroligt på tänderna)
Oftast inga problem att få tag på, på närmaste brandstation:)

Är det något speciellt material som brandslangen ska vara gjord utav, eller spelar det ingen roll?

Nja, då anser jag att hunden har för dålig motor för att duga som tjänstehund om den "tappar motivation" för den skull. Mina doggar har då inte tappat ngn motivation, de har så det räcker o blir över istället...och frågan gällde väl tjänstehundar, eller?

kom ihåg att hundar, liksom alla andra djur, lär sig genom förstärkningar, och enbart förstärkningar. bestraffningar hämmar, och gör att beteenden försvinner. du kan aldrig "banka vett" i en hund!

Precis! Jag läser mycket psykologi just nu, och i det avseendet är ju hundar precis som vi människor.

Jag tror och tycker att hunden lär sig på ett bra, roligt och effektivt sätt genom att belöna positiva beteenden. En hund gör ju aldrig något den inte anser att den får ut något av, oavsett om det är att jaga kaniner eller att träna lydnad. Är det mer värt att göra som matte säger än att vara "olydig" väljer ju den det såklart. Prioriteringar!

//Gilly

Jag upfattade att frågan gällde just tjänstehundar eftersom det nämndes polishundar? Ang träning av häst så finns det en hel del olika synsätt på detta också, för min del kan jag lätt dra paralleller.

Vem har talat om att ge hunden stryk??? Inte jag i a f. Och du har inte förstått att för hästen är utebliven inverkan detsamma som beröm! I a f den träning som jag bedriver, en klapp på halsen betyder ingenting egentligen i hästens värld. Vi förmänskligar djuren en hel del, för mycket tycker jag.

Skulle inte tro att du har en aning om hur Polisen tränar sina hundar eftersom du gör ett sådant uttalande.

Jag tror nog inte att många poliser gör så. Den här jag pratar om var en av "den gamla sorten". Som tur är har både han och hans hund gått i pension nu.

Den man du beskriver hade säkerligen en dålig relation till sin hund och då hjälper inga träningsmetoder i världen. Förtroende är a och o och det uppnår du utan godis, boll etc - tro't eller ej:eek:
Uteblivet obehag är inte = utebliven spark som du skriver, obehag= koppelpåverkan, röstpåverkan t ex. Beröm kan vara = ett viskande "bra kille" - allt behöver inte vara tjo o tjim, skutt o lek, boll mm som vissa tycks tro. Personligen tycker jag att det bara skapar stress.

Vem har talat om att ge hunden stryk??? Inte jag i a f. Och du har inte förstått att för hästen är utebliven inverkan detsamma som beröm! I a f den träning som jag bedriver, en klapp på halsen betyder ingenting egentligen i hästens värld. Vi förmänskligar djuren en hel del, för mycket tycker jag.

Och? Vad är det för konstigt med det egentligen, tycker det är ganska logiskt faktiskt. - Jag tror det var du som svarade så när jag skrev att en person använde sig av utebliven bestaffning=beröm. Det var även därför jag först skrev att jag trodde att du missförstod mig, vilket du tydligen gjorde....

Och jo, jag har förstått att utebliven inverkan eller eftergift är beröm men det innebär ju inte att man inte får förstärka berömmet ytterligare. Och jag har aldrig påstått att du har pratat om att ge hunden styrk, däremot var det jag som skrev att den här personen jag syftade på i mitt första inlägg använde sig av den metoden. Det är inget du behöver ta åt dig eller ta illa upp av för jag har aldrig påstått att du gör på det viset.

Senast ändrad:

Den man du beskriver hade säkerligen en dålig relation till sin hund och då hjälper inga träningsmetoder i världen. Förtroende är a och o och det uppnår du utan godis, boll etc - tro't eller ej:eek:
Uteblivet obehag är inte = utebliven spark som du skriver, obehag= koppelpåverkan, röstpåverkan t ex. Beröm kan vara = ett viskande "bra kille" - allt behöver inte vara tjo o tjim, skutt o lek, boll mm som vissa tycks tro. Personligen tycker jag att det bara skapar stress.

Det beror enormt mycket på vad för hund man har och vad man tränar. På vissa hundar fungerar det bättre, på andra inte alls.

//Gilly

Skulle inte tro att du har en aning om hur Polisen tränar sina hundar eftersom du gör ett sådant uttalande.

Hur menar du? Jag utgick från vad lulski skrev ovan att en del av de poliser hon sett tränade hundarna genom endast korrigering och inget beröm, berömet var utebliven korrigering.

För mig låter det som en ineffektiv metod. Jag menar absolut att korrigeringar behövs, särskilt om man har att göra med så skarpa hundar som polishundar. Men jag menar att det måste vara oerhört mer effektivt att ge en direkt belöning också istället för bara korrigering och berömma i form av utebliven korrigering.

I övrigt har du helt rätt, jag har aldrig sett någon polis- eller tjänstehund i träning och känner inte någon som använder sin hund som polis- eller tjänstehund. :)

Jo jag menade just tjänstehundar! Tycker det skulle vara intressant att veta hur man tränar. Får var enskild polis träna efter "eget" koncept el. måste alla följa ett speciellt träningsprogram?
Annars vad jag förstått lever väl hundarna som familjemedlemmar eller?
Kan man få titta på när de tränar el. är det "hemligt"?

Jo jag menade just tjänstehundar! Tycker det skulle vara intressant att veta hur man tränar. Får var enskild polis träna efter "eget" koncept el. måste alla följa ett speciellt träningsprogram?
Annars vad jag förstått lever väl hundarna som familjemedlemmar eller?
Kan man få titta på när de tränar el. är det "hemligt"?

Poliserna som är hundförare tränar på tjänstgöringstid med sina hundar. Hundarnas utbildning betalas och anordnas av Polisen, mao staten. Staten betalar även hundarnas foder och div andra kostnader. Men hundarna bor ju hos sin förare.

Sen tränar de ju säkert på fritiden också...

Är det något speciellt material som brandslangen ska vara gjord utav, eller spelar det ingen roll?

Vad ni hänger upp er på hur dom belönar sina hundar de är ju av samma modell hund som ligger på golvet här. Belöningsgrejen kan ju vara vad som helst. Skitsamma om det är en branslang eller jutesäck eller en boll.

Jo jag förstår också att ett beröm kan vara ett litet viskande! Men hur menar du när du skriver uteblivet obehag är inte = utebliven spark? Utebliven spark var bara ett uttryck från min sida. Men till saken hör att jag vet att han aldrig berömde sin hund förutom när tränaren sa till honom att berömma hunden. Korrigeringar med kopplet var vad hunden fick. Jag är förvånad att huvudet fortfarande sitter kvar på hunden... En bekräftelse på att hunden gör rätt kan väl vara på sin plats när hunden verkligen gör rätt? Likaväl som folk är snabba på att korrigera borde dom vara snabba på att berömma.. Tycker jag.

I övrigt ska en polishund vara av såpass bra virke att får den en knytnäve i huvudet när den ska gå in igenom en dörr (i tjänst då för att förtydliga!) så ska det inte springa åt andra hållet utan utan tvekan gå in genom dörren igen.

Senast ändrad av en moderator:

beröm = det som hunden uppfattar som något positivt. det må vara en klapp, en godbit, lek/kamp, ja vad som helst. blir hunden glad av det som tillförs är det beröm. det är inget förmänskligande, det är fakta.

förstärkning = något som leder till att ett beteende ökar i frekvens. positiv förstärkning betyder att du tillför något, t ex kastar en boll. negativ förstärkning = du tar bort något, t ex släpper efter på kopplet.

bestraffning = något som minskar frekvensen av ett beteende. positiv bestraffning = du tillför ett obehag, t ex lappar till hunden. negativ bestraffning = du tar bort något, t ex utestänger hunden från den sociala gemenskapen.

att hunden enbart lär sig genom förstärkningar har jag redan förklarat (finns mängder med forskning på det om du inte tror mig), men så kommer biten med motivation också. hur håller du hunden högt motiverad? hur får du den att fortsätta prestera, och försöka göra det bättre för varje gång? ja inte är det genom att bestraffa i all oändlighet. med en hund som får sina positiva förstärkningar genom själva övningen (att bita i en ärm, att apportera osv) kommer jobba för de förstärkningarna, och inte för dig. är det däremot DU som överraskar hunden och styr över alla förstärkningarna, då har du ett betydligt bättre utgångsläge.

Tror inte att du riktigt har praktiserat allt det där du läser om...teori är en sak, träning för tjänsteutövning en annan.

Jo, jag vet vilket virke en polishund ska vara gjord av...vet inte riktigt vad du syftar till? Att jag föredrar att inte träna med stressande metoder som bollkastande?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka