Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Sv: Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Jag har en elev som har varit avstängd från sin grundskola, med hemundervisning. Problemet var dock att ingen av lärarna ville/vågade gå hem till h*. Men det är ju en annan historia. Poängen är dock att skolan kan se till att de inte kommer dit.

I min kommun blir iaf alla under 15 som anmäls till polisen direkt överskickade till socialen. Och utredning görs. I både stort och smått. Har t.ex en kille som tagit med sig en kniv (i sin enfald) för att visa för en kompis. En lärare ser och polisanmäler och sen var hela cirkusen igång. Om det var eller dåligt vet jag inte men soc blev inkopplad iaf.

Har jag elever jag vet blivit polisanmälda händer det att ringer soc och kollar att de verkligen fått över anmälan från polisen.

Om det är lika överallt vet jag inte.

Saken är väl den att jag tror att det hinner gå för långt innan man ens reagerar inom skolan. Jag tror att det hinner sätta sig så hårt att det inte fungerar att plocka mobbare en och en.
Mobbarna är vid de laget det börjar synas och höras ordentligt dessutom redan rätt gamla, straffmyndiga eller straxt under.

De kanske grinar och ångrar sig ibland när deras föräldrar är med på möten för att de vet att de kommer få ett straff (förhoppningsvis) men jag tror inte att de gråter/visar "ånger" för att de vet att de gjort fel.
För om man vet att man har gjort fel så borde man rimligtvis inte göra om samma dumhet.
Och det är ett allmänt känt faktum att de flesta är för svaga i sin självkänsla för att våga stå emot utan bara följer med de andra när de skriker/hånar/misshandlar/whatev.
Därför tror jag att den ensamma mobbaren i lärarrummet genast drar på sig ett drygt flin och går ut till sitt lilla mobbargäng och fortsätter i samma stil när ingen ser.

Jag skulle som sagt aldrig, aldrig -bjuda hem mobbare till mitt hem om mitt barn vore mobbat.
För vems skull? Inte för mitt eget barn då isf. och det är enbart h*n jag skulle ha något intresse i att stötta och hjälpa.

*kl*
Har idag ringt och pratat med "Farbror Blå" och han var VANSINNIG över det svar REktorn givit, att det inte gås vidare och därför är det inget man anmäler!
Så pass vansinnig att han menade på att den som gett det evaret borde anmälas för tjänstefel:rofl:.

"-Detta ska absolut anmälas! Det finns inget vi Poliser älskar mer än statistik, och anmäls det inte, så har det heller aldrig skett. Den där gossen ska komma hit och sitta framför en VÄLDIGT arg Farbror Blå som minsann ska berätta hur allvarligt det han gjort är och om det hade varit om något år så hade han inte kommit så lindrigt undan!!!"

Maken har pratat med kommunens Skolchef som ska förhöra sig varför skolan inte agerat. Blir nog kul att vara rektor...

Men herre gud, jag blir så obotligt trött på sådana här oändliga trådar, "ska jag anmäla? ska jag? ska jag?", du har suttit och knappat i 5 sidor nu. AGERA och ANMÄL skitungen, sluta vänta på skolan för de agerar INTE, varför anmäler du inte direkt? Hur länge till tänker du egentligen sitta och vänta?
Du har fått massvis med uppmaningar, var det inte därför du startade denna?
SJÄLVKLART ska du anmäla, sluta skriva här och vela och anmäl istället.

Men herre gud, jag blir så obotligt trött på sådana här oändliga trådar, "ska jag anmäla? ska jag? ska jag?", du har suttit och knappat i 5 sidor nu. AGERA och ANMÄL skitungen, sluta vänta på skolan för de agerar INTE, varför anmäler du inte direkt? Hur länge till tänker du egentligen sitta och vänta?
Du har fått massvis med uppmaningar, var det inte därför du startade denna?
SJÄLVKLART ska du anmäla, sluta skriva här och vela och anmäl istället.

Så underbart det måste vara att inte tänka igenom alla möjliga lösningar, primitivt och härligt.
Använder du alltid reptilhjärnan först och resterande sen?

Nej, jag startade inte denna tråden för att få uppmaningar, jag startade den för att diskutera, du vet, höra om andras erfarenheter och så.

Sen är det ju beklagligt att du blir så trött av dessa "oändliga trådar". Mitt tips till dig är att du helt enkelt skiter i att läsa alla trådar med fler inlägg än 2:idea: om du upplever det så uttröttande för dig att läsa 85 inlägg. För ditt eget bästa, det måste vara skitjobbigt att bli så uppjagad och uttröttad...

Senast ändrad:

Men du passade på och gjorde en anmälan?? eller?
Hade rektorn ens ringt?

Jag ringde 114 14 och frågade om råd, har svårt att tänka mig att den personen jag talade med hade koll på om Rektorn ringt;).

Så, en liten förklaring till alla som inte förstår varför det inte springs iväg och anmäls på studs:

Att göra en polisanmälan är inte snutet ur näsan då vår son måste följa med och redogöra för vad som hänt. Han har svårigheter som gör detta till en ganska avancerad och omständig procedur. Ni kan ifrågasätta dem, jag vet hur det ligger till, orkar och vill inte gå in på dem och förklara. Om skolan gör en anmälan så slipper han utsättas för det eftersom det är SKOLAN som tar det. Dvs, de går hans ärende.

Herren jag pratade med tyckte att det bästa var att skolan fick press på sig att göra detta, eftersom enligt honom, är den bästa vägen. Dels för att skolan ska markera tydligt, dels för att den andre pojkens föräldrar inte ska tro/känna att det är en "personlig vendetta" riktad mot deras son från andra föräldrar.

Därav att vi vill få skolan att agera, det är nog inte så svårt att förstå? Är det fel att gå de kanaler som finns för att i första hand få skolan att göra detta? För att sedan anmäla själv om det blir aktuellt?

Jag har läst hela tråden med ögon stora som tefat och ville bara säga ett jättestort lycka till med det här. Det är ju helt sjukt att sådant här får pågå. I delstaten där jag bor räknas det nästan automatiskt som mordförsök om man drar en plastpåse över någons huvud - ett par grader värre än "bara" misshandel alltså. !/("/)!&%%& Sverige :devil:. Jag blir så arg när sådant här inte stoppas omedelbart - fy fan vad barn kan vara hemska, och vad vuxna kan vara patetiska. Vilken otroligt svag rektor alltså - h*n borde bli av med jobbet. Det är väl vår skyldighet som vuxna att se till att barnen i vår närmiljö inte kommer till skada!? Vad är annars poängen med alla som jobbar på skolan - att dricka kaffe och läsa Hänt i Veckan?? :mad:

Problemet är att om föräldrarna inte vill ha hjälp eller inte medverkar och det inte finns någon grund för tvångsomhändertagande så händer ingenting.

Har själv jobbat med barnavårdsutredningar tidigare.

Ja det där är ju ett jätteproblem. Hade under min tid som lärare en elev som skolvägrade och där huvudorsaken till det låg i familjenförhållandena. Familjen ville inte ta emot hjälp och då var det inte mycket mer att göra.
I familjens ögon skulle det säkert vara skolan och jag som lärare som var boven i dramat men det kan jag med rent samvete säga att så var det inte. Hade de tagit emot hjälp hade barnet fått en drägligare tillvaro och kommit tillbaka till skolan.
Det här var då inte något som drabbade någon annan i klassen för det var ingen utåtagerande elev, men det är ändå plågsamt att stå bredvid och titta på utan att kunna göra något.
Jag önskar att det faktiskt gick att tvinga familjerna att ta emot hjälp när det så uppenbarligen behövs!!

Om ni nu inte får skolan att agera, finns det då möjlighet att polisen kommer hem till er istället så att man gör det så lätt som möjligt för sonen?

Har sonen varit på skolan efter detta och hur har det fungerat?

Jag måste säga att jag tycker skolan agerat bedrövligt och jag känner mig tveksam till om de kommer att ta sitt ansvar. Får ni inga klara besked med polisanmälan på bordet så skulle jag gå vidare med en egen anmälan. Så här får det helt enkelt inte gå till!:mad:

Att göra en polisanmälan är inte snutet ur näsan då vår son måste följa med och redogöra för vad som hänt. Han har svårigheter som gör detta till en ganska avancerad och omständig procedur. Ni kan ifrågasätta dem, jag vet hur det ligger till, orkar och vill inte gå in på dem och förklara. Om skolan gör en anmälan så slipper han utsättas för det eftersom det är SKOLAN som tar det. Dvs, de går hans ärende.

Herren jag pratade med tyckte att det bästa var att skolan fick press på sig att göra detta, eftersom enligt honom, är den bästa vägen. Dels för att skolan ska markera tydligt, dels för att den andre pojkens föräldrar inte ska tro/känna att det är en "personlig vendetta" riktad mot deras son från andra föräldrar.

Därav att vi vill få skolan att agera, det är nog inte så svårt att förstå? Är det fel att gå de kanaler som finns för att i första hand få skolan att göra detta? För att sedan anmäla själv om det blir aktuellt?

Jag blir så upprörd varje gång jag läser något sådant och ser det beskrivas som mobbning.
Det som gör mig mest upprörd är att om samma förövare hade utsatt en vuxen människa för samma sak så hade det med stor sannolikhet inte kallats för mobbning, utan misshandel. Det som gör mig upprörd är det tycks göras skillnad på vem det är som blir slagen av när det är frågan om ungdomsförövare. Barns rättigheter tycks vara så urholkade.

Har sonen varit på skolan efter detta och hur har det fungerat?
Får ni inga klara besked med polisanmälan på bordet så skulle jag gå vidare med en egen anmälan. Så här får det helt enkelt inte gå till!:mad:

Sonen har varit på skolan både idag och igår, den andre grabben har blivit tilldelad en person som är med honom hela tiden, sitter brevid inne på lektionerna och är med honom på rasten.

Jo, det lutar ju åt det hållet med anmälan och precis som du säger så försöker vi hitta en smidig väg för sonen.

Du - och sonen - har (förstås) min stora sympati och jag kan bara beklaga att din skola har en sådan feg rektor. Jag anser att du ska anmäla rektorn till områdeschefen/skolchefen eller vad det kallas i din kommun, och till Skolverket. Det är en grav försummelse hon (?) gjort sig skyldig till! Alla barn har rätt till en trygg skolmiljö.

Jag jobbar själv inom skolan (högstadiet), och på vår skola finns en plan för arbetet mot mobbning (ska finnas på alla skolor). Rektors policy är att omedelbart polisanmäla ALLA handlingar som klassas som kriminella, eftersom det inte är skolans sak att utreda brott. Det har varit några tuffa år, då vår skola var den enda i kommunen där detta skedde. Många undrade vad det var för "klientel" på vår skola med alla polisanmälningar. Sanningen var att nolltolerans gällde, EN smäll > polisanmälan.

Idag är situationen den, att det aktiva arbetet börjar ge resultat. Polisanmälningarna har blivit färre till antalet; alla vet att skolan anmäler allt. Enligt senaste enkäten upplever de flesta att skolan är ett tryggt ställe att vistas på. Naturligtvis förekommer mobbning även hos oss, det går nog aldrig att få bort helt och hållet, men inte så här grava övergrepp.

Så här borde det vara överallt. Skolan SKA polisanmäla händelser som du beskrev - borde ha gjort det för länge sedan. Rektor ska INTE försöka reda ut händelsen! Ser inte barnen konsekvensen av sitt handlande kommer de att fortsätta.

Sonen har varit på skolan både idag och igår, den andre grabben har blivit tilldelad en person som är med honom hela tiden, sitter brevid inne på lektionerna och är med honom på rasten.

Jo, det lutar ju åt det hållet med anmälan och precis som du säger så försöker vi hitta en smidig väg för sonen.

Så trevligt att det är den andre grabben som åker på bevakning! Där visas det ju i alla fall klart att det är HAN som behöver bevakas så att han inte missför sig mer.
Jag hoppas skoldagen kommer att kännas lite mer trygg för er pojke men man undrar ju hur/när skolan kommer att släppa bevakningen och vad de kommer att använda för argument.. ("nu behövs det inte längre för han har ju inte gjort något på ett tag" - beror inte avsaknaden av mobbing/misshandel kanske på att han varit bevakad?!)

Jag som då har en dotter med ADHD kan gott förstå din sons "svårigheter". Min dotter blev mobbad i åk 8 av en kille som till och med lärarna var rädda för. När jag fick reda på det kontaktade jag mentorn som ringde till föräldrarna som svarade att deras son absolut inte mobbas :cool:. Till slut blev dotterns äldre bror förbannad och åkte till skolan (han är 4 år äldre). Min son är en mycket snäll person och skulle aldrig slåss annat än i nödvärn, däremot så är han duktig på att prata folk tillrätta så jag godkände att han åkte till dotterns skola. Han kliver in i deras uppehållsrum och frågar efter sin lillasyster. Killen som mobbat henne sitter i detta rum, och efter att ha fått syn på min son så var det slut med mobbningen. Sonen är inte lång, men kraftig (muskulös) så killen insåg nog att han hade skitit i det blå skåpet.

När det gäller din son så hoppas jag att punktmarkeringen av hans mobbare hjälper, men jag tycker verkligen att du ska fortsätta trycka på skolan att anmäla killen. Vad hittar han på nästa gång när ingen ser? Nej din son har rätt till en lugn och trygg skolmiljö och det är extra viktigt nu när han ska förbereda sig för högstadiet.

*kl*
Idag har rektorn ringt upp och låtit meddela att efter samtal med närpolisen så har skolan beslutat att anmäla händelsen till socialtjänsten.
Det var ju där vi ville händelsen skulle hamna, kanske det innebära att gossen och hans familj får hjälp med det de behöver få hjälp med nu så att även han kan växa upp till en trygg och glad individ.
Hon sa även att det inte är omöjligt att socialtjänsten anser att det ska anmälas till polisen och då är det skolan som gör detta.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 945
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 305
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar