Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Sv: Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Har du läst min tråd om tugummi på läderjacka? Jag har ju precis gjort en polisanmälan. Den killen var över 15 så det får större konsekvenser för honom än för den som plågar din son. Men om du polisanmäler så kopplas socialtjänsten automatiskt in.

Jag har också haft samtal med skolan år efter år, men nu pratade jag med skolverket om att anmäla skolan. Jag begärde därför in alla rapporter om min dotter som finns på skolan och dottern var hemma i 2 veckor. Och jäklar vad skolan plötsligt fått eld i röven.

Jag pmar mitt telnr, vi kan kanske tipsa varandra.

Jag läste din tråd:eek: och jag har följt Minis plåga i de andra trådar du skrivit ibland. Suttit med hakan vid knäna och tänkt : "HERREGUD, det finns ytterligare en skola som fungerar på samma sätt som vår:eek:".

Jag väntar fortfarande samtal från flata rektorn om hur planen ligger. För tror hon på fullaste allvar att vår son ska gå tillbaka till en skola som tycker att en sån här sak är en liten incident och inte ens kan bemöda sig med att ha en handlingsplan?

Ja DÅ är hon helt fel på det.

Denna gången ska hon garantera hans säkerhet och det ska ske omedelbart, sen får vi se hur lång tid hon tycker att det ska behöva ta, som det är nu är vi väl inne på år 4-5 eller något...

Jag sparar ditt telenummer, tack:love:

Du gör helt rätt. Hade det hänt dig så hade det räknats som misshandel/mordförsök. Barn ska vara lika mycket värda som vuxna.

Jag förstår precis, har träffat killar med hans problem och jag minns ju vad du berättat om honom. Stackars liten, jag lider med både honom och er!

Det är så bedrövligt när skolpersonal inte tar händelser som denna på allvar utan istället försöker släta över:mad:

Åh jag lider med din son! Stackars pojk att behöva bli utsatt för något sådant!
Polisanmäl för guds skull, för din sons skull men även för den andra pojken. Hade jag varit du hade jag inte låtit min son gå tillbaka till skolan, man ska fan inte behöva vara rädd och orolig och behöva bli utsatt för så fruktansvärda saker i sin egen skola.

Har du läst min tråd om tugummi på läderjacka? Jag har ju precis gjort en polisanmälan. Den killen var över 15 så det får större konsekvenser för honom än för den som plågar din son. Men om du polisanmäler så kopplas socialtjänsten automatiskt in.

Jag har också haft samtal med skolan år efter år, men nu pratade jag med skolverket om att anmäla skolan. Jag begärde därför in alla rapporter om min dotter som finns på skolan och dottern var hemma i 2 veckor. Och jäklar vad skolan plötsligt fått eld i röven.

Jag pmar mitt telnr, vi kan kanske tipsa varandra.
:bow::bow:

tänkte faktiskt på dig när jag läste denna tråden...
TS - det finns bara en sak att göra - anmäl o ställ till ett helvete! ge dig inte förns grabben har tagit konsekvenserna av sitt handlande och din son får en trygg skolgång!
lycka till!:banana:

Herregud, stackars! Blir både ledsen och arg. Självklart ska du polisanmäla. Och det är mig en gåta att skolan inte har som rutin att polisanmäla. Ju fler anmälningar som ramlar in på denne gosse desto fortare går det med insatser från socialtjänsten. Jag hade också gått vidare till skolverket med rektorns agerande (när du har krafter till det).

Tänkte på det elevombudsmannen sa till mig då jag ringde om min dotters situation:

Man kan aldrig förebygga all mobbing, men det är rektorn och lärarnas skyldighet att se till att mobbingen upphör då de hör talas om den.

Kan ju vara bra att ha med de orden i samtal med skolan.

Vad hade du tänkt att socialtjänsten skulle göra?

Jag ser det som ett skolproblem där ledningen verkar köra med strutsmentalitet och hoppas på att det gå över av sig själv medan de/den som är skyldigt inte ser någon anledning att sluta eftersom vuxenvärlden inte stoppar ordentligt.

Jag har lämnat meddelande att rektorn ska ringa mig, men luren har varit tyst...

Rektorn har till måndag fm på sig att göra anmälan, sen drar vi igång.
Kan man anmäla både skolan OCH rektorn till Skolverket?
Var och en är ju fri att polisanmäla det man tycker är ett brott. Jag skulle tycka att det vore ett brott om inte rektorn polisanmälde övergreppet mot din son. Jag skulle benämna det uppvigling (http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppvigling)

Om ingen vaknar så brukar de vakna när tidningarna börjar skriva om skolans tafatthet :devil:

Lycka till och jag HOPPAS VERKLIGEN det löser sig för er till slut.

Vad hade du tänkt att socialtjänsten skulle göra?
Du har rätt i att skolan har ett och annat att leva upp till först. Men om det regnar tillräckligt många polisanmälningar på en underårig mobbare behöver socialtjänsten kanske titta på hur föräldraskapet ser ut.

Förvirrat? Ja, men snälla, hjälp mig att tänka klart och strukturerat:(...

Eftersom jag känner dig är jag säker på att du nu, ett dygn senare, tänker både klart och strukturerat. :love:

Samtidigt är det en fullkomligt vidrig historia, som inte går att släppa med tanken... Jag känner mig blåögd och naiv, som trodde annorlunda om vår lilla byskola. :eek: Men att rektorn är konflikträdd står utom allt tvivel... :cool:

Rektorn måste polisanmäla. Om hon vägrar kan hon/skolan ju anmälas till Skolverket. Mer osäkert är om ni kan polisanmäla henne/skolan... Fast du är kanske redan påläst om hur ni kan gå vidare.

Stor tröstkram till dig och ungen din.

/FG

Rektorn måste polisanmäla.

Flera i tråden har skrivit så och det undrar jag var ni fått ifrån? Ang min dotter så har rektor inte gjort någon polisanmälan men då jag talade om för henne att jag skulle anmäla sa hon att "det gör du rätt i". Men att hon eller skolan skulle anmäla incidenten var det aldrig tal om.

Vi hade en killeför några månader sedan som misshandlade en lärare på skolan (högstadium). ---
Hon är nu sjukskriven sedan dess och vet inte om hon vill tillbaka till ksolan om sådant här ska hända.

Om en vuxen känner sig hotat på sin arbetsplats tycker vi att det är självklart att han/hon ska slippa vara där, men när det gäller barn tenderar vi att fokusera på skolplikten.

Det är helt sjukt att barn kämpar på med ett plågsamt vadagsliv, utan möjlighet till sjukskrivning eller annan hjälp.

Du har rätt i att skolan har ett och annat att leva upp till först. Men om det regnar tillräckligt många polisanmälningar på en underårig mobbare behöver socialtjänsten kanske titta på hur föräldraskapet ser ut.

Problemet är att om föräldrarna inte vill ha hjälp eller inte medverkar och det inte finns någon grund för tvångsomhändertagande så händer ingenting.

Har själv jobbat med barnavårdsutredningar tidigare.

Ring och prata med pojkens föräldrar,se till att hänga med ditt barn till skolan och se hur det fungerar där..

Bjud hem den andra ungen och försök lära känna honom=se om inte du kan ha bättre inflytande över honom än föräldrarna har.(har gjort så med ett par utav min dotters plågoandar med det resultatet att dom varje dag springer hos oss och frågar om inte dottern kan vara eller om dom får sova över)..;)

Börjar bli lite jobbigt men jag vet ju att dom barnen inte har föräldrar hemma som bryr sig så det är bara att ta problemen som dom kommer och försöka att ställa upp på ungarna..:D

Usch :crazy: Jag förstår till viss del att man ska ha förståelse för och inse att de mobbande ungarna kanske inte har det så lätt.
Men det är inte offrets sak att försöka ställa det till rätta -om jag hade ett barn som blivit misshandlad av en eller flera andra ungar skulle jag ha väldigt svårt för att se dem utan att vilja klappa till dem själv ( :mad: ).
Det tycker jag inte att man kan begära.
Och hur kul är det för det mobbade barnet att ha sina plågoandar hemma hos sig.
Om det är så att mobbande barn har det svårt är det en separat sak, det är isf skolan/socialen/föräldrarna etc till det barnet som ska lösa det, inte TS.

TS; :( jag lider med er -jag tycker ni ska anmäla ungen, det är viktigt att mobbaren/arna åker dit medans de inte blivit så gamla att de kommit på att man kan ha med sig en kniv på stan utan att något händer på deras flata skola med livrädda vuxna som inte vågar säja ifrån.

Problemet är att om föräldrarna inte vill ha hjälp eller inte medverkar och det inte finns någon grund för tvångsomhändertagande så händer ingenting.

Har själv jobbat med barnavårdsutredningar tidigare.

Det där tycker jag är en konstig regel, i fallet Louise fattade jag det som att socialen åkte ut flera gånger och besökte pappan men han själv ville inte ha något med dem att göra och därför slapp han :confused:
Så urbota dumt, då kan man inte precis tycka att lagstiftningen ser till de oskyldiga barnen utan till vuxna och den vuxnes rätt att bestämma själv vem som ska eller inte ska lägga sig i.
Och genast blir allting rätt så tandlöst :(

Jag har bekanta som har en 10-årig son som blev anmäld för skit i skolan och det var hårda bandage direkt. Det var flera samtal på soc, det var besök i hemmet, det var utredning hos psykolog osv. Även hans större bröder fick gå till psykolog och prata om deras förhållande till sin lillebror. Detta är en skötsam familj utan några tidigare problem.

Bjud hem den andra ungen och försök lära känna honom

Det rådet har jag fått flera gånger på Buke och jag blir lika förbannad varje gång. Förstår ni inte hur det är att ha ett barn som är så utsatt som våra är? Som mår så jävla illa att de bara vill dö? Förstår ni inte att den enda trygghetan dessa barn har är faktiskt föräldrar och hemmet? Vad händer om jag som är hennes stöd och trygghet bjuder hem de som varje dag plågar henne? Hit, till hennes hem? Det enda stället där de inte kan komma åt henne? Ska de få sitta här i vår soffa, titta på hennes filmer, klappa hennes hund och kolla hennes rum? Hur ska hon klara av det tror du?

Jag blir som sagt lika förbannad varje gång.:mad:

1 april 2006 började ju en ny lag gälla angående trakasserier osv i skolmiljö. Nu har jag förvisso sett att den har upphävts och ersatts av någon ny (likadan?) lag från 1/1-09 och den är jag inte så insatt i. I och för sig ska jag kanske inte påstå att jag är så insatt i den från 2006 heller, men vi diskuterade i alla fall den när jag läste konflikthantering. Det jag minns väldigt tydligt är att det är en väldigt "stark" lag och att det faktiskt är så att skolan har en skyldighet att anmäla trakasserier osv. Jag tror också att arbetsmiljöverket på något sätt också ska blandas in, eftersom skolan faktiskt är barnens arbetsplats.

Jag har inte velat skriva något, eftersom jag själv inser att mina minnen är rätt luddiga. Mina anteckningar gav inte heller mycket hjälp. Däremot kan man gå in på Skolverkets hemsida och söka på BeL (som lagen kallades) och få fram en pdf med hela lagen. Googlar man sedan på den (jag tror att den hette 2006:67) så går det att få fram den nya lagen som jag förstår det ska gälla istället.

Hoppas att det kanske kan vara till någon hjälp! För det får faktiskt inte gå till så som det har gjort på din dotters skola! Jag är helt övertygad om att det är jättesvårt att hantera mobbning som lärare/vuxen på skolan, men det betyder ju inte att man bara kan skita i att göra det! Skolan är faktiskt ansvarig för att elevernas arbetsmiljö fungerar. Och det gör den uppenbarligen inte för varken Mini eller Reas son.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 950
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 305
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar