Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Sv: Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Också var vi där igen då ja.

Tycker du att våra barn ska fungara som nån sorts terapi för att mobbarna ska få hjälp? :mad:

Min dotter har vid flera tillfällen mött sina mobbare på rektorsexpeditionen, med mig, sin mentor, rektor och mobbarens förälder. Det tar något fruktansvärt på hennes krafter att ens behöva gå in och sätta sig vid samma bord och behöva möta dem. Hon mår illa flera dagar runt varje sådant tillfälle.

Och det tycker du att hon ska ställa upp på FÖR MOBBARENS SKULL?????:mad:

Jag blir så förbannad. Förstår ni inte att det är på bekostnad av den mobbade?:mad:

Nej det är inte för de mobbades skull utan för att de som mobbar skall bryta ett beteende som de själva inte vet hur de ska komma ur. Det handlar inte om att gulla bort några mobbare utan få dem att öppna ögonen för vad de håller på med. Vem vill mobba någon som man fått lära känna privat och någon som beter sig trevligt?

Jag vet själv av egen erfarenhet då jag var mobbad hela min grundskola och högstadiet vad det innebär att vara mobbad. Så kom inte och säg att jag står på deras sida :mad:

Jag tycker iaf det är bättre att få dem att se att det finns en annan sida än den dom ser i skolan. Jag tror inte att polisanmälan i detta fall hjälper även om jag tycker det är rätt jag tror faktiskt det behövs mer än det. Något som får barnen att se att man kan umgås utan att mobba.

Rektorn har pratat med polisen som menar att de inte kommer göra något vidare med detta eftersom ungen är under 15.
Skolvårdsteamet är inkopplat, består av kuratorer, psykolog och jag vet inte vem mer.
Rektorn kontaktar föräldrarna och "erbjuder" den alla resurser de har i form av psykologer och samtal, nappar föräldrarna inte på detta så kommer skolan att anmäla missförhållanden till Socialtjänsten. Även föräldrarna ska på möten.
Dvs, Föräldrarna ska samarbete tätt med skolans resursteam för att undvika att detta kommer till socialtjänsten.

Cynisk som jag är så skulle jag kontakta polisen och höra om det stämmer. Om jag inte missminner mig så står det i länsstyrelsernas samverkansrutiner rörande barn som har blivit utsatta för övergrepp eller misshandel att man bör polisanmäla och att socialtjänsten ska ta ställning till fallet även när förövarna inte är straffmyndiga. Görel?

Jag undrar därför om skolan kan ha förskönat beskrivningen av händelseförloppet när (och om) de har pratat med polisen. Som du har beskrivit händelseförloppet så är det en mycket allvarlig händelse som faller under allmänt åtal och om förövarna hade varit straffmyndiga så hade de ställts till ansvar för sitt agerande. Visst, nu finns det ju goda och viktiga skäl till varför man inte håller yngre barn straffansvariga, men samtidigt så finns det faktiskt kanaler att använda när förövare inte är straffmyndiga. I det här fallet tycker jag att skolan verkar flat och konflikträdd som väljer att "erbjuda" föräldrarna till förövarna resurser istället för att tydligt för förövarna markera att det är fel - och för en vuxen människa brottsligt - att göra så här mot sina medmänniskor.

För sett från skolans perspektiv så handlar det ju inte bara om att förhindra din son från att bli skadad. Det handlar också om moralbildning och att få lära sig gränserna för vad som är samhälleligt och rättsligt acceptabelt beteende.

Jag satt i samma sits som dig år 2006 (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=676676 ) och kämpar fortfarande med samma skola,men nu gäller det yngsta sonen.
Har väl egentligen massor av tips att komma med men jag vet inte riktigt var jag ska börja.

Det vi gick igenom under åren 2006 och fram till julen 2007 har satt sina spår,både på oss som föräldrar men framför allt på sonen.
Denna gången så vet vi vilka vägar vi ska gå och vilka "knappar" vi ska trycka på för att få fart på skolan.........

Det där kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte jobbar med barnavårdsutredningar längre och inte har hängt med i vad som händer.

Cynisk som jag är så skulle jag kontakta polisen och höra om det stämmer. Om jag inte missminner mig så står det i länsstyrelsernas samverkansrutiner rörande barn som har blivit utsatta för övergrepp eller misshandel att man bör polisanmäla och att socialtjänsten ska ta ställning till fallet även när förövarna inte är straffmyndiga. Görel?

så tänkte jag oxå. Jag som inte litar på folk på det sättet. Jag hade ringt polisen och kollat så en anmälan verkligen är gjord och hur den ser ut.

Känns fel att dom inte skulle göra något bara för att personen i fråga är under 15år.

Vem vill mobba någon som man fått lära känna privat och någon som beter sig trevligt?

Tydligen inte så svårt eftersom en del av de som mobbar min dotter tidigare var hennes vänner. Det är ju ofta så det är.

Du begär att våra barn ska lära känna mobbarna privat och vara trevliga mot dem. Inser du inte vad du begär? Min dotter kan inte ens gå till skolan utan att få ångestattacker. Och nu pratar jag inte om att delta i lektioner utan att sätta sin fot på skolområdet. Ska hon dessutom sätta sig i ett rum och vara trevlig mot sina mobbare på fritiden???

Tydligen inte så svårt eftersom en del av de som mobbar min dotter tidigare var hennes vänner. Det är ju ofta så det är.

Du begär att våra barn ska lära känna mobbarna privat och vara trevliga mot dem. Inser du inte vad du begär? Min dotter kan inte ens gå till skolan utan att få ångestattacker. Och nu pratar jag inte om att delta i lektioner utan att sätta sin fot på skolområdet. Ska hon dessutom sätta sig i ett rum och vara trevlig mot sina mobbare på fritiden???

Nu menar jag inte att hon ska träffa dem i grupp, givetvis inte.
Du och mobbarens föräldrar kan väl också vara med, men cirkeln måste ju brytas och det gör den inte av enbart polisanmälan. Din dotter måste ju också våga träffa dem någon gång igen annars kommer hon ju att fortsätta må dåligt och jag skulle tro att man även bygger upp ångesten genom att undvika den oundvikna konfontrationen som kommer att komma någon dag. Och jag hade hellre sett till att de träffats innan dess och faktiskt på hemmaplan där har iaf jag själv mer kontroll.

Jag tycker iaf det är bättre att få dem att se att det finns en annan sida än den dom ser i skolan. Jag tror inte att polisanmälan i detta fall hjälper även om jag tycker det är rätt jag tror faktiskt det behövs mer än det. Något som får barnen att se att man kan umgås utan att mobba.

Jag måste fråga igen: Hade du tyckt likadant om det hade handlat om vuxna människor? Om en vuxen hade blivit misshandlad fysiskt och psykiskt, skulle hen ha bjudit in förövaren då för att umgås?

Enda sättet jag kan tänka mig att din metod Möjligen kan fungera är om det handlar om betydligt mindre barn och absolut inte den form av misshandel som både Reas och Snuffsans barn utsatts för! Och jag ser ingen anledning alls att ta in det hela i sitt eget hem.

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar, men samtidigt så tror jag att det mer är sådant som fungerar på mindre barn där de mobbande barnen kanske inte förstår att man kan göra en annan människa illa. Vår förmåga till medmänsklighet utvecklas under uppväxten och kan stärkas genom att ett barn får se och höra vad dennes handlingar orsakar för en annan människa.

I både Snuffsans och Reas fall är barnen lite äldre och de borde vid den åldern förstå vad mobbing och misshandel gör mot andra människor - att det känns och att det gör ont. Ungdomar i den åldern borde vid det här laget ha fått en känsla (eller åtminstone ett begrepp) för medmänsklighet, och om medmänsklighet inte motiverar dem att avstå från att mobba så får man på annat sätt klart och tydligt markera att mobbing och misshandel inte accepteras av omgivningen.

Sedan tycker jag också att formuleringen "Vem vill mobba någon som man fått lära känna privat och någon som beter sig trevligt?" skaver lite så till vida att det inte borde ha att göra med att man känner personen eller inte som avgör om jag vill mobba denne eller inte. Jag förstår givetvis att du inte menar så, utan du vill använda det som ett sätt att förhindra mobbingen i det här enskilda fallet. Men samtidigt så ger det ändå inte signaler om att mobbing och misshandel vare sig är moraliskt, rättsligt eller socialt acceptabelt. Mobbing och misshandel är fel - punkt. Jag tror att det behövs den absoluta markeringen för dem som inte ser på frågan utifrån ett medmänsklighetsperspektiv.

*funderar*
Har Polisen någon "rådgivning" via telefon tro? Säg att jag ringer och berättar vad som hänk, kan de säga mig då vad det rubriceras som och om man bör anmäla?

Maken och jag är INTE överens om huruvida detta ska anmälas eller inte. Jag är arbetsskadad så min åsikt är att det ska anmälas, dels för att kraftigt markera, dels för att i längden leda till insatser så grabben i fråga slipper hamna på institution om ett par år.

Ja du kan ringa polisen och fråga. Eller så anmäler du helt enkelt. Tycker de inte att det är något att gå vidare med läggs det ju ner.

Kan jag anmäla fast jag inte är vårdnadshavare?

Jag måste fråga igen: Hade du tyckt likadant om det hade handlat om vuxna människor? Om en vuxen hade blivit misshandlad fysiskt och psykiskt, skulle hen ha bjudit in förövaren då för att umgås?

Enda sättet jag kan tänka mig att din metod Möjligen kan fungera är om det handlar om betydligt mindre barn och absolut inte den form av misshandel som både Reas och Snuffsans barn utsatts för! Och jag ser ingen anledning alls att ta in det hela i sitt eget hem.

Problemet är att till skillnad från vuxna så är du inte tvingad iom skolan att träffa misshandlaren igen. Dessa barn är ju tyvärr det då varken förövarna eller de som mobbas kan flytta. Så man måste ju lösa det på något sätt och det har ju tydligen fungerat tidigare.

Som mobbad vill man bara att livet ska fungera och att man ska vara accepterad av de andra barnen. Att bli utesluten är riktigt hemskt och tyvärr tror jag att man blir det även om de andra polisanmäls. Jag tycker absolut att misshandel ska polisanmälas men det behövs även andra åtgärder för att komma vidare och kunna gå till skolan utan att må dåligt.

Och jag hade hellre sett till att de träffats innan dess och faktiskt på hemmaplan där har iaf jag själv mer kontroll.

Kontroll? Du, vi har suttit på möten med mobbare, lärare, föräldrar där mobbaren suttit och skrattat både mig och lärarna rakt i ansiktet. Varken jag eller min dotter är terapiverktyg för dem. Vi har nog med att överleva. Att lära dem empati får någon annan göra.

Man får inte stänga av någon från grundskolan. Däremot kan skolan sätta personal på att punktmarkera.

Hm, är du säker på det? En mindre trevlig person på min förra skola (7-9) blev "avstängd" ett par månader. Jag vet inte om han gick någon annanstans under tiden eller hur de löste det, men i min skola var han i alla fall inte.

Skillnaden var att han fällt en grov kommentar om en lärare och inte en elev, vilket tydligen gör oerhörd skillnad (extra intressant eftersom den eleven sagt samma och värre saker till mig mååånga gånger, skolan visste om det men tyckte visst inte att det var så farligt. Men en lärare har ju helt andra rättigheter än en elev :grin:)

Och ge upp skitsnacket om att lära känna mobbaren. Det fungerar kanske på dagis, men de här mobbarna är redan kriminella och kommer om några år vara de som hamnar i fängelse för misshandel/ våldtäkt eller liknande. Att som förälder öht tänka på att försöka ta hand om mobbaren är ett rent svek mot det egna barnet! Vi pratar inte om några oskyldiga barn som råkat hamna fel. De kanske var det en gång, men nu är de brottslingar.

Jag tycker absolut att misshandel ska polisanmälas men det behövs även andra åtgärder för att komma vidare och kunna gå till skolan utan att må dåligt.

Här är vi helt överens, men det uppnås inte genom att man ska bjuda hem den som får en att må dåligt för att "umgås".

Och ge upp skitsnacket om att lära känna mobbaren. Det fungerar kanske på dagis, men de här mobbarna är redan kriminella och kommer om några år vara de som hamnar i fängelse för misshandel/ våldtäkt eller liknande. Att som förälder öht tänka på att försöka ta hand om mobbaren är ett rent svek mot det egna barnet! Vi pratar inte om några oskyldiga barn som råkat hamna fel. De kanske var det en gång, men nu är de brottslingar.

Skitsnack?

Tydligen har ingen av de åtgärder som gjorts nu fungerat så då måste ju alla andra i den här tråden också snacka skit :confused:

Jag vet iaf av EGEN erfarenhet att när man plockar isär en grupp människor och ta dem individ för individ så är det betydligt lättare att få till en riktig kommunikation istället för en försvarsställning hos gruppen.

Men bara för att jag ger råd här betyder inte att man måste pröva dem utan det är väl bara att strunta i dem om man inte tycker de är bra. Men att idiotförklara mig tycker jag är bra onödigt och rätt elakt faktiskt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 945
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 305
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar