Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Sv: Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Jodå, jag har fått den nya lagen av elevombudsmannen. Bland annat är bevisningen ändrad. Tidigare var det den mobbade som skulle bevisa att hon blev mobbad. Dvs som i min dotters fall så skulle hon tala om exakt vem som sa vad. Vilket skulle göra henne galen. Nu är det skolan som ska bevisa att ingen mobbar henne. Vilket jag upplyste rektorn om. Hon hade tydligen helt missat detta.

Bra! Det verkar inte riktigt som att lagen har fått den spridningen den borde ha fått. Det är helt galet att rektorer inte ens vet om att lagen finns/hur lagen ser ut. Jag är rätt säker på att de i alla fall skulle försöka hindra mobbning/trakasserier i större utsträckning om de visste vad lagen föreskriver.

Jag har bekanta som har en 10-årig son som blev anmäld för skit i skolan och det var hårda bandage direkt. Det var flera samtal på soc, det var besök i hemmet, det var utredning hos psykolog osv. Även hans större bröder fick gå till psykolog och prata om deras förhållande till sin lillebror. Detta är en skötsam familj utan några tidigare problem.

Skönt att höra att det finns socialkontor som det händer något på!

Hans föräldrar var antagligen kloka nog att inse att de behöver hjälp och tog emot vad de kunde få. Andra har mer som princip att samhället ska skita i vad de gör och smiter undan.

*kl*
Fortfarande ingen Rektor som ringt upp.
Lär bli en spännande dag imorgon.
Kan man begära att det andra barnet blir avstängd från skolan, alternativt punktbevakas och hålls borta ifrån vår son. Eller är det som med allt annat, att det är den mobbade som får hålla sig undan och skylla sig själv om han råkar komma ivägen?

Du får nog plocka fram den rabiata björnhonan i dig ;) och kräva att de gör ALLT för att skydda sonen från angrepp. Vad de ska göra är deras sak, bara de håller angriparna ifrån honom...

Jamen han har ju utsatt din son för en ytterst kränkande handling som dessutom kunde ha bragt pojken om livet. Klart f*n du ska kräva att han blir avstängd!
Blir så fruktansvärt ledsen när jag läser sådana här trådar :cry:

*Styrkekramar till er båda!*

Man får inte stänga av någon från grundskolan. Däremot kan skolan sätta personal på att punktmarkera.

Man får inte stänga av någon från grundskolan. Däremot kan skolan sätta personal på att punktmarkera.

Då var det lite så som jag trodde. Satan också...
Detta är ju som sagt ingen nyhet att det sker och jag undrar vilken den konkreta skillnaden för sonen kommer att vara.
VAD har skolan vidtagit för åtgärder IDAG som skulle kunna göra en så skillnad mot hur det var i fredags?
Och OM de öht har gjort någon, VARFÖR har man inte gjort det vid tidigare tillfällen och kanske det viktigaste som jag ser det, hur LÄNGE kommer åtgärden att hållas vid liv.....

Ja, vad skall man säga, det är bedrövligt att sådant här skall behöva hända. Händelsen är väldigt allvarlig och jag håller med Ameo att det får bara skolan lösa.
Man lämnar ju över sina barn till skolan och då får dom ju försöka hålla dom vid liv åtminstånde.
Styrkekram översändes:)

Det måste vara fruktansvärt att vara förälder till ett barn som mobbas och lika fruktansvärt att vara förälder till barn som mobbar.

Något jag faktiskt tycker borde göras är att barn som mobbar där ska föräldrana själva vara med det barnet hela dagen i skolan.

Ni kan ju tänka er hur pinsamt det måste vara för mobbaren att gå med sin mamma eller pappa hela dagen i skolan. Snacka om att bli ner puttad från sitt ledarskap och bli tvingad att se svag ut med en förälder vid sin sida.

Det där med att låta det mobbade barnet träffa sin plågoande i hemma miljö kan faktiskt även det vara en hjälp åt det mobbade barnet för mobbaren bli tvingad att visa en helt annan roll än den på skolan. Man måste ju inte låta dem vara i deras rum utan de kan ju träffas i mer neutrala rum. Dessutom kan även mobbaren få hjälp av detta (och det är väl det vi vill att de ska sluta mobba inte bara straffa dem till att sluta).

Någon som blir förvånad när jag säger att Rektorn inte är anträffningsbar idag?
Men via sonens assistent har vi fått reda på att skolan kallade till krismöte igår, de satt samlade hela dagen och hade samtliga killar i klassen inne på enskilda samtal.

Jaha, och???

Är det inte lite konstigt att inte ni var inbjudna till krismötet? Eller har de bara pratat med sonen?

Är det inte lite konstigt att inte ni var inbjudna till krismötet? Eller har de bara pratat med sonen?

Sonen, alla klasskarater, samtliga pedagoger har haft "äran" att få prata med Rektorn.
VI har inte varit där, vi är ju bara föräldrar, så vad har vi att säga till om.
Det jag efterlyser är den KONKRETA skillnaden för sonen, den faktiskta saken som kommer att kunna göra så han kan gå till skolan igen. Kan ju vara bra med tanke på att även vi iden här familjen har ett yrkesliv som kan behövas planeras med vikarier osv osv. Kunde vara intressant att veta om skolan har en plan för hur förlorad arbetsinkomst ska täckas? Detta är ju en direkt följd av deras icke agerande...
HAR det gjorts någon förändring? Det vet vi inte för Rektorn är på en annan skola och håller medarbetarsamtal:crazy:.

Svar på din fråga är således JO, det är inte bara konstigt, det är hjärndött!

Senast ändrad:

Din son har blivit utsatt för två olika saker. Det du beskriver är ju inte bara mobbing, utan även misshandel. Det ska definitivt anmälas. Skolan ska anmälas för att de inte tar itu med mobbingen och barnen som har misshandlat din son ska anmälas för misshandel, eller till och med dråpförsök. Barnen (och barnens föräldrar) behöver förstå allvaret i detta.

Jag tror mig normalt vara en sansad person, men när det gäller sådana här saker så måste man mota Olle i grind tidigt - för samtliga inblandades skull.

Jag tänker på tråden där ett barn blev hemskjutsad av polisen för att ha snattat i en mataffär. Här kontaktar man polisen (vilket jag tycker är bra eftersom det nog är en pinsam och obehaglig upplevelse). Men tydligen gör man inte samma sak vid ett överfall, en misshandel, kanske till och med ett dråpförsök!

Någon som blir förvånad när jag säger att Rektorn inte är anträffningsbar idag?

Vilken överraskning! :grin:
Du har ju klart och tydligt förklarat för henne vilka konsekvenserna kommer bli om hon inte hör av sig till dig. Nu tycker hon uppenbarligen att hela saken inte ens är tillräckligt viktig för att hon ska plocka upp telefonen och meddela dig att hon är "upptagen" idag. Jag tycker absolut att du ska gå vidare med polisanmälan och anmälan till skolverket. Mot elev och skola/rektor. Du har gett den skolan och den rektorn långt fler chanser än de gjort sig förtjänta av. Och vad gäller mobbaren kan jag bara hålla med Philosophia.

Sen måste jag kommentera diving-leber:
diving-leber skrev:
Bjud hem den andra ungen och försök lära känna honom, se om inte du kan ha bättre inflytande över honom än föräldrarna har

För det första tycker jag att du bagatelliserar det hela något enormt :crazy: Det är ju inte fråga om ett barn som inte låter ett annat barn vara med och leka! För det andra förstår jag inte varför du tar för givet att barnets föräldrar är så undermåliga att barnet måste "räddas" av den mobbades föräldrar :confused: alla mobbare kommer inte från trassliga hemförhållanden. Och för det tredje: Ta en vuxen människa, ett misshandelsoffer, ska hen bjuda hem sin förrövare så att de kan fika och bli kompisar?

Låter som att det är smidigt att inte vara anträffbar idag! :mad:
Hur kan en rektor ens vara upptagen med något annat, när misshandel med rena maffia metoderna har begåtts på skolan.

Ser inte skolan misshandel som ett allvarligt brott?
Om sådan här brott begås i redan så här låg ålder, vad blir nästa steg!?

Jag misstänker att rätt många på skolan är riktigt rädda för denna "grupp"
Sen går man inte runt med en stor platspåse i fickan heller, någon har tagit med sig den ut för att göra en annan illa. Altså är det planerat och de borde bli direkta åtgärder på något sådant!

Senast ändrad:

Nu har Rektorn hört av sig till maken, såklart, det går ju inte att kontakta mig, jag är ju FARLIG!
Men såhär ligger det till:
Rektorn har pratat med polisen som menar att de inte kommer göra något vidare med detta eftersom ungen är under 15.
Skolvårdsteamet är inkopplat, består av kuratorer, psykolog och jag vet inte vem mer.
Rektorn kontaktar föräldrarna och "erbjuder" den alla resurser de har i form av psykologer och samtal, nappar föräldrarna inte på detta så kommer skolan att anmäla missförhållanden till Socialtjänsten. Även föräldrarna ska på möten.
Dvs, Föräldrarna ska samarbete tätt med skolans resursteam för att undvika att detta kommer till socialtjänsten.
Maken är en vekling och tycker att detta räcker, att polisanmälan inte är till någon nytta iom att skolan nu gör något.
Ja just det, ungen punktmarkeras, personal har blivit schemalagd i omklädningsrummen, ytterligare två personal har fått rastvaktstjänst och på pappret låter allt så fint så.
Ja just det, antagonisterna ska hållas kvar i skolan efter skolans slut så vår son kan gå fredad hem.

Men jag är luttrad, tror på det när jag ser det...men just nu kan jag inte göra ett smack mer än invänta nästa vända

Det där med att låta det mobbade barnet träffa sin plågoande i hemma miljö kan faktiskt även det vara en hjälp åt det mobbade barnet för mobbaren bli tvingad att visa en helt annan roll än den på skolan. Man måste ju inte låta dem vara i deras rum utan de kan ju träffas i mer neutrala rum. Dessutom kan även mobbaren få hjälp av detta (och det är väl det vi vill att de ska sluta mobba inte bara straffa dem till att sluta).

Också var vi där igen då ja.

Tycker du att våra barn ska fungara som nån sorts terapi för att mobbarna ska få hjälp? :mad:

Min dotter har vid flera tillfällen mött sina mobbare på rektorsexpeditionen, med mig, sin mentor, rektor och mobbarens förälder. Det tar något fruktansvärt på hennes krafter att ens behöva gå in och sätta sig vid samma bord och behöva möta dem. Hon mår illa flera dagar runt varje sådant tillfälle.

Och det tycker du att hon ska ställa upp på FÖR MOBBARENS SKULL?????:mad:

Jag blir så förbannad. Förstår ni inte att det är på bekostnad av den mobbade?:mad:

Rent formellt får rektorn inte prata med dig om du inte är vårdnadshavare,
så farlig är du inte;)

Skönt att rektorn hörde av sig och att det åtminstone finns en idé om hur det ska hanteras! Hur det blir i verkligheten återstår att se...

Rent formellt får rektorn inte prata med dig om du inte är vårdnadshavare,
så farlig är du inte;)
:D Vi har löst det genom att barnets vårdnadshavare har lämnat fullmakt till det, men hon vet att det är mycket lättare att ta diskussionerna med honom eftersom han inte är så bevandrad i paragrafer och lagar som VISSA andra:angel:

(förklaring för andra icke insatta i vårdnads situationen, maken har ensamvårdnad om sonen, som inte är min biologiskt, "bara" känslomässigt dvs)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 950
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 305
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar