Det är små och ganska ojämna raser. Av den lilla, släthåriga registreras det in ca 60 stycken per år. Av de små sträva ca hälften så många och av övriga storlekar enstaka kullar.
Min, lille släta, har MYCKET jakt i sig, men funkar med de katter han umgås regelbundet med - han är intresserad av katter ute och då är det tummen i ögat som gäller (mest för hans skull). Han vill gärna utforska.
Min har också ett sysselsättningsbehov som är i paritet med den schäfer jag hade förut (och vi valde podd för att vi ville ha liten "mycket hund" och för att köra LC). Samtidigt är det en annan hund. Kontakt och motivation är inte gratis. På gott och ont urhund. Jag har förstått av andra podengoägare att de varierar mentalt. Min är nervig men driftstark och urrolig när man får honom med sig - en lyx att köra i agility. Jag upplever många av de andra som lite tråkiga.
Min har ett benställ som innebär att han inte kommer att hålla för agility eller LC. Han är en av åtminstone två av fem i sin kull som är opererad för patella lux (syns ingenstans i hunddata). Problemet tycks vara större än vad som syns - flera podengoägare jag har talat med, som inte är aktiva i rasklubben etc, säger att de är tveksamma pga hälsoläget samtidigt som det ska vara "en frisk hund". En tiondel av avelsdjuren är palperade (med införda resultat). Det handlar bara om trettiotalet hundar, av dem hade två anmärkning. (Min som är helt trasig - palperades dock ua av flera veterinärer innan knäna gav upp på honom).
Mina drömhundar är en frisk, lite tryggare version av min podengo och en riktigt bra schäfer-tik.
De flesta som föder upp i Sverige föder upp för utställning/sällskap. Det förekommer större avel för sällskap på de små än de stora även i utlandet - dvs sannolikt större "risk" för mycket jakt i de större varianterna. Samtidigt är det i jakten motorn sitter. De stora har också en mindre riskabel konstitution (små, lågrektangulära hundar har en högre risk för outvecklade knän, lägger du därtill att många anser att de små podengoerna ska ha lite vridna framtassar för att "gräva ut kaniner" med)
PS min är bra med andra hundar men gillar att leka