PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ser du i dessa bilder det ser man att han har redan växt!!!:banana: :angel:

Han är jätte fint. Vad har han då för horsenality?

Sv: Re: PNH Tjatter...

ja han växer så det knakar gissar på att han är runt 5-10 cm högre bak :p Har inte hunnit kolla hans horsenality riktigt men av vad jag har märkt är han någon stanns mellan LB Introvert & RB Introvert, få se sen när man börja kräva lite av honom :p
Bild från idag där man tydligt er att han växer :angel:
18957695.jpg

Han säkert växer till att matcha sin bakdel. Det ser ut som han står snett också, som gör att det ser ännu högre vid baken. Han kommer verkligen blir en riktig snygging.

Men mest reagera jag att ni inte har snö där:crazy::mad:. Här är det bara en skrisskor bana.:cry:

Sv: Re: Sv: PNH Tjatter...

dvs att han lekar de "porcupine game" med dig?:idea::angel: Vad duktig han är.:p Vad annars har han lärt dig?
Jag skulle tro att din dam är LB Introvert det lite jag fick ser. men det är svårt att säga sen jag har bara träffat henne när hon var jätte sjuk.:(

Kommer du i maj till L1 eller L2?

Han har lärt mig att även hästar kan knyta upp skorna!!!:idea:
She is a smart gal (stavas det så?):cool: Men det stämmer LB introvert och Obe är LB extrovert, I think..

Jag vet inte vilken jag ska ta? jag ska köra L1 och se hur långt jag kommer och sen bestämma mig men antagligen L2? Vad tycker du, verkar det vettigt?

Jag hade tänkt smöra lite;):D och försöka få dig att hjälpa mig att få Obe till kliniken någon gång nu i vår. Måste få honom röntgad, kollad tänderna och hans ena has. Jag törs inte skicka iväg gubben med hästtransport ensam..

Även sambon har börjat kolla level 1 (under hot) för att få lite hum om vad jag gör eller försöker göra.

Senast ändrad av en moderator:

jo lite snett står han nog, reagerade me på att så mycket högre bak ska han inte va :D hehe här har vi inte haft snö en gång i vinter, har dock legat på minus några nätter nu men annars ligger det på runt 10 grader om dagarna :p så jag klagar inte ;)

Re: Sv: Re: PNH Tjatter...

:D hehe här har vi inte haft snö en gång i vinter, har dock legat på minus några nätter nu men annars ligger det på runt 10 grader om dagarna :p så jag klagar inte ;)
:smirk::smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Glöm inte att anmäla dig då.

Jo det säkert gå ornad en transport. Hur lasta han vet du nånting om det?

Sv: PNH Tjatter...

Han var inga som helst problem när vi hämtade honom i Norge. Så det borde gå helt smärtfritt!:cool:

som Pat säger "never say never, always say usually!":angel: När ska han till kliniken?

som Pat säger "never say never, always say usually!":angel: När ska han till kliniken?

Ja, med mitt flyt så vänder han och går när han ser transporten:rofl:! Jag vet inte ännu men någon gång efter påsk hade jag tänkt. Det beror väl på när du känner för att ta en tur?

Grattis skuggi vilken sötnos! Vän, väktare eller vandrare? Vad tror du?
Säg till när du fått hem boken så ska du få mina hästar att gissa på!

Hej på er!
Tänk att det räcker med att läsa alla era funderingar kring PNH för att väcka en liten bortglömd gnista där långt inne i bröstet...:love:
Har o är så deprimerad pga av att min kropp inte vill samma som mitt hjärta o huvud...:cry:

Men tack vare er ska jag j....r prova imorgon att träna lite basic med Trigger. Får se vad kroppen pallar med...

Kram på er alla! Speciellt Satterstina o CS!

Samma här (fibro +reumatiskt). Man blir tokig när kroppen inte kan göra det huvudet vill. När man har ont och är stel så tappar man gnistan lite. Min dam har fått tagit det lugnt ett tag och har satt igång mer nu. Tyvärr "glömmer" hon hur man ska uppföra sig om man inte jobbar henne mkt. Redan efter 2 veckor i sommrast när hon stod med ledinflammationer så var det att börja från när hon skulle börja promeneras. Dock gick det fortare än när jag just började pyssla med henne. Tappade lite gnista för att träna från backen och bara ridit ut lite så hon fått röra på sig.

När man inte är fräsch i kroppen så har man inte samma energi. Cesar Milan kallar det calm assertive (stavning?) och jag har en förmåga att bli tense assertive och ibland lätt frustrerad när jag har som mest ont. Så i alla fall min dam ser det direkt att man är svagare och smyger upp sin rang. Slutade med galopp tvärs över vägen ner i diket och fick upp henne för att hon i nästa språng lägger sig i pass och ner i andra diket *suck*. Det fick mig dock att vakna upp och ta mig i kragen.

HEJ ALYSSA!!!!! Vi har saknat dig!:banana:
a042.gif

Så himla glad att du hitta hit igen!

Sorry att höra du fortfarande mår dålig och dig Diny.:cry: Vi tycker synd om er. Men på positiva sidan så nu kan du nu skriva av kostnaden till hästar via skatten!!!:D

Nu har sjön sett sin sista arbets dag och igen mer kunder till maj så det är me time now!!!! jag har rensat ridbanan av snö och vänta bara för den sista att smälta bort (skrisskor bana) så att jag kan börja rider igen. Pga av traktor fel mm så fick jag inte min julklapp :cry: men igår räkna jag och har sparat up det igen och är ca 2000:- ivägg från att beställa min Parelli sadel.:banana:

Jag har till o med fått chansen igen att träna på min Lamb-man-ship PNH style sen ifredags när en takk (stavning?) född 3 stycken:eek: en var dödfödd men de andra 2 är pigg och frisk. Jag ville inte säger nåt tills nu pga av sista gången. Vi har "imprinted" de och de är väldigt framfusig och social.

4 months 3 weeks 5 days...till vi åker till england!:banana: Alyssa det skulle vara så himla kul om ni kom med också! Har du anmält dig än till maj?

Vad skönt med lite egen tid. Måste vara skönt att inte höra en massa motorljud när man är ute och vill koppla av.

Gör du samma med lammen som med föl?

Vad kan man skriva av hästen? Låter verkligen bra :bow:

Här är det den tråkiga tiden när ridvägarna är är bar asfalt, grusvägar som varvar is och löst grus så hela hovarna försvinner eller skogen där isen (under snön) och slask har släppt från marken så det inte går att göra mer än att skritta. Trots lyxen att ha 2 paddockar och en ovalbana där hästen är uppstallad så är det nu bitvis barmark och bitvis is som släpper om man gör mer än skrittar.

Har blivit mest isridning den här vintern här. Tycker synd om de som har barfota hästar en sådan här vinter. Här har det stora perioder bara varit blåis i hagarna.

Ja jag gör samma med lamen som med föl. Vi har provat det med kalvar också. Och det gav resultat. Vissa ko till låta inte oss så nära ( de är födda ut i skogen många gånger vid fäbo) vissa bry sig inte. nu när de är växt, de som vi har imprinted kommer mycket närmare än de som vi fick inte imprint. Dvs vi har lösdrift undervinter. Alla ko är social och kommer men kalvarna är olika. Det faktis är jätte intressant.:)

Vi har just diskuterrat med kompisar om foal imprinting och hur min chopper var född RB men under sin första par månader så har jag jobbat på att får han mer LB och det fungerade. Det tog 2-3 månader för han att ändra rejält men nu har jag en mer LB kille än om jag hade bara lämnat han ifred.

Vet inte om du minns så har jag även gjort det på en älg kalv som det fungerade enormt med och även kom i "Savvy Times" tidningen. Ja PNH har ändrat mycket i mitt liv när det gäller djur psykologi och även min eget:angel:. Jag tycker det så kul att lära mer om det. Så jag ser så fram emot vad kommer next i denna PNH Biblotek...

Avdrag...
(Ridsport)
Riksdagen följde på onsdagen Skatteutskottets ställningstagande och godkände bland annat ridsport som avdragsgill friskvård.
:idea:
finns en artikel om det på Bukes nyhets sidan.

Jag hittade en sadel på Ebay som är tillverkad av en av dom sadelmakare som tillverkar Balance sadlarna. Den har bred kanal under och breda platta bossor. Joni Bentley som har utvecklat och utformat sadeln har samarbetat med Balanace. Det är en fantastiskat skön sadel att rida i och Sandy verkar tycka den är lika OK som dotterns Balance sadel. Det är en dressyrsadel med westernsäte (utmärkt kombination), en annan mycket bra egenskap är att bomvidden är ställbar från M till XXW på ett mycket enkelt sätt. Hoppas nu bara att den fungerar fortsättningsvis också, då har jag hittat ett bra komplement till min wade sadel. Det är nog inte fel med variation. Om jag kunnat lite mer om hur man lägger in bilder här hade ni kunnat få se hur den ser ut.:)

Kul att det är så många här nu!!!

Är det någon som har beställt "sadel DVD:n" eller vad man ska kalla den som är gratis fast man får betala portot. Handlar om och demonstrerar Parelli sadlarna och Theraflex paddarna mm.
Jag fick min häromdagen och jag tycker den är jättebra även om jag inte har en Parelli sadel men nära på (en Balance) så fick jag enormt mycket tips och ideér om hur jag ska shimma (stavas det så? ja ja padda) min Theraflex pad för att det ska fungera bättre på min häst.
Parelli sadlarna såg bara såååå fina och vältänkta ut! Jag har inte sett så många i verkligheten, bara Filosofens en gång.

Jag har ett brinnande intresse för sadling och hästens förutsättningar att fungera under sadel, så det här tyckte jag var mycket faschinerande att se så mycket detaljer!
Men jag vill bara veta mer mer mer om hur dom förändrar och bygger hästarnas kropp till det bättre.

CS: är det inte lite spänt att snart kanske vara ägare till en Parelli sadel? Vilken modell?

Ojoj vad jag pladdrar på om sadlar, kan inte hjälpa det, jag är bara lite fanatisk.. kan man tro:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025