Re: Sv: Re: PNH Tjatter - Part II
15 år hade jag henne, tog bort henne året innan jag fyllde 30 o det var tuuungt ju. Halva mitt liv då!
Det låter som ni hade ett bra tag tillsammans. Glad att du fick den erfarenhet (kan ingen annnan rätt svenskt ord vill säga opportunity) att vara med henne så länge.
Det där med alla vetiga människor...Vet du inte att vi är alla Proffs? När vi står på sidan om.
Vi kan allt! Jag är själv jävlet duktig på reining bl a
...fast jag aldrig rider det.
Det med majbrasa mm låter inte dumt! hmmmm
he he vilken del? själva brasan eller dansa naken?
Jag visst det! Du är en liten fest djur!
Det där med att filma är så sant. Vi skulle filma Alyssa för L1 ett par år sen men det gick inte. Hon värmde up allt var jätte bra sen så fort jag satt på kameran...*poof* allt var skit, hästen var omöjligt. Så istället gjorde hon det live med E.
Lotus kan du inte filma det fler gånger på samma gång? så att du vet inte själv vilken blir bra och på nåt sätt koppla man av, efter minst den första gången. Det tänkte jag att göra filma 3 gånger. Om man stanna och titta så blir man stressad av hur den andra såg ut mm. Vi är ett byggt så tror jag att vi psyka ut oss själva i onödan. Guds syselsättning kanske?
Jeanine - först, jag tror jag har alltid skrivet Jenny. Om jag gjorde det så, förlåt.
Jag har en Extream LB Extro. Det du beskrev var också min Saffe. Det kan börjar blir en lek med bitning. Förut sluta din när du knuffa undan han och nu måste du ger tillbaks lite mer. Ett sorts "Du kan inte ta mig" lek. Saffe högg, i nacken, ryggen, bröst, och när han lärde hur länge dina armar var så nosa han backen som att han var intresserad av en bir jord och sen högg i benet.
Det var att han vill att jag reagera och kom efter han spela ingen roll om jag "träffa" han var tillbaks nästa dag. Men så fort jag började med blocks så sluta det nästan omedelbart. Han vill prova då och då men så fort han första blocks kommer så ger han up. Jag tog bort leken bara. Med bitning vid stilla stående eller när jag bara leda han så gäller det blocks men om det kommer med när vi lekar så är han irreterad på mig. Jag är för tråkig eller tjata jag på nåt som jag är enkelriktad på. Om din häst gjorde det för så kan jag tänka att det har fungerat förut (att blev av med den som tjatar) för han sen kom du gjorde det spännande och kanske nu är du i din "komfort zone" och bara gör det han kan och inget nytt. Jag skulle inte säger sluta det han reagera på men använder de bara annorlunda och sätt ett mål (purpose) till det. Att straffa för det är att du vissa dig dominant då kan du utmana på ett sätt och då kan de blir mer irreterad. Men med blocks så varken straffa eller dominera han. Det han gör bara har ingen effekt på dig och är inte lika rolig. Det är som när vi försöker får får en "rise" (sätta igång??) ut av nån och vi leka, kikla ??(tickle), peta på de mm. Om de reagera så fortsätter vi, men om de reagera inte alls så är det fort tråkig och vi slutar. Det är ungefär samma tanke backom det.
Vet du vad blocks är för nåt?
Är du i savvy club? Det finns artiklar om detta där.