PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
I början kan de gå över allt men om du lär de från början att backa rakt, så när du skaka grimmskaftet det spela ingen roll om du står rakt bakom honom, från sidan eller framför han så är känsla istortsätt det samma i grimman. Det är inte själva vigglande repet det är vart repet och möte grimman. Skaka= backa. Så när de är på linje och du skakar så vill de börja backa och de måste sakta ner för det.:idea: Sen kan du använder corrot sticken för att sakta ner han eller backa så har du grimmskaftet som en "supporting cue" om han inte förstår. Du kan också hoppa över allt och använder bara carrot sticken direkt men jag tror det är svårare att lära de vad den betyder om du inte har de i en round pen.

Ska du har en Yellow eller svart.;):angel:?

Är det inte dags snart för en mini Parelli träff. Jag kunne dra fram grillen snart:smirk: :angel:. Hur går det med höften och sånt?

Ooj oj oj nu popar det ut småtingar höger och vänster här...samtidet jag skrev nu som kom in gubben och sagt att det föddes två små lamb just. :love::D:bump:

Sv: PNH Tjatter...

Kan jag med få ett tips om någon bra tränare i min närhet? Befinner oss i Gislaved-Tranemo, kanske rent av Värnamo, nånting sånt...
Känner att det skulle gå mycket mycket bättre med lite hjälp..

Snart nsart CS ses vi!! du är efter längtad!! syyyyynd att de är så kort tid finns ju tusen saker att prata om! saldenvar skit snygg!! önskar man had eråd!! vill ju ochså ha en padd! Å ja du vet hundvalparna var ju gör söööööta! Men tyvär ås vill jag ställa ut annars hade jag nogköpt mig en av dig :D

Jojo ang nh hantering jag har ju farit iväg på forbond marknad med min kille Hubbe och jag bara gapar av förvåning vad mitt arbete och han och mitt samarbete märks väl på sådana tillställningar!
Dels fick han skiljas från sin älskade sto då hon fick åka transpoirt hem,men inte ett ljud han sade el reagerade vi blev så paff! för det är inte likt honom! :d;)
Sedanpå utkörningen så är det då ca 15hästar som ska ut med vagnar och ja en del stegrar sig kstar sig sparkar bakut stuttar you name it! ochmin ÄLSKADE :love: Hubbe bara står där helt lugnt! inte en reaktion av kaouset brevid oss! Han går lugnt ivägnär jag tar tömmarna och ber honom gå jag fick en MASSA beröm! giss aomjag var stolt över 40tusenvar en karl beredd att ge för honom,men han insåg att min häst är inte till salu :D *skryt* Liksom han var å är så cool min kille :cool:

Är bara så jävla stolt över honom och vårat förhållande vi fått till varadndra! Förhållandet har förändras så genomnhträning med både Pat och John M. Så ja vad säger man TACK!!!!!!

Sv: Re: PNH Tjatter...

ja han växer så det knakar gissar på att han är runt 5-10 cm högre bak :p Har inte hunnit kolla hans horsenality riktigt men av vad jag har märkt är han någon stanns mellan LB Introvert & RB Introvert, få se sen när man börja kräva lite av honom :p
Bild från idag där man tydligt er att han växer :angel:
18957695.jpg

Nu har jag fått hem boken, jag vill poängtera att jag inte alls menar mig vara någon expert på Hempfling, men såhär har jag läst mig fram:
Jag tycker att två karaktärer stämmer in på hans huvudform, men han är så ung så det är nog lite svårt pga det också.

Underofficeren
Ofta fux
Knivskarp, eldig, självständig, snabb, hård och sund
Enmanshäst
Trekantigt huvud = kämpe, vill ha order från bra ledare, går av sig själv när han förstått
Små ögon = inte så vis
Glad, framåt, fiffig, praktisk intelligens
Rak undre kontur = stor potential men helt nöjd med andrafiolen
Kort huvud = "värd att stjäla", går igenom eld och vatten för sin människa. Hård och stabil i psyket.

Den utnyttjade
Präglas av sorgsenhet/resignerad
Lätt att påverka och manipulera
Helt inställd på att fungera eller helt apatisk
Godmodig, enkel, okomplicerad, uthållig och sund
Med rätt hantering visar den rörande tillgivenhet som är bestående, en vän för livet.
Kort huvud, låg halsansättning, överbyggd, smal framdel jmf bakdelen.
Kraftig över ganascher, panna och övergången mellan hals och huvud jämfört med den smala mulen och munnen.
Brett mellan ögonen, sorgsna.
(skulle tro att detta med sorgsenheten kommer av att dessa hästar ofta utnyttjas fel, det är väl inget medfött)

Så, vad säger du? Stämmer det?

Sv: Re: PNH Tjatter...

Förra pållen var helt klart Underofficeren och han här är helt annorlunda så mer mot Den utnyttjade isåfall fasst utan att vara apatisk :p

Aha, där ser man :idea:
Jo, som jag förstod det blir de ju apatiska av fel hantering, så det är väl sånt de inte heller är födda med. Tror islandshästar ofta blir apatiska också av för mycket press...

Det är spännande att läsa Hempfling, men han är ju lite luddig, man skulle behöva läsa på mycket mer tror jag egentligen :)

Racerkorv: lägg upp bilder så jag får kolla på din/dina hästar!

jo, tycker han verkar vara lite speciell :p man få ta och tolka honom som man tycker värkar va bäst :D men duktig med hästar är han iaf :)

Glad Påsk till er alla!!

Nu är jag på väg till hälsingland att hälsa på skjootan mm. Så jag hoppas ni har trevlig påsk och får äter godis med:angel:

happy%20easter.JPG

Vad är detta för en typ då Skuggi :rofl:

eller den här typen

luke.JPG

Han har två virvlar åxå!

Glad Påsk alla!

I morgon kommer Erika :bump::bump:

Ingen som vet någon tränare eller hur man hittar en? Eller är det bara att ge upp :crazy:

Erika åker runt i hela landet. Dra ihop några fler och ta ner henne!

Det är ju klockrent vad det är för typer!
Den första är ju helt klart en riktig häxa, i folkmun kallad ragata.
Den andra går inte under rubriken byfåne, eller som de föredrar att kallas; original.

Och jag lånar denna fråga, samt modifierar den:
Var kan jag hitta en tränare, när jag är bara en person med en häst?
Smålänning som jag är har jag höga krav på priserna :angel: :p

Och jag lånar denna fråga, samt modifierar den:
Var kan jag hitta en tränare, när jag är bara en person med en häst?
Smålänning som jag är har jag höga krav på priserna :angel: :p

Stämmer nog rätt bra på tydningen :rofl:
Häxan är dock en hane vad blir då motsvarigheten?

Jag känner inte några anhängare söder om Sundsvall tyvärr.........
Bästa och billigast är att övertyga lite kompisar och ha en kurs iaf.

Finns säkert någon annan som känner folk i din del av Sverige. Men de kanske har påsklov nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar