PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Undra om ni skulle behöva lite PNK i Löten? Så det blir annat än bara hundvalpar?:angel:
Ska bli intressant om Hempflinger kan berätta lite mer om mina pållar!

Ja, varför inte.:smirk: sen att vi har björn här redan. Vi kan börjar Parellis Natural Circus!:idea:

Det är lugnt, tänkte jag skulle ta nya bilder på min häst så du kan spå honom med hans NYA jag, skämt o sido men är ju lite kul att få nya foton på hästarna tycker jag. Men det är lugnt om du har tid i helgen, får se om jag lyckets få in bilderna tills dess...:angel:

Inte utan att jag blir avunsjuk på er som ska köpa Parelli sadel :d men det är så mycket man vill ha!
Får knega på i min sadel i fortsättningen med, men den är ju inte så dålig den heller, hästen älskar den, försökte rida i en annan sadel i helgen, en dressyrsadel som var jätte vid men inte tillräckligt vid :confused: för min häst ändå. Han sa bara NEJ NEJ NEJ :devil: men så fort han fick av den och jag red lite barbacka så var han sitt gamla vanliga jag som faktiskt rör sig vilket han inte gjorde i den andra sadeln. Så det är nog bara min allround mot hopp som gäller, skulle vilja ha lite mer dressyrstuk på sadeln... Så en Fluidity sadel skulle ju vara ett bra kompliment :idea: till min Balance :)!Men något annat årtionde kanske!?

JAg fick min PNH Saddle DVD igår och satt ner och tittade på den. :idea: Jag verkligen hade en ahhhanär de prata om "the rock" i sadeln. It makes so much sence. Nu ser jag verkligen fram emot min sadeln och mest prova på gamla stoet.:banana::bump:

Ja visst är det bra!!!! Linda beskrev det med ord som jag har tyckt på så många Westernsadlar, men inte riktigt hajjat vad problemet kom ifrån... Jag satt bara och var helt tokigt överlycklig när jag såg DVD:n första gången, min tanke var bara HÄR är svaret :idea: tack Parelli liksom :bow:!

Har du tittat på den lilla sekvensen där dom ritat rutmönster på hästarna och man ser verkligen hur dom rör sig? Jag tyckte det var mycket illustrativt och bra! Det stog ju att man skulle titta på det flera gånger och jag har nog typ tittat på det ca 3-4 dagar och 3-4 gånger varje gång... vadå fanatisk :angel: inte jag väl? Men det är intressant! Jag tycker jag ser mer och mer för varje gång. How Interesting...

Nej jag har inte kommet så långt. Min mor kom:smirk: precis när jag satt och tittat på dvdn' och har inte åkt än:angel:. Sen nu har vi 10 st små (och jätte små:love:)lamb. Som Monica mata varje 3 timmar...
c020.gif
.

Som jag har faktis använt mina PNH kunskaper på 4 st större för att får kontakt med de. De var född när vi hade så många kunder här och deras mamma hade mjölk åt de så nu är "rädd" för mig. Men igår och varje matning så gjorda jag approach and retreat men flaskan och i morse så kom två av de och tuggat på mina finger när jag matat en annan.:D Så se moderator PNH är över allt:angel:

Men tillbaks till sadeln. Nu har jag fått min sadel numer igår kväll som är #759:banana:. Jag bara längtar, verkligen efter video när hon som provade sadeln sa hur stor skillnad det vara bara på bocken. Jag också kunna tänka mig att prova en fluidity sadeln. Jag är ingen dressyr tjej men den ser så....mmmmmmm:love: comfy!

Jag tragglar sakta framåt... Han lär sig jättefort!:) Det som tar mest tid e jag!
Försöker "lura" in mina Frieservänner på detta så få se hur det går! Jag e då fast!:bow:

När man varit PNH nörd ett tag brukar ens vänner se (iaf dom som är tillräckligt "open minded") att det man gör ger resultat och att man har kul med sín häst... det är lite intressant tycker jag att de brukar komma efter ett tag och fråga eller titta! Men vissa är lite mer hårdkokta dock..!?

*kl*
Idag är jag världens lyckligaste :D har nu haft Tibbe i 1 månad och det blir bara bättre och bättre mellan oss :p
Fick staketet runt paddocken klart igår så idag testade jag arbeta Tibbe lite löst, skickade ut honom så han fick trava och galoppera lite i båda varven, sen så fort han visa intresse för vad jag gjorde, plev jag passiv och då travade han in till mig , sen följde han mig som en skugga :love: flyttade bakdelen bara jag pekade mot den och backade bara jag höjde handen mot honom. Även när det cycklade förbi en massa småungar stod han helt avslappnad :D Känns helt underbart att kunna arbeta ihop med hästen istället för bara konflikter som jag hade med förra pållen. Så känner migg väldigt peppad till att börja sitta på honom snart :p

Ja CS detvar en underlig härlig helg så att säga. Men adennern det som är skrämmand eä rju att tjejen inte anser att hon har problem fast hästen släpar henne runt i ridhuset så liksom reagerar hon inte att såbör hästen inte gör TUR nog stod ingen i vägen!
Enviss deltagare är ju nu proffs på detta som du kanske märkte och ska ju hjälpa tillmed adennern. Fats jag och C pratade med henne. Nåja. Inte på din tid iallafall ;)
Och vi har fler deltagare som vill vara med och flera fickmer smak! Du vet hon som först had eung hästen och kom dagen efter och red barbacka fick sms av henne att hon ville att vi ska träffa soch träna ihop!! JÄTTE KUL! :D Så en lyckad helg tusen tack ser fram emot nästa gång redan!

Problem el ja det är väl jag som gör fel. Jag hade Fanny lös i corallen och hon förstod inte vad jag menade så jag lät henne vara å så sade de PANG BAKOM min rygg hon sparkar åt mig rakt över mig full sprak rakt ut! Jag slängde mig undan,men frågan är hur gör jag nu? Jag tog henne ett varv och tog henne tillmig sedan tog jag linan och då gick de bra slutade på en gång när jag lyckades. Frågan är jag vågar inte ha henne lös nu när hon sparkar åt mig bakifrån. Carina höll på ramla av sadeln tror jag som såg de....HJÄLP!

Ingen?

Kan hon ha känt sig trängd? men varför sparkar hon fullt ut?

Nåja nåja igår red jag å en kompis och tack vare en viss persons hjälp så var de en lyckad tur men Fanny gumman,dock lite insident med traven men de rä en annan historia.
Ifredags hämtade vi hem tre åringen som blir fyra nu i slutet av april. En riktrig härlig tjej må jag säga mjuk nyfiken framåt och vädligt läraktig :D
Så hennes nya matte börjar direkt med Nh på henne.Vilket jag tror är bra el?
ikväll skavi ha tjej kväll med Pat tittande haha :banana::D

Oj, nu var det länge sedan jag var i denna tråd. Men jag och min häst har varit lite off sedan i november pga ett antal olika anledningar men hoppas att vi är påväg tillbaka nu.

Har i alla fall preliminärbokat en kurs för Erika hos Tubbe i maj, någon annan som också ska dit då? Jag längtar massor och hoppas verkligen att vi kommer kunna vara med.

Sedan såg jag när jag skummade igenom tråden lite snabbt att det pratats om Hempflings hästkaraktärer (rätt mig om jag har fel).
Min häst är en klockren Skeptiker... Gissa om jag skrattade när jag läste beskrivningen :rofl:

OT: Marks såg att du också hade en balance sadel, det har jag också. Roligt! Inte så vanliga tror jag.

Vad smittande du är!!!:banana::) Man bara blir glad när jag läser din inlägg. Va kul för dig!:banana::bump:

Skjootan: Det är bara bra att hon börjar direkt. Som sagt, Önskar att jag var med er ikväll.

Lotus7: Vi ska vänta till Erika kommer hit slutet på maj istället. Jag tycker det är spännande att äntligen är det än Parelli kurs här. Men det skulle vara kul att har en stor svensk Parelli träff nångång. Kanske after Birmingham isåfall det nya rykten (stavning???)att det nya L3 och L4 ska komma ut på DVD är sant. Vi kan titta på det tillsammans allihopa.:bump:

Sv: Re: PNH Tjatter...

Tack för att du lånat ut DVD. Kom med posten idag och har legat och tittat på den efter stallet på em. Roligt att se hur olika de jobbar och snacka om olika typer av hästar de valde. Skulle vara roligt om de fanns en film med samma tränare om hur de jobbar hemma i lugn och ro utan tidspress. Det var dock en av tränare som jag inte skulle lämna min häst till . Tror nog ni som sett "In a whisper" kan gissa vem.

En PNH fråga
Är det fler som i vissa situationer gör fel eller tappar ledarskapet? Min dam som numera är riktigt lydig och lyssnar väldigt bra (jämför hur det var förr) men i vissa situationer så ignorerar hon mig.

Det är vid 2 situationer som det främst märks.
När vi går från och till den stora paddocken så går man på en väg med unghingstar på båda sidorna och de kommer alltid springande och vill prata. Det är ju absolut inte som förr och hon kunde sticka men man får påminna henne nästan hela vägen att man ska lyssna. Vi har övat mkt både uppsuttet och från marken och det har blivit stor skillnad men önskar att det skulle bli ännu bättre så hon avslappnat kunde gå hela vägen. Självklart är det stressande med en hingst på ena sidan och 7-8 på andra sidan och har försökt tänka på hur jag själv uppför mig och försöker vara lugn och bestämd. Är säker på att det är något jag gör fel men kan inte komma på vad det är.

Andra situationen som det sker i är när vi jobbar dressyr eller hon är brunstig och vi galopperat ute på väg bort från stallet. Var för i alla gångarter men nu är det bara i galoppen det händer (ska väll inte säga aldrig men var ca ett halvår sedan nu). Ute på väg från stallet så kan hon kasta sig av vägen och man får snabbt upp henne för att hon kastar sig i andra diket. I paddocken är när det börjar bli riktigt jobbigt så springer hon sin egen väg till mitten för att komma undan. Har just börjat galoppera i paddocken då hon har som 5gångare med mkt pass svårt för det utan hon behöver hög fart för att gå rent men det kommer.

Fick dock i läxa av instruktören att både jag och hästen behövde träna på disciplinen :D. Har själv koncentrationssvårigheter och det gör ju inte saken bättre och hålla den en hel lektion är inte helt lätt. Tränade för första gången på länge (före det 2 lektioner på 1,5år) riktigt ordentligt för en duktig islandsinstruktör och det behövdes verkligen för mig. Hade trott att jag hade en grisepassare med bra trav men visade sig att jag hade en häst med 5 bra gångarter om jag sköter mig. Har åkt häst i snart 20 år men ganska nyligen som jag verkligen börjat rida.

Ibland önskar man att man hade 3-gångare igen men har ju kanske 20år kvar med min busa (är född 97) att träna så vi har framtiden för oss.

Vet någon vad man säger på svenska om en häst som är Barn-Sour?

Sv: Re: PNH Tjatter...

hehe vilken tur att man kan göra någon glad :D
Idag var han lika underbar , efter att ha fått galoppera ett antal varv :p Man märker att han börja bli van vid att få röra på sig, iadg till och med bockade han vilket var första gången jag såg det. Han är helt underbara annars, idag räkte det med att vicka på fingrarna för att få honom till att backa.... på volten :rofl: när vi skulle in till stallet och jag bad honom backa tittade han på mig som om jag vore dum i huvudet. Tror han testar för att se om han behöver vara lydig hela tiden eller något. Har även hängt lite på hon i boxen medans han åt, och han står som ett ljus :love: Känner att vi är redo för att ta ut tränare så jag har någon som kan se vad jag gör för fel och lite :p

Verkar kul om du ska på kurs till Tubbe, har varit inne på hemsidan och ser ut som det kan vara riktigt kul där! Jag hade gärna varit med där men det är lite långt för mig eftersom jag nu är bosatt i södra sverige, men mina Norrländska gener drar kan man lungt säga! (Kommer från Västernorrland)
Kul att du med har en Balance! Vad har du för modell? Jag har en Felix 8X i allround mot hopp, så jag visualiserar den tillsammans med en Dressyr (tex Nexus :angel:)

Diny: Jag kommer inte ihåg vad du hade för horsenality på din häst, men i paddocken kan det kanske hjälpa om du lägger upp tydliga mönster och verkligen har en plan -som du är beredd att ändra om det behövs, men som du tillämpar. Kanske kan hjälpa, min häst brukar funka mycket bra på det!
Sen när du går mellan hagarna om du försöker få henne att tänka på annat för att sen fråga henne om hon kan gå avslappnat, kan hon det inte aktivera/stimulera (vet inte vilket ord som är bäst) igen och se om hon kan slappna av sen. Behöver inte vara vidlyftiga övningar men mer att bli lite mer precis med vad du vill hon ska göra. Eller retreat (backa ifrån) för att se om hon är mer avslappnad då, för att sen göra approach igen.

Jag personligen tycker nog att i situationer som uppstår om jag pratar helt genom min och min hästs relation, så är det balansen mellan Tillit OCH Respekt som ibland inte stämmer, eller som jag utan att riktigt veta det har fått sig en törn, pga vad jag har gjort. Samt känslan av att han är MED mig som jag behöver vårda mest, men som är hur svårt som hellst! Jobbar med det varje dag! På ett för mig personligt plan för att förstå honom bättre, tror att han vet när jag vet så att säga! Shit vad flummigt detta blev, men hoppas ni är vana vid mitt flum, det är svårt att skriva ner känslor och intuitioner tycker jag.

Vad roligt att Erika kommer ner tilll er, för mig blir det första gången jag ska träna för henne och det ska bli jätte spännande. Håller tummarna bara att vi kommer kunna vara med.
Hade tänkt försöka examinera Level 1 då och sedan är kursen en Level 2.

En stor svensk Parelliträff vore väl underbart! :love:
Det måste vi verkligen se till att försöka dra ihop. Å vad roligt det skulle vara.

Sitter här och ser ut så här :o, kan för allt i världen inte komma ihåg vad jag har för modell på min sadel men en dressyr är det. Ska kolla så fort jag kommer till stallet idag, kan inte fatta att det står helt still i huvudet :confused: :rofl:

Ja, det ser verkligen helt underbart ut hemma hos Tubbe. Har velat åka dit upp jätte länge men det har inte blivit av då jag inte vetat om min häst skulle klara av att åka transport så långt. Men nu när vi blivit tvungna att göra ett par resor till Uppsala, blir ju resan till Tubbe som en liten utflykt ;)

Finns även gråa dagar här :angel:

Vi hade en träff med häst förra året tror det var 19 ekipage.
Folk från Skellefteå,Umeå,Sundsvall och Östersund.
I år kommer det bli någon gång i slutet på aug tror jag. Men det är mer en lekhelg med häst. De som är intresserad kommer!
Kanske en träff utan hästar skulle täcka ett större område. Sverige är ju så avlångt........

Någonstans på mitten kanske skulle bli bra? Hur många människor kan du ta emot CS?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA