PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Gud känner att jag och pålle ligger långt efter alla här :o har inte ens L1 DVD'erna. Inte lätt när man inte har pengar :D scannar iaf igenom månads DVD'na så ofta jag hinner, så snappar upp lite iaf.
Hehe någon som vill låna ut sina L1 dvder :p?

Kommer några bilder från när jag tränade Tibbe idag :D
19642608.jpg

19642613.jpg

:cry::cry:Jag är så avis av dig utan is på ridbanan:cry::cry:Det så bra ut de sista dagerna men nu snö vreka ner...:cry::cry:

Jätte finna bilder då!:love:

Senast ändrad av en moderator:

Vilken härliga bild den sista speciellt.

Är själv sjukpensionär så har inte heller L1 mm utan lånat böcker på bibblan och kollat mkt på nätet. Har du sett Parelliprogrammen på http://horseandcountry.opusstream.net/Equestrian/83_138?

CS: Tänkte säja att du kan komma hit ner och träna för här är det bart i paddockarna men tittade just ut. Vräker ner blötsnö här oxå*suck*

Nej vad tråkigt, hade hoppas på att få träffa dig.

Imorgon bär det av till Uppsala igen och sedan borde vi snart veta om vi kan vara med hos Tubbe i maj.
Håll tummarna för oss.

Hörrni, jag har några frågor om träningen! (som omväxling från allt när ska vi träffasbabbel;-)

Nellie min tvååring är så himla duktig och försöker alltid göra som jag ber henne, hon är LBIntrovert och det har gått i väldigt långsamma gångarter hela tiden;-) Nu har jag höjt kraven och ber ibland om trav i cirkling game och hon får spader, rusar ut i linans längd, nitar bockar kastar om och stegrar sig mot mej (på avstånd alltså) sedan står hon där med sänkt huvud och frågar "vad gör du NU da". Jag har skrattat glatt och bett henne komma in för lite friendly och sedan ut igen. De senatse gångerna har vi fått återgå till SMÅ cirklar med sticken på ryggen så att hon kommer ihåg att man KAN ta det lugnt. I största allmänhet är hon på krigsstigen, och precis så där fånigt labil som en tonåring, säger man ifrån eller skickar iväg så blir hon aprädd.
Hur skulle ni göra? fortsätta som om inget särskilt händer? , sänka kraven till det som INte ger de här reaktionerna?, (det är just avståndet till mej som är vidrigt, allt på tvåmeters håll funkar fint) eller kanske låta fröken vara i fred? Och vara häst tills hormonnivåerna stabiliserat sig?
Med surminerna och skrämförsöken har jag valt att bara vara lugn och bestämt ignorera respektive påminna henne om att hon vill hålla sig på mattan när hon är med mej, allt annat verkar provocera fram stora scener och DET är inget jag vill träna upp.
Kom ihåg kallblod;-)

Senast ändrad av en moderator:

Låter som hormonerna strömmar och vårkänslorna satt in. Jag brukar göra som du är inne på att sänka kraven lite tills hormonerna stabiliserat sig.

Vet inte om jag gjort rätt genom åren. Jobbat mkt med unghästar under åren med trav och man får vara lite diplomat under den perioden när de är "lite" känsliga.

Man vet själv när man har rejäl PMS och någon försöker bestämma över en :angel:.

Det är det med, är hon verkligen LB intro när hon spela tonåring? Hon verka bekväm när dig men inte längre bort. Bara rent av jag skulle se till att jag inte tryckt hennes grännsar för hårt sen skulle jag fortsätter med att begär att hon håller se längre ut, kalle in skicka ut tills det är och sen öka till travet igen. Jag har en som när han gallopera så är han som en drake på en större men sen titta han på mig som "did that work?" men att jag snällt att han fortsätter så after några gånger så bruka han kom på att det inte fungera och det är lättare att gallopera lugnt sen sluta jag, göra nåt rolig sen när jag kommer till baks till gallopen så är de slut med hans tokheter. Hoppas du fick nåt ur denna mumble jumble:angel:.

Cs nej då inte särskilt introvert när hon testar att göra mos av mej i fantasin;-) Jag tolkar det som att hon blir LB extrovert då eftersom hon ageara och stannar och frågar ,hon ramlar ju över på mycket dominant beteende med eftertanke liksom inte bara reaktion utan aktion. Provade också att utmana hennes leklust, huka smyga baklänges och hon var alldeles för sugen på att jaga matte så det slutade vi med fort;-)

Tack för svar!

Vad nämner Parelli in hormoner mm hos unghästar?

Tänkte eftersom jag tänker som så att det är inte hästen i sig själv utan hormonerna som spökar vid sådana tillfällen därav jag strappat ner kraven.

De säger inte mycket om unghästar över huvud taget, man kan var med på deras clinics med ettåringar i alla fall;-) Men ingenstans uppmanas man att utmana hästar som blir defensiva utan tvärtom genast minska pressen... aproach och retreat, det handlar ju inte om att vinna en kamp det handlar för min del om att vinna ett förtroende;-)

Parelli har väl en rekomendation sen tidigare att man inte ska hantera unghästar, svåra hästar och hingstar innan man tagit Level 3. Men det fungerar kanske inte riktigt i praktiken allra hellst här i Sverige när vi endast har en eller ett par hästar per person att träna vår savvy med. Annat är det väl i USA där dom kanske har en hel Ranch med hästar att välja bland, jag vet inte riktigt men CS kanske har en bättre bild av detta än vad jag har.

Men jag vet inte hur Parelli håller på att ändra det här med vilken grad av savvy man ska ha för att hantera unga hästar, svåra hästar osv, nu med det nya Level 1 och 2, samt om det kommer fler omarbetade..? Dom har ju ändrat så mycket på de olika Level paketen och fört fram kunskapen bättre nu än tidigare :banana:! Samt att de har ändrat lite på vad för kunskap man ska ha för att bli examinerad, men det är ju säkerheten som dom fokuserar på.

Huvudsaken är väl att man håller sig säker och inte går över gränsen av vad man klarar av att hantera, så tänker jag och så gjorde jag med min galning när vi började med Parelli. Folk sa åt mig att byta häst eller iaf köpa en annan häst att träna upp min savvy på, en "Tony the Pony" :confused: men jag knegade på och hanterade honom i perioder från andra sidan sargen i ridhuset :crazy: så han inte kunde vara på och över mig, det tog bara längre tid att lära sig med en svår häst! Eller en unghäst då förståss.

Det är så härligt att höra de som inte ger upp utan hittar lösningar som funkar för dom. Visst går det fortare med en annan typ av häst men om man tänker på de duktiga hästmänniskor man träffat. Har du någonsin hört någon av dom som börjat med lätta hästar?

De jag träffat har oftast börjat med den typ av hästar som andra inte vill ha och fått kämpat istället för att fått det serverat. Kan vara att jag bara träffat sådana. Vad säger ni?

Kanske skulle skriva att med duktiga hästmänniskor så menar jag när det gäller hantering, läsa sin häst och veta vad den behöver både fysiskt och psykiskt. Sedan är det inte säkert att man är en tekniskt duktig ryttare och kusk enligt den klassiska engelska skolan. Hoppas ni förstår vad jag svammlar om.

Jag är ju som jag är men genom alla åren med hästar så är det dom lite svårare som man i efterhand varit mest tacksam att man fått förmånen att jobba med. Just då när man kanske har hovar viftande mot en eller blir sparkad så kanske man inte tyckte det men nu inser man hur mkt man egentligen lärde sig av dom.

Hej alla glada PNHare.. huuu det tog sin lilla tid att ta sig igenom er tråd :rofl:
Mitt namn är Sofie och jag har varit Parelli frälst sedan september 2007. Jag och min foderhäst Panter håller på med level 1 ja eller rättaresagt får inte "tummen ur " att filma färdigt (har ridningen kvar) så vi har börjat kika på level 2. Panter är RB extrovert varmblodstravare med mycket go.
Tänkte att jag får väl pressentera mig lite eftersom jag suttit här och läst era inlägg ett tag nu.

Varmt välkommen!!! Kul att du är Parelli fantast och har hittat till tråden!!!

Till alla: Ja det här med hästar som man inte får så mycket gratis med är inte helt enkelt, men när man väl får dom med sig har man en Partner som ställer upp i vått och torrt :love:! Precis som Diny skrev att det är dom lite mer komplexa individerna som ibland har så mycket i sig, men som är sånna hästar som man kan tappa andan för :love::angel: det är helt otroligt!

Jag och min häst hade en helt magisk ridtur igår. Först red jag en bit på grusvägen (själv) och skrittade, travade och dolade på lite med lite sneaky, igångsättningar/avsaktningar, sideways - öppna sluta skänkelvikning osv, han var sådär trevligt med mig! Bara frågade hela tiden och den mentala samlingen var super - vilket ger fysisk samling med.
Sen på vägen hem när jag nästan var vid stallet så spände han till lite, inte stressade upp sig men något var det, så jag red in på en skogsväg som går precis där och vi travade på lite där sen saktade jag av till skritt och tänkte att vi går väl på vägen då. Men han ville gå in i :idea: skogen... så det fick han väl, blev lite give and take där liksom... vi moosade uppsuttet där bland träden för det fanns nytt fint gräs där. Solenstrålarna trängde ner sådär fint som det kan bli i skogen ibland. Han var helt otroligt lyhörd, även fast han betade, vilket han inte har varit tidigare eftersom han är ganska foodoriented (stavning? "matorienterad"). Sen moosade vi oss hemmåt och han stannade och drack i en bäck så det var ett sånt moment som får tiden att stå stilla :bow:, även om det vi gjorde inte var så avancerat utan det var kontakten mellan mig och min älskling som infann sig :love::love::love: Jag är nog fortfarande lite "hög" på detta om ni förstår vad jag menar, troligen därför jag behövde skriva av mig.

Vad roligt. Det är helt underbart sådana turer och hux flux så har man glömt den kämpiga biten.

Här har vi en bra bit kvar till att beta. Skodde om förra veckan (varit barmark med is senaste veckorna) och tyckte det var lika bra att ta av snösnulorna. Så nu går det nästan bara att gosa och kratsa snöstyltor. Har varit minus på nätterna så den snö som kommit sedan i mån/tis och senare ligger så fint kvar *suck*

Nu är det klart, det gick jätte bra på Ultuna. :love:
Så nu kommer jag kunna vara med på kursen för Erika i maj :bump::banana::bump::banana:

Å vad jag längtar!
Tänkte nog även försöka examinera Level 1 på fredagen då *nervös*
Någon som har något bra tips att komma med som jag bör tänka på?

Nu har jag bokat in en kurs med Erika, den 2 maj, skall även försöka på en examination för level 1. Så det här skall bli spännande och jätte roligt :) :bump: :bump: :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare