PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Känner att jag måste skriva lite i den här tråden trots att jag nästan inte vet någonting om PNH :angel: :p

Men tycker, utifrån det jag sett, att det verkar vara ett roligt och fungerande sätt. Många verkar verkligen ha kommit nära sina hästar tack vara Parelli!

Tänkte också fråga hur mycket sådana här DVDer kostar? Kan man köpa dem begagnade billigare någonstans? (har hört att de är rätt så dyra). Är eventuellt intresserad av att börja med det. Känns som jag kan grunderna för Horsemanship (självlärd utifrån Hempflings böcker), men tycker ni ändå att jag skulle börja med att få tag i Level 1 då?

Känner att det skulle vara skönt med lite mer stöd utifrån då jag läst om Hempflings böcker ett antal gånger. Visst har jag lärt mig massor, men man kan alltid lära sig mer :D Och det är ju trots allt lite enklare att ha tips från människor som redan uppfunnit och kommit underfund med olika teorier och idéer än att uppfinna allting själv^^

Du är ju så duktig redan, så att köpa L1 tycker jag verkar onödigt. Kanske någon här i tråden som vet om man kan få låna L1 någonstans?
För jag tror det vore bra för dig att titta igenom dem så du har koll på deras tankesätt, så tror jag man fattar L2 bättre.

Vad roligt att du hittade hit, välkommen :D

Jag tycker precis som Skuggi att du i alla fall ska se Level 1 men kanske välja att köpa Level 2.

Jag har också Hempflings böcker och jag är en stor beundrare av honom och hans känsla, men ingen är så pedagogisk som Pat och han har verkligen gått in för att lära oss "vanliga dödliga".
Tror du kommer bli super nöjd med DVD:na, lycka till!

Tack båda två :bow:
Hehe, jo jag får väl se om jag kan hitta Level 1 billigt nånstans eller låna den av nån. Men vad ligger DVDerna på i normalt pris då? :)

Jag håller med Skuggi och Lotus7. Man kan hitta de billig på ebay nu säskilt när dollern är så billig. Köpa/låna L1 att starta med den sen när du är klart med det och känner för mer sälja den för att finnansera L2. MEN jag varna dig:devil:...det är samma tänka de flesta av oss hade också men vi har våra L1 kvar fast vi har rört oss framåt innom de andra Levels med...:angel:

Jag har en kompis som köpt L2 först för hon kunna mycket redan men hon säger nu att det saknas nåt, så hon själv söker after en L1.

oj nästan glömt :o VÄLKOMMEN HIT!!!!:D

Lotus7: Det är DVD:erna från Birmingham förre året. UK gjode en mini serier på Horse and country tv om Parelli show där. Sen är det med en dokumentär om hans liv. Själv klart du ska vara på listan! PM mig din adress och ser om vi kan får Woarda att vakna till liv:angel: här och skriva dig på den lista.

Var in på eBay och tittade, oj vad mycket smaskigt det fanns. Såg dock att de flesta bara skickar sina saker inom USA, stämmer det?

Hur många här har handlat från eBay? *nyfiken*

Det står typ alltid att de bara skickar inom USA, men mailar man och frågar så brukar de alltid kolla upp vad frakten blir. Inga problem!

Smart!
Kanske ska passa på att handla lite nu med tanke på dollarkursen :d
*tittar i plånboken* *ekar tomt* :mad:

Tack alla :banana:
Jo, jag fyller ju år snart och tänkte önska mig level 1 och level 2 då.

Men gud vad mycket olika DVDer det finns :eek: Var inne på ebay nyss och det är ju helt sjukt, haha. Sen fínns det massor av olika Level 1 till exempel. Vilken ska jag välja? Finns det olika veriationer liksom?

Sen jag är inte så insatt i ebay heller, så hur gör man? Måste man skaffa ett konto och sen är det budgivning på sakerna eller?

(ursäkta om jag är frågvis, men måste ju vara helt säker så jag kan förklara för mamma hur hon ska göra ;))

Jag skrev i ett annat tråd att L1 och även Liberty and Horse behaviour skulle vara bra. Det mer förstånd du har för hästen psykologi det lättare det är med allt annat.

Jo, det finns en gammla version och en nyare, du vill ta den som är röd fördral och med dvd. Den andra är VHS och inte lika mycket info som den nya har.

Jag är en Ebay junkie:angel: jag håller på att beställa en thera pad åt en kompis från tyskland men det fanns ingen nya L1 bara de gamla. Det är ganska lätt. Du måste skaffe en konto med Ebay och sen en med PayPal. Innan du kan lägger bud. Paypal kan ta några dag innan du får din "Varified" kod från banken. När allt där klart då kan du shoppa! Var försiktig att du kolla hur de ta betalt inte alla ta paypal och då är en check/money order som gäller och du lägger bud och vinner så kan det vara trassel om du inte har någon där som kan fixa det åt dig. Sen viktigast är att du bestämmer det högsta du vill betala sen skriva in det. Annars när man är ny på ebay så är det så lätt att man vill vinna du kan betala mer än vad det skulle kosta ny från Parelli.:angel: Och sen är det som sagt att hittills har det bara varit en som vill inte sälja till sverige av alla jag har frågat. Sen kan vissa låsa sig på nåt vissa så du kan inte ge ett bud från ett annat land än USA. Vissa säger att de bara "Ships to" USA men du kan lägger bud ändå. Du kommer lära dig och om du har mer frågor så är det bara att du höjta till.

Aldrig ber om ursäkt för du vill fråga saker här:mad:. här kan du ställa hur måga frågar du vill!:banana:

Var in på eBay och tittade, oj vad mycket smaskigt det fanns. Såg dock att de flesta bara skickar sina saker inom USA, stämmer det?

Hur många här har handlat från eBay? *nyfiken*

Hej
Gå in på den här sidan då kommer du till dom som säljer i europa, där brukar jag handla i från och då slipper du tull också http://www.ebay.co.uk/

Härligt!!! Solen skiner så jag satsar på att få åka race efter Obe igen! Få se om det blir lasarettet för honom eller för mig! Dags för att försöka få honom att förstå att hans lilla flickvän :love: inte försvinner...

Jag har aldrig betalat tulll från USA? Visserligen har ajg bara beställt små saker, men ändå.. Från Kina däremot fick jag göra det.

Jag har aldrig betalat tulll från USA? Visserligen har ajg bara beställt små saker, men ändå.. Från Kina däremot fick jag göra det.

Har paketet/brevet kommit direkt i postlådan har jag inte betalt tull, men har jag hämtat ut paket/brevet har jag betalt tull antingen på plats eller jag har fått en räkning efteråt, som kan dröja nära ett halvår. Så det har nog med hur stor grejen är och hur den skickas.

Nej man betala inte tull varje gång men när det är över en viss summa så måste man. Jag alltid begär att de sänka värde summa. Det är bara då och då folk inte vill. Ja, när det stiger över (just nu, med dagens kurs) $83.00 så behöver du tullas, när det är under denna summa så får du det direkt till brevlådan.

Det har mest med vad värde är på varan. Och sen är det som läder t ex som stoppas alltid i tullen. Så vad det står för text på tull sedel är viktig också. Jag fick en Pad stoppat bara för det stog "Saddle Pad", och de som ser det på listan när paketet kommer in till sverige vet inte alltid vad en pad är, de bara ser sadel och vet den är gjort av läder.

Det är precis varför jag vill att Parelli skicka sadel direkt från tyskland och inte via usa.:crazy: annars skulle det vara ca2800:- dyrare...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har prata med Tullverket och det finns ingen minsta summa man inte behöver betala tull för, men det blir en lägre tullavgift om man kan få dom (säljaren USA) att skriva ner priset eller inte skriva något pris alls. Så jag brukar be säljare skriva gåva och oftast då kommer jag undan tullavgiften.

CS, Jag tror jag kommer att beställa en Parellisadel:love:
MEN jag såg att de vill att man ska utnyttja närmaste återförsäljare och närmaste för oss e Norge! Ända chansen att jag ska ha råd med denna sadel är att den betalas i usd eftersom den e så låg just nu, börjar den stiga till 10 kr så har jag defenitivt inte råd med nästan 40000 kr!
Jag skickade ett mejl till Parelli och frågade om det var möjligt att skicka direkt från Tyskland, bra med EU på så vis! Fick du något svar på det?
Lär nog gå med i SAVVY club om jag ska beställa!!:idea:

*Drar ner på hans kraftfoder nu för jag köpte nytt hö och det är så näringsrikt att de kommer klara sig bara på hö och mineraler! Billigt och bra!:rofl:
Jag tränar på att lyckas sära på mina turturduvor och hittills går det inge vidare men idag kanske det går bättre. Det sista man förlorar e ju hoppet sägs det..:angel:

Lutar åt att jag kommer att försöka få en plats till John Moore hos dig CS.. Försöker tömma mina fickor för att få ihop alla slantar! Jag måste få hjälp innan jag hamnar långst ner på rangskalan, fast det har nog redan skett!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar