PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Marks sa:
"Parelli har väl en rekomendation sen tidigare att man inte ska hantera unghästar, svåra hästar och hingstar innan man tagit Level 3."
:rofl::rofl: Ja då kan ju jag slänga mej i väggen då;-) Har bara en unghäst som numera är lite farlig ibland och en fullkomligt obegripligt svår en;-) Ska bara köpa en hingst också så kan jag bryta mot alla regler;-)

Jaja man gör vad man kan med det man har.... och hurrni: GUD vad man LÄR sig!:cool:

Precis så som du känner, kände jag när började Parelli med min galna häst :devil: och min kompis som skulle rida in sin häst med Parelli eftersom hon inte lyckats rida in honom på "det vanliga sättet". Men det är som du skrev att man får lära sig mycket med det hästmaterialet man har.

Så det är väl som för oss alla att kämpa vidare :) med den häst man har!

Måste bara få skriva av mig och berätta, är så glad.
Jag och Nokke har klarat ett av våra mål :bump:

Har läng drömt om att en dag kunna lasta av på Tönnebro, rasta hästen och sedan lasta igen, vet inte varför just Tönnebro, men antagligen för att man sett så många tävlingsryttare gör det och känt att detta kulle vi ALDRIG kunna göra. Och nu har vi gjort det!
Givetvis hade jag stöd och hjälp av min underbara R, men det var ändå jag som gjore det, är så glad. Snacka om kick för självförtroendet.

Min häst är av typen "mindre lätt" (som R brukar säga) och nu känns som en till pusselbit fallit på plats i våran komunikation.

Tränade hemma lite igår och allt bara funkade, å vad lycklig jag är!
Här kommer bildbevisen från Tönnebro:

Urlastning på Tönnebro:
DSC00963.JPG

Promenad/rastning i skogen:
DSC00970.JPG

Lastning för fortsatt färd hemåt:
DSC00985.JPG

DSC00987.JPG

Ursäkta kanske onödigt inlägg :o men jag är bara så glad att jag var tvungen att dela med mig :D

Vad roligt! Grattis!

Ser att vi har samma väderlek och snömängd *suck*

Ja man börjar ju undra vart våren tagit vägen... :(

När vi for ner härifrån Sundsvall på tisdagen till Uppsala hamnade vi i värsta snöovädret som höll i sig hela vägen och bara blev värre och värre. Kl. 02.30 rullade vi in till kliniken onsdag morgon *suck* Det blev inte många timmars sömn den dagen.

Men det hela kompenserades genom den underbara upplevelsen på Tönnebro på vägen hem :love:

Hääärligt!
Så det var med ER hon skulle följa med och hjälpa! :idea:
Hur gick det på kliniken då?

Ja visst är det underbart! Jag är så glad :D
Japp, det var mig hon följde med, kommer aldrig kunna tacka henne tillräckligt för det. Hörde att hon tänkt träna med dig igår men att all denna :devil:-snö satte stopp för planerna.

Det gick jätte bra på kliniken, han hade karies i en kindtand (M2, dvs näst längst in) i vä.överkäke. Det borrades 7 hål i tanden och sedan rotfyldes dessa. Så nu håller vi tumarna att detta fixade problemet med denna tand, som har orsakat en kraftig bihåleinflamation vä.sida.

Har varit ner en gång tidigare för denna tand men nu var det en riktig tandläkare där som gjorde lagningen och nu återstår bara ett återbesök den 7:e maj, som jag hoppas visar att allt gick som tänkt och att tanden i och med det slutar att orsaka problem.

Kul för dig att det var positiva besked för hästen!
Tycker det är lite lustigt med Tönnebro för jag brukar alltid stanna och rasta min hund där när jag åker "hem till Norrland" men du "rastade" din häst där :D! Min hund brukar också bada men det förstår jag att ni inte kände för :rofl: med det vädret och allt!

Jag hoppas bara att jag och min häst ska bli ett säkert team även när det kommer till lastningen... (någon dag), vilket du och din häst verkar vara, mycket trevligt!

:rofl:
Bada, vilken smart idé :angel:
Ska ju på återbesök den 7:e maj, vem vet då kanske det är badväder ;) så att vi kan ta oss ett dopp.

Jag har verkligen slitit hårt med lastningen men det hade aldrig gått utan R (min tränare och vän). Min häst gillar att flytta på mig och det får jag inte låta honom göra, men det är mindre lätt ibland.
När R håller på med honom ser det så lätt ut, men vi jobbar på det han och jag också.

Tränade för R i nästan 3h idag och det blev riktigt bra :love: innan det var klart. Försökte ta mig igenom alla tasken till Level 1, innan examinationen den 2:a maj. Det gick väl sådär men nu har jag en massa matnyttig kritik att bearbeta och jag vet hur jag ska fortsätta framåt nu.

Det jag tycker är minst lätt när man tränar är att öka kraven, när är rätt läge att höja ribban, när ber man om för mycket och när förlite?
Någon fler som också känner så, eller någon som har något smart råd att komma med.

Det med föl och hingstar ska man ta med en "grain of salt". Det finns folk som är ny till PNH men som har hästar hela sitt liv sen det finns folk som köpa en hingst eller föl som har aldrig haft hästar pga av " den är så vackert eller den är så söt" som har egen business med de att göra för första hästar. Sen finns det folk som har haft hästar och fotfarande kan ingeting om hästar men har in hingst som är i stallet hela tiden pga de kan inte rider för en är så aggressiv/vild, och de ser ut som :confused:. Samma med ett föl, "min föl stegra och bita och sparka, varför????" Det är de folk som ska inte har såna hästar. De ska har "old faithful/Nelly" som de kan lära från först sen när kunskapen är på plats. Då köpa man en föl eller hingst. Jag med har bruttet den regel:angel:. Men sammtidet om ni märker så lära ut PP "imprinting" och sånt. Så hjälp finns men folk ska tänka först innan de ta på saker de kommer inte klara av.

Bla bla bla:o där gick jag igen med massa drabble.:D

jo det är svårt att får begrepp ibland på LB vs RB men bara kom ihåg att de ändra som linda säger in a mila second!

Jag hade en Nsv här och tyckte han var läskig LB Ext. Väldigt dominant och aggressiv. Och jag klasserade han så. Och vill inte mycket med han att göra för han var obehaglig. Och har tyvärr har jag förlite testostoron i mig. Han var svår lastad (4 timmar) och var här på en kurs med en annan tränare och att sitta på sidan och titta after en kort stund så såg jag så här:eek: va dum jag var! han var inte LB, han var RB och nu var det tydligt för mig. After kursen så satt jag och ägare och pratade om detta och hur vi skulle ändra allt för det när RB vissade sig som var mer än jag trodde. Bara att jag tog han som RB och görde det han behövde så innom 20-25 min var han in och ut från transportet och var inte aggresiv alls.

the moral of the story...

var säkert vilken sidan din häst vill gör mos av dig med. Och fast den kan vara LB Extro den kan får 1-2 min av RB, sen tillbaks till LB.

Hej Soffie!

Välkomen hit! Glad du törs visa sig här inne med oss andra PNH crazy people....:angel:

Det där med att filma ta det lugnt...jag tro min tumme är crazy glued!:o:D

Grattis att du nåde en av dina mål. Jag tro vi blir lika glad för dig som du är för dig själv. :D

Vad är din nästa mål?;)

Vad roligt att höra :) att ni kan glädjas med mig. Jag är fortfarande lite hög sedan den upplevelsen. Att se han med lugn och förtroende promenera in i tansporten ger en sådan härlig känsla.

Ett annat av våra mål är att kunna åka iväg på en kurs någon stanns lite längre bort, och det ska vi ju göra nu den 2:a maj. Då vi åker till Tubbe för att träna för Erika. Längtar så himla mycket!
Där får väl även ett delmål vara att klara av att examinera Level 1, men vi får väl se hur det går...

Sedan är vårat slutgilltiga mål, någong gång i framtiden, att kunna rida utan sadel och täns med full kontroll, oavsätt vilken situvation vi hamnar i. Då skulle jag känna att våran kommunikation verkligen fungerade :love:

Oooh, my god! Mina hästar höll på att ta kål på mig idag pga RB flockbeteende..
Skulle så fint börja på att träna lekarna idag och hade båda inne i stallet. Tog ut nordisen i hagen bredvid stallet så Obe skulle vara lugn medans vi tränade bredvid. Till min stora förvåning så exploderade han bokstavligen inne i boxen när han såg att hon gick ut och skulle med henne. Han snodde runt o boxen, kastade sig åt sidorna , jag skulle inte få ta honom helt enkelt utan han trodde att jag skulle äta upp honom. Stegrade så han slog huvudet!:eek:
Blev ganska lugn när vi kom ut på gårdsplanen "Friendly game" men sen skulle vi in igen och det blev samma historia, jag blev rädd för honom när han var helt "galen av separationsångest".
Vad i all fridens ska jag göra nu????:confused:
Jag känner inte ens för att försöka igen..:cry:

*lånar knapp, lite grann*

Jag har funderat lite.
Fergus är LB introvert, ni vet bilden Linda ritade på en häst som siter och räcker ut tungan? Det är Fergus personifierad. Han kan vara så jäkla svår att motivera! Han är ganska smart (inte wow! Vilken intelligent häst! men helt klart över medel. Fast han är lite för lat för att använda sig av sin hjärna fullt ut..) och testar gärna "udda" saker.

Eftersom jag tycker det är skitkul att lära hästar trick (fast just min häst är rätt jobbig att lära) har jag börjat snoka runt på klickerträning. Jag tror att det skulle vara en bra "morot" för Figgen, så han får använda sin hjärna till annat än att tänka på mat..

Vad jag funderar på är; kan jag kombinera detta med själva PNH-träningen, eller ska jag skilja på trickträning och NH-träning?
Ger det samma effekt eller hur man ska säga, när det är godis inblandat?
Själv kan jag inte se varför det skulle vara ett hinder, tvärtom. Jag ser alla padockbekymmer flyga iväg :D Men jag tänkte att det är bäst att höra med folk som är lite mer in to it än vad jag är :p

Nu har jag skickat DVD:erna från NEC till nästa persom på listan som är "Woarda", hoppas du får dem snart!:bump:

Nu händer det saker... I söndags när jag och sambon var ute och red kunde jag och mitt lilla LB introverta Paint sto och jag galoppera utan att hon bockade!!!!!! Helt underbart! Detta har inte hänt dom senaste 3 år. Hennes attityd i övrigt håller också på att ändras och hon är mer positiv, lyhörd och uppmärksam. Hon blir inte uttråkad lika snabbt heller när vi leker. Detta kan jag nog tacka min duktiga dotter (Marks) för som hjälper mig en gång i veckan sedan någon månad tillbaka. Vilken känsla det är när hästen verkligen är med mig och inte som tidigare mest räckt ut tungan åt mig på LB introvertas vis.:banana::bow:

Vänta nu, vilka DVD:er? Vilken lista? Har jag missat något? Finns det någon chans att få vara med på den listan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar