Sv: PNH Tjatter...
Sätterstina, jag har sett dina inlägg om dina sötisar och ser att du har problem.
Jag känner igen mej så det skriker om det, jag har en tvååring och hennes mor som jag inte pallat att sära på (inte haft fler hästar, inte velat skicka bort inte tränat ordentligt...) Jag har skyllt på ALLT för att slippa ta att hästarna blir upprörda. Men det är just det jag har velat undvika: att de blir upprörda, för då har jag blivit upprörd och orolig. DET ÄR INTE FARLIGT NÄR HÄSTEN UTTRYCKER SIN ORO, låt den göra det! Den lär isg INTE hantera sina känslor av att du ser till att unvika att den blir orolig...
Du skriver att du inte kan träna parelli med en störttokig häst, (känner igen mej igen) . Träna bort störttokigheten! (du kan använda ALLT i PNH när du gör det:-) BESTÄM över hästen VARJE dag, en liten stund. Jo du ska stå här i boxen oavsett om du skriker och blir svettig eller inte. Jo du kan backa fast hon går ifrån oss, jo du kan flytta baken, jo du kan osv. Du hjälper honom att lära sig hantera sina känslor.
Träna detta för din egen skull också, så att du faktiskt slutar bli ororlig när han visar sina känslor, din oro blir ju hans och till slut är du bara en hästslav, bestäm över dem och bli deras ledare!
Du kan också träna i hagen med andra hästar närvarande, går alldeles utmärkt och de tycker dte är roligt. Sätt igång bara, om du visste hur skönt det är när det släpper! När man plötsligt inser att:- shit hästarna gör mer än gärna det jag begär av dem med ett nöjt ansiktuttryck, det tycker det är SKITSKÖNT att jag har börjat ta ansvaret att leda dem.
Träna dej själv på stoet och sen tränar du honom för hans skull;-)
Jag kanske är HELT ute och cyklar, det kanske inte ALLS är så här för dej, iså fall ber jag om ursäkt, men min intention var att uppmuntra!
SÄtt igång bara, det går visst men LIITE och lååångsamt i början;-)
Ulrika