PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Appropå Ebay.. Jag köpte "Ko överdrag till tunnor" på Ebay och betalade det bubbla mot nya på Parelli! Så man bör ha lite koll på vad saker kostar nytt innan man börjar bjuda.. Jag fastnar direkt och vill vinna:devil:

Re: Sv: PNH Tjatter...

Jag fastnar direkt och vill vinna:devil:
See I told you so!:pYou just would'nt listen.:angel:

Ja, de ska skicka sadeln för mig direkt från tyskland. det var det svaret jag fick. Man är kokos om man inte gå in till savvy club innan.

Använder Aprroach and retreat när du separera de det är lättast för båda. Du jobba med varan i närheten slow and steady du flytta längre bort sen komm tillbaks några dag av det så kommer du ser att du kan komma längre och längre bort.

Vilken kurs den i maj eller 5 dagars? Det finns en återförsäljare i tyskland eller UK pga EU skulle jag inte köpa från norge då måste du tullas.

5 dagars e omöjligt tyvärr för jag e i skåne då.. Så den i maj i sådanafall men jag e långt ifrån redo.. Ammar fortfarande och har foglossning:o.. Mina problem med att sära på hästarna.. Han har inte åkt transport sen jag köpte honom.. Jag kan inte rida än och han har nog glömt precis allt om han ens e inriden.. The list goes on and on.. Vi vimsar i mörkret, så hur mkt tror du jag hinner på ett par veckor för att kunna vara med:confused:???? och få ut något av kursen? Jag e nog glad om jag lyckas vara med på parelli..:laugh:

#293 Att träffa nya Parelli tokiga är alltid skoj :)
Känner att jag måste bli färdig med filmningen för vi ska på Level 2 kurs vecka 25 och då ska man ha level 1 för att vara med. Ska bli super skoj.

Hur skiljer sig John Moore mot Parelli?? Någon som vet?:confused:
Obe pustar ut efter pärsen av att vistas 3 m från sin käresta...suck:cry:..

obe002.jpg

*kl*

Mitt sto fick förra söndagen ett litet sto föl.:love: La tyvärr inte så mycket tid på att klappa henne i början så hon hann bli lite skygg. Men så jag fick låna CS video "A natural beginning" som handlar om föl impringting.
Har nu klappat och grejjat en del med fölet. Och testade även de som Pat gör med en "string" runt fölet som han leder runt den med och det fungerar jätte bra. Satte även på henne en grimma idag vilket inte var några problem alls då hon var van vid att ha grimmskaftet både runt och på huvudet på alla håll och kanter.

Ska se om jag kan fixa bildbevis nån dag...:laugh:

:banana::bump:
Glad att höra det går bra!

Och självklart vill vi har bild bevis!!!:mad: Jag har redan väntat ett tag nu!:p

Hoppas att man kan se hur mycket man kan förberedda med saker för de andra vi ta förgivet som ska vara glasklart. Vet inte hur många jag har träffat att deras föl ha "freaked out" den första gången de satt på grimman och drog. Men de säger "ja men, det är lättare när de är så liten att man kan hålla emot":eek: Glad att du hitta ett annat sätt att introducera grimman.

hålla oss uppdaterat:banana:

Min lilla häst fortsätter att tycka att det är helt OK att galoppera med mig på ryggen. Hon kommer i full galopp i hagen när jag visslar eller ropar på henne och vet inte hur fort hon ska få på sig repgrimman. Tidigare var det mer regel än undantag att jag fick leka Catching Game med en liten ilsken häst utan öron när jag ville hämta henne i hagen. Nu tycker hon det är kul att göra saker och vara tillsammans med mig, visserligen kan hon fortfarande vara lite ofokuserad ibland men det är lätt att få henne med mig igen. Hon är helt underbar!:love:

Vad roligt att höra!
Vad jag blir glad för er skull.

Måste vara en härlig känsla att få en sådan omvändning av attityd hos hästen.

Sv: Re: Sv: PNH Tjatter...

*KL*

Hej!

Tjuvläsare här som uppenbarar sig=) pnhare så klart. Blev ju himla intresserad av ebay shopping när ni "tjattrade" om det så nu undrar jag...Hur ni betalar för er när ni vunnit nåt? Jag är en traderare men betalar alltid "konto" sas.

Kör ni med payson elr vad? *öööh, nybörjare*

//Viktoria-newbeginner-helt galen för jag hittar ju massor med billiga LHB *VILL HAA*

i love U all

har succses serien 10 dvd som jag tänkte sälja på ebay. Om ngn är intresserad så kan ni PM a!

Mest är det alltid PayPal men att jag har släkt kvar där så kan jag fixa checks eller moneyorders till de som inte ta paypal. Annat land en usa är alltid Paypal eller jag köpa inte från de.

Hejsan o tackar så mycket:o

Jag bjöd o vann o betala med paypal o va lätt det var då! Blir lätt impulsive...:o Det bidde en helt ny Liberty o Horse behavior :d:bump:

KRAM!

Undrar? Finns det några fler Pnhare i sörmland? Nån som vet?
Norrköping, Nyköping, Etuna o där i mitten?

En liten uppdatering från oss.. Jag försökte utnyttja det jag hittills har lärt mig av PNHför att separera mina hästar. Att hästar lugnar ner sig när de sänker huvudet: La hö på golvet så han kanske skulle sänka huvudet för att ta en tugga!:idea: Vanligtvis e han en giraff!!
Approach and retreat.. Lät honom stå i sin box med 2 delad dörr ut mot gården och gick ut med Tuss och lät henne tugga hö 3 m från hans box. Han var naturligtvis allt förutom lugn men när han såg att hon inte gick någonstans lugnade han sig och käkade lite hö då gick vi in igen och repeterade ca 10 ggr tills han var helt lugn då slutade vi! Positiva minnen!:banana::bump::banana:
Så har vi gjort i några dagar men utökat avståndet och det e ingen dramatik..

Ska dock börja ta ut honom snart och se om han blir galen för att han lämnar sin flock med en icke flockledare?!
Går det åt pipan ringer jag dig CS så får du komma och hjälpa mig att tämja vilddjuret! Vi kan inte träna level 1 så länge han e stört tossig!!:cry:

obe005-1.jpg

Sätterstina, jag har sett dina inlägg om dina sötisar och ser att du har problem.
Jag känner igen mej så det skriker om det, jag har en tvååring och hennes mor som jag inte pallat att sära på (inte haft fler hästar, inte velat skicka bort inte tränat ordentligt...) Jag har skyllt på ALLT för att slippa ta att hästarna blir upprörda. Men det är just det jag har velat undvika: att de blir upprörda, för då har jag blivit upprörd och orolig. DET ÄR INTE FARLIGT NÄR HÄSTEN UTTRYCKER SIN ORO, låt den göra det! Den lär isg INTE hantera sina känslor av att du ser till att unvika att den blir orolig...

Du skriver att du inte kan träna parelli med en störttokig häst, (känner igen mej igen) . Träna bort störttokigheten! (du kan använda ALLT i PNH när du gör det:-) BESTÄM över hästen VARJE dag, en liten stund. Jo du ska stå här i boxen oavsett om du skriker och blir svettig eller inte. Jo du kan backa fast hon går ifrån oss, jo du kan flytta baken, jo du kan osv. Du hjälper honom att lära sig hantera sina känslor.
Träna detta för din egen skull också, så att du faktiskt slutar bli ororlig när han visar sina känslor, din oro blir ju hans och till slut är du bara en hästslav, bestäm över dem och bli deras ledare!

Du kan också träna i hagen med andra hästar närvarande, går alldeles utmärkt och de tycker dte är roligt. Sätt igång bara, om du visste hur skönt det är när det släpper! När man plötsligt inser att:- shit hästarna gör mer än gärna det jag begär av dem med ett nöjt ansiktuttryck, det tycker det är SKITSKÖNT att jag har börjat ta ansvaret att leda dem.

Träna dej själv på stoet och sen tränar du honom för hans skull;-)

Jag kanske är HELT ute och cyklar, det kanske inte ALLS är så här för dej, iså fall ber jag om ursäkt, men min intention var att uppmuntra!

SÄtt igång bara, det går visst men LIITE och lååångsamt i början;-)
Ulrika

Senast ändrad av en moderator:

Lek på, för allt du gör med hästen (hästarna) spelar roll för dem... Så när du tränar på att få dem att vara lugna med dig och inte bara med sina hästkompisar, så bygger du ERAN (din och hästens) relation allrahelst som du skrev att du slutar när det är positivt! :) Så då tränar du på din Savvy och därigenom Level 1 osv... Fastän det kanske känns som du inte gör några speciella "Tasks".

Jag kände likadant när jag för ett antal år sedan stog där bakom sargen i ridhuset med en helt galet Dominant och hysteriskt rädd häst... som bara for runt "...vad leder det här till mitt Level 1!?" :confused: Precis så tänkte jag.

Jättefina hästar du har, så fina på den bilden!!!

Keepin it natural!

*kl*

Med min bebis har jag redan börjat ta isär henne från hennes mamma. När jag borstar stoet får bebisen stå på andra sidan staketet och titta på.
Bildbevis..
phpsdy5fp.jpg

Tack för all uppmuntran!!!!:bow: Känns skönt att inte vara ensam.. Allt stämmer! Det går meter för meter och jag som har så dåligt tålamod med det mesta.. Jag vill att det ska gå undan så jag kan ta mig igenom level 1 men som sagt man gör framsteg på andra saker och bara att försöka lösa det på ett bättre sätt, ett pnh sätt e guld värt bara det!
Att Ni har kommit så långt med samma "bakrund" känns motiverande!
I dag hoppas vi att det går att gå ifrån och komma tillbaka utan stå utanför och tugga hö..:banana:

KICKIS: Sååå underbart sööööt!!!!:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar